جامعهشناسی
-
واکنش یک جامعهشناس به درگذشت عماد افروغ؛ «نگران ایران بود»
آموزشمحمد فاضلی در حساب توئیتری خودش به درگذشت عماد افروغ، جامعهشناس واکنش نشان داد.
-
انگ اجتماعی چیست؟
هفت انگ مهم اجتماعی را بشناسیم/ چطور بر انگهای اجتماعی غلبه کنیم؟
آسیبهاانگ اجتماعی، به بیاعتبارکردن، بیارزش شمردن و شرمسار کردن فردی بهدلیل ویژگیها یا خصوصیاتی که دارد، اشاره میکند. بهطور کلی انگ اجتماعی موجب تجربههای منفی در فرد از جمله، احساس انزوا، طردشدگی، به حاشیه رانده شدن و تبعیض میشود. انگ اجتماعی انواع متفاوتی دارد که افراد مختلف جامعه را به خود گرفتار میکند.
-
مساله بد حجابی این گونه حل می شود؟
بذرافکن، مهدیهمه بحث های چند ماه اخیر درباره کار فرهنگی بود. درباره این که همه دستگاه های متولی و همکار برنامه حجاب تلاش کنند. قرار شد بار این مساله مهم تماما بر روی نیروی انتظامی نباشد. قرار شد نیروی زحمت کش انتظامی کشور به خاطر این ماجرا تحت فشار افکار عمومی قرار نگیرد.
-
یک جامعهشناس در گفتوگو با خبرآنلاین:
با فرمان گذشته آینده روشنی برای امید اجتماعی نمیبینم
آسیبهایک جامعهشناس گفت: «اگر نظام حکمرانی بخواهد با همان فرمان گذشته پیش برود من چندان آینده روشنی درباره امید و سرمایه اجتماعی نمیبینم.»
-
در اتوبوس برون شهری چه گذشت؟
بذرافکن، مهدیاین روایتی است واقعی از سفر با اتوبوس برون شهری.
-
هشدار یک جامعهشناس درباره چالشهای بیپایان اجتماعی در آینده
چطور میتوان بذر امید را در جامعه کاشت؟/ «اعتماد اجتماعی در ایران بهحداقل رسیده است»
آسیبهایک جامعهشناس گفت: بدیهی است سرمایه اجتماعی در ایران به اضمحلال رفته بهطوریکه یکی از شاخصههای مهم آن یعنی اعتماد اجتماعی به حداقل ممکن کاهش پیدا کرده است.
-
دستورالعمل غربالگری ابلاغی وزارت بهداشت ایرادات جدی از نگاه علمی و اخلاقی دارد
جعفرپور، محمدهادی در نقد طرح جوانی جمعیت و حذف لزوم غربالگری،جامعه علمی نگرانِ افزایشِ فراوانی بیماری های ژنتیکی در جمعیت و به مخاطره افتادن تحقق نسل سالم و پویا هستند.لذا لازم است علاوه بر جامعه ی پزشکی،حقوقدانان،جامعه شناسان و سایر فعالان مدنی به چنین طرحی واکنش نشان دهند.
-
چرا مردم به حرفهای مسئولان اعتماد ندارند؟/ پاسخ یک جامعهشناس
مشکلات مردمیک جامعهشناس گفت: «من مسئولان را مقصر اصلی بیاعتمادی میان مردم و مسئولان میدانم. مردم در ابتدا اعتماد کردند؛ اما جواب اعتماد خود را نگرفتند.»
-
اضافه خدمتی که زمان یک ازدواج را عقب انداخت
بذرافکن، مهدیدیروز که رئیس اداره سرمایه انسانی سرباز ستاد کل نیروهای مسلح از حذف اضافه خدمت سربازان وظیفه از تنبیهات نیروهای مسلح خبر داد، یاد آن همدوره در خاطرم زنده شد،چه خوب که اضافه خدمت از تنبیهات سربازان حذف شد.
-
آقای افخمی نه خانی آمده نه خانی رفته؟!
بذرافکن، مهدیآقای افخمی کتاب «اندیشهٔ پیشرفت و تحولات جدید جامعهٔ ایران» را خوانده اید؟کتاب«صدایی که شنیده نشد» را چه؟ نخوانده اید؟ یک بار بخوانید اگر هم خوانده اید،دوباره و چند باره بخوانید.
-
کاظمی، جامعهشناس: شاهد یک «تحول اجتماعی»، نه «انقلاب سیاسی» / جریان آزاد اطلاعات، کاملا دست مردم افتاده / اعتراضات، نه به «پدرسالاری» است
سبک زندگیهم همیهن نوشت: عباس کاظمی؛ جامعهشناس گفت: در هر تحولی صداهایی هست که مردم باید بشنوند و صداهایی هست که حاکمان باید بشنوند. در این شرایط اگر شنوندگی باشد استبداد نمیشود و ما با این روبهرو بودیم که مردم هم نشنیدهاند.
-
هشدار یک جامعهشناس؛ ایران به زودی از نقشه جهان حذف میشود
احزاب و شخصیتهااعتماد نوشت: این حذف شدن بدین معناست که بود و نبود ایران در تصمیمات و اقتصاد جهان مهم نیست.
-
اجاره ی رحم یک لیسانسه ۵۰۰ میلیون
جعفرپور، محمدهادیخاطرات وکیل/ تحولات اجتماعی و تنوع نیازهای بشر عمده ترین دلیل برای تاسیس نهادهای تازه در عالم حقوق است.مواردی مانند لقاح مصنوعی و اجاره ی رحم از جمله نهادهای تازه تاسیس عالم حقوق و قضا زمانی اثربخشی موثری خواهند داشت که از تئوری ها وراهکارهای سایر علوم انسانی در راستای کاهش و زدودن تبعات منفی و تالی فساد اعمال و اجرای چنین نهادهایی استفاده شود.
-
قطع ارتباط با واقعیت، مهمترین صفت ایدئولوژی / میگویند نسل جدید اهل گُل کشیدن هستند!
یک جامعهشناس به خبرآنلاین میگوید: مهمترین صفت ایدئولوژی هم این است که ارتباط خودش را با واقعیت قطع میکند. فرد بهجای اینکه ایدئولوژی را با توجه به واقعیتها تغییر بدهد و تغییر را امر قابل ستایشی بداند، میخواهد جهان را در درون ایدئولوژی خودش متوقف کند.
-
ببینید | نظر جالب توجه علی لاریجانی به وجود تکثر در جامعه: دوقطبیها تبدیل به کینه میشود و ...
فیلم علی لاریجانی عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: بعضی از سیاستمداران زندگی سیاسی خود را در مسیر تضاد دنبال میکنند. این تضادها و دوقطبیها در بلندمدت تبدیل به شکافهای اجتماعی و کینه میشود. اما حاج قاسم از جنس مدیران التیام بخش بود. میدانست که در جامعه تکثر وجود دارد و به دنبال ایجاد وحدت در این جامعه بود.
-
چرا حکمرانی خوب شهری در ایران محقق نمیشود؟
شهریاینکه حکمرانی خوب چیست، به اندازه کافی در کتابها و مقالات پژوهشی به آن پرداخته شده است.
-
با احمد بخارایی، جامعهشناس در کافهخبر:
درحال فروپاشی اجتماعی هستیم/ چطور از دانشجو میخواهیم با ادب و احترام اعتراض کند؟/ اگر اعتراض دهه هشتادیها دیده نشود...
آسیبهایک جامعهشناس: «ممکن است یک عمل منطق داشته باشد اما درست نباشد؛ مثلاً رفتار دانشجویان دانشگاه شریف منطق داشت، از گذشته دانشجو میخواسته حرف بزند، بهدنبال کرسیهای آزاد اندیشی بوده است اما آن را نداشته؛ در وضعیت فعلی هم مقابلش گارد ویژه با آن لباسها ایستاده است، قشری که به تعبیری با بحران گروه مرجع مواجه است و در آینده هم چشمانداز روشن و امید ندارد، در این وضعیت از دانشجو انتظار داریم با ادب و احترام اعتراض کند؟، برعکس رفتار او منطقی است، اینکه درست است یا غلط چیز دیگریست.»
-
ببینید | دهه هشتادیها نسلی میان تضاد و تعارض/ دیگر اقتدار آگاهی نزد بزرگترها نیست
فیلمدانشآموز، مدرسه و بزنگاههای اجتماعی سیاسی، پیوندی که شاید کمتر مورد توجه بود، یا حداقل کمتر کسی از نسل جدید انتظار داشت، نسلی که دهه هشتادیها لقب گرفتند تا در برابر نوستالوژی دهه شصتیها قد علم کنند، حالا درباره آنها حرف و حدیث زیاد است، برخی میگویند بیهدف، سطحینگر و تقلیدیاند، و اساساً ضد اجتماع و غرق در فردگرایی خود هستند، اما برخی دیگر معتقدند این نسل جسارت مثبت دارند و خود را محور دانایی میدانند؛ به عقیده محمدرضا نیکنژاد اقتدار دانایی که قبلتر نزد بزرگترها بود برای این نسل شکسته است.
-
آیا عدالت در همه جا فضیلت است؟
آموزشاز منظر جامعه شناسی نسبیت در اخلاق و عدالت بدین معناست که این اصول تابعی از شرایط اجتماعی آن جامعه هستند، وقتی مبنای تعقلی مشترکی بین فرهنگهای مختلف وجود ندارد، تشتت اراء در تعریف مفاهیم نیز متقاعد کننده بنظر میرسد، در واقع وقتی تکثر در مبانی نظری را بعنوان یک واقعیت بپذیریم تنوع الگوهای عمل اخلاقی را نیز خواهیم پذیرفت.
-
کافه خبر خبرآنلاین بررسی می کند: «ویژگی های دهه هشتادی های کف خیابان»
عزاداران مهسا، این اعجوبه های شگفت انگیز/حجت پناه: با دهه هشتادی ها 300 سال اختلاف دیدگاه داریم
احزاب و شخصیتهاحجت پناه در گفت و گو با خبرآنلاین اظهار داشت: حکومت ما آموزش و پرورش را رها کرده است؛بودجه آموزش و پرورش کمترین میزان رشد را داشته؛دهه هشتادی ها بسیار استدلالی اند؛قیمت یک شانه تخم مرغ سال ۹۵، ۳۵۰۰ و سال ۱۴۰۱ یک عدد تخم مرغ ۳۵۰۰ است؛ با مطهری و شریعتی نمی توان نسل دهه هشتاد را قانع کرد؛ در کتب درسی نام کوروش و صادق هدایت حذف و حجم گلستان سعدی کم شده است.
-
ناصر تکمیل همایون درگذشت
کتابایسنا نوشت: مراسم وداع با ناصر تکمیل همایون (جامعهشناس و تاریخنگار) برگزار میشود.
-
اینفوگرافیک | نسل Z در ایران چند نفر هستند؟
عکسیکی از پرتکرارشوندهترین کلید واژههای این روزهای اخیر ایران، «دهه هشتادی»هاست. نسلی که این روزها بیشتر از هر گروه و رستهای مطالبهگر شده است و آنطور که از سمت سیاستگذاران و کارشناسان و دانشگاهیها مطرح میشود، عملکردشان در ناآرامیهای اخیر کشور دور از انتظار بوده. برخی آنها را نسلی متفاوت و بسیار شجاع میدانند و برخی معتقدند که این نسل در پیوستگی با نسلها پیش از خود اینگونه مطالبهگر شده است.
-
چرا کار دانشجویان به فحاشی و شعارهای جنسی کشید؟/ مقصر نهادهایی هستند که بودجه های هنگفت فرهنگی گرفتند و کار نکردند
آسیبهاهمشهری نوشت: امسال سال تحصیلی دانشگاهی ملتهب و ناآرام آغاز شد. برخی دانشگاهها همسو با اعتراضاتی که پس از فوت «مهسا امینی» شکل گرفت، فضای ناآرام و متشنجی را تجربه کردند.
-
بلوغی که دهه هشتادیها زودتر به آن رسیدند/ دهه شصتیها محرومترین نسل
سبک زندگییک استاد دانشگاه گفت: دهه شصتیها نسبت به دهه پنجاهیها و چهلیها محدودیت زیادی داشتند، محدودیتهای ناشی از جنگ و تحریمها سبب شد بچههای دهه شصت واقعاً در محرومیت بزرگ شوند، بنابراین آن بلوغ اجتماعی به تاخیر افتاد. اما برای نسل دهه هشتادی اینطور نشد.
-
بررسی پیشنویس قانون تشکلهای اجتماعی در کافه خبر خبرآنلاین:
قانونی برای منع مشارکتهای مردمی در مجلس؛ «این قانون با نگاه امنیتی نوشته شده است»
آسیبهایک کارشناس گفت: «سازمانهای مردم نهاد همیشه رابطی هستند میان دولت و مردم، مردم با این سازمانها راحتتر ارتباط میگیرند چراکه ا جنس خودشان میدانند. اما دولت نگاه بالا به پایین دارد از این مسیر اعتماد جلب نمیشود، سازمانهای مردم نهاد صدای مردم هستند و میتوانند اعتماد ایجاد کنند، مگر با زور و بخشنامه و قانون سرمایه اجتماعی درست میشود؟ اما با زور بخشنامه و قانون سرمایه اجتماعی میسوزد. سازمانهای مردم نهاد میتوانند ضعف سرمایه اجتماعی را ترمیم کنند.»
-
پاسخ یک جامعه شناس به اتهامی ناروا / قرایی مقدم : زنان ایرانی دنبال برهنگی نیستند
احزاب و شخصیتهامنیبان نوشت : قراییمقدم گفت : طبق قانون فعلی اگر یک تار موی زن دیده شود جرم است و بیحجابی رخ داده اگر اینطور حساب کنیم بیش از ۸۰ درصد زنان ایرانی بیحجاب هستند، آیا میتوان همه آنها را بازداشت کرد؟
-
زنگ خطر خشونت در جامعه را بشنویم
جعفرپور، محمدهادیخوب یا بد لازم است حوادث و اتفاقات اخیر را مروری مختصر والبته دردآور کنیم .روزی که پدری داس بر دست گلوی دخترکش را در شمال برید تا آن روز نحس و ناخوش که مذکر جنسی به اسم مردانگی با وقاحتی تمام سر زن اهوازی را بر کوی و برزن با لبخندی کریه و زننده به نمایش گذاشت تا تصویر زورگیری خیابان نیایش وخفت گیری زنان برای بردن گوشی موبایلشان و رسیدن به ایستگاه مرگ مهسا تراژدی درد آوری است از آنچه مردم ایران این روزها شاهد آن هستند!
-
اعدام مجرمان خیابانی بازدارنده جرم است؟
آسیبهایکی از موضوعاتی که این روزها افکار عمومی را به خود مشغول داشته، شیوه و چگونگی برخورد با مجرمان اتوبان نیایش است متاسفانه واکنشهای اجتماعی باعث میشود تا بررسی پروندههای اینچنینی از مسیر اصلی خارج شده و حقوق مجرم در سایه فشارهای اجتماعی نادیده گرفته شود.
-
تقی آزاد ارمکی در گفتگو با خبرآنلاین
ببینید | جهان ایرانی همیشه در حال بازنگری بنیادین در خود بوده / پرسشهای هویتی ما حل نشدند
فیلمتقی آزاد ارمکی در گفتگو با خبرآنلاین از این گفت که جهان ایرانی همیشه در حال بازنگری بنیادین در خود بوده. او در ادامه افزود: پرسشهای هویتی ما حل نشدند. منبع: خبرآنلاین
-
تقی آزاد ارمکی در کافه خبر:
از پهلوی تا خاتمی؛ علیه طبقه متوسط/ اگر فضا را امن کنیم، اندیشمندان درجه یک ایرانی برمیگردند
آموزشتقی آزاد ارمکی گفت: هیچ وقت نباید زمین بازی را ترک و میدان را خالی کرد من معتقدم راه رسیدن به جامعه مدنی درست، شکیبایی و ماندن در میدان است. ما باید حضور داشته باشیم و حتی اگر بارها شکست بخوریم هیچ گاه نباید عرصه را خالی کنیم. برای نمونه شخص بنده را بارها خواستند از دانشگاه بیرون کنند اما من هیچ وقت زمین بازی را ترک نکردم. زمانی که آقای فرهاد رهبر رییس دانشگاه تهران شدند برای من پیغام فرستادند که به آقای دکتر آزاد بگویید از دانشگاه برود.