آمارها می‌گویند طبقۀ متوسط در بسیاری از کشورهای در حال توسعه در حال رشد است.

آمارها می‌گویند طبقۀ متوسط در بسیاری از کشورهای در حال توسعه رو به رشد است.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، گزارش اخیر شاخص توسعۀ انسانی که در آن از رشد طبقۀ متوسط در بسیاری از اقتصادهای نوظهور خبر داده بود، نشان می‌دهد رشد اقتصادی در کشورهای جنوب روند پرسرعت‌تری به خود گرفته و همین سیر صعودی، سبب افزایش جمعیت طبقۀ متوسط نیز شده است؛ مسئله‌ای که می‌تواند در هنگامۀ بحران جهانی بسیاری از معادلات جهانی را تغییر دهد به گونه‌ای که گفته می‌شود جهانی‌سازی در کشورهای جنوب تحقق خواهد یافت. در گزارش شاخص توسعۀ انسانی سازمان ملل آمده است که وضعیت زندگی مردم در بسیاری از کشورهای جنوب بهبود یافته و سطح آموزش و رفاه در آنها در حال ارتقاء کیفیت است.
در این میان آسیا، بخش مهمی از رشد اقتصادی جهان و طبقۀ متوسط را در سال جاری تشکیل می‌دهد. صندوق بین‌المللی پول چند روز پیش اعلام کرده بود که رشد اقتصادی بسیاری از کشورهای آسیایی در سال جاری 5.7% و در سال 2014 نزدیک به 6.5% خواهد بود. طبق اطلاعات صندوق پول، آفتاب رونق اقتصادی قرار است امسال و سال آینده از شرق طلوع کند و برخلاف بحرانی که در غرب در جریان است، چرخ های اقتصادی جهانی را شرقی‌ها به حرکت درآورند. دلیل این مسئله، محیط اقتصادی کشورهای واقع در آسیا، جمعیت و بالا رفتن میزان تقاضا اعلام شده است. گفتنی است در گزارش صندوق چین همچنان پیشتاز است. رشد اقتصادی این کشور برای سال 2013 ، 7.1% و برای سال آینده 7.5% پیش‌بینی شده است. 10 کشور عضو آسه آن، در 2 سال آینده رشدی معادل 5.5% را تجربه خواهند کرد: لائوس(8% در سال 2013)، کامبوج(6.7%)، برمه(6.5%) و اندونزی(6.3%)
از سویی چین، غنا و تایلند در میان کشورهایی قرار دارند که طبقۀ متوسط رشد برق‌آسایی در این زمینه داشته‌اند. بسیاری از کارشناسان و ناظران بر این اعتقادند رشد کشورهای جنوب، پایان مدل سنتی اقتصاد جهانی است و این مسئله تعادلی را به نفع این کشورها در عرصۀ اقتصاد جهانی ایجاد خواهد کرد، این روند مدتی است آغاز شده است؛ مثلاً جالب است بدانید شیلی در حوزۀ منابع انسانی از پرتغال پیشی گرفته و آنگولا نیز در حال خریدن شرکتهای پرتغالی است.
خالد مالک، نویسندۀ گزارش توسعۀ انسانی سازمان ملل می‌گوید: زندگی شمار زیادی از مردم در کشورهای جنوب در حال بهبود است. ترکیه سیستم بهداشتی گسترده‌ای را برای همۀ شهروندان ایجاد کرده، برزیل، بودجۀ قابل توجهی را صرف آموزش کرده است و مکزیک با برنامه‌های مختلف به جنگ فقر رفته است. فقر به شکل چشمگیری، در طول 20 سال به نصف کاهش یافته و این دستاورد مهمی برای بسیاری از کشورهای جهان است، با این حال هنوز 1.57 میلیارد نفر در جهان(30% جمعیت 104 کشور مورد مطالعۀ برنامۀ توسعۀ انسانی) در فقر مضافف زندگی می‌کنند. لازم به ذکر است در گزارش توسعۀ انسانی وضعیت ایران با رنگ خاکستری مشخص شده و ایران در میان کشورهایی قرار دارد که رشد طبقۀ متوسط در آنها بالاست.
کشورها و مناطقی که طبقۀ متوسط در آنها از رشد بالایی برخوردار بوده است را در اینفوگرافیک ذیل مشاهده می‌کنید:


برای مشاهدۀ اینفوگرافیک در ابعاد بزرگتر اینجا کلیک کنید
3952

 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 4 =