باغستان‌های سنتی قزوین به همان مجموعه باغ‌هایی که نیمه جنوبی شهر قزوین را در بر گرفته‌اند، گفته می‌شود. این باغات بیش از ۲۵۰۰ هکتار وسعت دارند و در گذشته گرداگرد شهر را فرا گرفته بودند.

باغستان‌های سنتی بیش از یک‌هزار سال قدمت دارند؛ به طوری که ناصر خسرو در سفرنامه خود، شهر قزوین را اینگونه توصیف می‌کند: «باغستان بسیار داشت؛ بی دیوار و خار و هیچ مانعی از دخول در باغات نبود».

طی یک هفته اخیر شهر قزوین سه بار در نقاط مختلف شاهد آتش‌سوزی در باغستان سنتی بوده است. به گفته مدیرعامل سازمان باغستان شهرداری قزوین، در آتش‌سوزی‌های اتفاق افتاده کمتر پیش می‌آید که درختی کلاً از بین رفته باشد و طبق تجربه، بالای ۹۷ درصد از درخت‌هایی که در آتش‌سوزی‌ها آسیب دیدند سال آینده به رشد خود ادامه می‌دهند؛ این در حالی است که پس از گذشت ۲۴ ساعت از آتش‌سوزی آخر باغستان قزوین، همچنان آتش در دل درختان است.

عکس‌ها: ایسنا
۶۱۲۸۲

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 3 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 3
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • GB ۱۷:۲۱ - ۱۳۹۸/۰۴/۰۴
    20 0
    کم کاری شهرداری ،امسال بدلیل میزان بالای بارش‌های بهاری،علفها و گیاهان خودرو و وحشی هم رشد خوبی داشتند که پس از طی کردن مدت گل دهی و بذر دهی،ساقه های خشک آنها باید کوتاه شده و یا بصورت کنترل شده،آتش زده می شد تا شاهد این فجایع نباشیم ولی معلوم نیست که چرا فضای سبز شهرداری که متولی حفاظت از فضاهای سبز شهری است از مشاوره متخصصین در این زمینه برای پیش گیری از آتش سوزی های فصلی از این دست ،بهره و کمک نمی گیرد
  • حسینی دولت آبادی از قزوین IR ۱۷:۲۷ - ۱۳۹۸/۰۴/۰۴
    15 0
    امیدوارم پیش زمینه ای برای تغییر کاربری نبوده باشد. تصمیم و رفتار بعدی شهرداری همه چیز را روشن خواهد کرد.
  • عباس IR ۱۷:۵۲ - ۱۳۹۸/۰۴/۰۴
    19 0
    به رشد درخت شاهد رشد ساخته های سیمانی و اهنی در این مکان خواهیم بود به زودی