جراحی زانو برای ترمیم غضروف اتلاف وقت است

عمل‎های جراحی برای ترمیم غضروف پاره شده تأثیرات مثبت بسیار اندکی دارد و هزاران نفر از مردم که تحت عمل جراحی زانو قرار می گیرند تنها وقت خود را تلف کرده اند.

خبرگزاری مهر نوشت:

نتایج یک تحقیق جدید نشان می دهد که عملهای جراحی برای ترمیم غضروف پاره شده تأثیرات مثبت بسیار اندکی دارد.

محققان برای انجام این تحقیقات به بررسی بهترین روش درمان غضروف آسیب دیده یا غضروف هلالی شکلی پرداخته است که به ثابت کردن زانو کمک می کند.

بسیاری از بیماران برای کاهش درد زانو اقدام به جراحی لاپاراسکوپی می کنند تا غضروف و رباط آسیب دیده را از مفصل خارج کنند.

این نوع عملهای جراحی یا جراحی های آرتروسکوپی مستلزم ایجاد دو حفره کوچک روی هر دو طرف جلویی زانو است تا یک دوربین کوچک که به آن آرتروسکوپ گفته می شود به جراح کمک کند داخل زانو را مشاهده کند و از حفره دیگر ابزارها وارد زانو شده و عمل جراحی را انجام دهند.

جراحان معمولا غضروف آسیب دیده را در دو سر استخوانها صاف می کنند که این امر موجب ایجاد درد و خشکی زانو می شود و حتی شکستن استخوانهای ریز می شود.

اپرچه این عمل جراحی در مقایسه با جراحی های سنتی که در آن کل زانو باز می شد، دوره بهبودی سریعتری دارد، اما می تواند عامل ایجاد لخته های خونی، عفونت و صدمه به عصبها و رگهای خونی شود.

براساس نتایج تحقیقات محققان فنلاندی که در مجله پزشکی نیوانگلند منتشر شده 146 بیمار 35 تا 65 ساله به دو گروه تقسیم شده اند که یک گروه از آنها تحت عمل جراحی آرتروسکوپی قرار گرفتند و گروه دوم تحت عمل جراحی ساختگی قرار گرفتند.

همه این بیماران دچار آسیب غضروفی شده بودند که به صورت تدریجی ایجاد شده بود نه براثر یک آسیب ، چرا که تحقیقات پیشین نشان می دهد که پاسخ بیمارانی که عضروف آنها در یک تصادف آسیب دیده به آرتروسکوپی موثر است.

در این تحقیق هر دو گروه بیهوش شدند و از این که آیا واقعا این جراحی انجام شده یا خیر بی اطلاع بودند. یک سال بعد محققان هیچ تمایز قابل توجهی بین دو گروه مشاهده نکردند و هر دو گروه اظهار داشتند که درد زانوی آنها بهتر شده است، حتی با وجودی که عمل جراحی روی یک گروه انجام نشده بود.

براساس اظهارات این بیماران عمل جراحی تا 12 ماه درد پس از ورزش را کاهش داده است اما این تأثیر تا پایان ماه 12 از بین رفته است.

کارشناسان اعتقاد دارند که نباید از آرتروسکوپی به طول مستمر برای درمان آرتروز مفاصل استفاده کرد اما این روش می تواند به بیمارانی که دچار علائم خفیف و یا آسیب در اثر تصادف شده اند کمک کند.

5353

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 329829

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 3 =