عصر ایران : کارشناسان می گویند فروش تسلیحات جدید نگرانی عربستان از افزایش توان نظامی ایران را کاهش می دهد

به گزارش بی بی سی کاخ سفید این هفته کنگره آمریکا را از محتوای قرارداد ۶۰ میلیارد دلاری فروش تسلیحات به عربستان سعودی مطلع می کند.

توافقنامه جدید، بزرگ ترین قرارداد تسلیحاتی بین آمریکا و عربستان سعودی در تاریخ هر دو کشور است.

این قرارداد شامل فروش ۸۴ فروند جنگنده اف ۱۵، نوسازی ۷۰ فروند جنگنده اف ۱۵ اس نیروی هوایی عربستان و فروش بیشتر از ۱۵۰ فروند هلیکوپتر نظامی آپاچی و بلک هاوک است.

تحلیلگران می گویند این قرارداد در جهت کاهش نگرانی عربستان سعودی از تقویت توان نظامی ایران امضا می شود.

ریچارد ویتز، کارشناس سیاسی - نظامی موسسه هادسون در واشنگتن می گوید این قرارداد به برتری هوایی عربستان سعودی در برابر ایران کمک می کند.

آقای ویتز گفت: "ایران در ماه های گذشته مانورهای نظامی مختلفی را برگزار کرده و سلاح های جدید خود را به نمایش گذاشته است. تصویب قرارداد فروش تسلیحات به عربستان سعودی نشان می دهد، ایالات متحده پشت این کشور ایستاده است. حتی اگر ایران به سلاح هسته ای دست پیدا کند، واشنگتن از ریاض حمایت خواهد کرد."

مقام های ایرانی می گویند افزایش توان نظامی این کشور جنبه دفاعی دارد و در جهت حفظ ثبات در منطقه است.
کمک به صنایع نظامی آمریکا

مذاکرات دیگری بین آمریکا و عربستان سعودی برای تقویت نیروی دریایی این کشور، نوسازی سامانه ضدموشک پاتریوت آن و فروش سیستم ضد موشکی جدید تاد در حال انجام است.

کارشناسان می گویند فروش این حجم از تسلیحات هم به کاهش نگرانی امنیتی عربستان سعودی کمک می کند و هم به کاهش هزینه های حضور نظامی آمریکا در منطقه کمک خواهد کرد.

علاوه بر این، این قرارداد چرخ صنایع نظامی آمریکا را روغن کاری خواهد کرد.

ریچارد ویتز در این باره گفت: "این قرارداد تسلیحاتی برای بازار کار آمریکا بسیار اهمیت دارد. آمریکا مشکلات اقتصادی زیادی دارد و این قرارداد درآمد این کشور را از محل فروش تسلیحات افزایش می دهد."

شرکت بوئینگ که تولیدکننده جنگنده های اف ۱۵ و هلیکوپترهای آپاچی است، می گوید قرارداد تسلیحاتی با عربستان به طور مستقیم و غیرمستقیم از ۷۷ هزار فرصت شغلی در ۴۴ ایالت آمریکا پشتیبانی می کند.

در حالی که فروش حجم بالای هواپیماهای جنگنده و هلیکوپترهای تهاجمی به عربستان سعودی، موازنه راهبردی در خاورمیانه را برهم می زند، اسرائیل، دیگر رقیب این کشور و ایران در منطقه برخلاف موارد پیشین با این معامله مخالفتی نکرده است.

کارشناسان نوع تجهیزات فروخته شده به عربستان را برای اسرائیل بی خطر می دانند و می گویند این کشور از این که توانایی نظامی ریاض به مهار تهران کمک می کند، خشنود است.

ریچارد ویتز گفت: "در اصل قرار است تعداد بیشتری از تجهیزات نظامی که الان هم در اختیار عربستان است، به این کشور داده شود. این تسلیحات برای حمله به اسرائیل مناسب نیست و برای مقابله نظامی با ایران یا سرکوب شورشیان یمنی کارایی دارد."

کارشناسان می گویند جنگنده اف ۱۵ اس برای حمله احتمالی عربستان سعودی به اسرائیل مناسب نیست و کارایی این هواپیما برای عملیات نظامی در مناطق همجوار است.

از سوی دیگر، همزمان با تحویل این جنگنده ها به عربستان سعودی، آمریکا جنگنده پیشرفته و جدید اف ۳۵ را در اختیار اسرائیل خواهد گذاشت.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 93714

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 3 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام IR ۱۳:۰۵ - ۱۳۸۹/۰۶/۲۸
    0 0
    هر جنگنده ای یا به طور کلی هر هواپیمایی، ویژگی یا خصوصیتی دارد که به وسیله آن برتری خود را بر رقیبانش اثبات می کند. اما جمع شدن تمام ویژگی ها و صفات مطلوب برای یک جنگنده در یک هواپیمای به خصوص، قدری مایه شگفتی است، اما واقعیت هم دارد و این مسئله در هواپیمای جنگنده ی اف-15 ایگل، رویایی حقیقی است.