خودروساز ژاپنی مزدا نمایشگاه خودروی مسکو را برای رونمایی از تازه‌ترین خودروی خود انتخاب کرده است. این خودرو از زبان طراحی Kodo و فناوری‌هایی بهره می‌برد که سطح تازه‌ای از لذت رانندگی را برای خریداران به ارمغان می‌آورند.

محبوبه عمیدی: مزدا برای رونمایی از اولین خودروی نسل سوم مزدا6 که Atenza نام دارد و در سال 2014/1393 وارد بازار خواهد شد، نمایشگاه خودروی مسکو را انتخاب کرده است. این سدان با اندازه متوسط تازه‌ترین ساخته خودروساز ژاپنی است و چابک، قدرتمند و با بهره‌وری بالا به‌نظر می‌رسد.

به گزارش آتوبلاگ، در طراحی این خودرو نیز از زبان طراحی Kodo به معنی روح حرکت استفاده شده و در جلوی پنجره عریض آن که به چراغ‌های ال.ای.دی می‌رسد و یادآور طراحی سری 3 بی.ام.و است، 5 ردیف عرضی طراحی شده است.

آکیرا تاماتانی، طراح ارشد این خودرو می‌گوید: «ما در طراحی این خودرو تلاش کردیم نمودی زنده و قدرتمند را از حرکت نشان دهیم. رنگ قرمز انتخاب شده برای مزدا 6 نیز بخشی از این بیان است».

مطابق اعلام این شرکت در روسیه، این خودرو جدید از نمونه تازه‌ای از موتورهای Skyactiv بهره می‌برد که ‌Skyactiv-G یا موتور بنزین‌سوزی به گنجایش 2.5 لیتر است و می‌تواند توانی معادل 141 کیلووات یا 189 اسب‌بخار را تولید کند. این خودرو دیفرانسیل جلو است و توان تولید شده را به کمک جعبه‌دنده شش‌سرعته خودکار به دو چرخ جلو انتقال خواهد داد. تولید موتور دیزلی مشابهی نیز پیش‌بینی شده است.

حداکثر گشتاور نیروی خودرو 210 نیوتن‌متر در دور موتور 4000 دوردردقیقه خواهد بود.

متخصصان این شرکت می‌گویند تلاش شده با به کارگیری فناوری SKYACTIV و زبان طراحی KODO سطح تازه‌ای از لذت راننگی تعریف شود که حتی پیش از روشن کردن خودرو آغاز می‌شود.  

طراحی خودرو نمایشی از قدرت و حرکت است که تلاش شده با رعایت تناسب میان بخش‌ها و جمع‌‌وجورتر کردن فضای صندوق عقب تصویر بهتری داشته باشد.

کاهش وزن این خودرو و بهبود طراحی آن باعث شده مقاومت پیچشی این نمونه تازه تا 30درصد کاهش پیدا کند. صدای موتور نیز با بلوکه‌کردن راه‌های رسیدن صدا به بدنه، کمتر از پیش به گوش سرنشینان می‌رسد.

طراحی فوق‌العاده این خودرو از لحاظ آیرودینامیک و بهبود طراحی بخش‌هایی که زیر کف آن قرار دارند، باعث شده ضریب مقاومت هوای این مزدای جدید در بهترین شرایط به عدد باورنکردنی 0.26 برسد.  

این اولین‌بار است که چراغ‌های ال.ای.دی و هاله باریکی از نور که دورتادور آنها را احاطه کرده در یکی از تولیدات مزدا که قرار است وارد خط تولید شود، مورد استفاده قرار می‌گیرد.

برای رنگ‌آمیزی این خودرو، مزدا از فناوری تازه‌ای بهره گرفته تا بتواند Soul Red را برای اولین‌بار به کار بگیرد. این رنگ شادابی و سرزندگی را برای نسل سوم مزدا 6 به ارمغان آورده است.

فضای داخلی خودرو جادار، بزرگ و با هدف ارائه امکان رانندگی بهتر به خریداران طراحی شده است. طول این فضا حدود 3 متر است و تا سقف نزدیک به 1متر ارتفاع دارد.

برای سرنشینان دیگر نیز فضایی امن و وسیع طراحی شده که دسترسی به تهویه و دیگر امکانات پیش‌بینی شده در آن برای افراد ساده است.

برای دستگیره در و بخش‌های دیگری که نیاز به باز و بسته شدن دارند از مواد نرمی استفاده شده و برای طراحی فضای داخلی و صندلی‌ها از دو رنگ استفاده شده است.

فاصله 2830 میلی‌متری میان محور چرخ‌های جلو و عقب باعث شده فضای داخلی وسیعی مخصوصا برای سرنشینان عقب خودرو فراهم شود و چرخ‌های 19 اینچی باعث خواهند شد پایداری خودرو بیشتر شده و حداقل تکان‌های ممکن به سرنشینان وارد شود. این خودرو اولین مدل تولید شده توسط مزدا است که از سیستم ترمز بازیافت انرژی i-ELOOP بهره می‌برد. در کنار این سیستم خودرو به i-stop نیز مجهز است که می‌تواند در شرایط توقف خودرو موتور را خاموش کرده و در زمانی حدود 0.35 ثانیه آنرا مجددا روشن کند.

کاتالیست مورد استفاده در اگزوز این خودرو که توسط نانوفناوری تهیه شده، می‌تواند فرایند پالایش گازهای خروجی را بهتر انجام داده و از میزان مصرف فلز گران‌قیمت مورد نیاز بکاهد.  

برای بهبود ایمنی این خودرو از HBC یا سیستم کنترل نور بالا استفاده شده که حسگرهایی را برای تشخیص خودکار خودروهایی که در مسیر حرکت می‌کنند، به کار گرفته و در شب‌ها بنا به نیاز نور پایین یا بالا را استفاده می‌کند تا احتمال تصادم را به حداقل برساند.

علاوه بر این خودرو به AFS یا سیستم تطبیقی روشنایی جلو مجهز شده که با برآورد پیچش فرمان و سرعت خودرو انحنای مسیر را پیش‌بینی کرده و دقیقا مسیری را که خودرو در آن به حرکت ادامه خواهد داد، روشن می‌کند.

سیستم‌های کمکی دیگری مانند HLA یا سیستم کمکی ارتفاعات برای این مزدای جدید در نظر گرفته شده‌اند که هنگام سفر در  ارتفاعات مانع از به عقب حرکت کردن خودرو در هنگام ترمز گرفتن خواهند شد.

سیستم ESS یا سیگنال توقف اضطراری زمانی وارد عمل خواهد شد که راننده در سرعتی معادل 50 کیلومتربرساعت یا بیشتر ناچار به توقف اضطراری شود. در این صورت چراغ‌های خطر به سرعت روشن و خاموش می‌شوند تا به رانندگان پشت سر هشدار بدهند.

RVM یا کنترل قسمت عقب خودرو نیز در سرعت‌های بالای 30 کیلومتربرساعت فعال خواهد شد تا خودروهایی را در مسیر حرکت می‌کنند یا در نقطه کور راننده قرار دارند، رصد کند و زمانی که فرد با زدن چراغ راهنما نشان دهد قصد تغییر مسیر دارد، حضور احتمالی آنها را به او هشدار بدهد.

سیستم هشدار تغییر خط یا LDWS نیز از یک دوربین برای بررسی حرکت راننده در لاینی که متعلق به اوست، استفاده می‌کند. این سیستم برای جلوگیری از تصادف در صورت تغییر ناگهانی و غیرعمدی خط به راننده هشدار خواهد داد. این سیستم و سیستم‌های هشدار و ایمنی که پیش از این در این گزارش مطرح شدند تنها بخشی از سیستم‌های ایمنی پیش‌بینی شده برای مزدای جدید هستند.  

53273

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 10 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 28
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • محمدرضا IR ۱۸:۱۳ - ۱۳۹۱/۰۶/۱۲
    88 0
    خوش به حال اونایی که می خرند .... آخی مُردیم از این همه .......
    • بدون نام IR ۱۲:۲۵ - ۱۳۹۱/۰۶/۱۳
      22 1
      مدل 2012 این خودرو که آن هم بسیار زیبا است 20 هزار دلار قیمت دارد. مدل جدید این خودرو هم با همین قیمت عرضه خواهد شد. یعنی یک کارگر در اروپا و آمریکا راحت قسطی آن را میخرد. ولی در ایران با گمرکی 90 درصد و عوارض و مالیاتی که دولت به میزان 30 درصد میگرد، قیمت آن به 80 میلیون تومان میرسد. با حذف یارانه ها انتظار میرفت که حداقل این تعرفه های گمرکی هم حذف شود. از یاد نباید برد که این خودرو در بازارهای جهان یک خودرو مصرفی و ارزان قیمت است و اینکه به این میزان زیبا و خوب است ناشی از این حقیقت است که خودروسازهای آن در فضای رقابتی پیشرفت بسیار سریعی دارند.
    • بدون نام IR ۱۳:۰۹ - ۱۳۹۱/۰۶/۱۳
      16 1
      1- پس بعضی از مخارج از کجا تامين شه؟ 2- از اون مهمتر محصولات داخلي دوستان به قيمت های نجومي ديگه خريدار نخواهد داشت. البته تجربه ثابت کرده هرچه گرانتر باشه بيشتر ملت حرص مي زنن و البته کلاس کار رو هم نبايد فراموش کرد... زياد سخت نگير داداش.
    • بدون نام IR ۲۰:۱۱ - ۱۳۹۱/۰۶/۱۳
      15 0
      طرف تو اون بازار رقابتی این تکنولوژی رو میده بیرون 20 نه اصلا 30 هزار دلار بعد تو این بازار بسته یارو ماشین 20 سال پیش اونا رو میده 20 میلیون سر کیسه هوا و آلودگی و استاندارد و کیفیتشم کلی ناز میکنه، تازه 1000 میلیاردم کمک میگیره از خزانه مملکت که ورشکست نشه خنده نداره؟
    • عباس IR ۱۹:۲۳ - ۱۳۹۱/۰۶/۱۴
      14 0
      منو بگو که خوشحالم پراید خریدم...
    • بدون نام IR ۱۳:۳۱ - ۱۳۹۱/۰۶/۱۶
      5 0
      واقعا کمک 1000 میلیاردی به یک خودروسازی عقب مانده که بعد از 50 سال نتوانسته در بازار جهان موقعیت خوبی کسب کند وقاحت میخواهد.
  • صالح IR ۱۸:۳۷ - ۱۳۹۱/۰۶/۱۲
    84 3
    هر چی باشه کیفیت پراید رو نداره...
  • منتقد IR ۱۹:۱۹ - ۱۳۹۱/۰۶/۱۲
    42 0
    پ قیمت چی شد پ؟
    • بدون نام IR ۲۱:۳۸ - ۱۳۹۱/۰۶/۱۲
      22 0
      میخوای بخری؟!
    • مهدی IR ۰۲:۵۳ - ۱۳۹۱/۰۶/۱۳
      3 10
      مرفه بی درد
    • بدون نام IR ۱۲:۵۹ - ۱۳۹۱/۰۶/۱۴
      12 1
      قیمتو میفرستن دم در خونه آقازادها
  • اردشیر IR ۱۹:۲۸ - ۱۳۹۱/۰۶/۱۲
    43 11
    به زعم این حقیر فقط مزدا سوار باید سوار مزدا شه . هیچگاه بنز سوار نمی تواند مزدا براند . با علم بر اینکه صاحب کمپانی بی ام و , بنز سوار است
  • س ع ی د DE ۲۰:۰۴ - ۱۳۹۱/۰۶/۱۲
    18 0
    خوشم نیومد تو اولین سرعت گیر شهرمون صداش تا چند دهاتی هم می رود!!!
  • بدون نام IR ۲۰:۵۹ - ۱۳۹۱/۰۶/۱۲
    16 3
    خوش به حالشون :-(
  • بدون نام IR ۲۱:۲۰ - ۱۳۹۱/۰۶/۱۲
    21 3
    این حودرو حون میده برای مساف کشی!
  • جوان ایرانی IR ۲۳:۵۲ - ۱۳۹۱/۰۶/۱۲
    26 1
    من همین پولو میدم اما باید پژوی 30 سال پیش فرانسه رو سوار شم اونم با چه کیفیتی!!! چرا آخه چرا نباید ...
  • بدون نام IR ۰۱:۰۳ - ۱۳۹۱/۰۶/۱۳
    17 6
    خلایق هر چه لایق.
  • عليرضا IR ۱۲:۱۴ - ۱۳۹۱/۰۶/۱۳
    30 0
    نگران نباشيد سمند 6 با امكانات وي‍ژه و جديد( دور فرمان قرمز. صندلي ريلي. بوق با صداي جديد . شيشه بالا بر برقي عقب. ضبط فلش خور چيني. آينه هاي تاشو و .... ) و با موتور با رنگ جديد با قدرت 90 گوسفند بخار در راه است....
  • بدون نام EU ۰۴:۵۴ - ۱۳۹۱/۰۶/۱۴
    9 0
    به پای سمند ef7 من که نمیرسه!!! تازه مال من مشکی هم هست!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! ای خدا زندگی رو.
  • بدون نام IR ۱۲:۵۶ - ۱۳۹۱/۰۶/۱۴
    14 2
    خوش به حال آقازادها که باید سوار بشن ما که یه الاغ هم نداریم.
    • بدون نام IR ۰۱:۳۷ - ۱۳۹۱/۰۶/۱۵
      8 2
      اون اقـــــــــــــا زاده ها که لایقت لای جرز دیوار را هم ندارند !! ...
    • بدون نام IR ۰۱:۴۴ - ۱۳۹۱/۰۶/۱۵
      11 0
      من نمی فهم ؛ اگر کارشناس ارشد نخواهیم باید بریم کی رو ببینیم !! صد دفعه بگیم غلط کردیم کافیه !! ...
    • بدون نام IR ۰۲:۳۰ - ۱۳۹۱/۰۶/۱۶
      2 0
      خیلـــــــــــــی باحال بود !! دمت گرم داااااش! راستی الاغ می خواهی چیکار !! کجا می خواهی ببندیش !! مگر توی اپارتمان های جدید طویله هم داره که می خواهی گوش دراز بخری عزیزم !! غذا هم که فست فود نمی خوره ، باید بری براش علف بخری و کلی هم علاف میشوی مثل ما و دیگر بیکاران میلیونی این دوره و زمانه که از صبح تا شب علاف هستند و بدبختانه خر و الاغ و مزدا 6 و غیره هم ندارند !! در کل خیلی چاکرتیم و دمت هم خیلی گرمه!!!
  • >:-( US ۱۹:۴۳ - ۱۳۹۱/۰۶/۱۴
    8 4
    من نمی‌فهمم وقتی مردم عادی ایران نمیتونن چنین خودروهایی داشته باشن، شما برای چی خبرهاش رو منتشر میکنین؟ میخواین دل ما رو بسوزونین؟
  • بدون نام IR ۱۳:۴۳ - ۱۳۹۱/۰۶/۱۵
    5 0
    پراید تو ایران 11 ملیونه خودروسازان داخلی تا کی می توانند از این بازار بسته و انحصاری خودرو سود ببرند بالاخره یه روز باید وارد بازار جهانی بشیم و تلخ تر اینکه همین خودروهای داخلی رو به خارجی ها مثل سوریه و... ارزانتر از هموطنهای خودشان می فروشند.
  • بدون نام EU ۱۹:۲۳ - ۱۳۹۱/۰۶/۱۵
    9 2
    واااااااااای چقدر خوشگله می خام بخورمششششششش
  • سلام IR ۲۲:۴۰ - ۱۳۹۱/۰۶/۱۹
    2 0
    به پای پراید نمی رسه ، جمعیت رو که میزون داره پراید داره اگر تو جاده ها جون نگیره کی پس این کارو انجام میده آمریکا انجام میده اسرائیل انجام میده یا استکبار جهانی ( بخدا خسته شدیم از پراید )
  • بدون نام UA ۱۸:۱۳ - ۱۳۹۱/۰۷/۰۱
    1 0
    پیشرفت هیوندای به جایی رسیده که حالا میتسوبیشی داره ازش کپی میکنه ( این کپی خیلی بری از النترا 2011 هست ) هیوندا با همین ایران خودرو شروع کرد . جالب اینجاست که مسولان میخواهند از رشد صنعت خودرو صحبت کنند زود افزایش تعداد تولید نسبت به سال قبل رو میگن . عزیزم اون که رشد نیست ؟؟؟ به خدا ما مردمیم اونی که شما فکر میکنید نیستیم