مرکزپژوهشهای مجلس این گفته را که 70 درصد یارانه‌ها از سوی سه دهک بالای درآمدی مصرف می‌شود را فاقد استدلال لازم دانست.

مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی با بررسی سهم مصرف یارانه‌های انرژی در بخش‌های مختلف اقتصادی، این گفته را که 70 درصد یارانه‌ها از سوی سه دهک بالای درآمدی و 30 درصد بقیه توسط هفت دهک پایین مصرف می‌شود را فاقد استدلال لازم دانست.

به گزارش خبرگزاری ایسنا، دفتر مطالعات انرژی مرکز پژوهش‌های مجلس افزود: در سال‌های اخیر (یعنی از سال 1386 به بعد) با اعمال تعرفه‌های پلکانی برای برق و گاز و سهمیه‌بندی بنزین عملا این سه حامل انرژی تا حدود زیادی (نه مطلق) به نفع طبقات پایین‌تر (اقتصادی) هدفمند شده است و با توجه به اینکه نفت سفید و نفت گاز و گاز مایع مصرف خانگی دارند و اغلب نیز در روستاها مصرف می‌شوند، تقریبا به سمت مناطق محروم از گاز طبیعی سوق یافته‌اند.

طبق اعلام این مرکز، به نظر می‌آید سه دهک بالا حتی 30 درصد یارانه‌ها را نیز مصرف نمی‌کنند و دهک‌های میانی بیشتر از آن بهره‌مند می‌شوند.

همچنین سهمیه‌بندی بنزین از تیرماه سال 1386 و کاهش سهمیه‌ها در سال‌های 1387 و 1388 و به‌ویژه سال 1389 و حذف سهمیه بنزین خودروهای شخصی وارداتی با ظرفیت موتور بیش از 1300 سی سی و خودروهای تولید داخل با ظرفیت موتور بیش از 2000 سی سی (که متعلق به دهک‌های بالای جامعه هستند)، ضمن کاهش مصرف بنزین نسبت به سال 1385 و فراهم کردن امکان کنترل رشد مصرف، عملا سهم دهک‌های بالای جامعه را تا حد قابل توجهی در استفاده از یارانه بنزین کاهش داده است.

از سوی دیگر باید توجه داشت که استفاده‌کنندگان از بنزین سهمیه‌خودروهای شخصی اکثرا از نوع پیکان، رنوی پی.کی، رنو 5، رنو سهند، پراید و خودروهای فرسوده و پرمصرف هستند که اغلب متعلق به طبقات متوسط و پایین است و بخشی نیز توسط صاحبان بیش از 6 میلیون موتورسیکلت استفاده می‌شود که اکثرا از طبقات محروم و متوسط پایین جامعه هستند، ضمن اینکه حدود 53 درصد یارانه بنزین نیز توسط خودروهای عمومی مصرف می‌شود که در خدمت کل جامعه به خصوص مردمی که از خودروهای شخصی استفاده نمی‌کنند، است که با توجه به جهت‌گیری دولت برای گسترش حمل و نقل عمومی، نتیجه مثبتی است.

بنابراین در مورد بنزین در این برهه از زمان اصلا بحث استفاده 70 درصدی یارانه آن توسط دهک‌های بالای صدق نمی‌کند و به جرات می‌توان گفت حتی سهم یارانه دهک 10 بسیار محدودتر از سایر دهک‌ها (به خصوص دهک‌های متوسط به پایین) است.

در ضمن با اعمال سیاست سهمیه‌بندی، یارانه بنزین از 24.4 درصد کل یارانه‌های انرژی در سال 1385 به 18.4 درصد در سال 1387 کاهش یافته است و می‌توان انتظار داشت در سال 1388 و به خصوص سال 1389 با کاهش سهمیه‌ها تنزل چشمگیری را نسبت به سال 1387 پیدا کند.

کد خبر 89387

برچسب‌ها

خدمات گردشگری

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام IR ۱۰:۰۷ - ۱۳۸۹/۰۶/۱۲
    0 0
    خريداران و وارد کنندگان خودروهاي خارجي:دلار را با قيمت 2000 تومان(با احتساب عوارض) مي پردازند و هيچ محصول وارداتي ارز با اين نرخ خريداري نمي کند2-اين خودروها سهميه بنزين نداشته با قيمت ازاد 400 يا 550 تومان مي پردازند ويارانه اي دولت بابت اين خودروهاي براي تا مين بنزينشان پرداخت نمي کند3-هزينه از رده خارج کردن 2 يا3 خودروي فرسوده از اين طريق تامين مي شود که به نفع خودروسازان داخلي است4- سهمي در الودگي هوا نداشته با توجه به استاندارد بودن(( بعضي خودروهاي ..

آخرین اخبار

پربیننده‌ترین