شب گذشته، طوفان مغناطیسی خورشیدی قدرتمندی به زمین برخورد کرد و میدان مغناطیسی زمین را چنان فشرده کرد که بین ساعت‌های 19:06 تا 19:11 به وقت جهانی، بادهای خورشیدی از مدار زمین‌ثابت عبور کردند.

به گزارش اسپیس‌ودر، مدار زمین‌ثابت که حدود 36هزار کیلومتر از سطح زمین فاصله دارد، جایی است که سرعت گردش ماهواره‌ها به‌دور زمین با دوره گردش وضعی زمین برابر است و درنتیجه ماهواره‌های این مدار از دید ناظران زمینی در آسمان ثابت به‌نظر می‌رسند. به همین دلیل ماهواره‌های مخابراتی را در این مدار مستقر می‌کنند تا آنتن‌های مخابراتی و تلویزیونی بتوانند ارتباطات را به راحتی برقرار کنند ونیازی به تعقیب ماهواره‌ها در مدارهای پایین‌تر نداشته باشند.
به گزارش آزمایشگاه آب‌وهوای فضایی گدارد ناسا، فشرده شدن میدان مغناطیسی زمین در برخورد با طوفان خورشیدی شب گذشته که حوالی ساعت 18:00 دوشنبه 24 اکتبر 2011 به وقت جهانی اتفاق افتاد، به‌قدری شدید بود که بین ساعت 19:06 تا 19:11 به وقت جهانی (22:36 تا 22:41 شامگاه دوشنبه 2 آبان 1390 به وقت ایران)، بادهای خورشیدی از مدار ماهواره‌های زمین‌ثابت عبور کردند و برخی از ماهواره‌ها در معرض ذرات خطرناک پلاسمای باد خورشیدی قرار گرفته‌اند. هنوز خبری از آسیب‌های احتمالی به ماهواره‌ها مخابره نشده است.
این طوفان هم‌چنین باعث پدیدآمدن شفق‌های قطبی قدرتمندی در نیم‌کره شمالی زمین شد، به‌طوری که در آمریکای شمالی شفق‌های قطبی از مرزهای کانادا عبور کردند و ساکنان مناطق شمالی و مرکزی ایالات متحده نیز توانستند بخشی از این نمایش زیبا را مشاهده کنند.
اما زیباترین تصاویر ثبت‌شده از شفق‌های قطبی شب گذشته را ساکنان شمال اسکاندیناوی ثبت کرده‌اند. رنگ سبز و سرخی که در شفق قطبی دیده می‌شود، مربوط به تابش اتم‌های اکسیژن و نیتروژن (به‌ترتیب رنگ) است. ذرات پرانرژی باد خورشیدی وقتی به نزدیکی جو زمین می‌رسند، به مولکول‌های هوا برخورد می‌کنند و با انتقال انرژی، آن‌ها را تحریک می‌کنند که درنهایت منجر به تابش این رنگ‌های خاص می‌شود.
5353

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 10 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 7
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • ب IR ۱۱:۲۷ - ۱۳۹۰/۰۸/۰۳
    14 0
    بحق زیباســــــــــت
  • بدون نام IR ۱۳:۳۷ - ۱۳۹۰/۰۸/۰۳
    12 5
    به نام خداوندی که زیبایی را آفرید تا بندگانش او را شکر کنند شکرت خدا
  • بدون نام IR ۰۸:۱۷ - ۱۳۹۰/۰۸/۰۴
    8 0
    اقا زيبايي رو بيخيال شين اين طوفانهاي خورشيدي خيلي ميتونه خطرناك باشه واسه تمدن بشري
  • ... IR ۱۹:۲۵ - ۱۳۹۰/۰۸/۰۴
    1 3
    این ها هرچه قدر هم زیبا باشند ، نشانه خوبی نیستند.
  • vafa IR ۲۳:۴۰ - ۱۳۹۰/۰۸/۰۷
    1 0
    ساعت 19:00 روز 24 اکتبر بزرگترین توفان خورشیدی به زمین برخورد می کند و 20ساعت بعد یعنی در Tuesday, October 25, 2011 at 14:55:08 UTC زلزله مهیبی ترکیه را می لرزاند. شاید .....
  • وحید IR ۱۱:۴۸ - ۱۳۹۰/۰۹/۰۲
    2 2
    هرچه قدم که زیبا باشه من که میترسم
  • علی EU ۰۴:۴۶ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۲
    1 0
    سلام دوستان بابا هیچ اتفاقی نمیوفته چرا زود باورید