۰ نفر
۱۳ اسفند ۱۳۹۰ - ۱۳:۰۰

سریع‌ترین و کم‌مصرف‌ترین هواپیمای بی‌سرنشین که توسط پژوهشگران دانشگاه کلرادو طراحی شده، دارای بهره‌وری سوخت 2 برابر در موتور جدید است و می‌تواند سرعت نهایی 1.4 ماخ برسد.

محبوبه عمیدی: رایان استارکی، مهندس هوافضا و محقق دانشگاه کلورادو موفق به طراحی پهپادی شده که به گفته او سریع‌ترین و کم‌مصرف‌ترین هواپیمای بی‌سرنشین در نوع خودش است. برای این پهپاد (پرنده هدایت‌پذیر از راه دور) که GOJETT نامیده شده، موتور جت مخصوصی طراحی شده که L-FX00 نام دارد. استارکی که می‌گوید بهره‌وری سوخت این موتور جدید 2 برابر نمونه‌های مشابه است، امیدوارست بتواند تا پیش از اولین پرواز GOJETT بهره‌وری موتور آن را به 2 برابر بیشتر از میزان فعلی آن برساند.
به گزارش گیزمگ، این هواپیما که هنوز در مرحله ساخت آزمایشی است، 50 کیلوگرم وزن، 1.5 متر عرض و 1.8 متر طول دارد. مطابق اعلام استارکی و همکارانش قدرت موتور این پهپاد باید بتواند سرعت نهایی آنرا به 1.4 ماخ (464 متر برثانیه) برساند. اگر این سرعت در دنیای واقعی محقق شود، GOJETT رکوردهای پیشین را در پهپادهای هم‌وزن خودش خواهد شکست.

پهپاد GOJETT

هزینه ساخت پیش‌نمونه این هواپیمای کوچک 50 تا 100هزار دلار پیش‌بینی شده که برای پهپادی با خصوصیات اعلام شده، بسیار کم‌هزینه خواهد بود.

در میان جزئیات معدودی که درباره موتور این هواپیمای بی‌سرنشین اعلام شده می‌توان به عدم‌نیاز موتور L-FX00 آن به روغن‌کاری اشاره کرد. در نتیجه این موتور که سبک‌تر و با بهره‌وری بالاتر نسبت به موتورهای مشابهش قرار است تولید شود به زمان و هزینه کمتری برای نگهداری نیاز خواهد داشت. این موتور علاوه بر پهپادها می‌تواند در موشک‌های هدایت‌شونده کروز که به موتوری با قابلیت پس‌سوز نیاز دارند، مورد استفاده قرار گیرد.

نازل‌های موتور کم‌مصرف L-FX00

استارکی که به کمک تیمی از دانشجویان دانشگاه کلورادو، همزمان روی پهپاد و موتور آن کار می‌کند برای تجاری کردن این فناوری به تازگی شرکت Starkey Aerospace Corp را تأسیس کرده است. او که امیدوارست تا پایان سال جاری میلادی بتواند این پیش‌نمونه را کامل کند، معتقد است این هواپیما در نهایت می‌تواند برای پرواز در توفان‌ها و تحلیل آنها، بررسی فناوری تولید هواپیماهای مافوق‌صوتی که در ارتفاع پایین پرواز می‌کنند و عملیات شناسایی و تجسس مورد نیاز نیروهای نظامی مورد استفاده قرار بگیرد. این پروژه تاکنون مورد توجه ارتش آمریکا، نیروی دریایی این کشور، دارپا و ناسا قرار گرفته است.

 53273

کد خبر 201725

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 15 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 9
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • حامد IR ۱۴:۴۶ - ۱۳۹۰/۱۲/۱۳
    وقتی ساختنش اگه جرات کردن یه سفر بفرستنش ایران...
    • بدون نام IR ۱۹:۳۹ - ۱۳۹۰/۱۲/۱۸
      36 6
      حامد جان این یه موضوع علمیه وجای تقدیر داره لطفا از روی تعصب نظر نده که منفی هات برسن به آسمون
  • بدون نام IR ۱۴:۵۵ - ۱۳۹۰/۱۲/۱۳
    17 94
    کار خوبی کردید ساختید. چند وقت دیگر میانبر میزنیم دانشتان را بدست می اوریم و برگ زرین جدید تولید می نماییم.
    • بدون نام IR ۱۸:۱۸ - ۱۳۹۰/۱۲/۱۳
      62 8
      برادر شما از دانش خودت استفاده کن، چرا چشمت دنبال دانش این و اونه؟!
  • بدون نام IR ۱۲:۴۷ - ۱۳۹۰/۱۲/۱۴
    49 7
    200 سال جلوتر از ایران حرکت میکنند.اول واسه رسیدن به هدف علمی برنامه میریزند بعد رسیدن به پول دقیقا بر عکس ماها
  • بدون نام IR ۱۳:۱۹ - ۱۳۹۰/۱۲/۱۴
    60 8
    ما هر وقت تونستیم از پیکان و تولید اون دست برداریم شاید 200 سال دیگه بتونیم یک هواپیما بسازیم
  • بدون نام PL ۱۷:۰۵ - ۱۳۹۰/۱۲/۱۴
    7 21
    نمی صرفه!!!
  • بدون نام IR ۱۳:۱۹ - ۱۳۹۰/۱۲/۱۸
    28 13
    ....کار خوبی کردید ساختید. چند وقت دیگر میانبر میزنیم دانشتان را بدست می اوریم و برگ زرین جدید تولید می نماییم. اگه راست میگید خودتون تولید کنید نه اینکه ...ببینید اونها چکار میکنند بعدش ما تا صد سال دیگه باید هزینه کنیم تا ه الان اونها برسیم...
  • بدون نام CH ۱۴:۱۷ - ۱۳۹۱/۰۴/۲۹
    1 5
    امریکایی ها تا دیروز می گفتند پهپادمون سقوط کرد حالا میرن تغییر سیستم میدن