ارکستر مضرابی اصفهان (هزار دستان)، به رهبری محمد ابراهیمیان، آهنگ‌های شهداد روحانی را اجرا کرد

گروه هزار دستان در روز چهارم جشنواره در بخش جنبی جشنواره کنسرت خود را اجرا کرد. ارکستر که ساختار مضرابی، متناسب با ارکستر مضرابی استاد دهلوی را دارد دارای 9 تار، 8 سنتور، 3 سهتار، 2 عود، 3 بمتار، 2 دف و 2 تنبک و به طور کلی دارای 25 عضو است. در ابتدای این برنامه دو قطعه از قطعات معروف شهداد روحانی با عنوان «آزادی» و «نسیم بهاری» را در ماهور اجرا کرد. خارج از صدابرداری نامناسب احساس میشد که ارکستر چندان از نوانسی مناسب برخوردار نیست. از جهت هارمونی نیز دارای نقایصی نیز بود البته قطعه سوم با عنوان ایران دارای هارمونی متوسطی بود. آهنگ این قطعه تم محدودی داشت، اما تم آن زیبا بود.

قطعه چهارم تنها قطعه باکلام اجرا که «خلیج فارس» نام داشت آهنگی از محمد ابراهیمیان با شعری از کتایون امینی و با آواز حسین زاوالاند بود. ارکستر در سرضربها چندان هماهنگ نبود. اما تصنیف دارای جذابیت بود. شعر نیز به خوبی بر روی آهنگ نشست. خواننده نیز به رغم جوانی، استعداد خوبی در اجرای آواز داشت. «فانتزی برای تو» آهنگی باز در ماهور که تا حدی ارکستر برای تار نوشته شده بود که هم به لحاظ آهنگ و هم تنظیم، قطعهای خوب محسوب میشد. قطعه بعدی «فصل اول» نام داشت که اثری از مهران اعظمکیا نوازنده تار ارکستر بود. تا حدی تمهای این اجرا محلی بود. این قطعه البته کمتر مانند قطعه قبلی قسمتهایی از آن ارکستر پشتوانه تار را داشت. این قطعه در دشتی بود

قطعه آخر «پاییز»، کاری از کوروش عشیق که باز هم متناسب با ملودی محلی بود. این قطعه یکی از بهترینقطعات اجرا بود که ساختاری منسجم داشت اما باز دارای یک تم بود. بهتر بود که آهنگساز به بسط و گسترش تمها بیشتر توجه میکرد.

یکی از موارد حاشیهای این اجرا حضور کامبیز روشروان، فریدون شهبازیان، حسن ریاحی و نادر مشایخی بود

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 932

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 1 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 3
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • علی IR ۱۹:۵۵ - ۱۳۸۷/۰۹/۲۹
    18 1
    حق ارکستر مضرابی اصفهان پایمال شد
  • محمد IR ۰۷:۰۴ - ۱۳۸۸/۰۱/۱۵
    0 0
    حق خوری شد حق ارکستر مضرابی اصفهان بود
  • 110 A1 ۱۸:۵۱ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۰
    0 0
    قطعاتی که از شهداد روجانی اجرا شد در ماهور نیود. قطعه رقص بهاری در بیات اصفهان و آزادی در چهارگاه اجرا شد