ایلنا نوشت:

سرپرست سازمان بهزیستی با علام اینکه مسئولیتی در قبال کودکان کار، و کودکان خیابانی باندی نداریم گفت: مخلص آن‌دسته از کودکان یتیم،معلول، بد سرپست و بی‌سرپرست هستیم که حکم دارند.

 اگرچه آخرین نشست خبری سازمان بهزیستی نسب به دفاع این سازمان از عملکرد خود پیرامون کودکان خیابانی اختصاص داشت اما سرپرست سازمان بهزیستی نیز در نشست خبری امروز خود مجدد به دفاع پرداخت و سازمان بهزیستی را مخلص کودکان معلول، خیابانی و بی سرپرست دانست. او مجدد با اشاره به انتقادات مطرح شده به عملکرد بهزیستی تاکید کرد: بهزیستی معمولا انتهای خط است و انتهای آسیب های اجتماعی و معلولیت ها متوجه سازمان بهزیستی است.

اسفندیاری ادامه داد: بچه بایددرس بخواند شاداب باشد و عوامل کار کودکان مورد بررسی واقع شود. او تصریح کرد: این که میگویند کودک کار به بهزیستی ارتباط دارد، خب بهزیستی چه کند؟ بهزیستی ابزارش را ندارد در حالی که بهزیستی مخلص کودکان معلول، خیابانی و بی سرپرست است؛ بهزیستی کودکان خیابانی را سرپرست می کند و اجازه می‌دهد تا کودکان در بهزیستی تحصیل کنند.

به گفته سرپرست سازمان بهزیستی، کودکان در مراکز سازمان بهزیستی بهترین وضعیت را دارند و در حال حاضر در دانشگاهها و در مقطع دکترا افرادی در حال تحصیل هستند و در مراکز بهزیستی بزرگ شده اند وحتی معلولانی وجوددارند که به مقاطع دانشگاهی رسیده اند به طوری که نخبه ترین جوان ها در سالهای گذشته از فرزندان بهزیستی هستند.

اسفندیاری با اشاره به اینکه جمعیت تحت هدفش کودکان بی سرپرست و بدسرپرست هستند که به سرپرست ها نیاز به حکم قضایی برای تحویل به بهزیستی دارند خاطرنشان کرد : گاهی برخی از افراد به صورت غیر منصفانه تمام مسایل را متوجه بهزیستی می دانند در حالیکه جامعه هدف ما مطابق با قانون مشخص است ؛ در عین حال تشکر می کنیم که این مسایل گفته می‌شود چراکه تلنگری است به سایر سازمان ها که آن ها هم به مسوولیت های خود بپردازند.

او دامه داد: اغلب کودکان خیابان، دارای خانواده هستند و سازمان بهزیستی نمی‌تواند تکفل آنها را بر عهده بگیرد و معمولاً دوباره به خانواده‌شان باز گردانده می‌شوند؛ نگهداری کودکان بدسرپرست تنها در صورتی ممکن است که قاضی به بدسرپرست بودن آنها حکم دهد و در این زمینه ما دچار خلاء قانونی هستیم که تصویب قانون جامع حمایت از کودکان و نوجوانان این خلاهای قانونی را رفع می‌کند.

برخی از کودکان خیابانی که در یک باند فعالیت می کنند باید از طریق نیروی انتظامی شناسایی و دستگاه قضایی این باندها را متلاشی کرده و کودک را به خانواده‌ اش برگرداند.

او افزود: سال گذشته 6 هزار و 943 کودک خیابانی توسط سازمان بهزیستی پذیرش شده که 3 هزار و 289 کودک مربوط به تهران بوده است و از آنجای که پیش از 33 درصد کودکان اتباع خارجی بودند قانون خاص خود را احتیاج دارند. سرپرست سازمان بهزیستی با اعلام اینکه این‌طور نیست هر کودکی که از خیابان جمع می‌شود، بهزیستی سرپرستی کند گفت:‌ این کودکان نیاز به حکم قاضی و تصمیم‌گیری دارند چرا که پدر و مادرهایشان به بهزیستی مراجعه می‌‌کنند اما اگر معلولی بی‌خانمان بوده، کودکی یتیم و بی‌سرپرست یا بدسرپرست باشد به بهزیستی ارجاع می‌شود.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 91037

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 12 =