۰ نفر
۲ خرداد ۱۳۸۸ - ۱۴:۲۳

باراک اوباما، رئیس‌جمهور آمریکا، چارلز بولدن فضانورد پیشین ناسا را به ریاست آژانس فضایی ایالات متحده برگزید.

محمدجواد ترابی: ناسا در نهایت، خلبان خودش را پیدا کرد. چارلز بولدن، ملوان بازنشسته و خلبان پیشین شاتل‌های فضایی که تلسکوپ فضایی هابل را در سال 1369/1990 در مدار زمین قرار داد، گزینه اوباما برای ریاست بعدی ناسا، سازمان هوانوردی و فضانوردی ملی ایالات متحده است. رابرت گیبز، دبیر خبرگزاری کاخ سفید، پیش از این گفته بود که رئیس جمهور ایالات متحده روز 29 اردیبهشت با بولدن ملاقات و در مورد انتصاب او در مسند ریاست ناسا صحبت کرده بود.

پیش‌از این قرار بود بولدن بعدازظهر روز جمعه (به وقت ایران، ظهر جمعه به وقت جهانی) و همزمان با فرود شاتل آتلانتیس پس‌از پایان موفق آخرین ماموریت تعمیر تلسکوپ فضایی هابل معرفی شود، اما شرایط نامساعد آب‌وهوایی سبب شد فرود شاتل فضایی تا فردا به تاخیر افتد. اما به‌هرحال، ماه‌ها تاخیر در اعلام سرپرست بعدی ناسا پایان یافت. سازمان فضایی ناسا در حال حاضر با تصمیم‌گیری‌های بزرگی درباره تعیین زمان بازنشستگی شاتل‌ها و موشک‌های جایگزین آن برای انجام ماموریت‌های بازگشت به ماه مواجه است. قدم بعدی انتصاب بولدن، تایید صلاحیت در مجلس سنا است.

نام بایدن ماه‌هاست که بر سر زبان‌ها است. بولدن گزینه مورد علاقه آنهایی است که خواهان بالابردن فعالیت‌های فضایی هستند و همچنین، گزینه محبوب بیل نلسون، سناتور دموکراتیک فلوریدا! بیل نلسون یکی از 4 فضانورد شاتلی است که در سال 1365 / 1986 به خلبانی بولدن به مدار زمین رفت. بدین ترتیب بولدن 62 ساله، نخستین مدیر آفریقایی-آمریکایی ناسا نیز لقب گرفته است

بولدن پس از فارغ‌التحصیلی در آکادمی نیروی دریایی ایالات متحده در سال 1347 / 1968 با مدرک علوم الکترونیکی، حرفه‌اش را با خلبانی در نیروی دریای آمریکا آغاز کرد؛ تا اینکه در سال 1360 / 1981، فضانورد شد. در زمستان 1380 / 2002، شن اوکیف، مدیر وقت ناسا، او را جانشین خود کرد.‌ اوکیف می‌گوید با مشورت جیمز جونز که افسر فرمانده آن زمان نیروی دریایی آمریکا بود و در حال حاضر مشاور امنیتی اوباماست، او را جانشین خود کرد. او گفته است که «من از او پرسیدم که نظرت راجع به چارلز بولدن چیست؟ نظر او هم چیزی جز قوی‌ترین توصیه‌ها نبود.»

انتخاب نظامی
گرچه تمایل بولدن به تصدی حرفه‌ای در ناساست، ولی نگرانی‌های در پنتاگون و کنگره از به خدمت گرفتن یک افسر نظامی در مسندی مدنی وجود دارد. نام بولدن یک روز پیش از اعلام ابقایش کنار گذاشته شد. او شش ماه بعد به عنوان ژنرال دو ستاره بازنشسته شد و به هوستن در تگزاس رفت، جایی که او ریاست شرکت توسعه آبخیزداری را برعهده گرفت و در هیئت مدیره شرکت‌های هوافضایی و نفتی نیز عضو شد.

او در عرصه ناسا باقی ماند. پس از سوختن شاتل کلمبیا به هنگام بازگشت به زمین در سال 1381 / 2003، بولدن درباره مخاطرات و ریسک پروازهای فضایی با آرامش سخن گفت. او به روزنامه‌ای گفت که از دست دادن شاتل کلمبیا برای وی بسیار دردناک بود، چرا که نام زادگاهم را قرض کرده بود: کلمبیا در جنوب کالیفرنیا.

اگرچه نگاه بولدن به علم به نسبت نامعلوم است، او در دسته افرادی در آکادمی ملی بود که از به‌کار گیری فضانوردان به‌جای روبات در آخرین ماموریت تعمیر هابل به جای روبات حمایت کرد و در تهیه گزارش سال 1384 / 2005 برای کسب پشتیبانی سیاسی جهت انجام پرواز پرخطری که هفته گذشته برای تعمیر هابل انجام شد، بسیار تاثیرگذار بود.

لوییس لانزروتی، فیزیک‌دان و عضو هیئت‌علمی موسسه فناوری نیوجرسی در نیوارک در مورد بولدن می‌گوید: «او به دانش تلسکوپ فضایی هابل خیلی علاقه‌مند بود و از زمانی که هابل را در فضا قرار داد، کارهای هابل را دنبال می‌کرد. او در برابر نتایجی که کمیته ما ارائه می‌کرد، بسیار دقیق و کنجکاو بود».

اوکیف، رییس اسبق ناسا نیز می‌گوید بولدن در هوستون به اندازه کافی راحت بوده و احتمالا به همین دلیل، پیشنهاد ریاست ناسا برایش اغواکننده و ترغیب‌آمیز بوده است: «چه چیز دیگری می‌توانست باعث برانگیختن او برای ترک تصدی طولانی‌مدت در تگزاس با خانواده‌اش و رفتنش به منطقه‌ای بی‌منطق به وسعت 180 کیلومتر مربع به نام واشنگتن می‌شود؟»

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 8991

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 4 =