بیابان موهاوی در جنوب غربی ایالات متحده، سال‌هاست که میزبان مجموعه‌ای از بزرگ‌ترین تاسیسات تحقیقاتی حوزه هوانوردی در دنیاست. بسیاری از هواپیماهایی که امروز می‌شناسیم نخستین بار در این منطقه توسعه یافتند.

محمدحسین جهان‌پناه: از جنوب نوادا تا شمال آریزونا و مرکز ایالت کالیفرنیا محدوده‌ای است که «موهاوی» یکی از مشهورترین بیابان‌های جهان را در خود جای داده است؛ سرزمینی خشک و دورافتاده که بخش بزرگی از خاطرات دنیای هوانوردی جهان از اینجا سرچشمه گرفته‌اند. در حقیقت هیچ جایی را روی زمین نمی‌توانید پیدا کنید که به اندازه این منطقه در توسعه صنعت هوانوردی دنیا موثر باشد ... خیلی از مهم‌ترین مراکز آزمایشی آمریکا در همین منطقه قرار گرفته‌اند. از پایگاه هوایی ادواردز گرفته تا مرکز تحقیقات پرواز درایدن ناسا، لنگرگاه هوافضای موهاوی، فرودگاه تدارکات جنوب غربی کالیفرنیا یا منطقه مشهور 51 واقع در جنوب نوادا. در سال‌های پرتلاطم جنگ سرد هواگردهای محرمانه و غیر محرمانه زیادی از این منطقه متولد شدند که بسیاری از آن‌ها شاید دیگر عملیاتی نباشند. با این حال توسعه تکنولوژی‌های جدید در این منطقه همچنان ادامه دارد.


مرکز تحقیقات هوایی درایدن
مرکز تحقیقات هوایی درایدن که داخل پایگاه هوایی ادواردز قرار دارد جایی است که بسیاری از آزمایش‌ها و تحقیقات سرنوشت‌ساز هوایی ناسا در آنجا شکل گرفتند. از شکستن دیوار صوتی توسط هواپیمای آزمایشی ایکس-1 گرفته تا آزمایش‌های ماه‌نشین برنامه آپولو، نازل‌های تغییردهنده بردار رانش و بسیاری از برنامه‌های دیگر. در این تصویر که در سال 1997/1376 گرفته شده ناوگانی از مشهورترین هواپیماهای آزمایشی درایدن را می‌توان پیدا کرد. این هواپیماها به ترتیب ازچپ به راست: ایکس 31، اف 15 اکتیو، اس آر-71، اف-106، اف-16 ایکس ال، ایکس 38 و هواپیمای بدون سرنشین ایکس-36.

 

SR-71
اس آر- 71 یا پرنده سیاه (BlackBird) زمانی سریع‌تری هواپیمای سرنشین‌دار جهان و مشهورترین محصول اسکانک ورکز - دایره توسعه برنامه های پیشرفته - شرکت لاکهید مارتین به شمار می‌رفت. هیچ هواپیمای شناسایی در طول تاریخ بیش از اس آر 71 بر فراز مناطق دشمن پرواز نکرده است. سریع‌ترین و بلند پروازترین جت نظامی جهان با سرعت سه برابر صوت به عنوان جانشین یو 2 تکمیل شد و می‌توانست با پرواز در ارتفاع پروازی بالاتر از هواپیمای شناسایی یو 2 یعنی 24 هزار متر بالاتر از زمین با سرعتی بیش از 3 ماخ (سه برابر سرعت صوت) محوطه‌ای در حدود 260هزار کیلومتر مربع را با دوربین‌های عکاسی ویژه خود تحت نظر بگیرد. (در اینجا باید توضیح داد که سرعت اسمی میگ 25 شوروی که برای رهگیری بمب‌افکن‌های سریع آمریکایی تکمیل شده بود هم 3 ماخ است اما در عمل به خاطر ریسک بالای آسیب دیدن موتورهای هواپیما عملا با این سرعت پرواز نمی‌کرد). بیشتر بدنه اس آر-71 برای مقاومت در برابر حرارت 260 درجه سلسیوسی پرواز با حداکثر سرعت 3.2 ماخ از تیتانیوم ساخته شده بود آن هم تیتانیومی که از قلب شوروی بدست می‌آمد. این هواپیما تحت برنامه‌ای موسوم به اوکس کارت (OXCART) به صورت کاملا محرمانه تحت نظارت کلی جانسون طراحی شد و بی‌سروصدا از منطقه 51 به پرواز در آمد. این روزها می‌توان دست کم یک نمونه اس آر 71 را در موزه مرکز آزمایش‌های هوایی پایگاه ادواردز پیدا کرد.

 

B-52
امسال پنجاه‌وهفتمین سالگرد ورود به خدمت بمب‌افکن بی52 ساخت شرکت بوئینگ است، یکی از بزرگ‌ترین بمب‌افکن‌های جهان و ستون فقرات بمب افکن‌های استراتژیک آمریکا که نخستین بار در 1952 / 1331 به پرواز در آمد و در 1955 /1334 هم وارد خدمت شد. در طول نزدیک به 60 سال پرواز بی 52 تغییرات زیادی روی این هواپیما صورت گرفت تا جایی که می‌شود گفت هواپیمایی که این روزها پرواز می‌کند با نسل اول خود به کلی متفاوت است. (نمونه های اولیه بی-52 الگویی به شدت ابتدایی داشتند مثلا کابین خلبان و کمکش پشت سر هم قرار داشت یا شکل دماغه در اصل از بمب افکن بی 47 الگو گرفته شده بود، سوخت قابل حمل کمتری داشت و ...) بی 52 چند رکورد خاص را نیز به نام خود ثبت کرده است، مثل پرواز دور دنیا بدون توقف و رها کردن نخستین بمب هیدروژنی دنیا. مجموعاً 744 فروند بمب‌افکن بی 52 در تمامی گونه‌ها تولید شد که امروز حدود 80 فروند آن‌ها همچنان پرواز می‌کنند و قرار است که تا سال 2040 / 1418 هم در خدمت باقی باشند.

 

x-48
ایکس 48 هواپیمای آزمایشی بدون سرنشینی است که ناسا با همکاری بوئینگ برای بررسی خصوصیات پروازی بال‌های منطبق با بدنه طراحی کرده است. نخستین نمونه این هواپیما را حدود پنج سال پیش دایره فانتوم ورکز شرکت بوئینگ به سفارش ناسا طراحی کرد و از آن زمان تا به امروز خیلی‌ها باور داشته و دارند که این طرح می‌تواند پیش‌نمایشی از هواپیماهای مسافربری آینده باشد. تا کنون دو پیش نمونه از این هواپیمای بدون‌سرنشین که با مقیاس 8.5 درصد ابعاد واقعی ساخته شده پرواز کرده‌اند که دومین نمونه (مدل ایکس 48 سی) همین چند وقت پیش به پرواز در آمد. طرح بال‌های منطبق با بدنه تأثیر زیادی در کاهش مصرف سوخت و صدای آزار دهنده هواپیما دارد. در عین حال به واسطه بدنه پهن‌تر به حجم بار قابل حمل نیز افزوده می‌شود. تحقیقات اخیر ناسا روی ایکس 48 عموما روی امنیت و خصوصیات پرواز در سرعت و ارتفاع پایین این پیکره بندی در مقایسه با سازه هواپیماهای امروزی (ترکیب بال و دم جدا) خواهد بود.

 

WhiteKnightTwo
هواپیمای وایت نایت 2 (WhiteKnightTwo به معنی شوالیه سفید 2 ) و فضاپیمای اسپیس شیپ 2 (Space Ship 2) شرکت ویرجین گالکتیک این روزها مشهورترین هواگردهای حاضر در صحرای موهاوی به شمار می‌روند. اسپیس شیپ 2 قرار است در آینده نزدیک با دریافت بیش از 200 هزار دلار برای هر صندلی خود تجربه بی‌وزنی حین پرواز زیر مدار زمین را برای مسافرانش فراهم کند. برای پرواز به سوی مدار، وایت نایت فضاپیما را تا ارتفاع 16 کیلومتری زمین بالا می‌برد و از آن پس فضاپیما با جدا شدن از هواپیمای مادر مسیر منحنی وارش را به سوی ترموسفر ادامه می‌دهد تا به مرور با رساندن سرعتش به چیزی بیش از سه برابر صوت و عبور از خط کامان در ارتفاع 100 کیلومتری زمین مسافرانش بتوانند بی‌وزنی را تجربه کنند. در حال حاضر ویرجین گالکتیک در حال سرمایه‌گذاری روی پرتاب راکت‌های ارزان قیمت برای رساندن امن ماهواره‌ها با هزینه اندک توسط هواپیمای مادر شوالیه سفید نیز هست علاوه بر اینکه در آینده نزدیک امید دارد تا فضاپیمای 3 را هم به عنوان هوافضاپیمایی مداری تکمیل نماید. فرودگاه هوا فضای موهاوی آشیانه کنونی وایت نایت 2 به شمار می‌رود.

 

U-2 Dragon Lady
هواپیمای جاسوسی یو 2 را می‌شود مرموزترین محصول منطقه 51 در موهاوی به شمار آورد؛ هواپیمای بلند پروازی که بیش از نیم قرن پیش در چارچوب برنامه اکواتن تکمیل شد و می‌توانست با پرواز در ارتفاع بیش از 21هزار متری زمین با خیال راحت به دور از تهدید جنگنده‌ها، موشک‌های پدافند هوایی و حتی رادارهای اتحاد جماهیر شوروی به عکس‌برداری از مناطق مورد نظر بپردازد با این حال رادارگریز نبودنش بعدها برایش دردسر آفرید. در واقع این هواپیما یکی از دلایل اصلی پیدایش منطقه 51 محسوب می‌شود. یو 2 تا 14 ساعت و مسافت 10هزار کیلومتر می‌توانست پرواز کند و خلبانش حداقل از یک ساعت پیش از پوشیدن لباس تحت فشار برای پرواز می‌بایست اکسیژن خالص تنفس کند تا با خارج کردن نیتروژن از ریه‌های خود هنگام پرواز در ارتفاع بالا با کمبود اکسیژن مواجه نشود. این هواپیما با وجود بازنشسته شدن هواپیمای اس آر 71 که در اصل به عنوان جانشینش ساخته شده بود، همچنان در خدمت حضور دارد.

 

SOFIA
ناسا چند سالی است که از یک فروند بویینگ 747 اس پی قدیمی در نقش تلسکوپ هوایی برای رصد اجرام آسمانی استفاده می‌کند. تلسکوپ سوفیا (مخفف عبارت Stratospheric Observatory for Infrared Astronomy به معنی رصدخانه استراتوسفری اخترشناسی فروسرخ) نخستین بار در سال 2007 /1386 به عنوان جانشین تلسکوپ قدیمی کویی‌پر به پرواز در آمد. این هواپیما مشترکا به مرکز هوافضای آلمان و ناسا تعلق دارد. در این تصویر تلسکوپ سوفیا واقع در بخش عقب بدنه هواپیما به خوبی مشخص است.

 

YF-100A
اف 100 یا سوپر سیبر نخستین جنگنده آمریکایی با توان پرواز فراصوت و اولین جنگنده سری صده به شمار می‌آمد. یکی از دو پیش نمونه اولیه این جنگنده را این روزها می‌توان در موزه مرکز آزمایش‌های پروازی نیروی هوایی در موهاوی پیدا کرد. مجموعاً چیزی نزدیک به 2294 فروند جنگنده اف 100 به تولید رسید و خیلی از رکوردهای زمان خودش را جابجا کرد. از جمله این رکوردها می‌توان به رکورد سرعت پرواز و نخستین هواپیمایی که با موفقیت سوخت‌رسانی هوایی به هواپیمای دیگر را انجام داد و اولین جت جنگنده‌ای که از روی قطب شمال عبور کرد اشاره نمود.

 

AD-1
ناسا در آزمایش ایده‌های عجیب و غریب صاحب شهرتی تمام عیار است. یکی از نامتعارف‌ترین این ایده‌ها هم طرح AD-1 بود که ناسا سفارش ساختش را در 1978/1357 به صنایع ایمز ارسال کرد. هواپیمایی فوق‌العاده سبک با بالی تمام متحرک که در حین پرواز بر حسب نیاز می‌توانست تا شصت درجه حول محور مرکزی هواپیما بچرخد. استفاده از این شیوه منحصر به فرد افزایش قابل توجه کارایی هواپیما در سرعت‌های مختلف را به همراه داشت و به کاهش مصرف سوخت و آلودگی صوتی ناشی از موتورهای جت هنگام پرواز یا فرود هم کمک شایانی می‌کرد؛ با این حال هواپیما در هنگام اوج‌گیری شدید در زوایای تند کنترل پذیری مناسبی نداشت. در نهایت طرح کلی هواپیما به تنهایی آن‌قدر عجیب و پیچیده از آب درآمد که بعد از پایان این برنامه کسی به فکر آزمایش مجدد آن نیفتاد. تنها نمونه ساخته شده این هواپیما این روزها در موزه هوایی هیلر واقع در سن کارلوس کالیفرنیا قرار دارد.

 

Tacit Blue
تاسیت بلو، هواپیمای رادارگریزی بود که به عنوان اثباتگر فناوری تکمیل شد و نزدیک به 18 سال یکی از طبقه‌بندی‌شده‌ترین برنامه‌های محرمانه به شمار می‌آمد. ساخت این هواپیما در زمان خود موجب شد تا نظریه پنهان‌کاری راداری از ایده‌ای آزمایشگاهی به دنیای واقعی پا بگذارد. در حقیقت این هواپیما را می‌شود جد تمامی هواپیماهای پنهان‌کاری امروزی به خصوص بی2 به حساب آورد که درست یا غلط گفته می‌شد بازتاب راداری‌اش بیشتر از یک خفاش نبود. شکل ناآشنای تاسیت بلو این هواپیما را برای مدت‌ها به یکی از شایعه‌سازترین هواگردهای صحرای موهاوی و منطقه 51 تبدیل کرده بود. تاسیت بلو در چارچوب برنامه ای 165 میلیون دلاری توسط نورث‌روپ تکمیل شد و تنها به مدت سه سال مابین 1982 / 1361 تا 1985 /1364 آن هم به صورت کاملا مخفیانه از منطقه 51 به پرواز در می‌آمد. تنها نمونه ساخته شده از این هواپیما این روزها بسیار دورتر از جایی که در آن ساخته شد، در موزه ملی نیروی هوایی ایالات متحده واقع در پایگاه هوایی رایت پترسون در ایالت اوهایو قرار دارد.

 

F-117 Night Hawk
اولین بمب‌افکن رادارگریز عملیاتی جهان که طرح آن اواخر دهه 1980 / 1360 پس از آزمایش‌های میدانی در قالب برنامه هوو بل و در منطقه 51 تکمیل شد اما تا ده سال بعد و زمان عملیات طوفان صحرا (جنگ خلیج فارس) از وجودش هیچ خبر یا تصویری منتشر نشد. اف 117 برخلاف بیشتر هواپیماهای رادارگریز امروزی طرح بدنه‌ای چند ضلعی و پیچیده داشت که ساختش را تا ده برابر پیچیده‌تر از هواپیماهای معمول می‌کرد. این ترکیب موجب شده بود تا بازتاب راداری هواپیما به حدود یک پنجم جنگنده‌های معمول آن زمان کاهش یابد در عین حال برای جلوگیری از بازتاب گرمایی، موتورهای هواپیما به پس‌سوز مجهز نبودند و امکان پرواز فراصوت را از نایت‌هاوک سلب کرده بودند. حداقل یک فروند نایت‌هاوک در جریان جنگ بوسنی هدف موشک پدافند هوایی صرب‌ها قرار گرفت و با ساقط شدنش بسیاری را بهت زده کرد. هرچند بعدها عذرهای زیادی برای ماجرا آورده شد و حتی گفته شد موشک پدافند به‌طور تصادفی به هدف برخورد کرده است، اما هیچ‌کدام نتوانست این موضوع را روشن کند که واقعا یکی از رادارگریزترین هواپیماهای جهان چگونه هدف سیستم پدافند هوایی قرار گرفته که دست کم سی سال پیش از آن در اوایل دهه 1960 (1340) تکمیل شده است. اف 117 در حالی که قرار بود تا سال 2011 / 1390 همچنان در خدمت باشد به علت کمبود بودجه برای ساخت اف 22 و اف 35 در سال 2008 /1387 بازنشسته شد هرچند تقریباً تمامی ناوگان 52 فروندی این بمب افکن‌های 40 میلیون دلاری به صورت ذخیره نگهداری می‌شوند.
5353

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 2 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 39
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام IR ۰۷:۴۶ - ۱۳۹۱/۰۶/۰۲
    147 5
    خیلی جالب بود! آمریکا همیشه چندین سال از چیزی که نشون میده جلوتره تو صنعت هوا و فضا
    • رادان IR ۱۵:۰۸ - ۱۳۹۱/۰۶/۰۳
      12 46
      ربطی به آمریکا بودنش نداره! خاصیت کار محرمانه و نظامی همینه!
    • بدون نام IR ۱۳:۰۰ - ۱۳۹۱/۰۶/۱۳
      6 28
      نه خیر اتفاقا چندین سال عقب تر هم هست خیلی از عکسهای شگفت انگیزی که از هواپیما های آمریکایی میبینید طرح های اولیه هستند و در عمل کارایی چندانی ندارند چند سال جهانیان با عکس ها و کلیپ های اف35 انگشت به دهان ماندند ولی در عملی جنگنده قابل استفاده ای نیست
  • مهدی IR ۰۹:۳۸ - ۱۳۹۱/۰۶/۰۲
    83 5
    فوق العاده بود. خبر آنلاین، سرویس علمی فناوریتون عالیه. اطلاعات مفیدی در اختیار کاربر قرار میده. ممنون...
  • بدون نام IR ۱۰:۰۳ - ۱۳۹۱/۰۶/۰۲
    37 6
    فرمانده اون عملیات هدف قرار دادن F-117 گفته که چطور اینکار کردند. یه سرچ بکنید هست. وقتی دریچه بمب هواپیما باز شده، اونها برای لحظه ای در رادارشون هواپیما می بینند و چند موشک با fuse مجاورتی با توجه به سرعت و جهت هواپیما شلیک می کنند که یکیش در نزدیکی این هواپیما منفجر می شه..... (رادارشون چون قدیمی بود در باند فرکانس پایین کار می کرد واسه همین براش دیدن این هواپیما اون فقط لحظه ای ساده تر بود.)
  • امیر IR ۱۰:۵۹ - ۱۳۹۱/۰۶/۰۲
    به همین زودی ها کشورمون میره کپی برداری میکنه از اینا بهترش را میسازه
    • اشکان CH ۱۱:۳۵ - ۱۳۹۱/۰۶/۰۲
      157 6
      آره بعد از پراید تاکسی، پراید وانت حالا نوبت پراید- اف 14
  • بدون نام IR ۱۱:۰۰ - ۱۳۹۱/۰۶/۰۲
    از بچگي تو مدرسه .. دبيرستان.. دانشگاه.. تلوزيون.. خونه... به من ياد دادن فقط بگم مرگ بر امريكا. به احتمال زياد با ديدن اين تصاوير الان بايد بگم مرگ بر امريكا!!!!!!!!!!!
    • جواد IR ۰۸:۰۷ - ۱۳۹۱/۰۶/۰۳
      21 94
      آقای عزیز مرگ بر آمریکا گفتن ما بخاطر خوی استکباری آمریکاست نه تکنولوژی اوناست.آیا فکر میکنی وقتی آمریکا بر ما مسلط بشه این تکنولوزیرو در اختیار ما میزاره؟عربستان که نوکر آمریکاست با کلی واسطه و هزینه تازه F16 رو بهش دادن.آمریکا بیاد اینجا اول از همه اعتقادات ما میگیره بعدشم امنیت ما و بعدش بازار و در آخر میشیم موش آزمایشگاهی برای آزمایشات مختلف اونا.تازه اینقد سریع جو گیر نشین و دست تسلیمو بالا نبرید اینها همه آزمایشی هستن.بهترین نوع جنگنده آمریکا و پیشرفته ترینشون با مشارکت 17 کشور تازه اونم به تعداد محدود ساخته شد که چندتاشون در اختیار اسرائیل هست.ما باید مرگ بر آمریکارو حفظ کنیم اونا با همه پیشرفتی که دارن از این حرف ما میترسن.ما خودمون باید پیشرفت کنیم.
    • بدون نام IR ۱۶:۴۵ - ۱۳۹۱/۰۶/۰۳
      54 3
      چرا عربستان را میبینی چرا ژاپن که از امریکا به اینجا رسید را نمیبینی هر چند مردم ژاپن خودشون هم خواستند
    • احمد IR ۱۹:۳۸ - ۱۳۹۱/۰۶/۰۴
      40 2
      جواد جان اگر درست گرفته باشم به نظر شما کشور هایی مثل ژاپن , کره جنوبی , مالزی , سنگاپور , ترکیه و ... که با آمریکا یا غرب رابطه دارن موش آزمایشگاهی شدن و ما و کشورهای همانند ما که مثلاً مستقل هستیم و استفاده کننده محصولات آنها موش آزمایشگاهی نیستیم !!!! جمع کن این حرفارو , تا کی باید خودمون رو گول بزنیم ؟؟!!! با رابطه نداشتن و گوشه نشین شدن حالمون از این بهتر نمیشه .
    • جواد IR ۲۱:۴۰ - ۱۳۹۱/۰۶/۱۷
      4 22
      چقد موش و خاطر خواه داره این امریکا...... اول از همه ما مسلمونیم از خودتون نپرسیدید چرا با داشتن تکنولوژی اتمی ما مخالفند اگه بازم حرفهای بقول یکی از آقایون مادر زادیتونو بنید معلومه خیلی بدحالید.....
  • ma IR ۱۵:۱۵ - ۱۳۹۱/۰۶/۰۲
    77 6
    ما اگه با این سرعت تکنولوژیمون پیش بریم 100 سال از آمریکا عقب تریم ...
    • بدون نام IR ۰۸:۲۷ - ۱۳۹۱/۰۶/۰۳
      52 7
      100 سال كمه بگو 1391 سال!
  • حسین IR ۱۶:۲۱ - ۱۳۹۱/۰۶/۰۲
    41 1
    sr-71 بلند پروازترین هواپیمای دنیاست. با 41 کیلومتر توانایی اوج گرفتن!
  • بدون نام US ۱۶:۳۰ - ۱۳۹۱/۰۶/۰۲
    42 3
    آقا من جنوب نوادا هستم دارم می رم شما آریزونا چقدر دیگه باید برم تا برسم
    • بدون نام IR ۱۸:۰۰ - ۱۳۹۱/۰۶/۰۲
      37 3
      به پیچ سمت راست
    • حسین IR ۱۸:۳۸ - ۱۳۹۱/۰۶/۰۲
      32 3
      اولین میلان سمت راست!
    • بدون نام IR ۱۷:۳۵ - ۱۳۹۱/۰۶/۰۳
      26 2
      اينا دارن آدرسو اشتباه ميدن اول بايد بياي ايران ... بعد با پرواز بري دبي بعد بري آمريكا
  • عرفان خسروی NL ۱۶:۵۹ - ۱۳۹۱/۰۶/۰۲
    29 3
    آفرین جپ. از معمول خبرآنلاین خیلی بالاتر بود این مطلب. آفرین. آفرین جپ.
  • منتقد IR ۲۰:۴۵ - ۱۳۹۱/۰۶/۰۲
    26 63
    فقط شانس بیاره نیان تو خاک ایران که خاک بر سر میشن مجبورن دوباره خسارت بدن چون ما اینا رو به غنیمت می گیریم... :))
    • ثارالله IR ۰۰:۱۶ - ۱۳۹۱/۰۶/۰۳
      اینها همه ازمایش اند فقط الان اف 18 استفاده میشه اونم قابلیت پرواز از ناو رو داره و وووو ما هنوز یادمون نرفته خراب کردن(خیس کردن) کماندوهای رویال ماریز تو قابقاشون!!!
  • بدون نام PL ۱۰:۴۹ - ۱۳۹۱/۰۶/۰۳
    17 5
    فقط f117
  • مسعود IR ۱۵:۳۱ - ۱۳۹۱/۰۶/۰۳
    2 16
    این مقاله اشتباه زیاد داره اول همه بگم منطقه 51 تعطیل شده و طبق شایعات به یکی از پایگاه های مجهز نیروی هوای آمریکا(اسمش یادم نیست بخوای میگردم پیداش میکنم)منطقل شدخ پس (توسعه ی تکنولوژی در این منطقه همچنان ادامه دارد)اشتباه است. تو قسمت بلک برد نوشته هواپیما از تیتانیومی ساخته شده که از قلب شوروی استخراج شده واین با دانسته های من جور درنمیاد اونهمه تیتانیم از قلب شوروی؟؟فکر کنم باور این برای توهم سخت باشه. درمورد بی52 بگم اولین بار میشنوم تو منطقه51 ساخته شده ولی ردش نمیکنم چون نمیدونم.درمورد رها کردن بمب هیدروژنی توسط بی 52 دقیق منظورش رو نفهمیدم برای اولین بار بمب هیدروژنی رو زمین امتحان شد ولی من نفهمیدم او منظورش این بود که اولین بمب هیدروژنی توسط هواپیمای بی52 آزمایش شد یا اولین بمب هید
    • یک دوست NL ۱۶:۱۵ - ۱۳۹۱/۰۶/۰۳
      7 3
      خیر استاد زمان جنگ سرد مبادلات تجاری میان دو طرف برقرار بود یک موردش هم صدور تیتانیم از شوروی به ایالات متحده بود مطالعه بفرمایید نکته بعد خیر بی 52 در منطقه 51 ساخته نشده اما از پایگاه هوایی ادواردز بلند شده که کنار منطقه 51 هست. خود منطقه هم همونطور که این دوستمون نوشته همچنان بازه یا حداقل نیروی هوایی ایالات متحده این ادعا رو داره حالا شما خلافش رو معتقدی این یه بحث دیگس بد نیست دانسته ها رو هر از چندگاه آپدیت کنی
    • m IR ۱۹:۵۴ - ۱۳۹۱/۰۶/۰۵
      11 3
      آقا مسعود منتقل درسته نه «منطقل» ! بنابراین بهتره اول املای در حد ابتدایی رو خوب یاد بگیری و بعد در مورد مسائل محرمانه و بین المللی ما رو به فیض برسونی !
  • مسعود 75 IR ۱۵:۴۲ - ۱۳۹۱/۰۶/۰۳
    19 7
    اولا این مقاله اشتباه زیاد داره ..دوما شما چرا ملت خاک بر سر عربستان رو میبینید کشوری میتونه با اعمال سیاست های درست بدون پول همه ی اینا رو به دست بیاره..یه نگاه به کشور همسایمون ترکیه بنداز الان تو کشور ترکیه بیش از 100 فروند اف22 موجوده ولی یه قرون از آمریکا پول نمیگیره تازه آمریکا باید یه پولی به ترکیه بده...سوما بهترن نوع جنگنده جهان اف 22 که به غیر از کشور آمریکا کس دیگه ای از اون بهرمند نیست اون جنگنده ی که شما میگید فکر کنم اف35 که 8 کشور درساختش همکاری کردن نه 17 کشور!!
    • علی IR ۰۱:۰۸ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۹
      1 11
      f22 به غیر از خاک امریکا در هیچ پایگاه دیگه ای حضور نداره و مسئولیت حفاظت از خاک ایالات متحده رو بر عهده داره! کلا زیر 150 فروند f22 ساخته شده که خیلی هاشون نسل اول هستن که دوباره برای آمریکا خرج تراشیده و فعلا زمین گیرن (بیشتر برای نمایش به پرواز در میان)
  • مسعود75 IR ۲۳:۲۷ - ۱۳۹۱/۰۶/۰۳
    7 0
    من نگفته اشتباه گفتم با دانسته های من جور درنمیاد.من نگفتم بی52 رو تو 51 ساختن. ببخشید شما عرفان خسروی توی مجله دانستنیها هستید؟؟
  • بدون نام IR ۲۳:۳۱ - ۱۳۹۱/۰۶/۰۳
    5 0
    ادامهی سه پست بالاتر اولین بمب هیدروژنی که قابلیت پرتاب از هواپیما رو داشت از بی52 پرتاب شد(اینم بگم دانسته های من در مورد بمب هیدروژنی کم وبی طبق اطلاعات کمم این بمب هرگز از هواپیما پرتاب نشده). در مورد یو2 هم اینو بگم که در خدمت(موقعی که میگن در خدمت یعنی اینکه وظیفه ی خودش که جاسوسی عمل میکنه که این اشتباه خیلی وقته که آمریکافقط از تجهیزات بدون سرنشین برای جاسوسی استفاده میکنه) نیست ولی پرواز میکنه احتمالا ناسا ازش استفاده میکنه.
  • بدون نام IR ۲۳:۳۱ - ۱۳۹۱/۰۶/۰۳
    2 5
    درمورد اف 117 اول بگم تو جنگ بوسنی طبق تعیید آمریکا دو فقره سقوط کرده ولی طبق گفته های کسای که توجنگ بودن سه تا سقوط کرده ولی سومی رو آمریکا تعیید نکرده.دوم اف 117 هنوز بازنشسته نشده و به طور فعالانه داره استفاده میشه. اول ممنون که منو قابل دونستید دوم ببخشید اگه زیاد بود
  • بدون نام IR ۰۹:۰۵ - ۱۳۹۱/۰۶/۰۴
    18 3
    مگه پیکان برداره روش بدنه پژو بزاره بشه روا- همون اف 16 و اف 14 که داریم سالم نگه ش دارن کافیه
  • مجید ایزدخواه IR ۱۱:۱۳ - ۱۳۹۱/۰۶/۱۶
    12 2
    جوات آقا ما گوشمون از این شعرای شما پره ............... شما هم خودتون می دونین اینطوری نیست و خودتونو گول می زنید ........ من آدم های؟ مثل شما رو بهتر از پدر مادرتون می شناسم...... اگر روزی رابطه با امریکا یا هر کشوری که الان به قول شما بده آغاز بشه .. ...... همین شما جزو اولین آدمهایی؟ هستید که مادرزاد تاکید می کنم مادرزاد امریکایی می شوید .........
    • جواد IR ۲۱:۳۷ - ۱۳۹۱/۰۶/۱۷
      1 15
      شاید شما مادر زاد همراه با مادر و خانواده قبول و تاکید کنید اما ما نه مادر زاد؟؟؟ اسم مادر و خونواده رو در کنار نجاستی مثل آمریکا که عاشقش هستی نیار.البته شما مادر زاد اینطوری هستید.........
  • بدون نام IR ۱۱:۵۷ - ۱۳۹۱/۰۶/۱۶
    1 14
    ... اینا همش ازمایشییه و یه مشت عکس دروغین
    • بدون نام IR ۱۴:۵۵ - ۱۳۹۱/۰۶/۱۸
      6 3
      wtf????????????
  • رضا IR ۱۱:۳۵ - ۱۳۹۱/۰۸/۰۲
    18 4
    من فقط میخام به اون ادمای ... که به هیچ صراطی مستقیم نیستن بگم که همین الان که داریم چت میکنیم منطقه 51 فعالیت بسیار بالایی داره یعنی دارای 51 سطح (طبقه) هست که در هر ازمایشات در سطح فوق علمی و بسیار پیشرفته انجام میشه یکی از سطح های جالب توجه سطح بیولوژیکی بدن انسان است که بروی اندامهای مختلف انسان وساختن اونها توسط سلولهای بنیادی میباشد واینکه بروی DNA انسان کار میکنن و سطح دیگه که خیلی جالب است بر روی سیستم پروازی بشقاب پرنده ها کار میکنن و بشقاب پرنده های واقعی که در خلال جنگ جهانی به طور اتفاقی به زمین برخورد کردن امریکاییها زرنگی کردن و اون رو طی این سالها کپی و گسترش دادن که هیچ کشوری تا الان نه ایرودینامیک ونه چگونگی نوع موتور ونه نوع سوخت ونه نوع فلزی
    • علی IR ۰۱:۱۰ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۹
      5 8
      این بنده خدام جدیدا فیلم جنگ ستارگان رو دیده و یه کم جو گیر شده.
  • امیر A1 ۰۶:۰۰ - ۱۳۹۲/۰۴/۱۶
    3 2
    اسم دقیق این هواپیما اسارا7بلاکبرید