وقتی کسی از خودرو پرنده حرف می‌زند، معمولا تصویری از یک خودرو اسپرت کوچک به ذهن متبادر می‌شود. اما نظرتان راجع به وسیله‌ای که ترکیبی از کامیون، پهپادهای هشت پره و بالگرد بلک‌هاوک است چیست؟


محمود حاج‌زمان: وقتی کسی از خودروی پرنده حرف می‌زند، معمولا تصویری از یک خودرو اسپرت کوچک به ذهن متبادر می‌شود که بال‌هایی به اطراف بدنه آن وصل شده است. اما نظرتان راجع به ترکیب کامیون، پهپادهای هشت پره و بالگرد بلک‌هاوک چیست؟ این دقیقا ابزاری است که شرکت Advanced Tactics of El Segundo به دنبال ساخت آن است: وسیله نقلیه‌ای عمود پرواز (VTOL) که هدایت آن به شکل خودکار انجام می‌شود، و انعطاف‌پذیری بیشتری در انتقال زخمی‌ها، جابه‌جایی محموله‌ها و پشتیبانی نیروهای ویژه فراهم می‌آورد.

انتقال هوابرد سربازان زخمی از میدان نبرد به بیمارستان در «ساعت طلایی» بین زخمی شدن و درمان، شانس زنده ماندن افراد را به میزان چشمگیری افزایش می‌دهد. اما مشکلی در این میان وجود دارد: بالگردها تنها می‌توانند در مناطق باز و زمین‌های هموار فرود آیند که گاه کیلومترها از محل مورد نیاز فاصله دارد.

این دقیقا جایی است که AT Black Knight Transformer وارد میدان می‌شود. شوالیه سیاه عنوان نخستین هواپیمای عمود پرواز جاده‌روی دنیا خواهد بود که می‌تواند نزدیک به جایی که مورد نیاز است فرود آید، و سپس باقی راه را روی زمین طی کند. این وسیله را می‌توان یک آمبولانس هوایی اقتصادی، یا هواپیمای ترابری برای پشتیبانی از سربازان به حساب آورد که فضای درونی آن با بالگردهای بلک‌هاوک قابل مقایسه است.

با این وجود، این وسیله متعلق به آینده است. به گفته مسئولان شرکت Advanced Tactics، در حال حاضر نمونه اولیه این وسیله پرنده نخستین آزمایش‌های رانندگی خود را پشت سر گذاشته است؛ و ماه آینده نیز نخستین پروازهای آزمایشی آن صورت خواهد گرفت.

زمانی‌که AT Black Knight Transformer عملیاتی شود، موتورهای گازوئیلی آن قادر خواهند بود 453 کیلوگرم بار یا 5 مسافر را با سرعت 463 کیلومتر بر ساعت، با حداکثر برد 241 کیلومتر جابه‌جا کنند. روی زمین، این وسیله قادر است 726 کیلوگرم بار یا 8 مسافر را با سرعت 110 کیلومتر بر ساعت جابه‌جا کند.

فناوری پرنده جدید بر مبنای ترکیب توانایی‌های بالگردهای چند پره با موتور خودرو کار می‌کند. به گفته سازندگان، ایده اصلی تولید وسیله‌ای است که نه تنها ساده، قابل اطمینان و با طراحی ماژولار باشد؛ بلکه بتواند به شکل خودکار هدایت شود تا احتمال به خطر افتادن زندگی خلبان وجود نداشته باشد. برای آنکه ویژگی طراحی ماژولار حاصل شود، اتصال موتورها به پره‌ها به شکل مستقیم و با استفاده از ابزارهای عادی (که در هر مغازه‌ای پیدا می‌شود) انجام شده است؛ تا بتوان در صورت نیاز تعویض قطعات را در میدان نبرد نیز انجام داد.

طراحی پره‌ها نیز بر اساس بالگردهای چند پره انجام شده تا چیدمانی ساده و پایدار، بدون نیاز به پره دم یا اتصالات پایداری پیچیده ایجاد شود. کنترل وسیله با استفاده از سامانه رایانه‌ای بازخوردی پر سرعتی انجام می‌شود که امکان کنترل موتورها را در مواقع اضطراری نیز فراهم می‌آورد.

روی زمین، ماژول موتور روی بدنه تا می‌شود و به این ترتیب عرض مناسب برای عبور وسیله در هر جاده‌ای فراهم می‌شود. همچنین محفظه بار بر اساس نوع ماموریت قابل تعویض است. سیستم تعلیق خودکار وسیله نیز از انتقال لرزش‌های ناشی از حرکت چرخ‌های بزرگ وسیله روی زمین به بدنه جلوگیری می‌کند.

53275

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 16
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۰۵:۰۱ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۳
    35 2
    در حق پراید کم لطفا شده!! اون اولین ماشین پرنده است؛ بویژه در پرواز روح مهارت داره
  • منوچهر EU ۰۶:۰۰ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۳
    8 82
    میتوانستند یک خودرو سبک طراحی کنند که داخل بالگرد دو ملخه جا بگیره و بعد از اون خودرو استفاده کنند . هر موقع هم وضع استراری بود خودرو را رها میکردن و میرفتن . قابل توجه اونهائی که فکر میکنند خارجی ها خیلی تکنیک بلد هستند .
    • سعید IR ۰۶:۱۴ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۳
      12 4
      قابل توجه شما که فکر می کنی زیاد بلد هستی دو ملخه چطوری می تونست وزن زیاد این رو تحمل کنه ؟ چطوری براش تعادل ایجاد کنه ؟ به عکس ها توجه کنید ببنید طرح اصلی چه سایز و وزنی خواهد داشت خارجی ها چیزی بلد نبودن f35 یا b2 و... نمی ساختن شما در خودت یک بازنگری کن .
    • بی نام IR ۰۶:۳۶ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۳
      9 2
      شما این همه بلدی خواب درست کن آقای تکنیک
    • ابی IR ۰۶:۵۹ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۳
      8 1
      مهندس جان، خب اون هم یک ایده است.. این هم یک ایده، خارجی ها هم مثل ما آدم هستند، البته اونها قبل از هر کاری بیشتر از ما فکر می کنند...
    • دانیال A1 ۰۷:۵۱ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۳
      12 2
      کلی خندیدم. دمت گرم دانشمند. خراب تاکتیکتم
    • کامران IR ۰۸:۰۶ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۳
      10 1
      تو با این همه استعداد یهو چشم نخوری!
    • امین IR ۰۹:۰۰ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۳
      8 2
      هم وطن عزیز اگر بدون تعصب یک نگاهی به اطرافت بندازی میفهمی فناوری همون خارجی داره زندگی ما و شما رو میچرخونه.. اصلا همین وی پی انی که استفاده کردی مال همون خارجیا هست.. البته شکی نیست که ما ایرانی ها ( هم چون همه آدما ) داریا قدرت تخیل،تعقل،اندیشه و کار کردن برای پیشرفت هستیم.. که متاسفانه هیچ وقت بجد از این تواناییهامون استفاده نکردیم..
    • بی نام A1 ۰۹:۰۲ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۳
      8 1
      آقای منوچهر تکنیک! استراری یعنی چه؟ منظورت اضطراری نبود؟
    • بی نام EU ۰۹:۰۷ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۳
      10 1
      بپا نیرو هوایی آمریکا ندزدتت
    • بی نام IR ۰۹:۰۹ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۳
      9 1
      آقاي تاكتيك : اين وسيله قراره نيرو و تجهيزات رو همه جا با خودش ببره و هروقت لازم شد بپره ! ماشين سبك به درد چي ميخوره ؟! هر وقت بهشون حمله شدماشين و بزارن وسط بيابون بدوند فرار كنند ؟!!‌ ولي اعتماد به نفست خوبه !
    • مسعود IR ۱۳:۵۱ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۳
      8 1
      بابا تو یکی دیگه خیلییییی نابغه ای!!!! از فرار کردنت که دیگه گذشته فقط بپا ندزدنت...
    • رکسانا IR ۱۲:۲۷ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۴
      9 1
      یک سری آدمها همیشه تو توهمند و دائم در حال بد و بیراه گفتن و دشمنی با خارجی ها - همون غربی ها - هستند. خُب، شماها که اینقدر نابغه هستین پس چرا وضعیت دو شرکت بزرگ خودرو سازی مملکت اینقدر داغون و باعث آبروریزیه؟ چرا یک فکر اساسی به حال صنعت سالها ورشکسته خودروسازی وطنی نمی کنید و هی قمپُز در می کنید و همش منم نمن می کنید؟!
  • بی نام KR ۰۶:۵۴ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۳
    2 0
    ای
  • بی نام A1 ۱۳:۳۲ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۳
    6 2
    من یک سوال دارم یک جوانمردی بیاد جواب منو بده.کی ما به این نتیجه میرسیم که خودروسازی کار ما نیست و باید به دنبال صنایعی باشیم که استعدادشو ذاتا" داریم؟اونهم خودرو که مستقیما" با جان مردم سروکار داره.
  • بی نام US ۰۸:۳۸ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۱
    3 0
    جالبه ولي امروز نبردها درميدان ها كوهها نيست بلكه پاي ميز مذاكره است كاش ماشين كاشت درخت ميساختيم وسايلي براي بهتر شدن زمين ميساختيم تا دنيا را متعجب ميساخت