موزه علوم لندن به مناسبت صدمین سال افتتاح خود، ده موضوع از میان اشیای این موزه را که بیشترین تاثیر را در تاریخ گذاشته‌اند، انتخاب کرد و رادیولوژی پرتوی ایکس به عنوان برترین اختراع برگزیده شد.

موزه علوم لندن در ماه ژوئن / خرداد سال جاری و به مناسبت صدمین سال افتتاح خود، از موزه‌داران خود خواست تا ده موضوع از میان اشیای این موزه را که بیشترین تاثیر را در تاریخ گذاشته‌اند، انتخاب کنند. موارد انتخاب‌شده به رای‌گیری عمومی گذاشته شد تا مشخص شود مهم‌ترین اختراع قرون گذشته از دید مردم کدام یک از آنها خواهد بود. تقریبا 500 هزار نفر از بازدیدکنندگان موزه و رای‌دهندگان آنلاین در این رای‌گیری شرکت کردند و ده برنده زیر را به ترتیب انتخاب کردند.

برنده: رادیوگرافی پرتوی ایکس


به نظر می‌رسد که عکس رادیوگرافی پزشکی اشعه ایکس، با 9581 رای، مهم‌ترین اختراع در موزه علوم باشد.
در سال 1895، فیزیک‌دانی به نام ویلیام رونتگن، اشعه ایکس را کشف کرد، که حرف X نشان‌دهنده منشا ناشناخته آن بود. او بعدها فهمید که این پرتوها می‌توانند از میان گوشت بدن بگذرند و با استفاده از صفحات فیلم عکاسی می‌توان تصاویری از استخوان‌ها در بدن تهیه کرد.
این عکس اشعه ایکس از دست همسر رونتگن در ماه دسامبر سال 1895 گرفته شد و قدیمی‌ترین عکس اشعه ایکس باقی‌مانده از قسمتی از بدن یک انسان است.
اندی آدام، رئیس کالج سلطنتی رادیولوژیست‌های انگلستان، گفت: «رادیولوژی جالب‌ترین و سریع‌الرشد‌ترین تخصص در پزشکی مدرن است. کشف اشعه ایکس این نظم را به وجود آورد و به تعداد بی‌شماری از بیماران سود رساند».

بروشور اشعه ایکس، دهه 1930

این جلد یک دفترچه تبلیغاتی توسط شرکت تولیدکننده تجهیزات واتسون اند سانز تهیه شد.
تا دهه 1930، از تجهیزات اشعه ایکس به طور گسترده برای تشخیص طیف گسترده‌ای از بیماری‌ها، استفاده می‌شد، از استخوان‌های شکسته گرفته تا تومورها و بیماری سل.

دستگاه اشعه ایکس

این مجموعه اشعه ایکس توسط راسل رینولدز و تنها چند ماه بعد از اکتشاف رونتگن ساخته شد.
این یکی از قدیمی‌ترین دستگاه‌های جهان در نوع خود است و بعضی از اولین تصاویر از داخل بدن انسان که برای مشاهده آنها نیازی به چاقوی جراحی نبود، با استفاده از این ماشین تهیه شد.

پنی‌سیلین

جایگاه دوم با 6825 رای.
هاگ‌های اسفنجی که از این پنجره‌ها در مرکز لندن وارد دفتر کار آلکساندر فلمینگ شده‌ بودند، او را به کشف اولین آنتی‌بیوتیک در سال 1928 رهنمون کردند. تا اواسط دهه 1940، تحقیقات در انگلستان و ایالات متحده منجر به این شد که اولین پنی‌سیلین به دست بیماران برسد.
تولید این دارو آغازگر موجی از داروهای جدید بود که سبب شدند که ابتلا به عفونت‌های باکتریایی، دیگر عارضه ترسناکی نباشد.


نردبان دوگانه دی.ان.ای

جایگاه سوم با 6725 رای.
این بازسازی از اولین مدل مولکولی دی.ان.ای حاوی برخی از قسمت‌های اصلی مدلی است که فرانسیس کریک و جیمز واتسون در سال 1953 درست کردند. کشف آن دو، دانشمندان را قادر ساخت که هم بفهمند که ارگانیزم‌ها چگونه ژن‌های خود را منتقل می‌کنند و هم اینکه فعالیت‌های سلول‌ها چگونه کنترل می‌شود. با ارزان‌تر شدن تعیین توالی ژنی، ما هر روز بیشتر از آن خواهیم شنید.


کپسول آپولو 10

جایگاه چهارم با 4649 رای
چهل سال پیش از این، سه نفر در داخل این کپسول به دور ماه چرخیدند تا تمرینی باشد بر اولین فرود انسان بر ماه، که دو ماه بعد از آن به وقوع پیوست.

موتور موشک V2

جایگاه پنجم با 3985 رای.
این موتور در اسلحه‌ای استفاده می‌شد که توسط طرف بازنده جنگ جهانی دوم ساخته شده بود، ولی وی2 که در سال 1942 اختراع شده بود، شکل دنیا را در دهه‌های بعد از خود عوض کرد. خالق این راکت، ورنر فون براون، بعد از جنگ به ایالات متحده نقل مکان کرد، و در آنجا بر روی در حال پیدایش موشک‌های قاره‌پیما کار کرد. پس از آن او برای ناسا کار کرد و در انجا شاهکار خود، موشک ساترنV را ساخت که سفینه آپولو11 را با خود به ماه برد.

راکت استیفنسن

جایگاه ششم با 3533 رای.
با رسیدن به سرعت‌های رکوردشکن برای پیروزی در مسابقات 1829 رینهیل در لنکشایر انگلستان، این راکت به جای موتورهای ثابت که طناب‌ها را می‌کشیدند، دنیا را به سوی موتورهای متحرک رهنمون شد. خالقین این راکت، رابرت استیفنسن و شرکا، آن را بر مبنای اصل اولیه‌ای ساختند که بعدها تبدیل به استاندارد اوکوموتیوهای بخاری شد، و مردم و کالاهای مورد نیاز آنها را به مدت یک قرن در سراسر کره زمین جابجا کرد.
تاریخ می‌توانست خیلی ساده متفاوت از این باشد. یک لوکوموتیو دیگر که لاکی نام داشت در مسابقه این راکت را شکست داد، ولی قابلیت اطمینان کمتری داشت.

کامپیوتر Pilot ACE

جایگاه هفتم با 3472 رای.
یکی از اولین کامپیوترهای الکترونیکی همه منظوره، Pilot ACE اولین برنامه خود را در روز 10 ماه می سال 1950 اجرا کرد.
در آن زمان، این کامپیوتر سریع‌ترین کامپیوتر در جهان بود.
طراحی این کامپیوتر، یک مدل کوتاه‌تر از طراحی انجام شده توسط یکی از پیش‌گامان کامپیوتر آلن تورینگ بود. Pilot ACE به دلیل جایگاهی که در اولین نسل از کامپیوترها داشت انتخاب شد، کامپیوترهایی که اولین نیاکان ماشین‌هایی بودند که هم‌اکنون همه‌ جای این کره خاکی و حتی مدا اطراف آن را به تصرف خود درآورده‌اند.

موتور اتمسفری

جایگاه هشتم با 3457 رای.
موتور اتمسفری در سال 1712 و توسط توماس نیوکامن اختراع شد. این مدل در سال 1791 از روی طرح او و توسط فرانسیس تامپسن در یک معدن ذغال سنگ در دربی‌شایر ساخته شد، و قدیمی‌ترین موتور از نوع نیو‌کامن است که تاکنون کامل مانده و تغییر عمده‌ای به خود ندیده است.
موتور اتمسفری بحران انرژی را در روزگار خود حل کرد و پیشگام انقلاب صنعتی بود. این موتور با پمپاژ آب به خارج از معادن عمیق استخراج ذخایر ذغال سنگ این معادن را که تا آن زمان دور از دسترس بودند ممکن ساخت. به رغم اینکه این موفقیت مهندسی آغازگر عصر صنعت است که ما هنوز آن به سر می‌بریم، این اختراع همچنین آغازگر زمانی است که وابستگی نسل بشر به سوخت‌های فسیلی واقعا شروع شد.

فورد مدل T

جایگاه نهم به 3231 رای.
شرکت فورد موتور با پیشگام شدن در استفاده از نظریات جدید در مورد تولید انبوه، توانست درهای یک بازار جدید خیلی بزرگ را به روی خود بگشاید و اتومبیل را نیز وارد فرهنگ عامه کند. «فوردیسم» تبدیل به یک استعاره آشنا برای تولید هر چیزی در مقیاس انبوه گردید، فلسفه‌ای که امروزه استاندارد کارهای تجاری است.

تلگراف برقی

جایگاه دهم با 2694 رای.
چارلز ویتستون و ویلیام کوک، حق امتیاز اولین دستگاه ارتباط راه دور موفق دنیا را در سال 1837 به نام خود ثبت کردند.
تلگراف آنها اولین استفاده عملی از برق برای مخابرات راه دور بود و به اولین شبکه‌های ارتباطی عمومی در دنیا منجر شد.
و از آن زمان تا کنون هر روز بر قدرت، ظرفیت و اهمیت این شبکه‌ها افزوده می‌شود.

نیوساینتیست، ترجمه: مجید جویا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 10 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • یطی IR ۱۴:۵۵ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۸
    3 9
    یییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییی