۰ نفر
۲۱ شهریور ۱۳۸۹ - ۱۳:۱۱

با معرفی نامزدهای جایزه ادبی بوکر، معتبرترین جایزه ادبی بریتانیا بازار نقد و معرفی شش نامزد دریافت این جایزه داغ شده است.

به گزارش خبرآنلاین، این شش رمان «طوطی و الیور در آمریکا»، «C»، «اتاق»، «در اتاقی غریب»، «سئوال فینکلر» و «آواز بلند» نام دارند، در زیر به اختصار این آثار را معرفی می‌کنیم.

1. «طوطی و الیور در آمریکا» نوشته پیتر کری

کنکاشی در مورد دموکراسی در آمریکا، این رمان برگرفته از ازندگی الکسیس دی‌توکوویل است و به شکلی بامزه دوستی ناممکن ارباب و زیردست را به تصویر می‌کشد.

پیتر کری، نویسنده استرالیایی‌تبار در سال 1988 با رمان «اسکار و لوسیندا» برنده این جایزه شده است، این رمان بعدا به فیلمی با همین نام با بازی «راف فاینس» تبدیل شد. او یک بار دیگر در سال 2001 با کتاب «تاریخ کلی گنگ» این جایزه را به خانه برد. کری در سال 1985 با رمان «Illywhacker» به فهرست نهایی نامزدهای بوکر راه یافت.

سر اندرو موشن، رئیس هیئت داوران در مورد این رمان می‌گوید: «این رمان با شگفتی به شما خاطر نشان می‌کند که یک رمان می‌تواند چه ابزارهایی داشته باشد. کری از هر نظر نویسنده باهوشی است. او از نویسندگانی است که از هم دوره بودن با او بسیار خوشحالم. وقتی کتابش را می‌خوانی به این می ماند که کنار دیکنز باشی. اینقدر خوب است.»

2. «اتاق» نوشته اما دونو

جرقه نوشته شدن این رمان موفق را پرونده زندانی شدن الیزابت در زیرزمین خانه‌شان توسط جوزف فریتزل، پدرش در ذهن دونو زده است. تمام نیمه اول کتاب در اتاقی بسیار کوچک می‌گذرد. زنی جوان در سن 19 سالگی پس از ربوده شدن در این اتاق زندانی می‌شود و هفت سال را در آن سپری می‌کند. راوی رمان جک، پسر پنج ساله این زن است.

دونو متولد 1969 در دوبلین است. او ساکن کانادا است و تاکنون رمان‌های «اتاق»، «نامه مهرشده»، «نقاب زندگی»، «زنی که خرگوش به دنیا آورد»، «کلاه بارانی» و... را به چاپ رسانده است.

اندرو موشن درمورد رمان او می‌گوید: «این رمان موفق می‌شود حرفی ماندگار و جالب درمورد دربند بودن و رهایی بزند.»

3. «در اتاقی غریب» نوشته داموت گالگو

این رمان روایتگر تلاش مسحورکننده مردی در جستجوی عشق و خانه است. این مرد به یونان، هند و آفریقا سفر می‌کند، هر کدام از این سفرها زندگی او را تغییر می‌دهند.

گالگو متولد سال 1963 در پرتوریا در آفریقای جنوبی است. او اولین رمانش با نام «فصل بدون گناه» را در 17 سالگی نوشت. «دایره کوچک هستی»، «مویه زیبای خوک‌ها»، «پزشک خوب» و «شیاد» از دیگر آثار او هستند. «پزشک خوب» در سال 2003 به فهرست نهایی نامزدهای جازه بوکر راه پیدا کرد.

اندرو موشن در مورد این رمان نیز نظر جالبی دارد: «این نویسنده به واسطه شهرت کوتزی، نویسنده برنده جایزه نوبل اهل آفریقای جنوبی نادیده گرفته شده است. رمان او محکم، جسورانه و حتی کمی سیاه است...اما رویکردش به این موضوع تا حدی گستاخانه است. این رمان سه داستان درهم‌تنیده است...جسارت ساختار کتاب مرا تکان داد.»

4. «سوال فینکلر» نوشته هوارد یاکوبسن

این رمان داستان کوبنده دوستی و از دست دادن، وابستگی و رهایی و دانش و انسانیت بلوغ است. جولیان ترسلاو، شخصیت اصلی این رمان تهیه‌کننده بدنام برنامه‌های رادیویی شبکه بی‌بی‌سی است. او در زندگی خصوصی شخصی را زیر نظر گرفته و پس از مدتی به نظرش می‌رسد این فرد مورد حمله قرار گرفته است.

یاکوبسن، رمان‌نویس، ستون‌نویس و منتقد متولد 1942 در منچستر است. او تاکنون دو بار با کتاب‌های «شب‌های کالوکی» در سال 2006 و «حالا کی متاسفه؟» در سال 2002 در فهرست اولیه نامزدهای جایزه بوکر قرار گرفته است. «والزر توانا» و «عمل عشق» از دیگر رمان‌های او هستند.

اندرو موشن درمورد او می‌گوید: «این رمان یکی از بهترین آثار یاکوبسن است. خیلی خیلی بامزه، به‌جا و بسیار با اهمیت است...سوالی درمورد هویت و چیزهایی که آن را تشکیل می‌دهند.»

5. «آواز بلند» آندرا لوی

«آواز بلند» اولین رمان لوی در شش سال اخیر است. این رمان در مزارع نیشکر جامائیکا در قرن نوزدهم می‌گذرد و داستان جولی، فرزند یک ناظر اسکاتلندی و یک برده را روایت می‌کند.

لوی که ساکن لندن است در سال 1948 در جامائیکا از والدینی بریتانیایی متولد شده است. «تمامی چراغ‌های خانه می‌سوزند»، «Never Far From Nowhere»، «میوه درخت لیمو» و «جزیره کوچک» چهار رمان دیگر او هستند. «جزیره کوچک» برنده جایزه اورنج، جایزه اورنج بهترین رمان از میان بهترین‌ها، جایزه بهترین کتاب ویتبرد و جایزه کامن‌ولث نویسندگان شد. این رمان در سال 2009 به صورت سریال کوتاه دو قسمتی از شبکه بی‌بی‌سی پخش شد.

اندرو موشن در مورد این کتاب هم نظر خاصی دارد: «این رمان بازنویسی بسیار بسیار بلندپروازانه داستانی است که در طول سالها نویسندگان گوناگونی چون «تونی موریسون» به نوشتنش اقدام کرده‌اند. به نظرم این کتاب اگر بهتر از کتاب موریسون نباشد به همان خوبی است.»

6. «C» نوشته تام مک‌کارتی

«C» داستان زندگی کوتاه و پرتنش سرژ کرفکس است، مردی که در مدرنیت مغناطیسی قرن بیستم غرق شد. سرژ با از دست دادن عزیزانش در نوجوانی به دنیایی تاریک و تلخ پا می‌گذارد.

مک‌کارتی متولد 1960 در لندن است. او علاوه بر نویسندگی در رشته‌های دیگر هنر تجسمی نیز دست دارد. دو رمان دیگر او «باقی‌مانده» و «انسان در فضا» نام دارند. او یک اثر غیرداستانی نیز با نام «تن تن و راز ادبیات» نیز نوشته است.

رئیس هیئت داوران جایزه بوکر در مورد این رمان هم می‌گوید: «این رمان جامع و بلندپروازانه است و روایتی بسیار هیجان‌انگیز دارد.»

تلگراف / 8 سپتامبر

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 91815

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 9 =