صد و پنجاه و شش روز از زمان برگزاری انتخابات پارلمانی عراق می گذرد و گروه های سیاسی عراقی همچنان با چالش معرفی روسای سه گانه (رئیس جمهور، نخست وزیری ورئیس پارلمان ) مواجه هستند .

به گزارش واحد مرکزی خبر از بغداد ؛ به توافق نرسیدن گروه های سیاسی به ناامیدی ملت منجر شده و عملیات تروریستی گروههای مسلح خصوصا القاعده با سوء استفاده ازخلاء بوجود آمده افزایش یافته است.

در ماه های گذشته گروه های مسلح در سایه خلا سیاسی به وجود آمده که با خروج نیروهای نظامی آمریکا نیز همراه بوده است توانستند به نهادهای دولتی ، نظامی و مردمی ضربه وارد کنند.

گروه های مسلح با اتخاذ شیوه حملات تروریستی تلاش دارند در اوضاع کنونی تاثیر بگذارند .

هدف قرار دادن موسسات خدمات رسانی همچون شبکه های تولید برق درتابستان گرم امسال نیز یکی از شیوه های گروه های مسلح بوده است تا جنگ روانی علیه گروههای سیاسی یا به عبارتی بخش خاصی از گروههای سیاسی را شدت بخشند.

البته فرارسیدن سی و یکم آگست زمان خروج جنگجویان آمریکایی و کاهش این نیروها تا پنجاه هزار نفر در عراق نیز با افزایش خشونت ها و ناامنی ها در این کشور همراه شده و این امرمشکل دیگری را برای سیاست گذاران عراقی ایجاد کرده است.

خبرها حاکی ازآن است که تعدادی ب� موضع جریان صدر B8امی شوراهای بیداری مجددا به گروه القاعده پیوسته اند و این نیز مشکل امنیتی جدیدی را برای گروه های سیاسی عراق ایجاد کرده است .

با وجود ناامنی ها و تحولات بوجود آمده در عرصه امنیتی عراق ، گروه های سیاسی به مذاکرات خود ادامه می دهند اما این رایزنی ها نیز هر روز با نوسانات و جزر و مدهای تازه ای مواجه می شود . در حالی که گفتگوهای فهرست العراقیه به ریاست علاوی با دو فهرست حکیم و مالکی تا اطلاع ثانوی متوقف شده خبرها حاکی است دو فهرست ائتلاف ملی و دولت قانون به توافق رسیدند تا به تماس ها و رایزنی های خود را برای تشکیل دولت جان تازه ای ببخشند .

جریان صدر هم که پیش از این یکی از سرسخترین مخالفان مالکی بود و گفتگوهای خود با فهرست العراقیه را افزایش داده بود رسما اعلام کرد با واگذاری پست نخست وزیری به ایاد علاوی مخالف است اما با نامزدی مشروط نوری مالکی برای پست نخست وزیری مخالفتی ندارد .

این تحول جدید در موضع جریان صدر در واقع شانس نوری مالکی برای بدست گیری پست نخست وزیری را افزایش داد .

کردها هم مانند قبل اعلام کردند از نخست وزیری یکی از اعضای اتحاد ملی حمایت خواهند کرد بدین ترتیب اوضاع سیاسی عراق نشان می دهد شانس تشکیل دولت جدید توسط فهرست اتحاد ملی نسبت به فهرست العراقیه بیشتر شده است .

بر همین اساس فهرست العراقیه در موضعی جدید اعلام کرد در صورت تشکیل دولت توسط یکی از اعضای اتحاد ملی روند سیاسی را تحریم و در دولت جدید مشارکت نخواهد کرد .

این موضع العراقیه در واقع احتمال دارد معضل تشکیل دولت جدید را در برابر بحران تازه ای قرار دهد چرا که پیش بینی می شود در صورت مشارکت نکردن علاوی در دولت آینده ، امنیت تامین نخواهد شد و نه میلیون عراقی که به این فهرست رای داده اند ، اعتراض کنند و گروه های مسلح هم از وضع سوء استفاه خواهند کرد .

علاوی نیزگفته است مخالفت با واگذاری پست نخست وزیری به العراقیه به افزایش خشونت در عراق منجر خواهد شد .

درگیر و دار ادامه بحران تشکیل دولت ، گفتگوهای دو جانبه گروههای سیاسی خصوصا با کردها ادامه دارد .

عمار حکیم ، نوری مالکی و ایاد علاوی هر کدام در دیدار جداگانه با سران کُرد عراق خواهان جلب نظر آنها برای همبستگی با خود هستند . روژ نوری شاویس رئیس هیئت مذاکره کننده کردها در بغداد گفته است تا زمانی که گروه های سیاسی به پیش شرط های کردها برای مشارکت در تشکیل دولت جدید پاسخ رسمی ندهند ، مذاکره رسمی با دیگر گروه ها نخواهند داشت و نشست های موجود نیز بیشتر جنبه تشریفاتی به خود خواهد گرفت.

با این وجود کردها به این مسئله اعتراف کردند که فهرست دولت قانون وابسته به مالکی را بیشتر از دیگر گروهها به سیاست خود نزدیک می بینند .

در هر حال گفته می شود که توافقات سیاسی برای تشکیل دولت جدید بعد از ماه مبارک رمضان صورت خواهد گرفت اما این که چند روز بعد از ماه مبارک رمضان بحران معرفی نامزدهای ریاست جمهوری، نخست وزیری و پارلمان حل شود همچنان نا معلوم است .

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 88463

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 10 =