پس از ادعای کریسشن‌ساینس‌مانیتورز مبنی بر شکار پهپاد شناسایی آمریکایی از طریق هک کردن سیستم جی.پی.اس، کارشناسان غربی توضیحات بیشتری درمورد این سناریوی احتمالی مطرح کرده‌اند.

به دنبال انتشار گفتگوی کریسشن‌ساینس‌مانیتورز با فردی که ادعا می‌شود یکی از مهندسان ایرانی دست‌اندرکار شکار پهپاد شناسایی RQ170 است، رسانه‌های مختلف درتلاشند جزئیات بیشتری از سناریوی فریب با ارسال امواج جی.پی.اس اشتباه را آشکار کنند.
این فرد ادعا کرده بود که ایران توانست ارتباط ماهواره‌ای پهپاد را با مرکز هدایت مسدود کرده و هواپیما را مجبور کند به وضعیت هدایت خودکار (اتوپایلوت) منتقل شود. در این وضعیت، کامپیوتر مرکزی هواپیما بر اساس نقشه از پیش‌ذخیره‌شده و استفاده از سیستم موقعیت‌سنجی جهانی (جی.پی.اس) به آشیانه‌اش در افغانستان بازمی‌گردد، اما نیروهای ایرانی توانسته‌اند سیستم جی.پی.اس هواپیما را با مختصات‌دهی اشتباه گمراه کرده و هواپیما را طوری فریب دهند که تصور کند آشیانه‌اش در ایران واقع است. بدین‌ترتیب پهپاد در پایگاه از پیش‌تعیین‌شده فرود آمد. مراحل این عملیات را می‌توانید در این انیمیشن مشاهده کنید.


به گزارش وایرد، این سناریو امکان‌پذیر است و اگر واقعا اتفاق افتاده باشد، بایستی آن را به فهرست نسبتا بلندبالای مشکلات پهپادها مانند تصاویر ویدیویی رمزگذاری‌نشده و آسیب‌پذیری در برابر بدافزارها اضافه کرد.
گمراه‌کردن سیستم جی.پی.اس رمزگذاری‌نشده عمومی (مانند ابزارهای جی.پی.اس معمول یا تراشه‌های نصب‌شده روی گوشی‌های همراه) نسبتا آسان است، اما گیرنده‌های جی.پی.اس نظامی مانند نمونه‌ای که در پهپادها استفاده می‌شود، از سیستم رمزگذاری‌شده P(Y) برای ارتباط با ماهواره‌ها استفاده می‌کند. جان پایک، کارشناس ارتباطات ماهواره‌ای و رییس پایگاه اینترنتی GlobalSecurity.org می‌گوید: «شکستن این ارتباط رمزگذاری‌شده بیشتر به تخیل می‌ماند. اگر کسی بتواند چنین رمزی را بشکند، به‌راحتی می‌تواند به بانک‌ها نفوذ کند و ...»!
ریچارد لنگلی، متخصص جی.پی.اس در دانشگاه نیوبرانسویک کانادا معتقد است که نیروهای ایرانی احتمالا ارتباط کدگذاری‌شده P(Y) را هک نکرده‌اند و در مقابل، با مسدودکردن ارتباطات P(Y) و مجبور کردن گیرنده جی.پی.اس به استفاده از امواج رمزگذاری‌نشده C/A ماهواره‌ای، توانسته‌اند کنترل پهپاد را به دست بگیرند. وی می‌گوید: «ماهواره‌های جی.پی.اس امواج خود را در دو باند رادیویی ارسال می‌کنند. امواج رمزگذاری‌نشده C/A که اغلب گیرنده‌های تجاری از آن استفاده می‌کنند، فقط در فرکانس L1 منتشر می‌شوند، اما امواج کدگذاری‌شده P یا امواج مجاز برای مصارف نظامی در هر دو باند L1 و L2 منتشر می‌شود.
این بدان معنی است که اگر نیروهای ایرانی توانسته باشند فقط امواج کدگذاری‌شده نظامی را در فرکانس‌های L1 و L2 مسدود کنند، گیرنده جی.پی.اس پهپاد مجبور به استفاده از امواج کدگذاری‌نشده C/A شده است. در چنین شرایطی، این کار نسبتا آسانی است که با ارسال امواج گمراه کننده، هواپیما را فریب داد. اما این به شرطی امکان‌پذیر است که واحد گیرنده جی.پی.اس پهپاد طوری برنامه‌ریزی شده باشد که در شرایط عدم دسترسی به امواج P(Y) از امواج معمولی C/A استفاده کند.
تاد همفریز که در آزمایشگاه هدایت‌رادیویی دانشگاه تگزاس، به تحقیق بر مشکلات سیستم جی.پی.اس مشغول است، می‌گوید: «البته مسدودکردن جی.پی.اس پهپاد هم کار دشواری است، چراکه چندین مکانیسم دفاعی برای مقابله با حملات گمراه‌کننده پیش‌بینی شده است. آنتن‌های جی.پی.اس در بالای هواپیما نصب می‌شوند و در بعضی موارد، آنتن‌ها می‌توانند امواج مسدودکننده یا گمراه‌کننده را خنثی کنند». به نظر وی، آن‌چه کریسشن‌ساینس‌مانیتور به نقل از مهندس ایرانی درمورد دلیل آسیب‌دیدگی بخش پایین پهپاد ذکر کرده، دلیل درستی نیست.
به گفته این مهندس ایرانی، اختلاف اندک بین ارتفاع آشیانه اصلی پهپاد در افغانستان و پایگاه ایرانی باعث شد فرود پهپاد به سختی انجام شود و چرخ‌ها و بخشی از بدنه پایینی آسیب ببیند. اما همرفریز می‌گوید: «اگر کسی بتواند سیستم جی.پی.اس را به این روش دقیق گمراه کند، به راحتی می‌تواند ارتفاع را هم کنترل کند؛ مگر این‌که اپراتور به ابزار خود تسلط نداشته باشد یا موارد دیگر».
به گفته همفریز، نیروهای نظامی بیش از 20 سال است که نسبت به این آسیب احتمالی (گمراه کردن سیستم جی.پی.اس) آگاهی داشتند؛ و از آن جالب‌تر، این‌که این نخستین نمونه از نفوذ اطلاعاتی ایران به پهپادهای آمریکایی نیست. در سال 2008 / 1387، نیروهای نظامی ایالات متحده متوجه شدند نیروهای ایرانی توانسته‌اند با استفاده از نرم‌افزاری تجاری که به‌راحتی در دسترس است، تصاویر ویدیویی ارسالی پهپادهای آمریکایی در عراق را دریافت کنند. در آن زمان، مقامات آمریکایی اعلام کردند این آسیب را از سال 1996 / 1375 می‌شناختند.
مشکلات سیستم هواپیماهای بدون سرنشین ایالات متحده به همین‌جا محدود نمی‌شود. در مهرماه گذشته اعلام شد که کابین هدایت پهپادها در پایگاه هوایی کریچ در نوادا به ویروسی آلوده شده است. از قرار معلوم، یک‌نفر با استفاده از کامپیوترهای این اتاق وارد بازی آنلاین جنگ‌های مافیا (Mafia Wars) شده بود و بدافزار از این طریق موفق به نفوذ شده بود.
5353

کد خبر 189753

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 13 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 20
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • مجید IR ۱۲:۵۹ - ۱۳۹۰/۰۹/۲۶
    این اسب تراوا بالاخره کار دست ایران میده. من که باورم نمیشه
    • بدون نام IR ۱۴:۱۸ - ۱۳۹۰/۰۹/۲۶
      37 23
      درسته اسب تراواست
    • زهرا IR ۱۷:۵۵ - ۱۳۹۰/۰۹/۲۶
      20 17
      ملت ... مدام میگن من میدونستم این اسب تراواست ما موفق نمیشیم من میدونستم.... یه کم عرق ملی و اعتماد به نفس میهنی هم خوب چیزیه آقایون
  • بدون نام IR ۱۳:۳۹ - ۱۳۹۰/۰۹/۲۶
    7 23
    مطمئن هستيد فيلم گذاشتيد اينجا كه چيزي پخش نمي شه
    • بدون نام IR ۱۸:۴۵ - ۱۳۹۰/۰۹/۲۶
      3 3
      حتما نرم افزارش رو نداری یا سرعت اینترنت شما پایین است
  • بدون نام IR ۱۵:۰۶ - ۱۳۹۰/۰۹/۲۶
    36 9
    قرار بود ظاهرا چگونگي هك اين هواپيما محرمانه باشه كه پس چي شد ظاهرا يه جوراي داريد گرا به آمريكايها ميديد كه خوب ضعف هواپيماتون اينه يه جوراي درستش كنيد تا دوباره دچار دردسر نشيد عجب ....
    • بلال NL ۱۶:۲۴ - ۱۳۹۰/۰۹/۲۶
      18 7
      ... آمریکاییها رو دست انداختند که همچین هم تجهیزاتشون سری عمل نمی کنه.
  • محمد IR ۲۰:۲۸ - ۱۳۹۰/۰۹/۲۶
    15 17
    اين هواپيما در منطقه درونه كاشمر سقوط كرد چون بالش شكسته شده بود و دو تا از چوپان ها آن را پيدا كردن و به سپاه منطقه گفتن
  • ALI IR ۲۱:۰۵ - ۱۳۹۰/۰۹/۲۶
    8 4
    اینقدر سناریو مختلف توسط شبکه غرب منتشر می شود تا بالاخره ایرانیها خودشان لو بدهند
  • بدون نام IR ۲۱:۱۰ - ۱۳۹۰/۰۹/۲۶
    16 3
    نه بابا خر ترواست
  • بدون نام IR ۲۱:۱۹ - ۱۳۹۰/۰۹/۲۶
    14 4
    شاید هم یه چیزی از بالا روی سرش سنگینی کرده مثلا یک اف شانزده مخصوصا که چرخاش هم باز نشده راستی چرا زیرشرو بستن /؟
  • حسین IR ۲۱:۵۵ - ۱۳۹۰/۰۹/۲۶
    13 2
    از بس نظرات مارو منتشر نمیکنید آدم باید یه قسم حضرت عباس آخر نظرش بزاره تا شما راضی بشید منتشرش کنید! چه وضعشه خداوکیلی؟
  • بدون نام IR ۲۲:۱۳ - ۱۳۹۰/۰۹/۲۶
    11 5
    ای بابا کدوم اسب تروا . حالا فکر کنم تمام دل و روده های این هواپیما رو در آوردن چه جوری می خواد اطلاعات ارسال کنه آخه ؟ مطمئنا روش به دست آوردن این هواپیما حداقل تا چند سال آینده پنهان خواهد بود .
  • مصطفی IR ۱۰:۱۹ - ۱۳۹۰/۰۹/۲۷
    16 6
    به هر طریقی که شکار شده باشه به نظر من شاهکاره ، انشاالله بتونن هواپیماهای سرنشین دارم در مواقع خطر سالم بنشونن.
  • nima IR ۱۰:۵۶ - ۱۳۹۰/۰۹/۲۷
    16 6
    تبریک به همه کسانی که " گل کاشتن " خدا قوت ... شما دلخور نشید و به کار تون ادامه بدید ...
  • mz223 IR ۱۲:۳۱ - ۱۳۹۰/۰۹/۲۷
    19 10
    نظر من اینکه ایران قابلیت های بیشتر از اینها را داره ولی رو نمی کنه
  • mamali IR ۲۱:۰۸ - ۱۳۹۰/۰۹/۲۷
    19 4
    جان حاجی خیلی حال داد.دمتون گرم بچه ها
  • arya US ۰۲:۱۰ - ۱۳۹۱/۰۳/۰۸
    1 10
    شاید باورش سخت باش اما من فیلمشو دیدم ک توسط یسرباز گرفته شده این پهپاد تو طبس سقوط میکنه چوپان ها پیداش میکنن و به پاسگاه خبر میدن ...
  • شبنم IR ۱۵:۳۵ - ۱۳۹۱/۰۶/۰۳
    1 0
    با تكنولوژي نصب شده روي اين هواژيما چرا امريكا بايد به فكر همچين توطئه اي باشه؟تازه اين كار ميتونه نحوه ي ساخت هواپيماهاي اينجوري رو به سپاه لو بده.نه.اين اسب تراوا نيس.
  • مجید.ف IR ۱۴:۰۴ - ۱۳۹۱/۰۹/۱۹
    1 0
    جالبتر از گرفتن هواپیما اینه که مخالفان با هر خبر خوشی ناراحت میشن و مسخره میکنن هر جیزی میگن غیر واقعیت