برخی اتفاقات بازی ایران - برزیل از اذهان به دور ماند که یکی از این اتفاقات به ماجرای جمع شدن چندین تن زباله ریخته شده در ورزشگاه شیخ زائد ابوظبی بازمی‌گشت.

بهروز احمدی / با گذشت چند روز از بازی ایران - برزیل نقد‌های فراوانی از این دیدار رؤیایی برای ایرانی‌ها انجام شد و از هر نظر که بگویید این جدال مورد کنکاش قرار گرفت؛ از نظر فنی گرفته تا حواشی بازی و اظهار‌نظرهای اعضای دو تیم و همچنین بازتاب آن در سطح بین‌المللی که جالب توجه هم بود اما در این میان برخی اتفاقات این بازی هم از اذهان به دور ماند که یکی از این اتفاقات به ماجرای جمع شدن چندین تن زباله ریخته شده در ورزشگاه شیخ زائد ابوظبی بازمی‌گشت که گویا باعث تعجب مسئولان این ورزشگاه که به فاصله مدت کوتاهی باید میزبانی دیدار دوستانه امارات با شیلی را هم انجام می‌دادند، شده بود.

***

به محض شنیده شدن صدای سوت پایان در بازی سه‌شنبه شب، تیم دیگری آماده حضور در میدان بود. آنها ستارگان بزرگ یا قهرمانان ملی نبودند، بلکه خدمتکاران بی‌نام و نشانی بودند که قصد داشتند استادیوم را برای بازی بزرگ بین امارات و شیلی آماده کنند.

گروهی 40 نفره از کارگران نظافت‌چی تا پاسی از شب کار می‌کردند تا چیزی حدود هشت و نیم تن زباله‌های ریخته شده توسط بیش از 20000 هواداری که شاهد پیروزی 3- صفر برزیل بر ایران بودند، را جمع‌آوری و نظافت کنند. علاوه بر این گروه، دسته 40 نفره دیگری هم در طول مسابقه در استادیوم زاید اسپورت‌سیتی تلاش می‌کردند تا از حجم و زمان کار بعد از بازی کاسته شود.

دارنر کارتر مدیر خدمات نظافت ورزشگاه گفت: هزینه‌های نظافت استادیوم تقریباً معادل هزینه‌های تأمین امنیت بازی می‌باشد‌ و برگزاری بازی‌هایی در این سطح مخارج بسیار سنگینی را به دنبال دارد. چهار کانتینر و دو کامیون برای حمل 75000 لیوان کاغذی یکبار مصرف، 50000 پاکت و 5000 ظرف ذرت در نظر گرفته شده است.

دو گروه 40 نفره هم در طول برگزاری مسابقه و هم پس از اتمام بازی وظیفه تمیز کردن ورزشگاه را برعهده داشتند‌ و برای نظافت محوطه‌ای به مساحت 2/1‌میلیون متر مربع واقعاً زحمات بسیار زیادی را متحمل شدند. تماشاگران حاضر در استادیوم فقط زباله نریخته بودند، بلکه هر چیزی از گوشی موبایل گرفته تا ساعت طلا‌ و از لباس تا جواهر‌آلات را جا‌گذاشته بودند.

مدیر خدمات نظافت ورزشگاه شیخ زائد ابوظبی در ادامه گفت: ما همیشه شب بازی ورزشگاه را نظافت می‌کنیم زیرا اگر باد بوزد، ممکن است به چمن زمین آسیب برساند. علاوه بر زمین مسابقه و سکوهای تماشاگران، امور خدماتی و نظافتی در تمام نقاط استادیوم نظیر پارکینگ ماشین‌ها، استودیوهای تلویزیون، جایگاه ویژه شخصیت‌های مملکتی، جایگاه ویژه مهمانان و حتی حوله‌های کثیف در رختکن تیم‌ها انجام می‌شود.

***

در شرایطی که بیشتر طرفداران حاضر در ورزشگاه شیخ زائد ایرانی‌ها بودند این شائبه به وجود آمد که بیشتر این زباله‌ها را آنها در ورزشگاه بجا گذاشته باشند اما یکی از حاضران در ورزشگاه در دفاع از ایرانی‌های حاضر در بازی ادعای جالبی را مطرح کرد. او گفت: از آنجا که این بازی پس از سال‌ها برگزار می‌شد تمام ایرانی‌ها‌ی حاضر در ورزشگاه با التهاب خاصی بازی را تماشا می‌کردند و تمام هوش و حواسشان به اتفاقات داخل زمین بود و به همین خاطر فرصت زیادی برای مصرف تنقلات و خوراکی نداشتند اما برخلاف ایرانی‌ها چند‌هزار برزیلی که در آن سوی ورزشگاه بازی را بدون استرس تماشا می‌کردند تا آنجا که توانستند خوراکی خورده و زباله تولید کردند. به نحوی که در پایان بازی سکوهای آنها که پر از زباله و آشغال بود این ادعا را که آنها پرخورتر از ایرانی‌ها بودند را به اثبات می‌رساند.

بجا ماندن هشت و نیم تن زباله در ورزشگاه شیخ زائد در شرایطی بود که تنها یک‌سوم جایگاه‌های ورزشگاه پر شده بود. در نظر بگیرید اگر این بازی در ورزشگاه آزادی و با حضور 120هزار نفر طرفدار که از ساعات اولیه روز خود را به ورزشگاه رسانده و ساعت‌ها منتظر آغاز این بازی می‌ماندند تا چه حد افزایش می‌یافت؟! البته از آنجا که دربی حساس پایتخت در پیش است به نظر می‌رسد مسئولان ورزشگاه آزادی روز جمعه با چندین برابر آمار زباله‌های بجا مانده از بازی ایران - برزیل مواجه خواهند شد چرا که طرفداران دو تیم مطرح پایتخت برای تماشای بازی تیم محبوب خود بر‌خلاف بازی ایران - برزیل مجبورند ساعت‌ها از وقت خود را روی سکوهای ورزشگاه سپری کرده و خودشان را با مصرف تنقلات و خوراکی سرگرم کنند که جمع‌آوری پسماندهای این اتفاق هزینه‌های زیادی برای مسئولان ورزشگاه آزادی در پی خواهد داشت.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 99336

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 3 =