آیا انتخاب اولین مدیر آمریکایی-آفریقایی تبار به مدیریت ناسا، ادامه شعار تغییر رییس جمهور ایالات متحده است؟

پس‌از چهار ماه سردرگمی در ناسا، مدیر جدید مشهورترین سازمان فضانوردی جهان معرفی شد. ژنرال دوستاره چارلز بولدن، نخستین آفریقایی-آمریکایی دورگه‌ای و دومین خلبان بازنشسته ناسا است که به مدیریت سازمان ملی هوانوردی و فضانوردی ایالات متحده برگزیده می‌‌شود.

بولدن دوازدهمین رییس ناسا در طول تاریخ 51 ساله این سازمان است و شاید به نوعی، مهم‌ترین سیاه‌پوستی باشد که باراک اوباما، رییس‌جمهور ایالات متحده تاکنون منصوب کرده است. از 20 ژانویه / 1 بهمن سال گذشته که همزمان با تغییر رییس‌جمهور ایالات متحده، مایکل گریفین نیز از مدیریت ناسان استعفا داد، این سازمان به سرپرستی کریستوفر اسکولز به فعالیت‌هایش ادامه داد و شایع شده بود که اوباما قصد دارد پس‌از انجام آخرین ماموریت تعمیر تلسکوپ فضایی هابل، مدیر جدید ناسا را معرفی کند. اما انتخاب کسی که بتواند سیاست‌های راهبردی ناسا و از همه مهم‌تر، بازنشسته کردن شاتل‌های فضایی را انجام دهد، کار ساده‌ای نبود.

ناسا در طول این 51 سال 11 مدیر به خود دیده است. نخستین آنها دکتر کیث گلنان بود که از بدو تاسیس ناسا، فعالیت‌های آن‌را هدایت کرد و توانست پروژه‌های فضایی متنوعی را که در گوشه و کنار این کشور انجام می‌شد، در یک قالب متحد گردآوری کند. پس از او نوبت به جیمز وب بود که 8 و نیم سال، مدیریت ناسا را برعهده بگیرد و رقابت فضایی گسترده‌ای را با اتحاد جماهیر شوروی از سر بگیرد. مهم‌ترین برنامه جیمز وب، تدوین و هدایت برنامه آپولو بود که درنهایت با فرود انسان بر ماه، پیروزی فضایی ایالات متحده را بر اتحاد جماهیر شوروی رقم زد و سبب شد نام این مدیر برجسته در تاریخ ثبت شود. به همین سبب، تلسکوپ فضایی جانشین تلسکوپ فضایی هابل که قرار است سال 1392 / 2013 در مدار زمین قرار بگیرد، جیمز وب نامیده شده است.

اما باسابقه‌ترین مدیر ناسا، دنیل گلدین است که نه سال و نیم، از فروردین 1371 تا آبان 1380 بر مسند ریاست ناسا تکیه زد و سیاست مشهور او، «سریع‌تر، بهتر و ارزان‌تر»، منجر به رهسپار شدن ماهواره‌های روباتیک متعددی به اقصی نقاط منظومه شمسی گردید.

به غیر از یک مورد، سابقه نداشته که فردی دو بار به مدیریت ناسا انتخاب شود. آن یک بار هم در شرایطی غیرعادی اتفاق افتاد. پس از فاجعه انفجار شاتل چلنجر در اواخر دی 1364، رییس‌جمهور ایالات متحده دکتر جیمز فلچر را که پیش‌از این در سال‌های 1350 تا 1356 عهده‌دار این منصب بود، دوباره به مدیریت ناسا انتخاب کرد تا برنامه‌های پرواز شاتل با دقت بیشتری بازنگری شوند و از بروز خطرهای دیگر جلوگیری شود. هم‌چنین در تاریخ ناسا، چهار دوره چند ماهه دیده می‌شود که برای این سازمان، سرپرست انتخاب شده است.

دوره پیش روی چارلز بولدن و جانشینش، لاری گارور، دوره مهمی در برنامه‌های فضایی محسوب می‌شود. دولت قبلی ایالات متحده تصویب کرده بود که شاتل‌های فضایی تا سال 1389 / 2010 بازنشست شوند و برنامه‌ریزی جدیدی برای پروازهای فضایی انجام شود. بوش پسر هم‌چنین دستور داده بود برنامه‌های جدیدی برای بازگشت به ماه و سفر به مریخ در دستور کار ناسا قرار گیرد.

هرچند که این دستورها پس‌از حادثه غم‌انگیز انفجار شاتل کلمبیا در بازگشت به زمین در زمستان 1381 صادر شد و از آن زمان تا کنون، گروهی به مطالعه و تدوین سیاست‌های جدید مشغول شده‌اند، اما پس‌از انتخاب اوباما به ریاست‌جمهوری آمریکا، زمزمه‌هایی در مخالفت با این تصمیم آغاز شده است.

حتی برخی کارشناسان نیز انتصاب یکی از خلبان‌های سابق شاتل‌های فضایی را به این منصب نشانه‌ای از تمایل اوباما به ادامه فعالیت شاتل‌های فضایی می‌دانند. شاتل‌های فضایی، تنها ابزارهای در دسترسی هستند که می‌توانند ابزارهایی را با خود به مدار زمین ببرند، یا شرایط مناسبی را برای انجام فعالیت‌های فضایی فراهم کنند.

شاید موفقیت اخیر ماموریت تعمیر تلسکوپ فضایی هابل بتواند شرایط را برای بازنگری در تصمیم به بازنشستگی شاتل‌های فضایی فراهم کند. باید منتظر بود و دید در چند ماموریت آینده شاتل‌های فضایی که ساخت ایستگاه فضایی بین‌المللی را به پایان خواهد رساند، چه پیش خواهد آمد. شاید اولین مدیر سیاه‌پوست ناسا نیز بتواند تاثیری چون اوباما بر سیاست‌های ناسا داشته باشد.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 9177

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 1 =