۰ نفر
۶ خرداد ۱۳۸۸ - ۰۴:۲۹

ادغام ستاد مبارزه با مواد مخدر و ستاد مبارزه با قاچاق کالا چه سرانجامی پیدا می‌کند؟

چهار هفته پیش مجلس تصویب کرد که ستاد مبارزه با مواد مخدر و ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز در یکدیگر ادغام شوند و «سازمان پیش‌گیری از وقوع جرم» در قوه قضاییه تشکیل شود. نمایندگان مجلس این تصمیم را در جریان بررسی لایحه پیشگیری از وقوع جرم گرفتند
.
اما پس از این تصویب، دبیر‌کل ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و مواد مخدر به آن اعتراض کرد و گفت: لایحه ادغام ستادهای مبارزه با قاچاق کالا و مواد مخدر و تشکیل سازمان پیشگیری از وقوع جرم، موجب بهبود عملکرد در زمینه پیشگیری از وقوع جرم نمی‌شود.

حمیدرضا محمدتقی‌زاده در گفت‌وگو با ایرنا با اشاره به این‌که ادغام یک ستاد مختص در یک ستاد کلی نمی‌تواند موجب بهبود عملکرد شود، گفت: یک ستاد ویژه در حیطه فعالیت خود بهتر می‌تواند عمل کند. این تصمیم مجلس، مخالفان دیگری هم دارد. از جمله اصغر مهاجری، جامعه‌شناس، که معتقد است این ادغام، نگاه مجرمانه را به معتادان باز می‌گرداند و از نظر جامعه‌شناسی قابل‌دفاع نیست.

این مدرس دانشگاه افزود: بر این اساس، رویکرد و بینش به معتادان مجدداً به «نگاه جرم‌گرایانه» بازمی‌گردد، در حالی که مبارزه با مواد مخدر یک امر کاملا فرهنگی و اجتماعی است و مجرمانه نگاه کردن به افراد در گیر در حوزه اعتیاد، کار این حوزه را سخت‌تر می‌کند. اما جدی‌ترین منتقد این ادغام، سردار احمدی‌مقدم است که همزمان، فرمانده نیروی انتظامی و دبیرکل ستاد مبارزه با موادمخدر است.

احمدی‌مقدم معتقد است ادغام ستاد مبارزه با مواد مخدر با قاچاق کالا به روند مبارزه با مواد مخدر لطمه می‌زند. او ستاد مبارزه با مواد مخدر را از کارآمدترین ارگان‌های مقابله با مواد مخدر در کشور توصیف کرد و تأکید کرد: این مطلب نه تنها گواه داخلی، بلکه گواه مراجع بین‌المللی هم دارد.

روز شنبه خبری مبنی بر مخالفت شورای نگهبان با ادغام ستاد مبارزه با مواد مخدر و قاچاق کالا از سوی شبکه خبر منتشر شد اما روز گذشته عضو کمیسیون اجتماعی مجلس با تکذیب خبر رد این مصوبه از سوی شورای نگهبان، گفت که اساساً نظر شورای نگهبان در این باره هنوز به مجلس اعلام نشده است. هادی مقدسی، نماینده بروجرد، در گفت‌وگو با ایسنا گفت: این تصمیم مجلس در راستای اصلاح الگوی مصرف و کوچک‌سازی بوده است. بنابراین قرار شد دو سازمان هم‌جهت، هم‌راستا و دارای یک وظیفه، با یکدیگر ادغام و یک سازمان را تشکیل دهند. او با توجه به این‌که وظایف این دو ستاد تقریباً مشترک است، تأکید کرد: مجلس با یک بحث کارشناسی وارد این موضوع شد و آن را تصویب کرد.

 ایب رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس تصریح کرد: اگر هم مصوبه مذکور در شورا رد شود، مجلس ایرادات شورای نگهبان را برطرف می‌کند. نماینده مردم بروجرد همچنین ابراز امیدواری کرد که با اداره این سازمان‌ها تحت عنوان یک سازمان، هر دو موفقیت بیشتری نسبت به گذشته کسب کنند.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 9300

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 16 =