تصادف اتوبوس دانش آموزانی که راهی اردوی راهیان نوربودند،آتش سوزی در دبستان شین آباد ، تغییر در نظام آموزشی و اتفاقهایی که در این مدت در آموزش و پرورش افتاد بهانه ای شد تا نمایندگان طرح استیضاح وزیر را آماده کنند.

زهرا تالانی:در حالیکه خبر می رسید نمایندگان آماده استیضاح حاجی بابایی هستند اما برخی نمایندگان هم موضوع تحقیق و تفحص از آموزش و پرورش را اعلام کردند.با این حال امروز متن طرح استیضاح حاجی بابایی وزیر آموزش و پرورش که هم اکنون حدود 35 امضا دارد منتشر شد.
این استیضاح 10 محور دارد که در جدول زیر آورده شده است:
 

ردیف موضوع توضیح
 1 مغایرت عملکرد با برنامه پیشنهادی به مجلس در زمان رای اعتماد اولین وزیر پیشنهادی که صلاحیتش مورد بررسی نمایندگان در دولت دهم قرار گرفت، حمیدرضا حاجی بابایی، نماینده همدان بود که بدون داشتن مخالف و موافق پشت تریبون مجلس قرار گرفت و به ارائه برنامه هایش پرداخت.وی با اشاره به سوابق مدیریتی خود در آموزش و پرورش در بیان ماموریت جدیدش در این وزارتخانه گفت: شناسایی استعدادهای دانش آموزان و اهتمام در جهت رشد و شکوفایی استعدادها و تقویت روح پژوهش و آفرینش از اهداف بنیادین آموزش و پرورش است.
حاجی بابایی ایجاد بسته مناسب برای اجرایی شدن قوانین و مقررات توسعه مشارکت های مردمی در امر آموزش و پرورش، اصلاح ساختار مدیریت و ساماندهی نیروی انسانی در جهت پیشبرد اهداف عالی آموزش و پرورش با هماهنگی دولت محترم و نمایندگان و صاحب نظران، نوسازی در برنامه ها و... بهره مندی از توانمندی های هسته ای فرهنگی و تقویت معاونت پژوهشی در جهت رشد فضلیت های اخلاقی و برآوردهای دینی بر پایه هم افزایی علم و دین را از برنامه های آینده خود دانست.
اما نمایندگان معتقدند که به هیچ یک از این موارد تا کنون عمل نکرده است.
 
2 عدم بکارگیری معلمان با تخصص مناسب برای تدریس و افت تحصیلی دانش آموزان هربار که موضوع استخدام معلمان حق التدریسی مطرح می شود حاجی بابایی توپ را در زمین مجلس می اندازد و اعلام می کند که اگر نمایندگان تصویب کنند انجام می شود.مهر ماه امسال کار پی‌گیری استخدامی حق التدریس‌ها، تربیت معلمی های 88، پیش دبستانی‌ها و مربیان بهداشت در کمیسیون آموزش تصویب شد بدین ترتیب وضعیت استخدامی 35 هزار نفر حق التدریس آموزش و پرورش و 3000 نیروی تربیت معلم ورودی 88 در مجلس شورای اسلامی مشخص شد.اما هنوز این مصوبه اجرا نشده است.
3 عدم تعامل مدیران کل برای حل مشکلات فرهنگی و آموزشی مناطق قرار بود مشکلات دانش آموزان در مناطق محروم از اولویتهای آموزش و پرورش باشد اما چنین نشد و افت تحصیلی فراوانی به خاطر عدم تعامل مدیران کل برای حل مشکلات فرهنگی و آموزشی مناطق وجود دارد.
4 اجرای نامناسب سیاست های آموزشی در مقاطع تحصیلی مختلف از امسال نظام آموزشی در آموزش و پرورش تغییر کرد اما هر روز تصمیمات جدیدی اتخاذ می شود و هنوز تکلیف پیش دانشگاهی مشخص نیست و بسیاری از کتابهای تحصیلی هنوز متناسب با تغییرات نظام آموزشی تغییر نکرده است.
5 تغییر برنامه زمانی آموزشی قبل از تصویب مراجع قانونی امسال نظام آموزشی 3-6-6 شد.در دوره قبل مجلس رئیس کمیسون آموزش و تحقیقات معتقد بود که این تغییر باید در مجلس تصویب شود اما حاجی بابایی اعلام کرد که در شورای عالی انقلاب تصویب شده و نیازی به مجلس نیست و امسال آن را در مدارس اجرا کرد.
6 ایجاد نارضایتی بین معلمان نهضت سواد آموزشی و معلمان خرید خدمات آموزشی و مربیان بهداشت مدارس و معلمان قرآن و معلمان پیش دبستانی و ... که موجب تجمع مکرر جلوی مجلس شورای اسلامی گردیده و در کیفیت آموزشی تاثیر منفی گذاشته است امسال چند بار تعدادی از نیروهای شرکتی و مربیان پیش دبستانی آموزش و پرورش مقابل مجلس شورای اسلامی در اعتراض به اخراج‌شان از آموزش و پرورش مقابل مجلس تجمع کردند.
تجمع‌کنندگان با دادن شعارهایی همچون «نیروی پیش‌دبستان استخدام استخدام»، «نمایندگان مجلس عدالت عدالت» خواستار تعیین تکلیف هرچه سریعتر وضعیتشان شدند.اما حاجی بابایی به این اعتراضها پاسخ داد که آنچه که قانون درباره پیش‌دبستانی به آموزش و پرورش محول کرده است، صدور مجوز، نظارت بر عملکرد پیش‌دبستانی، تدوین محتوا و کتب و همچنین تایید صلاحیت مربیانی است که در این مراکز فعالیت می‌کنند، همان گونه که تایید صلاحیت معلمان آزاد مدارس غیر انتفاعی نیز توسط آموزش و پرورش انجام می‌شود، اما این وزارتخانه تعهدی در قبال "بیمه" و یا "استخدام" آنها ندارد.
 
 7 جذب 20 هزار معلم قرآن و نیروی خدماتی خارج از قانون مدیریت خدمات کشوری و برنامه پنجم توسعه، بدون آگهی عمومی و امتحان هماهنگ که موجب شکایت فراوان شده است وزیر آموزش و پرورش بدون هیچ گونه مجوز 20 هزار نیرو استخدام کرد در پاسخ به اعتراضها وزارت آموزش و پرورش اعلام کرد که به غیراز افراد تعیین تکلیف شده مطابق قانون هیچ نیروی حق التدریسی در وزارت آموزش و پرورش وجود ندارد.
 8 بی انضباطی مالی در تصمیمات و بخشنامه های صادره که موجب کسری بودجه و پرداختی خارج از قانون و نارضایتی جامعه فرهنگیان را به وجود آورده است. وزیر بارها عنوان کرده است که استخدام معلمان حق التدریس بار مالی برای آموزش و پرورش دارد و از کسری بودجه آموزش و پرورش گلایه کرده اما نمایندگان معتقدند که بی انضباطی مالی در آموزش و پرورش وجود دارد.
 9 اجرای تغییر بنیادین نظام آموزشی قبل از تصویب زیرنظام های آموزشی نمایندگان معتقدند که وزیر بدون برنامه نظام آموزشی را تغییر داده است و از مجلس هیچ گونه مشورتی نگرفته است.
10 تغییر برخی از سازمان های زیر مجموعه آموزش و پرورش بدون اجرای مراحل قانونی سال گذشته خبر رسید که نهضت یواد آموزی در آموزش و پرورش ادغام می شود،همچنین در دیگرسازمانهای آموزش و پرورش تغییراتی ایجاد شد که بدون رای مجلس انجام شد.

45232

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 2 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 12
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • معلم ششم IR ۱۲:۳۱ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۶
    22 1
    بعنوان یک معلم از این کار استقبال میکنم. بخدا این طرح های ناآزموده و شتابزده باعث بسیاری از مشکلات آموزشی شده است. من در کلاس ششم با 38 دانش آموز تدریس میکنم(بخاطر طرح جدید و کمبود فضا و معلم) و دیگر کلاسهای مدرسه ما هم مشکل تراکم زیاد دانش آموزی را دارند. در مورد محتوای تدوین شده و حجم مطلب خصوصا درس ریاضی بسیار سخن است که اینجا مجال گفتن نیست
  • بدون نام IR ۱۳:۴۵ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۶
    16 0
    خبر آنلاین یه سوال ؟ برای استیضاح وزراء چند امضا لازمه؟
  • محمد IR ۱۵:۲۴ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۶
    14 2
    سلام لطفا استخدام 40هزار نفر که قرار بود با دو آزمون کتبی و مصاحبه استخدام شوند اما وسط کار نظر عوض شد و با یک آزمون و مصاحبه تکلیف مشخص شد و حق خیلیها ضایع شد و خیلیها ناپلئونی استخدام شدند و کاملا فرمایشی بود چوب خدا صدا نداره
  • شريفي IR ۱۶:۴۷ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۶
    17 6
    بدترين كاروزير تعطيلي مدارس روز هاي پنج شنبه ها بود و اضافه شدن يكساعت به روزهاي ديگر كه به افت تحصيلي دانش آموزان شده ودر ساعتهاي آ خر دانش آموزان گيج ميشوند ودرسهارا نمي فهمند
  • کیومرث IR ۱۷:۵۹ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۶
    0 14
    نقاط مثبت وزیر آنقدر زیاد است که ضعف ها و کاستی های این مجموعه عظیم را بپوشاند . کمی منصفانه بنگریم .
  • رضا IR ۱۸:۱۲ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۶
    5 0
    هنوز 6000 نفر از نیروهای پذیرفته شده در آزمون استخدامی تعیین تکلیف استخدامی معلمین حق التدریس سال 90 حق التدریس و بلاتکلیفند و آقای وزیر اعلام میکند که در اولویت استخدام هستند. ما که نفهمیدیم اگر ما در اولویت استخدام هستیم چرا بعد از ما 20000 نفر مربی قرآن و 6000 نفر تربیت معلمی ورودی 88 بدون آزمون استخدام شدند. مجلس محترم نسبت به اجرای قوانین خودش حساس باشد.
  • حق التدریس تعیین تکلیف شده IR ۲۰:۴۶ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۶
    7 0
    با سلام نمایندگان محترم ترا به خدایی که می پرستید به داد ما معلمان حق التدریس تعیین تکلیف شده برسید که نه حقوق داریم نه بیمه نه ابلاغ با 7 سال سابقه کار در آموزش وپرورش با حقوقی که سالی یکبار پرداخت میشود آنهم نه آن چیزی که اعلام میشود
  • محمد IR ۰۹:۲۶ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۷
    0 10
    باسلام یک وزیرکاری داریم اونم با برنامه های مختلف بردارید آیا تمام مشکلات حل شده وفقط آموزش وپرورش مانده. شما رابه خدا کمی انصاف هم برای مسلمان خوبه بنده خدا با توان موجود داره کارمیکنه
  • اسدمظفر IR ۲۰:۰۳ - ۱۳۹۱/۱۰/۰۸
    5 0
    بااین طرح 3-3-6چنان بی نظمی درمدارس به راه افتاده که مدارس صرفا تلاش می کنند.سال تحصیلی هرچه زودتر تمام شود.چون با کمبود معلم کلاسها به صورت چند پایه اداره می شود که راندمان کاری رابه زیر40درصدرسانده.
  • جعفر IR ۱۵:۱۷ - ۱۳۹۱/۱۰/۱۸
    1 0
    با سلام با تغییر نظام آموزشی توسط وزیر ، آموزش وپرورش ما 40سال به عقب بر گشت . درجریان استخدام معلمان حق التدریس معلمان با مدرک مرتبط در روان شناسی ومشاوره که بیشتر از 8 سال سابقه ی مفید در فعالیت های مشاوره ای مدارس داشتند را به زور به ابتدایی فرستاد و کسانی را با مدرک فوق دیپلمه عمران ، گرافیک وغیره را داشتند، در استخدام آزاد آموزش وپرورش مشاور کرد آنها حالا هم (سال تحصیلی91 ) هنوز مشاور یابه گفته ی وزیر مشاورمتخصص هستند . وزمانی که گفته شد پس اینها که 8 سال در مقاطع دیگر بودند که تجربه آموزش ابتدایی ندارند ایشان باز فرم دند برایشان دوره می زاریم آفرین به این وزیر . فقط بیایید ومدارس ابتدایی وپایه ی ششم ومجتمع ها را ببینید
  • جعفر IR ۱۵:۲۱ - ۱۳۹۱/۱۰/۱۸
    2 0
    تغییر نظام آموزشی به نظام 5 ساله ی ابتدایی و3سال راهنمایی و4 سال دبیرستان ، اسیضاح وزیر وحذف مجتمع های آموزشی تنها راه چاره آموزش وپرورش است
  • شاهین IR ۱۲:۴۵ - ۱۳۹۱/۱۲/۰۳
    1 0
    چرا مجوز اردو نمیدهید لطفا اجاز دهید بابا چیزی نمیشه چرا باید چوب دیگران را ما بخوریم