ظهر امروز طرحی در دستورکار مجلس قرار گرفت که انتظار می‏رفت در قالب لایحه‎ای از سوی دولت به مجلس بیاید نه به عنوان طرحی از سوی نمایندگان.

آن هم طرحی که فقط از سوی نمایندگان حامی دولت امضا نشده بود بلکه نمایندگان اقلیتی همچون محمدرضا تابش نیز در فهرست طراحان آن دیده می‎شد.

طرح مذکور به افزایش اختیارات دولت مبنی بر «کاهش ساعت کاری در ماه رمضان و افزایش تعطیلات عید فطر» مربوط بود. اقدامی که دولت احمدی‎نژاد طی سه سال گذشته بی هیچ مصوبه‎ای از سوی مجلس انجام می‏داد و اینبار این نمایندگان بودند که در صدد قانونی کردن اقدام دولت گام برمی‏داشتند. در حالیکه همه ساله به دولت انتقاد می‎کردند که این کار دولت غیرقانونی است و رئیس مجلس هم به استناد غیرقانونی خواندن کاهش ساعت کاری از سوی هیات تطبیق قوانین، طی نامه‎ای به رئیس جمهور خواستار اصلاح این روند می‎شد. اما هربار این مراسلات تا پایان ماه رمضان به درازا می‏کشید و دولت هم اقدام غیرقانونی اش را اصلاح نمی‎کرد.

در حالیکه کاهش ساعت کاری ادارات در ماه مبارک رمضان در سال جاری نیز انتقاداتی را از سوی نمایندگان برانگیخته بود، دیروز طرح « کاهش ساعت کاری در ماه رمضان و افزایش تعطیلات عید فطر» با 53 امضا و با قید دو فوریت تقدیم صحن علنی شد. طرحی که طراحان هدف از ارائه آن را همگرایی بیشتر دولت و مجلس دانسته و آن را پاسخی به توصیه رهبری به وحدت میان قوا می‏خواندند. تلقی انها این بود که اقدام دولت در کاهش ساعات کاری در ماه رمضان امر پسندیده‏ای است اما باید قانونی شود که مجلس می‏تواند به دولت کمک کند. بویژه اینکه توصیه‎های بسیاری برای سهل گرفتن امور به زیردستان در این ماه از سوی پیامبر و ائمه شده است.

اما مخالفان این طرح با تاکید بر غیرقانونی بودن رویکرد دولت، اصرار داشتند که مجلس نباید در مواجهه با دولت عقب نشینی کند و لازم است که دولت برای ارائه لایحه و بازگشت به مسیر قانون، پیش‎قدم شود. احمدتوکلی موثرترین چهره مخالف این طرح بود که آن را به ضرر قوه مقننه خواند که موجب می‌شود برخی تصور کنند برای وحدت در قدم‌های بعدی هم باید از وظایف خود عقب نشینی کنیم. وی با بیان اینکه ایجاد چنین تعاملی با دولت، بدترین نوع تفسیر در مورد توصیه رهبری به وحدت است، گفت: ما در انجام واجبات چه کرده‌ایم که برای مستحبات پیش قدم شده‌اید؟ مبارزه با فساد واجبتر است یا اینکه به مردم وقت استراحت بیشتر بدهیم؟ رئیس مرکز پژوهش‎ها با بیان اینکه نمی‌توان ساعت کار را از 44 به 39 ساعت در هفته کاهش داد، یادآور شد که به این ترتیب در تولید ملی تاثیر بدی به وجود می‌آید. توکلی این طرح را به دلیل کاهش ساعت کاری کارمندان دولت و بی‏توجهی به سختی کار کارگران، تبعیض آمیز خواند و گفت: از نظر سیاسی عجله کردن به ضرر مجلس است. در نهایت زمین به آسمان نمی‌آید که مردم در عید فطر سه روز تعطیل نباشند چرا که کشور ما دارای بیشترین نوع تعطیلی است.

تمامی این مخالفت‏ها در حالی بود که تابش تاکید داشت باید واقع‎بین بود و منع قانونی موجود را رفع کرد و کاظم جلالی دیگر طراح این طرح نیز با فراسیاسی خواندن ان به توکلی می‎گفت: ارائه این طرح از ان روست که رهبری بر وحدت بین قوا به عنوان یک فریضه تاکید داشتند و بنای مجلس هم لجبازی نیست. البته ما هم قبول داریم که کار دولت تا کنون غلط بود و باید دولت حرمت قانون را نگه می‏داشت و لایحه می‏اورد اما نباید این کار خوب دولت را بطور غیرقانونی ادامه داد.

گفتنی است نمایندگان طراح برای پرهیز از اینکه به کم کاری در سال «همت و کار مضاعف» متهم نشوند، پیش بینی کرده بودند که افزایش تعطیلات عید فطر به سه روز، در ازای حذف تعطیلات 29 اسفند و 15 خرداد باشد تا بار مالی خاصی را هم بر دولت تحمیل نکند. با این حال دو فوریت این طرح به تصویب نرسید و تصویب یک فوریتی آن نیز بررسی ان را به بعد از ماه رمضان موکول میکند که نتایج ان شامل حال سالهای بعد خواهد شد.

کد خبر 87108

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 9 =