مارکو مولر به انتقادهای مطرح‌شده درمورد اعمال نظر کوئنتین تارانتینو رئیس داوران جشنواره فیلم ونیز در انتخاب برنده‌ها پاسخ داد.

به گزارش خبرآنلاین، شصت و هفتمین دوره جشنواره فیلم ونیز شنبه هفته پیش با اعطاء‌ جایزه شیر طلایی به «جایی» به کارگردانی سوفیا کوپولا فیلمساز آمریکایی به پایان رسید.

در روزهای پس از برگزاری مراسم اختتامیه جشنواره رسانه‌های ایتالیایی به سبک و سیاق همیشگی خود داوری‌ها را زیر سئوال بردند و مدعی شدند کوئنتین تارانتینو رئیس داوران بخش مسابقه بین‌الملل همکاران خود در هیئت داوری را ترغیب کرده به فیلم دوستش سوفیا کوپولا رای بدهند.

مارکو مولر مدیر هنری جشنواره ونیز در این‌مورد به ورایتی، گفت: «کوئنتین شخصیتی بسیار قوی دارد، اما بقیه داوران هم همین طور هستند. مطمئن هستم هیچ کس نمی‌پذیرد کسی بتواند آرنو دپلشن را که فیلمسازی با سبک و نگاه متمایز و خاص خودش است، شست‌و‌شوی مغزی بدهد، همین طور دیگر اعضای هیئت داوری.»

مولر گفت: «به نظرم کم اهمیت جلوه دادن همه چیز و این ادعا که هیئت داوران خیلی راحت آرزوهای کوئنتین را برآورده کرد، توهین به آنهاست.»

مدیر هنری جشنواره ونیز ادامه داد: «مطبوعات ایتالیایی دوست دارند در هر شرایط از ونیز انتقاد کنند؛ مثل یک بازی ملی است و این مسئله غرض‌ورزی رسانه‌ای در سطحی وسیع‌تر را تاکید می‌کند.»

مولر گفت به عنوان نمونه می‌داند یکی از منتقدان/گزارشگران روزنامه «لا رپوبلیکا» در بسیاری از جلسات نمایش فیلم‌ها حضور نداشت. او از دیگران سئوال می‌کرد و بر مبنای همین شنیده‌ها نقد می‌نوشت. یک منتقد روزنامه «کوریره دلا سرا» هم نیم‌ساعت بعد از شروع نمایش «قول‌های نوشته‌شده در آب» ساخته وینسنت گالو از سالن بیرون رفت، با این حال درمورد این فیلم نقد نوشت.

مدیر هنری جشنواره ونیز گفت: «من سال‌هاست با این شرایط زندگی می‌کنم، اما یک چیز از اساس ایراد دارد. نقد فیلم می‌تواند خیلی سالم باشد، اما این نوع نقد، نه.»

تعدادی از مطبوعات ایتالیایی این بحث را مطرح کردند که تارانتینو با اعطاء چند جایزه به «آخرین سیرک» الکس دی لا ایگلسیا و «قتل اساسی» یرژی اسکولیمووسکی قوانین ونیز را زیر پا گذاشت، در حالی که در سال‌های قبل در این‌مورد محدودیت‌هایی بود.

مولر با بیان اینکه داوران بخش مسابقه بین‌الملل در ابتدای جشنواره به این مسئله اشاره کردند، گفت: «آنها گفتند این معقول نیست که ما نتوانیم مثلا هر دو جایزه بهترین کارگردان یا جایزه ویژه هیئت داوران را به یک فیلم بدهیم. آنها گفتند ما باید در انتخاب‌ها آزاد باشیم.»

مولر گفت: «برای همین پائولو باراتا رئیس بی‌ینال ونیز هیئت مدیره را فرا خواند و یک بار برای همیشه قوانین را عوض کرد.»

مدیر هنری جشنواره ونیز ادامه داد: «تنها از این جهت که رای‌ها متفق‌القول بود، متاسفم، برای اینکه فکر می‌کنم امسال فیلم‌های ایتالیایی خوبی در جشنواره داشتیم و حداقل دو فیلم می‌توانستند برای جوایز اصلی در نظر گرفته شوند.»

با وجود حضور چهار فیلم ایتالیایی در بخش مسابقه این کشور مراسم اختتامیه جشنواره امسال را دست خالی ترک کرد. این در حالی است که دو داور ایتالیایی گابریل سالواتوره و لوکا گوادانینو در میان داوران بودند.

ایتالیا از سال 1998 که داوران بخش بین‌الملل به ریاست اتوره اسکولا شیر طلای جشنواره ونیز را به  Cosi ridevano ساخته جانی آملیو اعطاء کردند، نتوانسته جایزه اصلی این جشنواره را دریافت کند.

ورایتی / 18 سپتامبر

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 93572

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 13 =