ارتفاعات بوزسینه و آبشار سوله‌دوکل از جمله جاذبه‌های دیدنی و گردشگری منطقه مرگور ارومیه هستند که در فصل تابستان با آب‌وهوایی بهاری میزبان گردشگران و کوهنوردان زیادی از نقاط مختلف ایران هستند.

به گزارش خبرآنلاین آذربایجان‌غربی، مَرگَوَر نام دهستانی از بخش سیلوانا شهرستان ارومیه است.

این منطقه در حدود ۵۵کیلومتری جنوبِ غربی ارومیه و در امتداد جاده بند قرار دارد و دارای طبیعتی سرسبز و خوش آب‌وهواست.

یکی از جاذبه‌های این منطقه، کوه بوز سینه است که با ارتفاعی بالغ بر ۳۴۸۰ متر یکی از مرتفع‌ترین کوه‌های منطقه به‌شمار می‌آید، این کوه سرچشمه دو رود بزرگ گدار و دیزج بوده و بر بلندای آن یخچال و برف چال‌های دائمی وجود دارد که این رودها را در تمام فصول سال خروشان و مناطق کشاورزی پایین دست کوه را حیاط می‌بخشد.

کوه بوز سینه از از شمال غربی با گردنه بوز سینه به کوه دالامپر و از جبهه شرقی خود در امتداد گردنه مرگه زیازه به کوه مرگه زیاره پیوند می‌خورد. دریاچه بز سینه شامل دو دریاچه در ضلع شرقی قله بوز سینه واقع شده‌اند.

آبشار سوله‌دوکل

آبشار سوله‌دوکل نیز از مرتفع‌ترین آبشارهای ایران است و در منطقهٔ دالامپر واقع است. این آبشار از جاذبه‌های گردشگری منطقه محسوب می‌شود.

سوله دوکل به زبان کردی به معنی "آبشار دود" است و علت این نام گذاری به دلیل برخورد شدید آب و صخرهای موجود در پیکره آبشاراست، سرازیر شدن آب از این ارتفاع باعث ایجاد یک حالت دودی شده و صدای محیبی را تولید میکند.

عکس‌ها: توحید احمدی

46

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 8 =