مذاكرات غيرمستقيم ايران و آمریکا

۰ نفر
۲ خرداد ۱۳۸۸ - ۰۰:۴۰

پراید ارزان شد و به حدود 7 میلیون و 650 هزار تومان رسید.

 آن هم درست وقتی که با نزدیک شدن به فصل تابستان و افزایش سفرها انتظار می‌رفت قیمت‌ها رو به افزایش برود. می‌گویند رکود فعلی بازار خودرو ناشی از رکود بازار جهانی است و درعین‌حال تأکید می‌کنند این رکود که از 6 ماهه دوم سال گذشته شروع شده و تا حالا ادامه داشته، کم‌سابقه بوده است. البته پراید می‌تواند دلش خوش باشد که فعلاً وضعیت فروش خودروهای وارداتی بدتر از بازار داخلی است و تقاضا برای خودروهای لوکس هم کاهش یافته، اما پراید کجا و تولیدات خارجی کجا.

به نظر می‌رسد پراید دارد پا جای پای پیکان می‌گذارد، اما احتمالاً خیلی زودتر از پیکان، که 4 دهه در بازار ایران دوام آورد، دارد گورش را به دست خودش می‌کند. سایپا141، مشابه ژنریک پراید که حداقل به‌خاطر نامش، بیش از پراید، سمبل شرکت خو‌دروسازی سایپا به حساب می‌آید، هنوز رکورددار نازل‌ترین کیفیت در بین خودروهای ایرانی است.

سال گذشته، در سطح‌بندی اعلام شده از سوی شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران، خودروهای موجود در بازار، سطح «قابل قبول» شامل سه خودرو پروتون ویرا، پژو روآ و پراید صبا بود. سطح «حداقل قابل قبول» هم شامل چهار مدل خودرو بود که با سایپا 132 آغاز و به سایپا 141 منتهی می‌شد. در این خودروها ایراداتی در کلیه بخش‌های مختلف خودرو مشاهده می‌شد؛ به گونه‌ای که بیشترین امتیاز منفی را در بخش‌های رنگ، صداهای غیر‌عادی و تزئینات خودرو سایپا 141؛ در بخش‌های نفوذ آب، موتور و انتقال قدرت و تجهیزات الکتریکی خودرو پراید نسیم؛ در بخش‌های ترمز، فنربندی، تعلیق و فرمان خودروی سایپا 132 و در بخش بدنه نیز خودرو پراید پارس خودرو به خود اختصاص داده بودند. اما در تازه‌ترین رده‌بندی سطح کیفی خودروهای تولید داخل که با بازگشت بنز همراه بود، به جز 141، سایر مدل‌های پراید، شاخ غول را شکستند و به دسته «قابل قبول» صعود کردند. البته به گفته کارشناسان، جالب‌ترین و شاید عجیب‌ترین نکته این گزارش صعود سایپا 132 و پراید پارس خودرو به دسته قابل قبول قبول‌ها بود. این صعود درحالی بود که 132 در تمامی معیارها نمره منفی کسب کرده و وضعیت صداهای غیرعادی و رنگ آن نیز از شرایط مناسبی برخوردار نیست. پراید پارس خودرو هم علاوه بر آن که ضعیف‌ترین بدنه را میان 28 خودرو تحت ارزیابی در اختیار دارد در معیار نفوذ آب نیز حائز بالاترین نمره منفی میان کل خودروهای تحت ارزیابی کیفی شده است. از سوی دیگر صبا که با کیفیت‌ترین مدل پراید به حساب می‌آید در حالی جایگاه بیست و پنجم جدول رده‌بندی را به خود اختصاص داده که در تمامی معیارها امتیاز منفی دارد و بالاترین آن نیز با معیار بدنه در ارتباط است. صبا البته در بخش صداهای غیرعادی و سیستم موتور هم وضعیت مناسبی به خود نمی‌بیند.

ظاهراً خود سایپایی‌ها هم از پراید 141 قطع امید کرده و چندان رغبتی برای افزایش کیفیت این محصول ندارند. 141 که مهمان با سابقه و قدیمی قعر جدول رده‌بندی سطح کیفی خودروهای تولید داخل به حساب می‌آید طی ارزیابی اسفند ماه 87، در تمام معیارها نمره منفی کسب کرده و در سه بخش تزئینات، صداهای غیرعادی و رنگ (مشترک با پروتون ویرا) رکورددار امتیاز منفی به حساب می‌آید.

فراموش نکنید مدیرعامل ستاد مرکزی معاینه فنی خودروهای تهران در آخرین روزهای سال گذشته خودرو‌سازان را تهدید کرد که تا پایان سال 88 برای کسب استانداردهای ایمنی 51 گانه و 4 گانه مصرف سوخت فرصت دارند. به نظر شما بعد از این یک سال، اتفاق خاصی می‌افتد؟

کد خبر 8921

برچسب‌ها

خدمات گردشگری

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۰۳:۰۸ - ۱۳۸۸/۰۳/۰۲
    0 0
    هميشه چرنديات مديران خودرو سازي را شنيد هايم ولي كيفيتي از خودروهاي ايراني نديده ايم تمام خودروهاي توليد داخل بيخودند
  • حقيقت IR ۱۸:۴۱ - ۱۳۸۸/۰۸/۱۹
    0 0
    آياي بي نام تا زماني كه آقاياني مثل بذر پاش و . . . . به عنوان مدير عامل گروه هاي خودروسازي منصوب مي شوند ديگر چه انتظاري از خودرو سازان مي توان داشت ؟؟؟؟ كي سر جاست؟!

آخرین اخبار

پربیننده‌ترین