کاروان‌های مسافرتی به‌سختی اجازه‌ی ورود به ایران را می‌گیرند. تردد ماشین‌های خانه به دوش در کشور ما چندان مرسوم نبوده و ورود مدل‌های خارجی آن از مرزهای ایران معمولا با دشواری همراه است. گردشگران خارجی شاید تا کنون تنها کسانی بوده‌اند که اجازه‌ی استفاده از این ماشین‌های "کَمپِر» را در ایران داشته‌اند.

به گزارش ایسنا، کاروان‌های مسافرتی، خانه‌ها یا هتل‌هایی روی چرخ هستند که سبکی از سفر را در دنیا به جریان انداخته‌اند و جای خالی اقامتگاه‌های را در مسیرهای پَرت و بدون امکانات، پر می‌کنند. در بسیاری از کشورها سفر با این کاروان‌ها که تمام وسایل یک خانه‌ی کوچک را دارند، امری کاملا رایج است، به‌طوری که کمپانی‌هایی برای اجاره دادن این نوع اتومبیل‌ها به گردشگران وجود دارند و مناطقی را برای استقرار کاروان‌ها و کمپینگ‌ها اختصاص داده‌اند.

کاروان‌ها فقط مخصوص گردشگرانی نیستند که تمایل دارند، ‌ارزان سفر کنند، بلکه ماجراجویان مرفه نیز هوادار "موبیل هوم‌"هایی هستند که صنعت آن روبه پیشرفت است و قیمت‌های میلیاردی هم دارد.

توجیه نداشتن تردد ماشین‌های کمپر در ایران، برخی شیفتگان ماجراجویی در جاده‌ها را بر آن داشته تا این تکنولوژی را به ابتدایی‌ترین شکل ممکن و با تغییر اتومبیل‌هایی از نوع کامیون، اتوبوس و ون به ایران بیاورند.

اما مدتی است یک شرکت خودروساز با ساختن کاروان‌های مسافرتی ایرانی، این تابو را شکسته است. در حالی‌ که ورود این اتومبیل‌ها به ایران هنوز توجیه پیدا نکرده، عده‌ای جوان با راه‌اندازی خط تولید این کاروان‌ها، موفق شده‌اند پلیس راهنمایی و رانندگی را نیز مجاب کنند تا جواز تردد در ایران را برای این ماشین‌های کمپر صادر کند.

قیمتی که برای کمپرهای چرخ‌دار ایرانی گذاشته شده، چیزی بین 170 تا 200 میلیون تومان است، مبلغی به اندازه خریدن یک خانه‌ی پنجاه - شصت متری در پایتخت ایران.

سازندگان این کاروان‌های مسافرتی معتقدند؛، مبلغی که برای فروش تعیین شده، کاملا متناسب با تعداد و کیفیت قطعات به کار رفته در آن است. حمیدرضا چاوشی - مدیر خط تولید این کاروان‌ها - می‌گوید: فقط 100 میلیون تومان پول شاسی این ماشین شده است که آن را در داخل ایران ساخته‌ایم.

به گفته‌ی او، صفر تا صد این کاروان را شرکت ایرانی ساخته که امکانات آن شامل حمام، دستشویی، گاز، یخچال، ماکرویو، تلویزیون، ویدئو، آبگرم‌کن، موتور برقی، فاضلاب و مجهز به سیستم سرمایشی و گرمایشی، جی‌پی‌اس، دوربین و سنسور دنده عقب است. تمام بدنه ماشین هم عایق شده است.

این شرکت سازنده‌ی اتاق خودرو از حدود سه سال پیش به ساخت کاروان‌های مسافرتی با ایده‌ای کاملا ایرانی دست زده که عاری از عیب هم نیست.
17282

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 4
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۱۱:۲۹ - ۱۳۹۴/۱۲/۲۱
    14 2
    ایران باید از این فرصت اسفاده کنه و با تولید لوازم گردشگری و مسافرتی خوب واستاندارد و جذب توریست جذب سرمایه بکنه
  • بی نام IR ۱۰:۲۸ - ۱۳۹۴/۱۲/۲۲
    13 1
    هميشه تلاش براي ساخت اولين چيزها، قابل تقدير است. ممنون
  • بی نام DE ۱۱:۱۲ - ۱۳۹۴/۱۲/۲۲
    7 1
    كاش لااقل يكم نظر يه طراح دكوراسيونم مد نظر قرار ميدادن بلكه با استفاده از رنگهاي بهتر از اون خفه گي و فشار و تاريكي داخلش كم ميكردن. اينهمه پول بده آدم واسه اون رنگ آبي جيغ و اون تخته هايي كه رنگش واسه هزارسال پيشه؟ و البته اون شيرآلات و .. كاش يكم فقط براي ايده طراحي چند مدل خارجيشو نگاه ميكردن. درضمن لازم نيست وقتي چرخ اختراع شده باز اختراعش كنيم. ميشد با استفاده از علم روز هزينه هاشو به مراتب پايين تر بياريم
  • بی نام AU ۱۵:۲۱ - ۱۳۹۴/۱۲/۲۲
    6 0
    باید به فکر زیر ساخت ها هم بود.کاروان، کاروان پارک میخواد.این کاروان نیاز داره جای مخصوص خودش توقف کنه و از امکانات اونجا استفاده کنه و متاسفانه ایران همچین جایی نداره