سازمان بهداشت جهانی در آستانه روز جهانی پیشگیری از خودکشی (10 سپتامبر) از دولتها برای اقدامات پیشگیرانه برای خودکشی دعوت به عمل آورده است.

هادی معیری نژاد- خودکشی هر ساله جان بیش از 800 هزار نفر را در سراسر دنیا تهدید می کند بنا به گزارش سازمان بهداشت جهانی در هر 40 ثانیه یک نفر خودکشی می کند.

آمار سازمان بهداشت جهانی از خودکشی نشان می دهد که در حالی که آمریکا در وضعیت متوسط قرار دارد اما کشور کوچک گویان و دو کره شمالی و جنوبی سرآمد بقیه کشورها در خودکشی هستند.

بر اساس این گزارش مسمومیت ، تیراندازی و حلق آویز کردن از متداول ترین روشهای خودکشی در جهان هستند

سلامت سازمان ملل متحد در اولین گزارش جهانی خود از پیشگیری از خودکشی، آژانس اعلام کرد: 75 درصد از خودکشی در میان مردم کشورهای فقیر یا با درآمد متوسط روی می دهد و این سازمان خواهان کاهش دسترسی مردم در معرض خطر به موقعیتها و ابزار خودکشی شده است

اما برخی از کشورهای توسعه یافته نیز در آمار خودکشی بدتر از دیگر کشورها هستند مثلا میزان خودکشی در بریتانیا و آلمان بدتر از بسیاری دیگر از کشورهای اروپائی ، آمریکا و استرالیا است.

گویان دارای بالاترین نرخ خودکشی یعنی 44.2 نفر از هر صد هزار نفر است ، وکره جنوبی با 28.9 نفر از هرصد هزار نفر دوم است.

ایالات متحده به همراه کشورهایی مانند استرالیا، اسپانیا و بسیاری ازکشورهای اروپایی نرخی بین 10 و 14.9 نفر در هر صد هزار نفر دارند.

تصویر زیر بیانگر پراکندگی خودکشی در جهان است.

خودکشی

نمودار زیر نیز وضعیت درآمدی کشورهایی که خودکشی در آنها رخ می دهد نمایان است.

خودکشی

برای تصاویر بزرگتر روی آنها کلیک کنید


در این گزارش آفت کشها و سلاح گرم به علاوه حلق آویز کردن مهمترین روشهای خودکشی عنوان شده است و درخواست شده که دولتها دسترسی مردم به این ابزار را محدود کنند


مارگارت چان مدیر کل WHO گفت که این یک اقدام عاجل برای یک خطر عمومی رو به تزاید است.

به گزارش این سازمان هم اکنون 28 کشور دارای نقشه و استراتژی برای جلوگیری از خودکشی هستند.

به گفته این سازمان کنترل بیماران روانی و افسرده سرکشی دائم و هدفمند از آنان و همچنین کنترل معتادین به مواد مخدر از مهمترین عوامل و استراتژی های کنترل خودکشی است

این گزارش WHO در آستانه روز پیشگیری از خودکشی در جهان در 10 سپتامبر منتشر شد.

وضعیت ایران

در ایران بر اساس آمار اعلام شده از سوی سازمان پزشکی قانونی کشور در 9 ماهه سال 92 3125 تن در حوادثی که مشکوک به خودکشی تشخیص داده شد، جان خود را از دست داده‌اند که از میان آنها 982 تن را زنان و 2143 تن را مردان تشکیل می‌دهند.

بر همین اساس در مدت مشابه سال 91 نیز 2740 تن به علت آنچه که پزشکی قانونی آن را مرگ مشکوک به خودکشی تشخیص داده بود، جان خود را از دست داده‌اند.

همچنین رییس سازمان پزشکی قانونی کشور با بیان اینکه خودکشی در سطح کشور افزایش یافته، گفت: چهار هزار و 55 نفر در سال گذشته(1392) در اثر خودکشی جان باخته اند.

«احمد شجاعی» در نشست هم اندیشی مطالعات پژوهشی در حوزه آسیب های اجتماعی همچنین گفت: این آمار نگران کننده است و نشان می دهد که سلامت روانی جامعه مطلوب نیست.

4646

 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 14 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 9
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • درگز A1 ۰۷:۴۸ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۵
    به نظرمن به عنوان یک شهروندایرانی،علت اکثرخودکشی هابیکاری ونداشتن درآمداست
    • بی نام A1 ۰۸:۰۸ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۵
      54 5
      فقط 4 هزار نفر ؟ یک اماری از میزان مردم افسرده میدادند انوقت رکورد می زدیم
    • یه نفر A1 ۰۸:۲۱ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۵
      17 5
      ینی این قد خود کشی در آمد داره ....
    • محسن EU ۰۸:۲۳ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۵
      به نظر من علتش گناهانان بزرگی هست که مرتکب میشن و نمی تونن خودشون رو ببخشن البته تو ایران بیشتر عشق و عاشقیه
  • بی نام IR ۰۸:۰۴ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۵
    54 4
    علت اینکه آدمیزاد خودشُ نمیکشه اینه که میترسه. ترس از چی؟ ترس از نرسیدن به لذتهایی که در مغزش احساس میکنه هنوز برآورده نشدن. یعنی ریشه ی ترس، «تجربه درد» است و تجربه ی درد یعنی کم شدن لذت مغز. بنابراین احتمالا در جوامعی که شادی واقعی و نه کاذب بیشتره آمار خودکشی کمتره. شادی واقعی رُ هم باز خود همون مغز برا خودش تعریف میکنه و اصلا ربطی به فقیر و غنی و جغرافیا نداره ممکنه در فقیرترین یا غنی ترین محل هم دست به خودکشی بزنه یا نزنه. این پدیده بستگی به این داره که مغز چطور خودشُ آموزش داده باشه
    • محمدرضا A1 ۱۰:۵۷ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۵
      2 5
      کاش خودتم معرفی ميکردی.
  • بی نام IR ۰۸:۵۸ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۵
    18 3
    ژاپن قرمزه. شاید هنوز هم به همون شیوه ی سامورائیها خودکشی میکنن
  • بی نام A1 ۱۳:۰۹ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۵
    27 1
    خودکشی پدیده پیچیده هست. من اعتراف می کنم که یکبار مرتکب این عمل شدم. به همین خاطر هم اینو می گم. خودکشی رو شرایط بد اقتصادی و محیطی تشدید می کنند ولی دلیل اصلی اش همون افسردگی است که ربط زیادی به جغرافیا و شرایط اقتصادی ندارد. اگر داشت که این همه خواننده و بازیگر میلیونر و سرشناس خودکشی نمی کردند. بنده زمانی که خودکشی کردم و خوشبختانه یا بدبختانه ناموفق بود مدرک بالای دانشگاهی داشتم کار هم داشتم. الان هم که با افسردگی می جنگم مشکل مالی ندارم.
  • روانشناس IR ۱۱:۱۰ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۶
    9 1
    همه توي ايران يكبار تا مرز خودكشي ميرن...اكثرا موفق نميشن...