امیر علی‌اکبری چند روز قبل از اعلام محرومیت مادام العمرش، مهمان کافه‌خبر بود. عکس‌ها: محمد زندی

مهدی شیروانی - میثم بهرامی / وقتی روبرویمان نشست، یک قهرمان بود. صاحب اولین مدال طلای جهانی سنگین وزن کشتی فرنگی بود. قرار نبود فیلا عنوان قهرمانی و مدال طلای او را پس بگیرد. اما چند روز بعد فیلا اعلام کرد که امیر علی اکبری برای دومین بار دوپینگی شده و مادام‌العمر از کشتی محروم است. تا چند روز قبل امیر علی اکبری یک قهرمان ملی بود اما حالا نگاه‌ها به او عوض شده است. خودش هم نمی‌دانست قرار است چنین سرنوشتی داشته باشد. در مورد المپیک صحبت می‌کرد و می‌گفت طلای المپیک را می‌خواهد. حالا باید دوباره خانه نشین شود... این گفت‌وگو چند روز پیش از اعلام دومین دوپینگ امیر علی‌اکبری انجام شده است.
*با توجه به اینکه دو سال از مسابقات دور بودی، در مسابقات جهانی مجارستان از خودت چه توقعی داشتی؟

بعد از دو سال که به کشتی برگشتم شروعم در مسابقات دانشجویان جهان بود که با حریف اصلی‌ام هم آنجا کشتی گرفتم. با آن گیجی و سردرگمی که داشتم دیدم که به آن‌ها رسیده‌ام و اگر دوری از تشک را جبران کنم، می‌توانم او را ببرم. بلافاصله بعد از مسابقات دانشجویان در مسابقات انتخابی شرکت کردم که آن هم خیلی کمکم کرد. در مسابقات انتخابی از آن گیجی که روی تشک داشتم بیرون آمدم و تمریناتی که در یک ماه آخر داشتیم کاملا این مشکل را رفع کرد. دقیقه نود هم مشخص شد که حریف اصلی‌ام نمی‌آید. این یک مقدار بار روانی روی من را کم کرد چون تمام فکر و ذکرم را جمع کرده بودم روی یک کشتی گیر که او نیامد. حریف اصلی ام همان کشتی گیر ترک بود که او هم نیامد. توقع همه مردم این بود که با طلا برگردم. هرچه نگاه می کردم دیدم کسی با نقره و برنز راضی نمی شود و خدا را شکر بعد از دو سال برگشتم و در یک وزن بالاتر، طلا گرفتم.

*فکر نمی‌کنی در و تخته با هم جور شد که اولا قبل از مسابقات جهانی با حریف اصلی‌ات کشتی بگیری و از آن طرف هم لوپز به مسابقات نیامد تا در نهایت تو طلا بگیری.

دقیقا همین‌طوری است. بعضی کارهای بزرگ را نمی‌شود به تنهایی انجام داد و خدا باید بخواهد تا جور شود. اینجا هم همه چیز جور شد. خداحافظی لوپز، نوع تمرینات، مسابقات انتخابی و مسائل دیگر دست به دست هم دادند تا شرایط برای قهرمانی من فراهم شود. خدا دوباره یک هدیه به من داد و این شرایط را فراهم کرد تا من بتوانم جلوی مردم کشورم سربلند باشم.

*در آن دو سال چه فکری می‌کردی و چه برنامه‌ای برای خودت داشتی؟ فکر می‌کردی دوباره بتوانی به شرایط ایده‌آل برگردی؟

متاسفانه در کشور ما بار و موج منفی خیلی بیشتر از بار مثبت گیرایی دارد. این اتفاق برای خیلی از ورزشکاران اروپایی رخ می‌دهد اما چون آن‌ها حرفه‌ای هستند خیلی با آن راحت‌تر برخورد می‌کنند تا ورزشکار تخریب نشود. اما در ایران برعکس این قضیه است. ما خودمان به صورت داوطلب این کار را کردیم و اگر یک درصد شک به این موضوع داشتیم می‌توانستیم این کار را نکنیم. حالا اینکه این داستان، دام یا حیله بود بماند. ولی متاسفانه طوری ما را تخریب کردند که شکل بدی داشت. متاسفانه ما طوری طرد شدیم که بابک قربانی به جاهایی کشیده شد که از صمیم قلب برای او آرزو می‌کنم از این شرایط نجات پیدا کند.

*فکر نمی‌کنی همین اتفاقات باعث شد بابک قربانی از نظر ذهنی آشفته شود و در نهایت آن اتفاق تلخ برایش رخ دهد؟

چون من آن شرایط بابک را تجربه کردم، می‌دانم که با کوچک‌ترین تلنگر آدم به حدی عصبی می‌شد که به مرز جنون می‌رسید. صد در صد این عمل غیر عمدی هم که از سوی بابک سر زد، یکی از دلایلش طرد شدن و اذیت کردن های بیخود بود. خدا بابک را نجات دهد. برایش دعا می‌کنم که از این گرفتاری نجات پیدا کند، حالا ورزش جای خود.

*بابک کسی بود که می‌شد روی مدالش به طور قطعی حساب کرد. هنوز هم در زندان در حال تمرین کردن است.

من از سال 86 حریف بابک هستم. ما نفرات یک و دو تیم ملی هستیم. من با کل کشتی گیران وزن 96 کیلو کشتی گرفته‌ام. تنها کسی که واقعا حس می‌کردی پهلوان است، بابک بود. او در آن سال‌هایی که در کنار هم بودیم، تمام کشتی گیران دنیا را خیلی راحت می‌برد. اگر قرار بود من بروم 120 کیلو، شک نکنید طلای جهانی و طلای المپیک او در 96 کیلوگرم قطعی بود. اصلا روی این موضوع شک نکنید. سطح 96 کیلوی ایران خیلی بالا بود و بابک هم یکی از غول‌های این وزن بود. خدا او را نجات دهد.

*شما با خانواده مقتول صحبت کردید؟

من قبل از مسابقات جهانی که به ملاقات بابک رفتم، دیدم آنجا تمرین می‌کند و شرایط بدنی مناسبی دارد. هم بابک، هم محمد. متاسفانه نشد که ما به عیادت خانواده مقتول برویم. ولی خوشبختانه صحبت‌هایی شده و خانواده مقتول چون می‌دانند که این عمل غیر عمد بوده، این بزرگواری را می‌خواهند انجام دهند که بخشش صورت بگیرد. ما هم عاجزانه از آن‌ها می‌خواهیم که او را ببخشند. امیدوارم بابک هم آزاد شود.

*بعد از مسابقات آسیایی، مسابقات جهانی برگزار می‌شود و ما هر برنامه‌ای داریم، باید برای جفت این مسابقات در نظر بگیریم. یعنی هم باید در آسیایی نتیجه بگیریم، هم در مسابقات جهانی.

اگر قرار باشد تیم دوم را بفرستیم به مسابقات جهانی یا آسیایی، صد در صد متضرر می‌شویم. پس باید این داستان طوری مدیریت شود که نفرات شاخص وزن‌ها که می‌توانند در دو مسابقه نتیجه بگیرند، بدون دغدغه  و با آمادگی کامل به مسابقات بروند.

*با توجه به مشکلاتی که در این دو سال به کشتی ایران تحمیل شد، مخصوصا مشکلات مالی، فکر نمی‌کنی در صورت عدم رفع آن‌ها، رسول خادم هم خراب می‌شود؟

همین‌طور است. اصلا رئیس فدراسیون اگر قرار باشد از طرف وزارت ورزش حمایت نشود صد در صد به مشکل می خورد. همان‌طور که همین الان هم فدراسیون در مضیقه است. هنوز بدهی‌ها رفع نشده و بودجه کامل نرسیده. وقتی کسی مثل رسول خادم که از جنس کشتی است و آمده جلو باید حمایت شود و مثل پارسال نباشد که دستش در حنا بماند. اگر او حمایت شود، کشتی آزاد و فرنگی دوباره پیشرفت چشمگیری خواهد داشت.

*الان شما خودتان به صورت انفرادی تمرین می‌کنید؟ چون اگر تمرین نکنید آمادگی‌تان را از دست می‌دهید.

من بعد از مسابقات آسیایی به خاطر آسیب دیدگی، تمرینات سبک تری داشتم اما حتما تمرینات جدی‌ام را شروع خواهم کرد.

*برای حضور در لیگ کشتی فرنگی با تیمی مذاکره داشته‌ای؟

تیمی که بودجه خوبی داشته باشد و بتواند کشتی‌گیران ملی‌پوش را جذب کند، هنوز جلو نیامده. اگر شرایط همین‌طوری باشد در لیگ شرکت نمی‌کنم. مگر اینکه تیم‌های قدرتمند با بودجه خوبی بیایند و ارزش این را داشته باشد که فشار را تحمل کنیم. اگر تیم قدرتمندی وجود نداشته باشد، امسال هم باید مثل سال‌های گذشته بدون تیم بمانم. یکی از بزرگ‌ترین معضل‌های کشتی فرنگی نبود لیگ است چون هر سال یکی دو نفر مدال می‌گیرند و فقط هفت نفر انتخاب می‌شوند. شاید یک بحث مالی هم برای آن مدال‌آوران وجود داشته باشد. ولی مابقی بچه‌ها درآمدشان از همین لیگ است. اگر قرار باشد لیگ از بین برود، به معنای از بین رفتن پشتوانه ماست.

*چه کار می‌شود کرد که اسپانسرها برای حضور و سرمایه‌گذاری در لیگ کشتی فرنگی ترغیب شوند؟

هند کشوری است که از خیلی جهات پایین‌تر از ماست. ولی یک کار خوبی که می‌کنند، حفظ فرهنگشان است. در هند، ورزشکاران کریکت که ورزش خودشان است از فوتبالیست‌ها بیشتر پول می‌گیرند. اگر قرار باشد انتظارات ما از کشتی برآورده شود، باید اولا تبلیغات خوبی روی کشتی انجام شود. مثلا مسابقات که پخش مستقیم شود، اسپانسرها خود به خود جلو می‌آیند. دوم هم بحث رایزنی با اسپانسرهاست که نمی‌دانم برعهده کیست. کشتی فرنگی الان واقعا بزرگ شده و نزدیک 7-8 قهرمان المپیک و جهان داریم که هر تیمی می‌تواند دو تا از این قهرمان‌ها را در ترکیب خودش داشته باشد.

*تلویزیون می‌تواند بهای بیشتری به کشتی دهد و این‌طوری اسپانسرها هم سرمایه‌گذاری بیشتری روی این رشته انجام خواهند داد.

بعضی‌ها فکر می‌کنند ما مقابل فوتبالیست‌ها ایستاده‌ایم. پولی که فوتبالیست‌ها می‌گیرند نوش جانشان. ما هم ورزشکاریم و می‌دانیم که آن‌ها چه زحمتی می‌کشند. مشکل ما با سیاست صدا و سیماست که می‌روند بازی اتلتیکو مادرید با لبو فروشان انگلیس را پخش مستقیم می‌کنند، ولی از مسابقات کشتی قهرمانی جهان فقط یک مسابقه پخش می‌شود. وقتی پخش مستقیم مسابقات کشوری و آسیایی و جهانی را داشته باشیم، اسپانسر خود به خود جذب می‌شود. ولی صدا و سیما متاسفانه فوتبال کشورهای دیگر را ضبط و با چند ساعت تاخیر پخش می‌کند اما رشته‌های انفرادی خودمان را پخش نمی‌کنند. مسابقاتی مثل تکواندو، بوکس، کشتی و وزنه‌برداری را پخش نمی‌کنند. الان رافائل نادال در ایران خیلی معروف‌تر از حمید سوریان است. اگر فوتبال را 70 درصد از مردم ایران دوست داشته باشند، کشتی را 100 درصد مردم دوست دارند. شما می‌بینید که وقتی فوتبال پخش می‌شود، همه آن را نگاه نمی‌کنند ولی وقتی کشتی پخش می‌شود، حتی پیرمردهای 90 ساله هم می‌نشینند جلوی تلویزیون. مخصوصا اگر مسابقات جهانی باشد. علت اصلی طرد شدن رشته‌های انفرادی، همین تبلیغات است. شما بیایید یک سال تمام مسابقات رشته‌ای مثل تنیس روی میز را پخش کنید. بعد از یک سال ببینید چقدر علاقه مردم به این رشته بیشتر می‌شود. از نظر اسپانسر و مالی هم خیلی وضعیت آن بهتر می‌شود. صدا و سیمای ما معطوف شده به فوتبال کشورهایی مثل انگلیس. بازیکنان خارجی از نوک انگشت تا پشت گردن، خالکوبی دارند اما تلویزیون ما با خیال راحت آن‌ها را نشان می‌دهد. بعد می‌آیند به کشتی‌گیران ایراد می‌گیرند که چرا دوبنده شما کمی بالا و پایین شده. خب باید به این دوبنده ایراد بگیرند یا اینکه در مورد نشان دادن فوتبالیستی که سر تا پایش خالکوبی است حساس باشند؟ اگر قرار باشد مملکت ما همیشه در تبلیغات دنیا حضور داشته باشد، بهترین حوزه، ورزش است. در ورزش هم بهترین رشته کشتی است. وقتی خود مسئولان به کشتی اهمیت نمی‌دهند، نباید از کشتی‌گیران هم توقع داشته باشیم.

*شبکه ورزش که راه اندازی شد، توقع فدراسیون‌ها این بود که این شبکه لیگ رشته‌های مختلف را پوشش دهد اما عملا شبکه ورزش بیش از هر چیزی به آرشیو رجوع می‌کند و مسابقات 10 - 20 سال قبل بسکتبال آمریکا یا فوتبال اروپا را پخش می‌کند.

صدا و سیما باید اهمیت بیشتری به ورزشکاران داخلی بدهد. الان شبکه ورزش نمی‌تواند یک خبرنگار بفرستد که از یک شبانه روز زندگی یک قهرمان المپیک گزارش تهیه کند؟ آن خبرنگار برود از تمرین وزنه‌برداری کسی مثل بهداد سلیمی فیلمبرداری کند و نشان دهد او که قهرمان المپیک شده، به راحتی به این مقام نرسیده است. مردم ببینند بهداد سلیمی که قهرمان المپیک شده چطوری تمرین می‌کند. با او مصاحبه کنند که آقای سلیمی روزی چقدر وزنه می‌زنی، چقدر می‌خوابی، چه غذایی می‌خوری. چرا می‌آیید صبح تا شب بسکتبال آمریکا را پخش می‌کنید که کل بدنشان خالکوبی است؟ آن هم بسکتبال که هیچ وقت نمی‌توانیم در آن به قهرمانی المپیک برسیم. متاسفانه مسئولان صدا و سیما دنبال این حرف‌ها نیستند. فقط دنبال این هستند که در آن مدتی که مسئولیت دارند، یک رزومه کاری برای خودشان درست کنند. معمولا در سایر کشورها در شبکه ورزشی که دارند، روی رشته ای که در آن موفق و قوی هستند تبلیغات زیادی انجام می‌شود. یعنی روزی چند ساعت تمرینات و مسابقات آن رشته را پخش می‌کنند. مردم باید از تمرینات بچه‌ها و وزن کم کردن بچه‌ها با خبر باشند. وقتی مردم ببینند یک کشتی‌گیر برای تمرین کردن و وزن کم کردن عذاب کشیده، شرایط را درک می‌کنند و وقتی که آن کشتی‌گیر می‌بازد، خیلی راحت نمی‌گوید: این هم که باخت! این‌طوری باخت هم از نظر روحی برای بچه‌ها کمی آسان‌تر می‌شود. اکثر بچه‌های ما وقتی می‌بازند، در آن لحظه باخت مرگ را با چشم می‌بینند. این باخت آن‌قدر برایشان سخت است خیلی‌ها دوست دارند بمیرند و برنگردند. این به خاطر برخورد بدی است که با بازنده‌ها در کشور انجام می‌شود. این به خاطر فرهنگ‌سازی نشدن این داستان است. در بقیه کشورها هم ورزشکاران می‌بازند. آنجا با برد خوشحال می‌شوند و با باخت ناراحت. اما در ایران با برد خوشحال می‌شوند و با باخت، ناراحت نمی‌شوند. با باخت، شما را می‌کوبند. بار روانی باخت برای بچه‌های ما دو برابر شده است. یکی از دلایلی که بچه‌های ما خیلی زود با دنیای قهرمانی خداحافظی می‌کنند تحمل همین بار روانی است. یعنی اگر ببازی، با مردن هیچ فرقی ندارد. تحمل این همه سختی‌ها به جایی می‌رسد که ورزشکاران رشته‌های انفرادی ما خیلی زود از ورزش خداحافظی می‌کنند.

*چرا از وزن 96 کیلو به 120 کیلو رفتید؟

من با توجه به قد بلندی که دارم، 110 کیلو بودم و مجبور بودم سالی یک بار خودم را به 96 کیلو برسانم. اگر سالی دو بار وزن کم می‌کردم، دیگر کشتی‌گیر نبودم. شرایط طوری بود که دیدم بهتر است این کار را انجام دهم. در این دو سالی که وقت داشتم، زمان مناسبی بود که وزن خودم را بالا بیاورم. با افرادی هم که مشورت کردم، گفتند بهتر است در این دو سال این موضوع را برای خودت یک مشغولیت ذهنی قرار بدهی که وزنت را به 120 کیلو برسانی و از این به بعد در این وزن کشتی بگیری. به نظرم بهترین کار همین بود. این کار، دوری دو ساله از ورزش را برایم راحت‌تر کرد.

*الان چند کیلو هستی؟

الان حدود 118 کیلو هستم. خدا کند 130 کیلو نشوم!

*اصلا احتمالش هست که کشتی سنگین وزن به 130 کیلو برسد و از مسابقات 2014 تاشکند این قانون اجرا شود.

شرایط بدنی آدم طوری است که بعد از 118 - 119 کیلو هرچه بار اضافی به بدنت اضافه شود، کارآیی‌هایت را می‌گیرد. من یک مدت 130 کیلو هم شده‌ام و با آن وزن تمرین هم کرده‌ام. اما بهترین شرایط برای من در 118 - 119 کیلو است که هم چابکی، هم قدرتم را دارم. تنفسم هم خوب است. ولی از این وزن که رد می‌شوی، سرعتت را از دست می‌دهی. من در 120 کیلو کشتی‌گیر چابکی هستم و بنابراین اگر کشتی سنگین وزن 130 کیلو شود، فکر نمی‌کنم وزنم را بالا ببرم. اگر بخواهم وزنم را بالا ببرم فاکتورهایم را از دست می‌دهم. خدا کند که 130 کیلو نشود و اگر بشود هم من وزنم را بالا نمی‌برم. امیدوارم هرچه زودتر تکلیف این موضوع روشن شود.

*در مورد ماجرای پیشنهاد آذربایجان هم صحبت کنید.

در ایران کشتی ظاهرا ورزش اول است اما در آذربایجان این رشته همه جوره ورزش اول است. کشتی گیران آن‌ها حتی از فوتبالیست‌هایشان هم پولدارتر هستند. آن‌ها در سنگین وزن مهره ندارند چون از نظر ژنتیکی مشکل دارند. آن‌ها از این حربه استفاده می‌کنند که کشتی‌گیران خوب کشورهای دیگر را با پول وسوسه می‌کنند و به کشور خودشان می‌برند. این پیشنهاد از قبل برای من وجود داشت اما در این مدت پیگیری آن‌ها خیلی بیشتر شد. من هم تصمیم گرفتم بروم و ببینم چه خبر است. شرایط آن‌ها به قدری خوب بود که حتی یک قراردادی هم منعقد شد. ولی متاسفانه بعد از چند وقت که آنجا ماندم، دیدم امیر علی اکبری برای این ساخته نشده که کشتی را بیزینس خودش قرار دهد و برای پول کشتی بگیرد. دیدم هدف من از کشتی گرفتن یک چیز دیگری است و اینکه از مردم کشورم دور باشم و زیر پرچم یک کشور دیگر کشتی بگیرم حتی با چند میلیارد پول هم قابل تحمل نیست. دقیقه 90 تصمیم گرفتم برگردم به کشور خودم. حدودا 20 روز قبل از مسابقات دانشجویان برگشتم و خوشبختانه توانستم دوبنده تیم ملی را بپوشم.

*الان سامان طهماسبی در آذربایجان وضعیت خوبی دارد؟

در جایزه بزرگ طلا گرفت. او در سه چهار سالی که در آذربایجان بود نتوانست مدالی کسب کند. آذربایجانی‌ها عاشق مدال هستند. سامان بالاخره امسال توانست مدال بگیرد تا شرایط مالی خانواده‌اش را بهتر کند.

*آذربایجانی‌ها جوایز خوبی هم به مدال‌آورانشان می‌دهند.

آنجا به نفر اول 100 هزار دلار نقدی، یک خانه 50 هزار دلاری و یک خودرو 30 هزار دلاری با حقوق ماهانه 6-7 هزار دلاری می‌دهند. به نفر دوم هم 70 هزار دلار و به نفر سوم 50 هزار دلار می‌دهند. دفعه دوم که قهرمان بشوی، جایزه نقدی را می‌دهند و این دفعه به جای خانه، امتیاز دیگری مثل تبلیغات یک شرکت را به شما می‌دهند که مثلا سالی 100 الی 150 هزار دلار ارزش دارد. امتیازهای متفاوتی را در نظر می‌گیرند.

*البته در ایران هم به افرادی مثل حمید سوریان پول خوبی داده‌اند.

حمید سوریان 5 سال در دنیا به هیچ کسی نباخته. تازه بعد از این همه قهرمانی، یک امتیاز به او داده‌اند که ارزش آن دو میلیارد تومان می‌شود. باید به همه ورزشکاران این امتیاز را بدهند چون اگر سوریان فقط قرار بود به خاطر قهرمانی‌هایش تبلیغات انجام دهد، شاید 7-8 میلیارد تومان پول تبلیغاتش می‌شد. من یادم می‌آید 6-7 سال قبل در یک روزنامه‌ای نوشته بود هر 50 سال یک بار کسی مثل موحد به دنیا می‌آید. سوریان هم مثل موحد. هر 50 سال یک بار کسی مثل سوریان به دنیا می‌آید. یک میلیارد تومان، فقط پول درمان زخم‌ها و آسیب‌دیدگی‌های سوریان است. چرا نباید به افرادی مثل بهداد سلیمی، احسان حدادی، امید نوروزی یا بقیه قهرمان‌های المپیک این پول داده نشود؟ داده شده اما کمتر بوده. مثلا 150 میلیون بوده. باید یک قانونی در مجلس تصویب شود که اگر کسی مدال المپیک یا مدال جهانی گرفت، بداند چقدر پاداش به او پرداخت خواهد شد. ورزشکار نباید برود جلوی مسئول گردن کج کند که پاداش بگیرد. آن کسی که مسئول است باید خودش بیاید جلوی ورزشکار و پاداش او را بدهد.

43 43

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 6 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 80
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۰۵:۳۶ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۲
    واقعا جاي تاسف داره...
  • یزدان IR ۰۵:۵۱ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۲
    قضاوت نمی کنم چون جای اون نیستم.انشاالله در زندگیش موفق باشه
    • بی نام A1 ۰۸:۳۳ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۲
      میتونه در آینده عضو شورای شهر بشه!!!!!!!!!!
    • رامین A1 ۰۹:۱۲ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۲
      26 19
      بیچاره حریفاش، خدایی نامردیه...... من با کسی که دارو مصرف نکرده تمرین کردم و همون شخص وقتی دارو میخورد واقعا زمین تا آسمون فرق میکرد!!!! خدا میدونه چند نفر بخاطر دوپینگ این آقا نتونستن برن تیم ملی.....مسابقات کشوری که تماما دوپینگ میکنن! کار از ریشه خرابه
    • بی نام IR ۱۱:۰۱ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۲
      40 20
      خیلی حیف شد یه شب خیلی شاد و با غرور را برامون رقم زدی همینم خوبه
    • ایرانی EU ۱۱:۰۵ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۲
      21 6
      باخت قهرمانانه مثل پوریای ولی که از حریف هندی به خاطر نشکستن دل مادر حریف بود خیلی ارزشش بیشتر از بردن با خفت و تقلب هست.
    • المیرا IR ۰۶:۱۱ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۳
      6 5
      شما دوستانی که دارین این جور ناجوانمردانه در مورد عی اکبری قضاوت میکنن ! بهتره برای یه لحظه هم که شده خودتونو جای اون بذارین که الان تو چه شرایط بحرانی هستش.به جای قصاص بهتره کنارش باشین. امیر جان من مطمئنم که تو بی گناهی.دعای خیر ما همیشه باتوست.
    • حسين IR ۰۸:۰۳ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۳
      2 5
      لطفا اشخاصي كه منش پهلواني ندارن و از كشتي سر در نميارن،اظهار نظر نكنند!!!!!!!! شك نكنيد كه توطئه‌اي بر عليه اين كشتي‌گير خوب كشورمون صورت گرفته.از روز اولي كه ايشون پا به عرصه قهرماني گذاشت،كشورهاي صاحب نام در كشتي دنيا مدال طلاي وزن 96 و 120 رو دورشو خط كشيدن.
  • بی نام IR ۰۶:۰۱ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۲
    ناراحتم
    • آریــــــا A1 ۰۶:۲۸ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۲
      34 25
      ناراحته اینکه آبرمونو برد؟؟؟ یا اینکه ناراحته اینی که میخوان مدالشو پس بگیرن؟
    • سایه IR ۲۱:۴۰ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۲
      4 1
      جناب اریا بهتره قضاوت نکنید امشب اقای اکبری مهمان برنامه ی ورزش از نگاه دو بودن اگر این برنامه رو دیده بودین اینطور بی رحمانه قضاوت نمیکردین
  • مجتبي IR ۰۶:۱۶ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۲
    10 5
    خدا هيچوقت نزاره كسي وسوسه بشه تا خداي نكرده خورد بشه! انشالله
    • بی نام A1 ۲۰:۳۹ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۲
      2 3
      شک نکنین دوپینگ نکرده , من با اشکاش تو برنامه امشب ورزش از نگاه 2 گریه کردم .امکان نداره به عمد چیزی خورده باشه
  • یلدا A1 ۰۶:۵۹ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۲
    24 35
    ای بابا این که دوباره......... خداکنه اشتباه شده باشه........
  • بی نام IR ۰۷:۰۰ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۲
    26 40
    خيلي سخته...ايشالا كه با تدبير فدراسيون كشتي و مسئولان آسيب روحي نبينه
  • مسعود IR ۰۷:۰۵ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۲
    42 28
    انشالله از اشتباهش درس بگیره و در مشکلات زندگی با همت و توکل به خدا پیش بره، نه با دوپینگهای زودگذر.
  • بی نام A1 ۰۷:۱۷ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۲
    6 4
    کاش پیشنهاد آذربایجان روقبول میکردی لااقل آیروی اونامیرفت
  • یوسف A1 ۰۷:۲۵ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۲
    3 1
    دوپینگ مثل خطای آنی خیلی از ما می باشد. تو شرایطی سر میزنه و تا قیامت بهمون چسبیده. الان بجای سرزنش، نیاز به حمایت و پشتیبانی دارد. همون مسئولینی که با طلای او پز می دادند، الان کنارش باشند.
  • ایران زسرای ویران من A1 ۰۷:۲۵ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۲
    3 1
    به حال این مملکت گاهی اوقات باید سال ها گریست... کجایند آرمان ها؟؟
  • پدرام RO ۰۷:۳۲ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۲
    با ابروی یه کشور و احساسات یه ملت بازی کرد / ایران از رده سوم جهان شد هفتم جهان / نباید به همین راحتی ازش بگذرن / واقعا واسش متاسفم که واسه یه مدال ... / در حقش لطف کردن که فقط محرومش کردن
    • بی نام A1 ۰۹:۰۰ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۲
      25 13
      اشتباه منفی دادم کاملا موافقم باهات. بنظر من این قضیه باعث شد برای همه روشن بشه ایشون در هیچ بعدی در حد تیم ملی نبوده.
    • بی نام A1 ۰۹:۳۷ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۲
      9 6
      توروخدا ندونسته حکم صادر نکنید معلوم نیست که خودش به قصد این کارو کرده باشه شاید از کادر کسی چیزی بدون اطلاعش به خوردش داده الکی قضاوت نکنید
    • بی نام IR ۱۰:۴۰ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۲
      2 5
      تا حالا از نزدیک کشتی تماشا کردی پدی؟ کشتی گرفتن پیشکش....
    • بی نام IR ۱۲:۲۰ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۲
      18 4
      ببین مربی بهش چی داده که دوپینگ شده،وگرنه هیچکس دوبار اینکار را نمی کند که مادام العمر محروم شه
    • بی نام A1 ۱۳:۳۵ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۲
      3 7
      اون جاهاییکه تیم ایران تو روسیه مدال طلاش رو حممید و امیر گرفتن و او مدالای قبلیش مال اثیان و سر ارزیه ایران بوده. آقا امیر همیشه نماد قهرمانی و وفاداری به ایران و مایه ی افتخار.
  • بی نام A1 ۰۷:۳۶ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۲
    54 31
    ما منتظریم یکی یه اشتباهی بکنه بعد بیایم سرکوفتش بزنیم و نمک روی زخم بپاشیم.
  • بی نام A1 ۰۷:۳۸ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۲
    58 36
    من به دوپینگ اینجور چیزا کار ندارم، اما هر کسی می دونه باید زیر بافت یقه هفت یه لباس یقه دار بپوشه
  • بی نام A1 ۰۷:۴۱ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۲
    62 89
    کاش اگر هم می خواستی دوپینگ کنی از اون فوتبالیست معروف خداحافظی کرده در وسط فصل مشاوره می گرفتی! چقدر ناشی بودی تو پسر
    • بی نام A1 ۰۹:۰۲ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۲
      5 0
      عاغای دکتر شما که استاد تشخیصی بگو ایشون چه ماد ه ای استفاده کرده و کاویانپور
    • محمد A1 ۱۰:۰۰ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۲
      7 2
      بدبخت میدونی عاقبت تهمت زدن به این و اون چیه؟ بترس از روز قیامت که آتش به اون زبونت بزنن که این روزا رو یادت بیاد و التماس بکنی که ببخشنت
    • بی نام FI ۱۰:۱۳ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۲
      28 7
      حرف الکی زدن خیلی راحته واست؟
    • آره A1 ۱۱:۴۹ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۲
      4 2
      پشمک بخور خوب میشی...
    • بی نام IR ۱۷:۲۸ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۲
      2 0
      یه تیکه ناخن مینداختی تو ازمایشت مثل حامدکاویانپور
    • بی نام IR ۱۸:۲۲ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۲
      1 1
      قیامتی هم هست
  • بی نام A1 ۰۷:۴۲ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۲
    89 10
    کشتی گیران ما چوب ندام کاری های مربی های بی تجربه و کم دانش را میخورند
  • شریف IR ۰۷:۴۷ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۲
    69 4
    چه زود آمدی و چه زود رفتی . خبر ناراحت کننده بود.
  • ناشناس A1 ۰۷:۵۵ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۲
    4 2
    خبر آنلاین چرا نوشتی : خودش هم خبر نداشت قرار است چه اتفاقی بیفتد؟ وقتی دوپینگ کرده خبر نداشته محروم میشه؟ میخواسته با تقلب قهرمان بشه
  • احمد کامرانی IR ۰۷:۵۷ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۲
    14 8
    بااهداءدرود خدا همیشه بزرگ است امیدوارم در تمام زندگی موفق باشی پهلوان فقط از خدا بخواه که کمکت کنه (خداوند با صبر کننده گان است )یا علی
  • بی نام IR ۰۸:۰۷ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۲
    51 23
    واقغا هم کشتی گیر خوبی بود هم روحیه پیروزی و قهرمانی و جنگیدن وتلاش کردن رو تو هر مسابقه که شرکت می کرد داشت نمی دونم چرا اینجوری شد.نمیشه قضاوت کرد
  • حمید IR ۰۸:۰۷ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۲
    40 2
    آخه چراااااااااااااااااااا؟
  • بچه مشد IR ۰۸:۱۸ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۲
    93 8
    چرا عاقل کند کاری که باز آرد پشیمانی؟
  • ارش FI ۰۸:۲۷ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۲
    این توطئه ای بود از طرف کشورهای غربی چون می دیدند کشتی گیر قوی است از دور خارجش کردند فدراسیون جهانی کشتی و آزمایشگاههای تشخیص دوپینگ همگی دست کشورهای غربی است هر ناحقی بخواهند می تونند انجام بدند .به نظر من یک هیات آزمایشگاهی از ایران برای نظارت بر کار آزمایشگاههای آنها لازم است.
    • بی نام IR ۰۸:۴۴ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۲
      3 3
      ارش جان پرتاب تیرت خیلی بلند بود داداش دنیا انقدرها هم بیکار نیست وقت خودش را برای ابن جور چیزها معطل کند ورزشکاران ما باید حواسشان را جمع کنند دوپینگ یک تلقین است برای افزودن چند درصدی بر انرژیهای نهفته در وجود انسان پس میتوان با یک یا علی(ع) بلند ان انرژی خفته در وجود خود را به موقع بیدار کرد
    • بی نام A1 ۰۸:۵۴ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۲
      37 5
      آره، حتی در این حد که جان کری به اوباما گفته این ظریف خیلی تیزه، اوباما هم به جان گری گفته اینارو ولش کن با علی اکبری چی کار کنیم
    • u3f A1 ۰۹:۰۰ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۲
      4 1
      تو ازن مشگل دارا با تمام جهان هستی پس ارمسترانگ که در حد یه برند بود چرا مثبت اعلام کردن
    • بی نام IR ۰۹:۲۷ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۲
      6 2
      ابنکه درست نیست. اما من فکر کنم این داروها را در اذربایجان دانسته یا نادانسته به او داده اند.
    • بی نام IR ۰۹:۳۴ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۲
      23 2
      توهم
    • ای جی IR ۰۹:۴۶ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۲
      18 3
      این حرفات شوخیه دیگه؟
    • بی نام IR ۱۰:۲۸ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۲
      20 2
      نخیر!این توهم توطئه ای است از طرف شما!
    • مهراد IR ۱۰:۳۳ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۲
      24 4
      تو دیگه چقدر دلت خجستس... حتما گروه بندی ایران توو جام جهانی ام کار غرب و جیره خوارای وطن فروشه...،
    • سعید IR ۱۴:۱۱ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۶
      1 1
      آقای دوپینگی، مشخص شده که حداقل 2 بار دوپینگ کردی. لطفا این قصه ها را نساز. چرا می اندازی گردن یکی دیگه. مقصر اول و آخر خودتی. مانده ام که چقدر ما توهم توطئه داریم و دوست داریم از این داستانهای توطئه بسازیم. فکر می کنم این فرهنگ از دولت و داستانهای همیشگی دشمن و توطئه به مردم هم سرایت کرده است.
  • کاوه A1 ۰۸:۳۹ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۲
    4 8
    پهلوان استروِِئیدی
  • ایرانی A1 ۰۸:۵۱ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۲
    18 14
    من توهم توطئه ندارم ولی چطوریه که وقتی یک پدیده در ورزش معرفی می کنیم چند وقت دوپینیگی از آب در میاد و مادام العمر محروم میشه . نمونه اش همین کشتی و وزنه برداری
  • رضا A1 ۰۹:۲۷ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۲
    21 28
    باید هزینه ایکه از بیت المال براش شده رو به عنوان جریمه ازش پس بگیرن تا درس عبرتی باشه برای سایرین.
    • بی نام IR ۱۲:۲۱ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۲
      12 7
      اشتباهی منفی دادم.باهات موافقم.
    • امین A1 ۱۹:۰۸ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۲
      1 2
      امیر یه پهلونه وشماهایی که تو عمرتون یه درب پپسی نگرفتید نمیتونید اینجور راحت تخریبش کنید حتی اگه اشتباه کرده باشه.میلیاردها دلار ازبیت الما ل رو علنا میدزدند وجودشو ندارید چیزی بگید حالا چندرغاز خرج نشده این جون رعنا رو میخوای
    • مازندران IR ۰۰:۰۶ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۳
      4 1
      برو بابا....
  • ممد IR ۰۹:۳۵ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۲
    21 5
    یکی دیگه توی وزنه برداری هم همین کار رو کرد اما قبل از اینکه گندش در بیاد خداحافظی کرد...خبر چاپ کن
  • دانشجو IR ۱۱:۰۰ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۲
    6 1
    آقا تختی یادش به خیر
  • بي نام A1 ۱۱:۰۰ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۲
    19 0
    بايد حرف هاي خودش رو هم بعد از محروميت شنيد. همه چيزو كه ما نميدونيم.
  • جوادقلعه نوعی A1 ۱۱:۰۳ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۲
    18 21
    امیر علی اکبری یک پهلونه تمام عیار الان همه می دونن دارو یه علم امیر حتما" اسیر ندونم کاری های دوروبری هاش شده ای کاش می شد یه جوری صدا مون به گوش مسولین برسونیم که بیارنش تو کادر فنی محمد آقا به داد امیر برسه خیلی سخته خواهشا" کسانیکه ورزش نکردن الکی نطر ندهند
  • خرم اباد GB ۱۳:۴۸ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۲
    3 1
    با سلام واحترام به نظرات دوستان باید یه حقیقتو فاش کنم که متاسفانه یا خوشبختانه پدیده دوپینگ جزئی از ورزش قهرمانی شده! حالا یه عده راه به موقع قطع کردن دارو رو به روزتر بلدند یه عده کمتر {هم مربی هم ورزشکار} فدراسین جهانی پزشکی ورزشی و کمیته ضد دوپینگ { وادا } هر ساته لیست داروها ومکملهای غیر مجاز رو اعلام میکنه . حالا مربیان و دست اندرکاران سراغ داروهای جدیدتر میرن که جزو این لیست اعلام شده نیست. حالا مصرف این داروها نیز در هر فرد { منظورم دوز دارو. زمان قطع کردن دارو و... }متفاوته. واسه همینم بعضی از فدراسیونها در بعضی از مسابقات شرکت نمیکنن یا جایگزین میکنن.
  • یاسین-اردبیل IR ۱۵:۱۰ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۲
    5 1
    کشتی گیره خوبی بود حیف شد... مطمئناٌ کارش عمدی نبوده چون قبلاٌ سابقه ی دو سال محرومیت داشته نمیتونسته باز ریسک کنه سرنوشته دیگه نمیشه آخرشو فهمید...
  • ایران A1 ۱۸:۳۵ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۲
    3 0
    چقدر راحت ادما رو بالا می بریم و بعدش از اون بالا محکم می کوبیمشون زمین. حداقل برای لحظات زیبایی که قهرمانانمان برایمان افریده اند، احتراممون رو به اونها حفظ کنیم و به راحتی در موردشون قضاوت نکنیم.
  • عدالت A1 ۱۸:۴۳ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۲
    3 0
    فقط میگم آقای علی اکبری به قطره قطره اشکی ک امشب ریختی ب صداقت چشمات و به ایمان قسمی ک خوردی باورتون دارم و میدونم مافیای کشتی آینده شمارو آتش زد خدا ناظر تمام اتفاقات هست ما از حمایت میکنیم.بچه ها فقط انصاف داشته باشین و بدونید ک یک نفر یک اشتباه رو دوبار مرتکب نمیشه
  • بی نام A1 ۱۸:۵۵ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۲
    3 1
    همگی از دم دیونه اید. البته ببخشیدا. ولی بنظرتون نمیاد ک هیچکدوم از کشورا نمیخان یه مدال دست ایران بیافته؟ بابا معلومه هیچ احمقی نمیاد از عمد دوباره دوپینگ کنه. اه اه. با این طرز فکر کردن بعضیا . بزرگی به عقله! عقل ک نباشه جون در عذابه!عذاااااب
  • فرزانه IR ۱۹:۰۱ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۲
    5 0
    سلام واقعا برا خودمون متاسفم که دم از دین و ایمون میزنم ولی راحت آبروی دیگرانو میبریم بدون اینکه اطلاعی داشته باشیم قضاوت میکنم ،اصلا دم از مسلمونی نمیزنیم بالاخره انسان ک هستیم من واقعا متاسفم.فقط میخوام بگم امیر جان خدا بزرگه آبروتو بهت برمیگردونه.
  • بی نام A1 ۲۰:۴۷ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۲
    3 1
    سلام برتو امیر جان حتما نیرنگ آذربایجان بوده.......یاحق
  • حسین علی اکبری IR ۲۲:۳۶ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۲
    4 1
    دوپینگ نکرده خدا نشناسا تهمت نزنین براش پاپوش درست کردن بهش وقت بدید از خودش دفاع کنه
  • جواد قلعه نوعی IR ۰۴:۵۸ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۳
    4 0
    اونایی که سر در نمیارن الکی حرف مفت نزنن آقای بی نام که میگی ای کاش از آذربایجان می گرفت تا حالا 5 دقیقه کشتی گرفتی می دونی ورزش قهرمانی یعنی چی می دونی وقتی یه دنیا زحمت میکشی بعدش حق تو می خورن یعنی چی فکر میکنی فقط علی اکبری استفاده کرده علی اکبری خیلی پهلونه مطمئن با ش کسی که تازه محرومیتش تموم شده هیچوقت چنین کاری رو نمی کنه حتما" اسیر ندونم کاری های اطرفیان و علم ضعیف کادر فنی قبلی بوده درود بر شرف و غیرت امیر علی اکبری که به خاطر پول پرچم کشورش و نفروخت آذربایجان التماس میکرد نرفت تا واسه این ملت قهرمانی بیاره به محمد بنا قبل از المپیک گفتن بزرگترین حسرت چیه گفت نبود علی اکبری گفت اگه چشماشو می بستن طلای المپیک مال ما بود حالایه سری ها که نه می دونن ورزش چیه فقط ورزش و نگاه می کنن میز
  • سعدی IR ۰۶:۴۴ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۳
    3 1
    آهای مردمی که تا دیروز با مدال طلاش داشتین پز میدادین انسانیتتون کجاس؟ شمارو به خدا ندانسته قضاوت نکنین از خدا بترسین.مرحم دردش نیمیشین حداقل نمک به زخمش نپاشین. مردم ایران زمین؟؟؟؟؟ دیدنی بود اشک یه مرد؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ متاسفم که انسانیتتونو از دست دادین.
    • بی نام IR ۰۴:۴۴ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۱
      3 0
      عاليه موافقم با نظرت همه ي گناهاشو شستين علي اكبري عزيز هميشه دوست داريم پهلوون برات دعا ميكنيم عزيزم
  • وحید IR ۰۸:۵۲ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۳
    6 1
    اهای شما هایی که از هیچی خبر ندارید واسه چی قضاوت میکنید امیر دوست وبچه محله منه اون به خاطر عشقش به ایران از میلیاردها پولی که اذربایجان بهش میداد گذشت تا دل مردمو شاد کنه حالا شما این جوری قضاوت میکنید امیر 45 روز قبل مسابقات جهانی تو المپیک دانشجویانم شرکت کرد وازمایش داد پاک پاک بود شما یعنی این قد ساده اید که متوجه نمیشید این کاره اذربایجانیا و مافیای کشتیه
  • وحید IR ۰۸:۵۸ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۳
    5 3
    اهای شما هایی که از هیچی خبر ندارید واسه چی قضاوت میکنید امیر دوست وبچه محله منه اون به خاطر عشقش به ایران از میلیاردها پولی که اذربایجان بهش میداد گذشت تا دل مردمو شاد کنه حالا شما این جوری قضاوت میکنید امیر 45 روز قبل مسابقات جهانی تو المپیک دانشجویانم شرکت کرد وازمایش داد پاک پاک بود شما یعنی این قد ساده اید که متوجه نمیشید این کاره اذربایجانیا و مافیای کشتیه
  • سعید NL ۱۰:۳۰ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۷
    4 0
    کسانی که یه مقدار از ورزش بخونن میدونن که یه روش دوپینگ که خود مبارزه با دوپینگ هم به رسمیت میشناسه پارادوپینگه که توسط حریف یا عوامل حریف برای بدنام کردن ورزشکار به کار میره. که به نظر من علی اکبری هم دچار این نوع دوپینگ شده. دیدین که خود آذربایجان از این دوپینگ استفاده کرد.
    • بی نام IR ۰۵:۵۷ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۸
      3 0
      آفرين دقيقااااااااااااااااااااااااا
    • محمد IR ۱۷:۳۰ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۸
      2 0
      امیر بچه محل ماست الانم سوخت داده...خیلی هم فدایی داره.......شماره2خلیج
  • بی نام A1 ۱۹:۲۱ - ۱۳۹۲/۰۹/۳۰
    2 0
    من دلم از محرومیت علی اکبری شکست
  • يه هموطن IR ۰۷:۴۴ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۱
    2 0
    امير جان عزيز م خدا بزرگه اميدوار باش بي گناهيت ثابت ميشه فقط صبور باش
  • محمد IR ۱۶:۵۴ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۴
    4 2
    کاش اونایی که پشت سرش حرف میزنن فقط 1 روز تمرین کردناشم میدیدن بعد حرف میزدن من که کشتی گرفتم میدونم چقدر سخته خدا پشت پناهت پهلون واسه من همیشه قهرمانی.