دانستن درباره ایران باستان و رهبران آن دوران مدتی است ناشران را به خود مشغول کرده و در این میان، کتاب‌های زیادی درباره کوروش و مدیریت او منتشر شده که تعدادی از این آثار در ادامه شرح داده شده است.

به گزارش خبرآنلاین، «کورش بزرگ» نوشته ژرار ایسرائل با ترجمه مرتضی‌ ثاقب فر، از سوی انتشارات ققنوس منتشر شده است. این‌ کتاب‌ به‌ زندگی‌ و نقش‌ تاریخی‌ جذاب‌ترین‌ قهرمان‌ دوران‌ باستان‌ یعنی‌ کوروش‌، رهایی‌بخش‌ ملت‌ها، می‌پردازد و در این‌ میان‌ علاوه‌ بر تاریخ‌ پارس‌ به‌ تاریخ‌ امپراتوری‌ آشور، مصر فراعنه‌، پادشاهی‌ بابل‌ و امپراتوری‌ لیدی‌ نیز به‌ مثابه‌ همسایه‌های‌ پارس‌ و کشورهایی‌ که‌ بعداً در قلمرو شاهنشاهی‌ هخامنشی‌ قرار گرفتند، نقشی‌ ویژه‌ می‌بخشد. «شاهان‌ نینوا، شاهان‌ بابل، «قاطر پارسی‌»، در برابر سوداگر خدایان‌ و بابل‌ درهای‌ خود را به‌ روی‌ او گشود، کسی‌ که‌ تختش‌ بر آسمان‌ است، شاه‌، آیینه‌ خداوند و...» از جمله فصل های کتاب است.

«کوروش کبیر»، نوشته صادق رضازاده شفق، از سوی انتشارات معین برای سومین بار روانه بازار نشر شده است. در شرح کتاب می خوانیم: کوروش کبیر ، پس ازورود به شهر پرشکوه باستانی بابل ( 538 قبل از میلاد ) برای آزادی ملل مختلف از اسارت بابلی ها فرمانی صادر کرد که به موجب آن فرمان بالغ بر چهل هزار نفر از قید اسارت بابلی ها آزاد شدند و به وطن خود مراجعت کردند. متن بابلی فرمان مزبور که 25 قرن پیش صادر شد به سال 1879 میلادی در حفاری بابل کشف شد که اکنون در موزه بریتانیا در لندن محفوظ است. این فرمان از نظر اهمیت موضوع و تفویض حقوق اجتماعی و آزادی به ملل تابعه در آن عصر چنان حائز اهمیت می باشد که در محافل حقوقدانان جهان به عنوان اولین منشور آزادی تلقی شده است و فرمان مزبور که بر سطح استوانه ای از گل رس در چهل و پنج سطر حک شده معروف به اعلامیه کوروش می باشد ...»
 

«امپراتوری کوروش کبیر» کتاب بعدی است به همت موسی نثری همدانی که انتشارات کتاب پارسه آن را برای پنجمین منتشر کرده است. در توضیح کتاب می خوانیم: «کوروش از جمله نام هایی است که ایرانیان صدها سال با آن زندگی کرده و چه بسیار پدران و مادرانی که نادانسته این نام را بر فرزند ذکورشان گذاشته و هیچ آشنایی با ریشه و تبار نام کوروش نداشته اند. کوروش نه فقط بر ایرانیان که بر گردن جهانیان حق بزرگی دارد و همواره از او تحت عنوان حامی عدالت و آزادی و حقوق بشر یاد می شود. منشوری که منسوب به اوست و لوح حقوق بشر نام دارد و دستورات و آموزه های انسانی او را به یادگار گذاشته، هم اینک در موزه بریتانیا قرار دارد و نماد احترام به مذاهب، حقوق انسانی و عدالت گستری به حساب می آید. کوروش کبیر از نوادگان هخامنش و بنیانگذار سلسله شاهنشاهی هخامنشیان بود. او حدود 60 سال پیش از میلاد مسیح پس از آنکه با لشکر اندکش در مقابل سپاه عظیم استیاک (آژی دهاک) قد علم کرد و با یاری اورمزد بر او پیروز شد، به قصد ایجاد عدالت و برابری و برانداختن بساط ظلم و ستم، اداره ایران را برعهده گرفت و امپراتوری خود را بنا کرد. شناخت کوروش علاوه بر اینکه ما را در هزاره سوم با این شخصیت مهم تاریخی آشنا می کند، تصویری از روزگار ایران در عهد باستان، نگرش های مردم، نحوه ملک داری، جنگ ها و بسیاری جزئیات دیگر پیش رویمان می گذارد.
موسی نثری همدانی این کتاب را در سه بخش به رشته تحریر درآورد. سلطنت کوروش، ستاره لیدی و شاهزاده بابل بخش های کلی کتاب هستند که داستان زندگی، حکمرانی و سرگذشت کوروش کبیر را به زبانی نزدیک به روایت داستانی بازگو می کند. نویسنده با احاطه کاملی که به تاریخ و منابع معتبر تاریخی دارد، خواننده را در فضایی زنده و واقعی غوطه ور می کند و او را به اعصار گذشته ایران می برد. در این روایت تاریخی، وضعیت جامعه ایران، اساطیر و ادیان ایرانیان، اوضاع ممالک مجاور، دلبستگی ها و عاشقانه ها، رنج ها و مصائب فردی کوروش، دیدگاه های کوروش درباره حکومت داری و شرایط زیستی و جغرافیایی ایرانیان توصیف شده است.»
 

بنابراین گزارش، «کوروش و ماندانا» نوشته مادلن دو اسکودری با ترجمه کیومرث پارسای از سوی گسترش فرهنگ منتشر شده که شرح مختصر توضیح آن بدین شرح است: «آتش تنور شهر سینوپ چنان عظیم بود که همه آسمان، دریا، دشت و بلندای دورترین کوهها نیز از آن تاثیر می گرفتند. علیرغم تاریکی شب، همه چیز قابل تشخیص بود. هرگز کسی منظره ای به آن وحشتناکی ندیده بود. همزمان بیست کشتی بادبانی در بندر به چشم می خوردند که می سوختند از میان آب، شعله های سوزان را تا عرش می کشاندند. این شعله ها، که با باد بسیار شدیدی تکان می خوردند، گاهی به بزرگترین قسمت شهر کشیده می شد که بیشتر آن را روشن کرده بود و همچون تل هیزمی در حال سوختن، نمایان می کرد. کوروش در راس یک گروه سواره نظام قرار داشت و خروج افرادی را از پادگان قلعه و ورود گروهی دیگر را به آن، زیر نظر گرفته و بی صبرانه منتظر بود تا امور، آن گونه که مورد نظر و شایسته است، پیش رود تا بتواند این افتخار را کسب کند که شاهزاده خانم عزیز خود را بازیابد.»
 

«کوروش کبیر» نوشته رضا شعبانی از سوی نشر پارمیس برای سویمن بار منتشر شده است. در توضیح کتاب می خوانیم: کوروش بزرگ موسس امپراتوری هخامنشی یکی از خوش نام ترین فرمانروایان در تاریخ جهان است که همه ملل و اقوام و مورخان یونانی و بابایی مانند هرودوت، گزنفون، کتزیاس، بروسوس؛ و در کتیبه های به جا مانده و کتاب های دینی از جمله کتاب مقدس؛ در تواریخ ایام، عزرا، و اشعیا از او به بزرگی ونیکی یاد شده است. در کتاب مقدس برای نخستین باز از این سردار ایرانی به عنوام مسیح (نجات دهنده) یاد شده است. این کتاب دربردارنده شش فصل است، مادها و ارتباط آن‌ها با هخامنشیان، خاندان هخامنشی و آغاز زندگی کوروش، پادشاهی کوروش و فتوحات او، خصال و صفات کوروش و ممیزات پادشاهی او و داستان ذوالقرنین و مرگ کوروش از جمله بخش‌های مختلف این کتاب تاریخی است.
 

کتاب «کوروش خورشید ایران زمین» نوشته گی راشه با ترجمه محمد مجلسی که دنیای نو منتشر کرده، کتاب بعدی است. کوروش بر سرزمین پهناوری که از سیحون تا دریای مغرب، و از سویی تا دریای سرخ گسترده شده بود حکومت می کرد، اما عظمت او در وسعت سرزمین های زیر فرمان او نبود، بلکه او را به این علت بزرگ می شمارند که برای نخستین بار در تاریخ جهان عدالت را جایگزین سلوک ظالمانه پادشاهان و فرمانروایان ستمکار کرده است. و اما در این رمان، نویسنده کمتر به لشکرکشی ها و فتوحات پرداخته و بیشتر از زندگی عاطفی و عشق های کوروش سخن گفته، و این قضایا را چنان جذاب و دلنشین حکایت کرده است که خواننده با هر نوع سلیقه و طرز تفکری به آن خواهد شد.
 

ساکنان تهران برای تهیه این کتاب ها و سایر آثار این مجموعه و هر محصول فرهنگی دیگری کافیست با شماره 20- 88557016 سامانه اشتراک محصولات فرهنگی؛ سام تماس بگیرند و آن را (در صورت موجود بودن در بازار) در محل کار یا منزل _ بدون هزینه ارسال _ دریافت کنند. باقی هموطنان نیز با پرداخت هزینه پستی می توانند این کتاب را تلفنی سفارش بدهند.

 

نام اثر

نویسنده

ناشر

توضیح

 

کورش بزرگ

 

ژرار ایسرائل

 

ققنوس

خواندنی‌هایی درباره کوروش از اسارت یهود بدست بخت النصرتاتسخیربابل وآزادسازی آنها

 

کورش کبیر

 

 

هارولد لمب

 

معین

سرگذشت کوروش کبیر، با اشاره به شیوه جهانداری وی در قالب داستان بازگو شده است

 

امپراتوری کوروش کبیر

 

 

موسی نثری

 

کتاب پارسه

سلطنت کوروش، ستاره لیدی و شاهزاده بابل بخش های کلی این کتاب هستند

 

کوروش کبیر

 

 

رضا شعبانی

 

پارمیس

شرح تاریخ روزگار و زندگی و احوال کوروش هخامنشی با زبانی ساده و روان

 

 

خورشید ایران زمین

 

گی راشه

دنیای نو

حکایتی جذاب و دلنشین از زندگی، لشکرکشی و فتوحات کورش هخامنشی

 

کوروش و ماندانا

 

مادلن دو اسکودری

گسترش فرهنگ

شرح زندگی و کورش و همرش و جنگها و جنگاوری های کورش کبیر

 

ساکنان تهران برای تهیه این کتاب ها و سایر آثار این مجموعه و هر محصول فرهنگی دیگری کافیست با شماره 20- 88557016 سامانه اشتراک محصولات فرهنگی؛ سام تماس بگیرند و آن را (در صورت موجود بودن در بازار) در محل کار یا منزل _ بدون هزینه ارسال _ دریافت کنند. باقی هموطنان نیز با پرداخت هزینه پستی می توانند این کتاب را تلفنی سفارش بدهند.

6060

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 2 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 4
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • نصیری - خرم آباد IR ۰۸:۵۹ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۸
    22 2
    با تشکر از شما برای ذکر این مطلب
    • بی نام A1 ۱۵:۵۶ - ۱۳۹۶/۰۲/۱۵
      0 0
      سلام
  • بدون نام IR ۱۳:۲۷ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۸
    9 0
    درود بر کوروش کبیر بنیان گذار قوانین حقوق بشری و ازادی
  • niloofartaji A1 ۱۸:۱۹ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۶
    6 0
    درود بر کوروش کبیر که فرهنگ را آفرید