۰ نفر
۳۱ اردیبهشت ۱۳۸۸ - ۱۰:۵۶

بازار گوشی‌ها امسال، شاهد رقابت سختی بین گوشی‌های متنوعی خواهد بود که علاقه‌مندان مدت‌هاست انتظار آن‌ها را می‌کشند

بهنوش خرم‌روز

این روزها صنعت تلفن‌های همراه شبیه به صنعت فیلم‌سازی شده است. صنعت گوشی‌های همراه در ماه‌های حساس بازار، از خرداد تا مهر‌، بر گوشی‌های موفقی مانند پالم‌پری و گوشی‌های جدیدی که قرار است از سیستم‌عامل آندروید گوگل استفاده کنند، متمرکز شده است.

به گزارش نیویورک‌تایمز، چارلز وولف، از تحلیل‌گران بازار گوشی همراه می‌گوید: «گوشی‌های همراه قبلاً این همه خبرساز نبود، اما به نظر می‌رسد که تابستان امسال جالب‌ترین دوره این بازار باشد.»

مدل‌های فصل از هفته گذشته وارد بازار شده‌اند. تی‌موبایل، سایدکیک ال. ایکس (Sidekick LX) را به بازار معرفی کرده و آمریکن تله‌کام (AT&T) نیز مدل جدید سامسونگ‌جک را رونمایی کرده است که بسیاری از کارشناسان، آن‌را موفقیتی دیگر در گوشی‌های هوشمند می‌دانند. اما شگفتی اصلی از هفته دوم خرداد ‌با شروع فروش پالم‌پری آغاز شود.

پالم، دوران دشواری را پشت سر گذاشته و حالا، ماه‌هاست پالم پری را رقیب سرسخت آی‌فون معرفی می‌کند. اما این شرکت‌ جزئیات کارش را از منتقدان و تحلیل‌گران مخفی نگاه داشته است. تحلیل‌گران معتقدند اسپرینت‌نکستل، مجری توزیع این گوشی همراه در ایالات متحده، به ریسک بزرگی دست زده و بیشتر از آن، پالم، وارد قمار سنگینی شده است؛ به خصوص که پالم در فصل گذشته و در ادامه ضررهای فصل‌های قبلش، 98 میلیون دلار ضرر کرده است. وولف می‌گوید: «این فصل برای پالم، مسئله مرگ و زندگی است. البته برای اسپرینت این‌طور نیست، ‌اما آن‌ها هم ممکن است به دردسر بزرگی بیفتند.»

اما لین فوکس، سخنگوی شرکت پالم ‌چنین نظری ندارد. او، پالم‌پری را اولین محصول از خط تولید گوشی‌های همراهی می‌داند که قرار است از سیستم‌عامل جدید شرکت پالم استفاده کنند.

بر اساس تخمین‌های گوگل، تنها یکصد میلیون از چهار میلیارد گوشی‌ همراه موجود در سراسر دنیا را گوشی‌های هوشمند تشکیل می‌دهند و در نتیجه در این بازار هنوز جای رشد زیادی دارد. بهتر بگوییم، در این بازار حتی چند جای خالی برای گوشی‌های موفق به وجود دارد اما میزان موفقیت یک گوشی همراه چه طور سنجیده می‌شود؟ به گفته تحلیل‌گران، وقتی کم‌تر از 100 هزار واحد بفروشد، یک شکست‌خورده است. با فروش حداقل یک میلیون واحد، ‌به موفقیت رسیده است و اگر 5 برابر این میزان یا بیشتر بفروشد، بسیار موفق است. در ماه جولای سال 2007/ تیرماه سال 1386، یعنی اولین ماه فروش آی‌فون، ‌80 هزار نفر آن را خریدند. با فروش آی‌فون و نسخه 3 گیگی آن به بیش از 5 میلیون آمریکایی، اپل صدرنشین بازار گوش‌های همراه شد.

در تمام طول سال، مدل‌های جدیدی وارد بازار گوشی‌ همراه می‌شود، اما این بازار همیشه در تابستان تمرکز بیشتری دارد. بدین ترتیب تولیدکنندگان می‌توانند از مزایای دو فصل فروش خوب برخودار شوند: تعطیلات و زمان بازگشایی مدارس. قرار است در 8 ژوئن/ 18 خرداد ماه، ‌یعنی تنها چند روز پس از به بازار آمدن پالم‌پری، شرکت ‌اپل نسخه سوم آی‌فون را در کنفرانس سالانه خود به برنامه‌نویسان معرفی کند. گفته شده که آی‌فون جدید یک ماه بعد وارد بازار خواهد شد، ‌هرچند برخی تحلیل‌گران و شایعه‌پردازان اپل بر این باورند که این گوشی تا اواخر تابستان هم به بازار نمی‌رسد.

تحلیل‌گران معتقدند که گوشی‌های جدید دوربین پیشرفته‌تر، پردازش‌گر سریع‌تر و سرویس‌های محلی بهتری خواهند داشت.

همچنین قرار است که شرکت سامسونگ هم اولین گوشی همراه خود بر پایه سیستم‌عامل آندروید را، تحت عنوان آی‌7500 در ماه ژوئن امسال/ خردادماه روانه بازار کند. شرکت اچ. تی. سی نیز اخیراً گوشی همراه جدیدی به نام مجیک را تحت سیستم‌عامل آندروید روانه بازار اروپا کرده است. موتورولا هم اعلام کرده که تابستان امسال گوشی‌های متنوعی را با آندروید برای فروش خواهد گذاشت. در واقع موتورولا روی این گوشی‌ها حساب کرده و چشم امید به موفقیت آن‌ها بسته است.

به گفته آقای وولف، از سال 2006/ 1385، ‌تولیدکنندگان به این نتیجه رسیدند که جذابیت گوشی‌های همراه، به همان اندازه کیفیت شبکه، برای مشتریان اهمیت دارد و حتی گاهی می‌تواند جایگزین کیفیت شبکه باشد. در واقع از آن زمان بود که فروشندگان به این نتیجه رسیدند که دیگر اغلب بزرگسالان، تلفن همراه دارند و زمان آن رسیده که به خرید گوشی‌های جدید و یا رفتن سراغ سایر تولیدکنندگان ترغیب شوند. اولین نمونه، ال. جی. شکلات را ارتباطات وریزن (erizon) در ماه جولای سال 2006/ تیرماه سال 1385 معرفی کرد. این محصول از قبل در تیزری تبلیغاتی معرفی شده بود و تاریخ به بازار آمدنش اعلام شده بود.

در ماه نوامبر سال 2007/ آبان ماه 1386 وریزون حرکت جدیدی را تحت عنوان «و حالا گوشی‌های جدید» آغاز کرد که ال. جی. وویاجر LG Voyager، ‌ال. جی. ونوس LG Venus، ‌بلک‌بری‌پیرل (Blackberry Pearl) و سامسونگ جوک Samsung Juke را دربر داشت. سخنگوی وریزون معتقد است که اگر شبکه خوب نباشد، ‌گوشی‌همراه برای مشتری‌ها مهم نخواهد بود. اما مردم به خاطر کیفیت خط، انتظار پالم‌پری را نمی‌کشند. در بازار گوشی‌های همراه، پایداری زمانی وجود ندارد. بهترین محصول 8 سال پیش، حالا مضحک به نظر می‌رسد. وقتی پای گوشی‌همراه در میان باشد، «همشهری کین» در کار نیست.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 8880

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 6 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • hamed GB ۱۱:۵۱ - ۱۳۸۸/۰۲/۳۱
    0 0
    bah bah