مهر نوشت: یک جاده سنگفرش شده و باستانی در کاشان کشف شده است که برآورد می‌شود در سال‌های دور برای سفر به مناطق غربی کشور و حتی اماکن زیارتی استفاده می‌ شده است.

کاشان با وجود تپه‌های جهانی سیلک به عنوان نخستین خاستگاه تمدن بشری شناخته شده است که اولین اصول شهرنشینی و تمدن در این منطقه از کره خاکی شکل گرفت.

واضح و مبرهن است که سکونت گاه‌های بشری برای ارتباط با جامعه بیرون از خود نیز احتیاج به راه و مسیرهایی داشته‌اند که ساکنان بتوانند از آن تردد کنند.

همانطور که امروزه گسترش راه‌ها یکی از شاخصه‌های توسعه یافتگی یک شهر و یا کشور محسوب می‌شود در گذشته هم وجود این مسیرها نشانی از توسعه یافتگی آن جوامع بود.

در دیار نخستین‌ها کاشان نیز با وجود تمدن‌های با اصالت سیلک اخیراً جاده‌ای سنگفرش شده توسط محققان و پژوهشگران میراث فرهنگی کشف شده است که برآورد می‌شود در سال‌های دور برای سفر به مناطق غربی کشور و حتی اماکن زیارتی مثل عتبات عالیات و سفر حج از این جاده استفاده می‌کردند.

فیلمی که مشاهده می‌کنید گزارشی از کشف این جاده سنگفرش شده باستانی در کاشان است که دکتر محمد مشهدی نوش آبادی عضو هیئت علمی دانشگاه کاشان درباره آن توضیحاتی ارائه می‌کند.

46

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 6 =