یکشنبه 3 تیر 1397
چهارشنبه 5 اردیبهشت 1397 - 18:48:34 چاپ

حمید فرخ‌نژاد و روایت وارونه از خدمات بسیار ارزنده رضاشاه!

وبلاگ > اسدزاده، محمدرضا - در نقد یادداشت اینستاگرامی حمید فرخ‌نژاد، بازیگر دوست داشتنی‌ای که جرات بیان و نوشتن شفاف و بی‌پرده نظراتش، ستودنی ست اما...

می‌توانی از وضع موجود دولت‌های جمهوری اسلامی و کارآمدی سیستم های حاکم بر جامعه ناراضی باشی،
می‌توانی از آسیب های سیاست و اقتصاد ناگوار و اجتماع بی اخلاق ایران امروز بگویی و منتقد سرسخت وضع موجود باشی،
می‌توانی به شیوه های لیبرالیزم و پلورالیزم فرهنگی و سیاسی اعتقاد داشته باشی و نظاره گر زلزله بزرگ مدرنیزه شدن ذهنیت نسل جدید ایران باشی و...
اما آیا وقتی دیدی همین لیبرالیزم و پلورالیزم و آزادی‌خواهی عمومی برآمده از اخلاق مدرنیته، دارد تاریخت را وارونه و ویران می‌کند، چه کار باید بکنی؟ آیا باید بنشینی روزانه تماشاچی پُست‌های تلگرامی و اینستاگرامی هنرمندان و نخبگان کشورت باشی و فوروارد کنی؟

راست است و حقیقت دارد که اقتصاد بیمار ایران و آموزه های تضادآفرین در نظام آموزش عمومی و آموزش علوم انسانی، باعث شده است تا ذهنیت نخبگان و رسانه ها و به واسطه آن، ذهنیت عمومی مردم نسبت به فهم تاریخ دچار آسیب وارونگی شود.

«حمید فرخ نژاد»، این هنرمند تاثرگذار سینما که از جمله نخبگان فرهنگی این کشوراست و نظراتش را در کمال آزادی و شفافیت می گوید و می نویسد، حق دارد اگر در پست اینستاگرامش، تاریخ را برای ما وارونه روایت کند و «برای احترام به رضا شاه پهلوی»، او را «منشا خدمات بسیار ارزنده ای در ایران» معرفی کند....!

باور کنید سخنم ریشه در دُگماتیسم ذهنی یا یک ایدئولوژی تاریخ زده ندارد؛ باور دارم که اقدامات هر حاکمی در هر بخش تاریخ، می تواند ابعاد مثبت و منفی داشته باشد.

اما باور دارم که هر نوشته ای با واژه هایش، بار معنایی خود را دارد. خصوصا آنجا که از چهره کلی شاه پهلوی در تاریخ حرف می زنیم.
چرا می گویم «حمید فرخ نژاد»، حق دارد خدمات شاه پهلوی را ارزنده بنامد؟
چون او نیز مثل من و شما مملو از نارضایتی های عمومی ست که در جامعه امروز خود می بیند و راه حلی برای آن نمی بیند.
چون فرخ نژاد به عنوان نمونه ای از جامعه نخبگان ایرانی که جرات بیان شفاف نظراتش را دارد، مثل همه ما تحت حمله وحشیانه میلیشیای رسانه های جدیدست و امروز این رسانه ها هستند که تکلیف ذهن تاریخی ما را مشخص می کنند.

«حمید فرخ نژاد»، حق دارد!
چون این هنرمند ایرانی ما که باید مرجع و پشتیبان فکری و روحی مردم باشد، حافظه تاریخی اش را در حمله رسانه ها و حمله نارسایی های سیاسی و اقتصادی دولت های جمهوری اسلامی، از دست داده است.

«حمید فرخ نژاد»، حق دارد!
چون نخبه فرهنگی و هنری و دانشگاهی ما، در محاصره اطلاعات رسانه های جدید، چنان گمشده است که دیگر وقت این را ندارد که تاریخ معاصر خودش را در میان اسناد و آثار بشناسد و بفهمد.

اینجاست که «فرخ نژاد»های فرهنگ و هنر امروز ما، دچار وارونه سازی تاریخی عجیبی می شوند و مردم هم باور می کنند.
چراکه فراموش کرده ایم که یکی از خدمات ارزنده این شاه پهلوی، تبعید و مرگ مشکوک هنرمند بزرگ نقاشی ایرانی یعنی «کمال الملک» بوده است.

فراموش کرده‌ایم که یکی از خدمات ارزنده این شاه پهلوی، کشتن شاعر معاصر ایران «میرزاده عشقی» بوده است.
فراموش کرده‌ایم که «فرخی‌یزدی»، روزنامه‌نگار آزادی‌خواه مشروطه‌طلب، به دستور این «خادم بسیار ارزنده» به قتل رسید.
فراموش کرده‌ایم که «عبدالحسین فرمانفرمائیان» قاضی مشروطه طلب و آزادی خواه ایران به دستور این «خادم بسیار ارزنده» به قتل رسیده است.
و نیز این «رضای پهلوی بسیار ارزنده!» عامل قتل «علی‌اکبر داور» معمار دادگستری نوین ایران بود که قانون «اداره‌ی ثبت احوال» و«قانون ثبت اسناد» و «قانون ثبت املاک»و«قانون ازدواج و طلاق» را تدوین کرد.

چون نخبگان و هنرمندان امروز جامعه ما، در تاریخ گذشته ندیده اند آن روزی را که 25 تن از دلیران سران بختیاری و قشقایی و ممسنی و بویراحمدی با دستور این «شاه بسیار ارزنده!» به دلیل آزادی خواهی اعدام شدند. بگذارید و بگذریم از همه آن هزاران هزار قتل و اعدام دیگر به خاطر مشروطه طلبی و آزادی‌خوای...

و بالاخره این نخبگان اهل هنر و فرهنگ، باید تمامیت ارضی ایران در عصر رضاخانی را مرور کنند تا جلوه های دیگری از خدمات ارزنده ی این شاه پهلوی برای جدایی روستاها و دشت های ایران مطلع شوند و بعد اگر انصاف داشته باشیم جا دارد تا حفاظت از تمامیت ارضی ایران در دوره جمهوری اسلامی را هم ببینیم در کنار همه نقص ها و خطاها و مخاطرات تاریخی امروز.

اینجاست که دوست دارم به عنوان محقق تاریخ و فرهنگ ایرانی به آقای «حمید فرخ نژاد» عزیز که متولد آبادان دلیراست،  بگویم:
بیایید بدون تعصب و سیاست زدگی، کمی وقت بگذاریم تاریخ بخوانیم و به جای تبلیغ و ترویج و جلوه نمایی شاه پهلوی، مردم را دعوت به مطالعه و عبرت آموزی از تاریخ کنیم.

باید عمیقا منتقداین نوشته اینستاگرامی هنرمند ارزشمند کشورمان بود که در میان مردم مرجعیت و محبوبیت دارد، در اوج سیاست زدگی و تعصب، تاریخ معاصر ایران را وارونه کرد و یک دیکتاتور خائن و قاتل را، یک پادشاه خدمتگزار معرفی کرد و نوشت:
«رضا شاه پهلوی، منشاء خدمات بسیار ارزنده ای برای ایران بوده است»؛ باور کنید که تاکید روی واژه «بسیار ارزنده» یعنی جای خائن و خادم را برای مردم وارونه تعریف کردن./

مطالب مرتبط
133 دیدگاه
  • بی نام
    چهارشنبه 5 اردیبهشت 1397 - 19:02:16
    پاسخ
    1024 26

    هیچ انسانی صفر و صد نیست تمام انسانها خاکستری اند اگر رضا شاه کارهای بدی کرده در مقابل کارهای خوبی هم کرده اگر قرار برنقد منصفانه است باید هردو را باهم گفت وسنجید و نباید تنها به یک طرف پرداخت

    • محمد حسین صبوری
      چهارشنبه 5 اردیبهشت 1397 - 19:44:53
      85 497

      درود بر غیرت و تاریخ فهمی شما و ممنون از این ادبیات محترمانه در عین نقد شما

    • بی نام
      چهارشنبه 5 اردیبهشت 1397 - 19:49:14
      637 19

      در۱۳۰۰ رضاخان طرفداران زیادی در بین مردم و خواص و روحانیون داشت ایران مدرن را پایه گذاری کرد ودر این راه خشونت هم بکار برد یکپارچگی ایران را حفظ کرد ودر ان زمان ایران به شخصی مثل او نیاز داشت اما ۱۳۲۰تعداد مخالفان او حتی در بین نزدیکانش زیاد بود برای همین جسد او چند سال بعد به ایران منتقل شد تا مردم و مخالفان به ان تعرض نکنند حکومت طولانی به دیکتاتوری منجر میشود و این در حال حاضر هم مصداق دارد در کل هر سیستم و حکومتی یک سری خدمات و یک سری ستمهایی در حق مردم کرده است اما مشکل ما این است که در گذشته مانده ایم حالا بعضی ۲۵۰۰سال پیش وبعضی ۱۴۰۰سال پیش و نمیتوانیم یک جامعه مدرن مثل غرب داشته باشیم تا هر چهار سال حاکم را تثبیت یا تغییر دهیم

    • بی نام
      چهارشنبه 5 اردیبهشت 1397 - 20:04:57
      49 490

      بسیار هم عالی. متاسفانه مردم عملکرد حال رو میبینند و خیلی نمیشه بهشون از خیانت های رضا خانی حرف زد. چون بسیاری از زیر ساخت ها بهر دلیلی تو چند سال حکومت این چکمه پوش بود و مقایسه خروجی عملکرد اون با خروجی این ۴۰ سال باعث این قضاوت ها میشه. بعد ۴۰ سال گفتند اینها مزخرف و خائن و فاسد بودند و ما فرشته های روی زمینیم و میخواهیم عدالت را گسترش بدیم. اما

    • موسوی
      چهارشنبه 5 اردیبهشت 1397 - 20:58:04
      237 20

      ممنونم از این پاسخت آقای اسدزاده گرچه با نظر اقای فرخ نژاد هم موافق نیستم / ولی فکر می کنم در معرفی خدمات رضا خان در کنار خیانت های او کوتاهی کرده ایم خدمات او را هم باید ببینیم

    • حسین
      چهارشنبه 5 اردیبهشت 1397 - 21:09:24
      7 53

      همین حرف رو برای کسی که تو این مملکت داره زحمت میکشه اما فحش هم میخوره میزنی ؟ امثال شما تزای روشنفکرانتون تو نوشتاره نه رفتار .

    • milad
      چهارشنبه 5 اردیبهشت 1397 - 21:46:04
      108 5

      در هر حکومتی نا عدالتی دیده می شه، توی دوره فعلی، طرف سالم میره اوین، فرداش بر اثر برخورد ساعقه به ملکوت اعلا می پیونده، اگرچه با لفظ شاه و سرور و ....مخالفم ، ولی رضا خان به این مملکت خدمت کرد.

    • دانیال
      چهارشنبه 5 اردیبهشت 1397 - 22:24:16
      7 100

      شما چند تا از کارهای مثبت ایشون رو بفبرمایید

    • بی نام
      چهارشنبه 5 اردیبهشت 1397 - 22:30:59
      135 8

      قارجار ها که از انها به بدی یاد میوشند هم خدمات زیادی کردند ولی بخش های زیادی از ایران را به باد دادند،رضا خان هم خدمات بسیاری کرد ایران را یکپارچه نگه داشت برای ایرانیها شناسنامه درست کرد ،دانشگاه ساخت ،راه اهن وارد کشور کرد، تجزیه طلبان را سرجایشان نشاند. البته نویسنده محترم شما و جایی که ازش حقوق میگیری هم خوبی

    • بی نام
      چهارشنبه 5 اردیبهشت 1397 - 22:51:52
      58 3

      فهم و درک مردم الان کمتر از سال1300 است .نسلی به خیال خودمون باهوش ولی کم شعور که رایانه و فضای مجازی پرورش داده . سواد و تفکر و تعمق در حد صفر

    • آکا
      چهارشنبه 5 اردیبهشت 1397 - 23:32:17
      91 7

      اقای اسدزاده عزیز ایا این مقاله شما حکم یکی به نعل و یکی به میخ را ندارد؟؟ آیا بدلیل بدست آوردن دل کسانی است که بخاطر نوشته شما مبنی بر محکومیت رفتار خشن گشت ارشاد به شما تاختند و یا پنهانی اولتیماتوم دادند؟؟ بهر حال شما مشابه مسعود بهنود نوشتید همان مسعودی که بخاطر دلشادی صاحبان قدرت، رضا پهلوی را معتاد و زنباره و... نمودار ساخت تا شاید سهمی از مقام و ثروت در این سیستم داشته باشد ولی حالا رانده شده از مملکت خویش.... بلی این رسم زمانه است که برخی فقط قضاوت کنند و بنویسند و برخی مجاهدانه تونل کندوان، پل ورسک و... را بسازند...

    • بی نام
      پنجشنبه 6 اردیبهشت 1397 - 03:45:52
      73 7

      خیلی برام جالبه که اخیرا همه حرف از خدمات ارزنده رضاشاه میزدند و کارهایی که برای مردم انجام داده و ناگهان جنازه ای پیدا میشه. که منتسب به ایشون هستش خوب البته مشیت الهی بوده وگرنه همزمانی این دو اتفاق عجیبی است...

    • بی نام
      جمعه 7 اردیبهشت 1397 - 00:54:04
      6 3

      با نظر کامنت دهنده اول موافق نیستم منظور من رضا شاه نیست شاید او خاکستری باشد ولی همین حالا در دنیا دیکتاتورانی وجود دارند که به راحتی می شود قضاوت کرد جز و شر و بدی برای مردمانشان چیزی زیادی نداشته این یک از انها کیم جونگ اون در کره شمالی و اون دیگری و ان دیگران هم که مشخص است.

    • بی نام
      جمعه 7 اردیبهشت 1397 - 05:19:19
      5 36

      کارهای که رضا خان انجام داد .کشتن شعرا، روشنفکران ‌و ادیبانی همچون فرخی یزدی ، میرزاده عشقی ، واعظ قزوینی و بسیاری از نویسندگان ایرانی توسط رضاشاه

    • غاصب زمین
      جمعه 7 اردیبهشت 1397 - 05:23:01
      7 42

      غاصب۲۱۶۷ از روستاهای کشور و صدور سند این روستاها به نام خود. جدایی رشته کوه‌های آرارات و بخشیدن آن به ترکیه. کشتار و تبعید بیش از ۲۴ هزار نفر از مردم ایران

    • ای خدا
      جمعه 7 اردیبهشت 1397 - 05:34:35
      10 40

      بی‌حرمتی و فحاشی و بی‌سوادی از ویژگی‌های شخصیتی رضاخان بود. جدایی مناطق بولاغ‌باشی، جوزر، قوری‌گل ایران توسط ترکیه در زمان رضاشاه. جدایی روستاهای سیرو و سرتیک و برخی مراتع متعلق به کردهای جیکانلو ایران توسط رضاشاه.

  • بی نام
    چهارشنبه 5 اردیبهشت 1397 - 19:03:28
    پاسخ
    822 40

    متاسفانه رضا شاه کم کشت از این بی مصرفها ...

    • آکا
      چهارشنبه 5 اردیبهشت 1397 - 23:42:39
      116 9

      با ماه نشینی ماه شوی با دیگ نشینی سیاه شوی .... اقای اسدزاده عزیز با چه کسانی نشست و برخاست داری؟؟؟ با پوزش: آب دریا یا این چیزا نجس نمیشود...

    • مریم
      پنجشنبه 6 اردیبهشت 1397 - 01:14:52
      59 13

      درود

    • ممد
      پنجشنبه 6 اردیبهشت 1397 - 19:59:47
      23 2

      احسنت

    • بی نام
      جمعه 7 اردیبهشت 1397 - 09:41:49
      64 5

      اگه رضا شاه نبود الان شپش از سر کله ات داشت می رفت بالا شازده. با این مقالات دیگه چیزی از کسی بهت نمی ماسه.

  • بی نام
    چهارشنبه 5 اردیبهشت 1397 - 19:07:09
    پاسخ
    576 27

    رضا شاه یک شاه با فلسفه ماکیاولیسمی بوده که اتفاقا خدمات بسیار ارزنده‌ای نیز برای ایران انجام داد، نویسنده گرامی بخاطر داشته باش ایده های خوب داشتن خیلی سخت نیست عملی کردن آن سخت است.

  • بی نام
    چهارشنبه 5 اردیبهشت 1397 - 19:11:47
    پاسخ
    852 61

    پوچ نوشتی پوچ. تاریخ ایران رضاخان را می پرستد حتی صد برابر بیشتر از آنچه سعی کردی علیه اش بنویسی و چقدر حقیر شدی با نوشتنت. تاریخ ایران با نوشته های تو و معتضد و شهبازی و .. عوض نمی شود بلکه تف می اندازد به امثال شماها که جاده صاف کن شدید به زودی خواهید دید

    • بی نام
      چهارشنبه 5 اردیبهشت 1397 - 21:24:13
      43 14

      احسنت به ادب تو

    • بی نام
      چهارشنبه 5 اردیبهشت 1397 - 22:42:11
      11 71

      حالا چرا اینقدر عصبانی؟

    • بی نام
      پنجشنبه 6 اردیبهشت 1397 - 06:28:52
      26 151

      تاریخ یک علم هست نه عربده کشی شعبون بی مخ های بیسواد و کودن حالا تا صبح عربده بزن نمیتونی ضعف ها و خیانت های مسلم رضا خان رو رد کنی همونطور که نمیشه برخی خدماتش رو رد کرد

    • رضا قلدر
      جمعه 7 اردیبهشت 1397 - 04:56:18
      5 41

      سوء ظن و بدبینی نسبت به اطرافیان و بی‌حرمتی فحاشی و بی‌سوادی از ویژگی‌های شخصیتی رضاخان بود و این ویژگی‌ها در دوره سلطنت نامبرده خود را به عیان نشان داد.

    • بی نام
      جمعه 7 اردیبهشت 1397 - 04:58:25
      6 76

      خدایش لعنت کند رضا شاه را

  • بی نام
    چهارشنبه 5 اردیبهشت 1397 - 19:14:38
    پاسخ
    224 3

    عجب

  • بی نام
    چهارشنبه 5 اردیبهشت 1397 - 19:18:22
    پاسخ
    811 30

    اگر رضا شاه نبود در بهترین حالت ممکن الان در حد افغانستان بودیم و بلکه عقب تر. آنچه از زیرساخت در این کشور میبینیم حاصل زحمات اوست.

    • بی نام
      پنجشنبه 6 اردیبهشت 1397 - 01:25:20
      13 73

      ایران یک بار هم 200 سال قبل از رضاشاه از نو ساخته میشه و قابل قیاس با افغانستان که هیچوقت تبدیل به کشور نشد نیست

  • بوئين زهرا
    چهارشنبه 5 اردیبهشت 1397 - 19:21:04
    پاسخ
    575 17

    بهتره از بابابزرگات ی چیزایی از اون موقع بپرسی و نه فقط از معکوس جلوه دادن برخی تواریخ گذشته و تبدیل و انتقال اون به زمان حال

  • محمد حسین
    چهارشنبه 5 اردیبهشت 1397 - 19:35:41
    پاسخ
    37 672

    در دوران رضا شاه بود که ریل اهن کشیده شد اما یک سئوال ساده چرا این ریل که شمال و جنوب را به هم متصل کرد از شهر های مهمی مثل شیراز عبور نمی کند و یا شهر های دیگر را در بر نمی گیرد. جواب ساده است هدف رساندن تجهیزات و نیروهایانگلیسی به شمال بود و خدمت به مردم ستم دیده ایران و هزار خدمت دیگر که جوابش به همین سادگیست

    • محمد
      چهارشنبه 5 اردیبهشت 1397 - 19:59:20
      538 12

      عزیز جان راه اهن سراسری ایران قبل از اغاز جنگ جهانی دوم تکمیل شد مگر اینکه بخوای بگی رضاشاه اینده رم پیش بینی میکرده

    • بی نام
      چهارشنبه 5 اردیبهشت 1397 - 20:23:51
      518 7

      خیلی کتاب تاریخ دوره راهنمایی روت اثر گذاشتن. رضاشاه از سال ۱۳۰۴ شروع به ساخت راه اهن کرد یعنی رصاخان می دونست ۱۶ سال بعد جنگ جهانی دوم میشه؟؟؟؟

    • مجید گلپا
      چهارشنبه 5 اردیبهشت 1397 - 22:19:48
      151 6

      چرا تونل کندوان رو نمیگی اون که برای انگلیسیها نبود.هفتاد سال پیش تونل کندوان رو ساخت رضاشاه اخ نگفت.الان چند سال هست تونل توحید رو با تجهیزات امروزی ساختند توش بری چند دقیقه بمونی خفه میشی.درود بر روانش

    • حمید
      چهارشنبه 5 اردیبهشت 1397 - 22:28:25
      113 4

      دوست و هموطن عزیز، راه آهن قبل از جنگ دوم جهاتی بود و اگه قرار بود بر اساس نطرات دولت انگلستان ساخته شود باید از شرق ایران به غرب بنا نهاده میشد تا هندوستان و شرق آسیا که منافع زیادی بریتانیا در آن مناطق داشت به اروپا وصل شود، هر حکومتی دستاوردها و کاستی هایی دارد و حکومت پهلوی هم مستثنا نیست، جمهوری اسلامی با توجه به آرمان هایش متاسفانه حاصل جمع عملکردش رصایت بخش نبوده . اصولا حکومتهای دینی همینطورند.

  • بی نام
    چهارشنبه 5 اردیبهشت 1397 - 19:44:17
    پاسخ
    58 617

    متاسفم از این که این کامنت ها را زیر چنین یادداشتی می بینم متاثرم از اینکه ملت ما به جایی رسیده که رضا شاه را می ستاید مردی که آرمان جمهوریت را بعد از فروپاشی سلطنت دزدید تا امروز به این حال و روز باشیم...

    • بی نام
      چهارشنبه 5 اردیبهشت 1397 - 21:03:20
      88 6

      شهید مدرّس و تعدادی از نمایندگان، مخالف طرح جمهوری رضاخان بودند. مقاومت و مبارزه ی این افراد هم که در اقلیت قرار داشتند، کار ساده ای نبود و در صورتی که کار به رأی گیری می رسید، طرح جمهوری رضاخانی، رأی موافق می گرفت و به تصویب نمایندگان مجلس می رسید. مدرّس چاره را در آن دید که با همکاری نمایندگان موافق خود، ضمن مخالفت با تصویب اعتبار نامه های نمایندگان طرفدار جمهوری در مجلس پنجم، مطرح شدن اعتبارنامه های آنان را به تأخیر بیندازد.

    • بی نام
      چهارشنبه 5 اردیبهشت 1397 - 21:44:19
      117 3

      ببین چه به روز ملت آوردید این نتیجه رفتار این 40 ساله است

    • پیام
      چهارشنبه 5 اردیبهشت 1397 - 23:31:29
      108 5

      شما تاریخ را اگر با دقت مطالعه بفرمایید متوجه میشید که رضا خان پهلوی علاقه خیلی زیادی به جمهوریت داشت و با اصرار مراجع و مذهبیون مجبور به ادامه حکومت پادشاهی شد

    • محمد
      چهارشنبه 5 اردیبهشت 1397 - 23:34:59
      5 52

      متاسفم برای شما که حتی بویی هم از فبشر عبادی الذینیستمعون القول فیتبع....نمیدانید

    • بدون نام
      پنجشنبه 6 اردیبهشت 1397 - 02:18:06
      107 5

      حتما متاسف باش بعد رضا شاه شما چه كرديد كه مردم به دوران ايشان راضي شدن

    • بی نام
      پنجشنبه 6 اردیبهشت 1397 - 02:25:35
      91 6

      آرمان جمهوریت را مرحوم مدرس و روحانیون آن زمان دزدیدند وگرنه قصد رضا شاه اعلام جمهوری بود ، تاریخ که هیچ نمیدانی کتاب که هیچ نمیخوانی اخوی ، شما راهنمای چپ میزنی میری به راست برادررر؟

    • سمیع
      پنجشنبه 6 اردیبهشت 1397 - 02:44:36
      98 8

      رضا خان سپهسالار جمهوری می‌خواست ولی روحانیت و بازار مخالفت کرد

  • شهرام
    چهارشنبه 5 اردیبهشت 1397 - 19:46:46
    پاسخ
    35 386

    از این نوشته شما ممنونم این نظرات اینجا درج شده علیه مقاله همه نظرات مردم و تاریخ و نخبگان نیستند بخشی ممکنه بخوان پهلوی ها رو بپرستند اما تاریخ جای پرستش نیست جای نقد است

    • بی نام
      چهارشنبه 5 اردیبهشت 1397 - 23:40:43
      78 4

      اره همش کار امریکاهست،همه میدونن.

    • سمیع
      پنجشنبه 6 اردیبهشت 1397 - 02:47:18
      72 6

      نظرات بسیاری از مردم و نخبگان عیان و خود گویاست👏🏻

    • بی نام
      پنجشنبه 6 اردیبهشت 1397 - 08:56:58
      66 1

      نقد منصافانه فقط کوبیدن نیست نقد ان است که در مقابل بدی ها خوبی هایش و نفاط مثبتش را هم بگویی و بعد دوطرف را دوکفه ترازو بگذاری وبسنجی

  • بی نام
    چهارشنبه 5 اردیبهشت 1397 - 19:47:37
    پاسخ
    484 14

    نگفتیم که بهترین بود اما در مقام مقایسه بسیار فاصله داره با امروز مملکت را از هیچ تحویل گرفت با کلی وزارت خانه و راه آهن تحویل داد مقایسه ی آن بزرگ مرد باامروز قیاس مع الفارق. یا نون به نرخ روز خوری که حرجی بهت نیست یا خیلی نمی فهمی....

  • بدون نام
    چهارشنبه 5 اردیبهشت 1397 - 19:56:46
    پاسخ
    605 13

    شما هر وقت تونستي در حد ورزشگاه ازادي تهران كه پنجاه سال پيش ساخته شده يا پل ورسك يا خط راه اهن شمال به جنوب و ... در مدت زماني كه در ان زمان با ان امكانات ساخته شده الان با مديريت اقايان پر مدعاي امروز خدا پرست بسازي بعد بيا تاريخ ان دوره رو وارونه و دستكاري شده جلوه بده واسمون

    • عربلو
      چهارشنبه 5 اردیبهشت 1397 - 20:36:08
      22 223

      منظورت که مثلا و حداقل پلاسکو که نیست ؟

  • حسام
    چهارشنبه 5 اردیبهشت 1397 - 19:57:48
    پاسخ
    307 6

    تو مملکت کورها یک چشم پادشاست.

  • جواد
    چهارشنبه 5 اردیبهشت 1397 - 20:09:10
    پاسخ
    435 13

    فکر کنم حمید فرخ نژاد ممنوع تصویر بشه حمید جان در قلب ما خواهی ماند

  • بی نام
    چهارشنبه 5 اردیبهشت 1397 - 20:09:52
    پاسخ
    403 23

    همين موز كه تو نمى خوري رو رضا شاه آورد .

    • احسان ژ
      چهارشنبه 5 اردیبهشت 1397 - 20:53:13
      150 15

      بهترین کامنت. مرسی ازت

    • بی نام
      چهارشنبه 5 اردیبهشت 1397 - 22:01:58
      21 80

      اینترنت رو هم در این 20 سال وارد ایران کردند.پس تشکر کن و حرف زیادی نزن.آوواکادو هم در زمان احمدی نژاد اومد

    • بی نام
      چهارشنبه 5 اردیبهشت 1397 - 22:13:10
      44 2

      کیوی هم زمان رفسنجانی آمد.

    • بی نام
      پنجشنبه 6 اردیبهشت 1397 - 05:20:07
      11 69

      آره داداش .وقتی جنازه شو از افریقا می آوردن .تو جیبش دو تا پیدا شد مرد حسابی خود رضا شاه هم موز ندیده بود .مگر در تبعید همین پنجاه سال پیش تو کشور موز نیامده بود

  • بی نام
    چهارشنبه 5 اردیبهشت 1397 - 20:17:36
    پاسخ
    391 15

    شما تاریخ یا نخوانده ای یا عمدا ان را می خواهی وارونه جلوه دهی البته دوست من با توجه به سن و سالت همان تاریخی را خوانده ای که عده ای امثال خودت نوشته اند تاریخ رضا شاه زیاد قدیمی نیست می توانی از پدرت یا پدر بزرگت بپرسی کمی مطالعه کن تا ببینی رضا شاه در چه دوره ای حاکم شد چه نحویل گرفت .و چه نحویل داد بعضی از این اقایان هم که گفتی وابسته به قاجار بودند و اصلا معنی ازادی و مشروطه را نمی دانستند و چون مواجباتشان قطع شده بود اعتراض می کردند و یا تریاک منقلشان و سند محکمی هم شما ندارید که رضا شاه انان را کشته باشد مگر در درگیری با ماموران حکومتی و ...

  • محمد جعفر خالقی
    چهارشنبه 5 اردیبهشت 1397 - 20:25:46
    پاسخ
    320 11

    نویسنده مقاله با انتخاب گزینشی تاریخ دوران پهلوی اول و سبک نوشته مشاعره وار دچار مغلطه شده در کنار رفتار سرکوبگرانه دوران پهلوی مهمترین وجه سازندگی آن دوران جذب و تربیت متخصصین ممتاز در تمام سطوح بوده است عمران و آبادانی کشور فقیر و محروم از درامد نفت وبا امکانات محدود با کیفیت خوب در مدت زمان کوتاه وبا کمترین فساد به نتیجه رسیده است مقایسه کنید مهاجرت دسته جمعی نخبگان و فساد مالی وگسترده قشری انحصار طلب در وضعیت موجود میهن عزیزمان ایران

  • بی نام
    چهارشنبه 5 اردیبهشت 1397 - 20:26:44
    پاسخ
    402 13

    اقای اسد زاده شما هم‌ یه نون‌به نرخ روز خوری که داری تعصبانه حرف میزنی که در این گیر و دار چیزی کاسب بشی، بیزارم از چنین ادمایی که شرافتشون رو به زرق و برق دنیا می فروشن، متاسفم برات

    • بی نام
      پنجشنبه 6 اردیبهشت 1397 - 01:32:27
      6 55

      با اینکه تا حدودی باهات هم نظر هستم اما الان مردم هیجان زده شدند و اگه از رضاشاه تعریف کنی بیشتر اسم در می کنی و به نفعته اما مثل فضای قبل از انتخاباته که حتی اگه دولت محبوبت رای بیاره نظرت بعد از یه مدت عوض میشه

    • بی نام
      پنجشنبه 6 اردیبهشت 1397 - 07:00:00
      8 56

      تویی که داری متعصبانه دفاع میکنی البته پیرو مد هستی اگه چند سال دیگه مد باکلاسی بشه فحش دادن به رضا خان خودت اولین نفری هستی که بهش فحش میدی

  • بی نام
    چهارشنبه 5 اردیبهشت 1397 - 20:30:25
    پاسخ
    264 11

    آدمها سیاه یا سفید نیستند. خوبی و بدی را با هم دارند. ضمنا شما داری سیاه نمایی میکنی، رضاشاه کمال الملک رو نکشت بلکه تبعید کرد

    • بی نام
      چهارشنبه 5 اردیبهشت 1397 - 22:41:24
      4 69

      تبعید با کشتن فرقی داره؟

  • بی نام
    چهارشنبه 5 اردیبهشت 1397 - 20:39:51
    پاسخ
    365 9

    رضا شاه دیکتاتور بود هزارتا خوبی داشت ده تا بدی ولی بپرسیم چرا مردم امروز آرزوی رضا شاه که هیچ به آغا ممد خان قاجار هم راضیند

    • بی نام
      پنجشنبه 6 اردیبهشت 1397 - 06:31:33
      4 128

      این ایراد حکومت نیست ایراد خود مردمه

  • بی نام
    چهارشنبه 5 اردیبهشت 1397 - 20:54:58
    پاسخ
    356 14

    آخه مردک همون دانشگاهی که توش درس خوندی رو کی ساخت میرزاده ی عشقی یا بابای جناب عالی

  • هادی
    چهارشنبه 5 اردیبهشت 1397 - 20:56:50
    پاسخ
    299 9

    آیندگان قضاوت خواهند کرد و الان، آینده همان عصر رضا شاه است. هر چقدر هم که تحریف گَرانی چون معتضد و شما تلاش کنند تاریخ را آنطور که دوست دارند به ملت تحمیل کنند، باز هم حقیقت عیان خواهد شد.رضاشاه با همه عیب هایی که داشت ، از جمله دیکتاتور بودن که خاصیت قدرت نامحدود است و هیچ استثنایی هم ندارد ، منشاء خدمات بسیار ارزنده ای به این مرز و بوم است. چه شما خوشتان بیاید یا نیاید. روحش شاد.

  • بی نام
    چهارشنبه 5 اردیبهشت 1397 - 20:57:28
    پاسخ
    351 14

    اگه رضا شاه نبود باید تو بیابونهای ایران الان بزغاله پرورش میدادی..

    • بی نام
      چهارشنبه 5 اردیبهشت 1397 - 22:53:06
      8 63

      الان هم مردم با این طرز فکر دست کمی از بزغاله ندارن

    • بی نام
      پنجشنبه 6 اردیبهشت 1397 - 06:57:06
      11 68

      پرورش بزغاله ی فایده هایی داره پرورانده شدن امثال تو اون فایده ها رو هم نداشته

  • بی نام
    چهارشنبه 5 اردیبهشت 1397 - 21:00:06
    پاسخ
    14 155

    اصولا افراد در روند تاریخ مثل نقطه ای از مثنوی مولانا هستند و بحث در مورد یک فرد و یا حتی یک سلسله و دسته بندی مخالف و موافق نسبت به ایشان بحث بیهوده ای ست. گاهی در مقابل ابهت تاریخ چنان حال شگفتی به من دست می دهد که مدتها فکرم را مشغول خودش می کند و مرا به یک دنیای فکری که برایم بسیار جذاب است پرتاب می کند. مسئله فقط بودن یا نبودن است. یکبار دیگر هملت شکسپیر را بخوانیم. مخصوصا آقای فرخ نژاد که هنرمند هم هستند

    • مهرداد
      پنجشنبه 6 اردیبهشت 1397 - 00:36:38
      42 3

      عزیزم شعر میگی

  • بینام
    چهارشنبه 5 اردیبهشت 1397 - 21:09:14
    پاسخ
    67 3

    دوست عزیز بد نیست هربار که در اتومبیل خود در جاده چالوس رانندگی میکنید، کشورمان را "ایران" مینامید به یاد بیاورید که همین یک جاده و همین یک اسم از خدمات دولت اوست. اما هم او بود که نان به نرخ روز خوردن را به سبب اخلاق تندش برجا گذاشت که ظاهرا عزیزانی چون شما هم به حق نان را به نرخ روز میخورید و مطالب شگفت انگیز مینویسید. تاریخ و ایران بدهکار مردانی چون رضا شاه هاست، هرچند اخلاق خوبی نداشته اند.

  • بی نام
    چهارشنبه 5 اردیبهشت 1397 - 21:12:46
    پاسخ
    74 4

    ای کاش هماهنگونه که مردم ترکیه و تمام سران دولتها به آتاتورک احترام کامل میذارن ما هم به رضاشاه پایه گذار ایران نوین احترام بگذرایم

  • مهرداد
    چهارشنبه 5 اردیبهشت 1397 - 21:15:54
    پاسخ
    93 3

    آقای محمدرضا اسدزاده امیدوارم خبرآنلاین این کامنتم را منتشر کند امثال شما هروقت شهامت اینرا پیدا کردید تا به شخصیتهایی مانند "شیخ فضل الله نوری" و "نواب صفوی" و... را که کارنامه منفیشان کاملا مشخص است اما در نظام سیاسیه ایران در حد قهرمان و اسطوره ی ملی معرفی و بت شده اند بپردازید و یکی دو دست از این افشاگریهای خوشگلتان را مرد و مردانه درباره ی این شخصیتهای محبوب سیستم هم اتجام بدهید، آنوقت ما و کلا جامعه هم این دست تظریاتتان درباره رضاشاه و... را علی رغم مشعشع بودن، اما صرفا به عنوان "نوشته ای صادقانه" خواهیم پذیرفت. تا پیش از آن اما بر استقلال و صداقت شما جنابان جای شک و شبهه بسیار است و لذا این قبیل نوشته هایتان ارزن جایگاه و اعتباری در جامعه و نسل جوان نخواهد یافت.

  • اصلان
    چهارشنبه 5 اردیبهشت 1397 - 21:16:37
    پاسخ
    89 3

    رضا شاه به شدت مستبد و دیکتاتور بود و احتمالا خود بنده در دوران ایشان از مخافلفانش بودم ولی امروز و از زاویه دید منه امروزی مشخص شده که او استبدادش را در راه آبادانی و اعتلای وطنش مصرف می کرد و دنبال ساختن ایران بود و در این راه از ابزار خشونت بهره می گرفت در کل موضوع دیکتاتوری یا جمهوری بودن در درجه ی بعد ابادانی و رفاه قرار می گیرند . مستبدی که اباد می کند از جمهوری که اختلاس می کند بهتر است.

  • بی نام
    چهارشنبه 5 اردیبهشت 1397 - 21:18:40
    پاسخ
    64 2

    هر چیزی رو باید در ظرف زمان خودش مقایسه کرد. وقتی رضاشاه به پادشاهی رسید ایران و کشورهای همجوارش در یک سطح بودند اما ایران رو به جایی رسوند که یک سر و گردن از کشورهای همسایه بالاتر قرار گرفت. یادمون نره جاده شمال، با ادوات اون زمان ایجاد کرد اونم بدون پول نفت، اما همفکران شما که ضدرضاشاه هستند با ادوات امروزی و با میلیاردها دلار پول نفت هنوز نتونستند جاده جدید شمال رو تموم کنند.

  • بی نام
    چهارشنبه 5 اردیبهشت 1397 - 21:27:31
    پاسخ
    32 3

    سطح سواد من مي گه كلا يه مملكت بايد يه مدير داشته باشه تا هم بقيه مافوقشون رو بشناسند و هم مردم و هم اينكه مملكت دست يه نفر باشه پيشرفت مي كنه و تصميمات مساوي پدر مملكتو در نمياره، الان اردوغان مگه اروپاييه؟ اما بالاخره تصميم گيرنده و مجري خودشه ببينيد تركيه رو كجا رسونده

  • بی نام
    چهارشنبه 5 اردیبهشت 1397 - 21:33:20
    پاسخ
    58 4

    یک مثال می زنم یک اتوبان تهران شمال و با امکانات الان حدود 40 ساله نتونستن کامل کنن بعد اون موقع ما راه اهن تهران شمال و چند جاده از تهران به شمال داشتیم با امکانات اون موقع و وسایل راه سازی اون موقع

  • بدون نام
    چهارشنبه 5 اردیبهشت 1397 - 21:34:22
    پاسخ
    50 2

    تا بوده همين بوده هر حكومتي كه بياد حكومت قبلي و قبلي ها رو ناعادلانه و غير شرعي ميدونه ولي اين حكومت كلا قبلي ها رو انكار ميكنه و فقط ميكه از ازل حكومت امام زمان بوده و ما هم دنباله همونيم

  • بی نام
    چهارشنبه 5 اردیبهشت 1397 - 21:46:34
    پاسخ
    56 1

    برخلاف پادشاهان قجر فقط یکبار سفر خارج رفت اونم ترکیه..

  • بی نام
    چهارشنبه 5 اردیبهشت 1397 - 21:47:16
    پاسخ
    78 5

    خاک بر سر امثال آنانی که نان ایران را میخورند اما دشمن ایران و مردمش هستند. رضا شاه این همه به این کشور خدمت کرد امروز یک جای قبر برایش کنار نمیگذارند؟ این ننگ ها در دنیا فراموش نمیشوند.انشاالله که نعمت هایی که این دشمنان ایران از این آب و خاک میخورند و میبرند درد و مرض و سرطان لاعلاج شود بر آن بدن کثیف خودشان و همه نسل های آینده شان.

  • بی نام
    چهارشنبه 5 اردیبهشت 1397 - 22:02:33
    پاسخ
    79 3

    تو یکی که راست میگویی. رضا شاه بد بود که بدون پول نفت و بدون دزدی و اختلاس و حساب های بانکی کلان در داخل و خارج کشورش را در مدت شانزده سال ساخت. اما امروز که با این همه پول نفت که انگار پول شخصی و ارث پدری یک عده اقلیت است کشور به قهقرا رفته و مردمش فقیر و بدبخت شده اند خوب است. والا انصاف هم خوب چیزی است که امروز خیلی ها آن را ندارند.خبر آنلاین اگر وجدان داری منتشر کن.

  • بی نام
    چهارشنبه 5 اردیبهشت 1397 - 22:03:28
    پاسخ
    60 5

    گیرم که ۵۰ نفرو واسه از هم نپاشیدن و اتحاد مردم از بین برد ، هزاران خدماتش چی؟ اگه اون خدمات نبود بخدا ایران از افغانستان بدتر بود ایرانی نبود اصلا تکه تکه میشد ایران احتمالا تهران و گیلان هم الان زبان رسمیشون روسی بود نویسنده محترم بفرمایند تو این ۴ دهه اخیر چند نفر ...؟؟؟

  • بی نام
    چهارشنبه 5 اردیبهشت 1397 - 22:07:02
    پاسخ
    60 6

    حالم از نوشت بهم خورد. حیف از وقت یکه گذاشتم

  • گل ممد
    چهارشنبه 5 اردیبهشت 1397 - 22:12:36
    پاسخ
    30 1

    پس اين ديدگاه ما كو؟ اعصاب نداريم ديگه

  • محمد
    چهارشنبه 5 اردیبهشت 1397 - 22:25:02
    پاسخ
    42 2

    شما که اینقد اهل مطالعه و قلم هستید که شاهد زلزله بزرگ مدرنیزم در ذهنیت نسل جدید هستید و به پلورالیزم و لیبرالیزم واقفی، نون به نرخ روز خوردنتون بسیار مشمئز کننده تر از دیگرانه منشا خدمات ارزنده بودن کجاش نفی دیکتاتوریه که اینقد خودتون و قلمتون رو به زحمت انداختین؟

  • بی نام
    چهارشنبه 5 اردیبهشت 1397 - 22:25:04
    پاسخ
    36 2

    تو خوبی

  • بی نام
    چهارشنبه 5 اردیبهشت 1397 - 22:47:45
    پاسخ
    6 59

    یکم تاریخ رو از منابع مهم بخونید تا با واقعیت رضا شاه آشنا بشید اکثرا نظرات از روی نا آگاهی تاریخی برخواسته همه میگن راه آهن رو رضا شاه آورد ولی نمیگن راه آهن رو انگلیسیها برای خودشون کشیدن. اونم با خرج دولت ایران تا فقط ادوات و تجهیزاتشون رو به سرعت به شمال انتقال بدن چرا واقعیت را نمی گویید؟ مثلا چرا نمی گویید راه آهن شمال به جنوب رضا شاه از هیچ شهر مهمی عبور نکرده؟

  • بدون نام
    چهارشنبه 5 اردیبهشت 1397 - 22:48:28
    پاسخ
    83 5

    ايشان ازقتل شاعران وهنرمندان توسط رضا شاه حرف مي زنند اما ظاهرا قتل مختاري ها پوينده ها سعيدي سيرجاني ها علايي هاووورا درهفتاد سال بعد از رضا شاه را به ياد نمي اورند ،انصاف هم چيز خوبي است كه متاسفانه مورخين وابسته وگوش به فرمان امروزي ان را نمي شناسند

  • رضا
    چهارشنبه 5 اردیبهشت 1397 - 22:58:12
    پاسخ
    6 58

    رضاه شاه هم کارهای ارزنده داره و همچنین در مقابل کارهای بسیار بد و ناشایست. اما متاسفانه کارهای بد او درمقایسه با کارهای خوب بسیار بیشتر و درنتیجه معدل او پایین تر می باشد.

  • علی
    چهارشنبه 5 اردیبهشت 1397 - 23:02:05
    پاسخ
    5 63

    کسانی که با تاریخ معاصر آشنایی دارند می دانند که رضا خان را آیرونساید شناسایی کرد تا عامل انگلیس در ایران باشد. محمد رضا شاه را هم انگلیس ها به جای رضا شاه سرکار آوردند. بعد از کودتای 28 مرداد آمریگایی ها بر ایران مسلط شدند. لذا از یک دست نشانده بی سواد اما قلدر انتظار خدمت انتظاری بیهوده است. راه آهن، ثبت احوال... این موارد هم قبل از او طراحی شده بود و به نحو غیر شایسته در زمان رضاشاه به انجام رسید. در مقابل کشارهایی که او چه از کردها و چه از مردم مشهد و چه از نخبگان مرتکب شد از شمار بیرون است.... البته اگر جنازه ای که به او منتسب شده باید به نحو شرعی دوباره دفن شود.

  • بی نام
    چهارشنبه 5 اردیبهشت 1397 - 23:09:05
    پاسخ
    193 8

    اگر رضاشاه نبود ایرانی بااین شکل و شمایل وجود نداشت .بله همان چکمه های رضا خان بود که ایرانستان را دوباره به ایران تبدیل کرد.

    • افشار
      پنجشنبه 6 اردیبهشت 1397 - 05:28:00
      6 60

      شاه فقط نادر شاه .یا شاه عباس .رضا هم بد نبود ....ولی خداییش کبیر نبود دیگه....

  • بی نام
    چهارشنبه 5 اردیبهشت 1397 - 23:13:01
    پاسخ
    9 112

    متاسفانه جمهوری اسلامی کاری که هر مختلفی از اون حتی اگر کسی مثل شاه باشه کامنت های محبت آمیز دریافت می کنه، وای به حال ما مردم که تاریخ نمی خوانیم

  • بی نام
    چهارشنبه 5 اردیبهشت 1397 - 23:14:03
    پاسخ
    25 144

    مرگ بر دیکتاتور چه‌شاه باشه چه دکتر

    • بی نام
      پنجشنبه 6 اردیبهشت 1397 - 03:55:20
      43 3

      دیکتاتور ،دیکتاتوره ،با هر تاجی

  • بی نام
    چهارشنبه 5 اردیبهشت 1397 - 23:18:42
    پاسخ
    65 3

    فقط درود بر فرخ نژاد و همه آنان که قلبشان برای ایران می تپد و به حذف نام ایران از عنوان دستگاه مخوف خود افتخار نمی کنند

  • ایمان
    چهارشنبه 5 اردیبهشت 1397 - 23:25:39
    پاسخ
    61 5

    ازآقای اسدزاده انتظاری هم بیشتر از این نیست که اگر غیر از این بود ایشان حالا یا اوین بودند یا لس آنجلس.

  • ابادان
    چهارشنبه 5 اردیبهشت 1397 - 23:54:36
    پاسخ
    67 2

    شما هم اگر مثل اقای فرخ نژاد فقط ابادان الان و قبل انقلابو دیده بودی باش هم نظر بودی

  • بی نام
    پنجشنبه 6 اردیبهشت 1397 - 00:12:11
    پاسخ
    48 3

    کسی منکر معایب رضاشاه نیست. اما برای درک خدمات ماندگار او ، باید به ایران عشق داشته باشی و جدا از فرقه گرائی و تعصبات دگم سیاسی معایب اورا ببخشی و قدر شناس دستا وردهایش باشی . بنظر شما با مرگ رضاشاه ، خط دیکتاتوری و خون به آخر رسید ؟؟؟؟؟

  • بی نام
    پنجشنبه 6 اردیبهشت 1397 - 00:14:04
    پاسخ
    10 44

    مردم انقدر بهشون فشار اومده که اگه یه پست راجب بدی های یزید هم بذارید میان زیرش از سلحشوری ها و خدماتش به اسلام فلسفه بافی می کنند، یه جوری باید اعتراضشون رو برسونن دیگه. وضع اقتصاد رو سرو سامان بدید بعد از این پستها بذارید.

    • بی نام
      جمعه 7 اردیبهشت 1397 - 01:40:36
      20 0

      «راجع به» درسته، نه راجب. بیشتر مطالعه کنید

  • علی
    پنجشنبه 6 اردیبهشت 1397 - 00:15:42
    پاسخ
    53 3

    سلام. من واقعن برای این مدل افراد نون به نرخ روز خور متاسفم منظور همین وبلاگ نویس هست نه اقای فرخ نژاد یعنی کشتن میرزاده عشقی و چن تن دیگه رو ایشون میبینه بعد کارهای ارزنده ی دیگه ی این شاه رو نمیبینه. گویا باید یادواری کرد به اینجور افراد که اگه رضا شاهی نبود الان ایران هم نبود با اون بذل و بخششای شاهان قاجار احتمالا الان از ایران فقط تهرانش مونده بود و بقیه مملکت هر استانش یه کشور مستقل بود. یعنی میخوام ببینم کشتن و زندانی کردن فقط در دوره ی رضا خان بود و قبل یا بعدش و در دوره ی حال حاضر اینگونه نیست و ما زندانی سیاسی نداریم؟ یک نمونه ی ساده ش سعید مرتضوی و ماجرای سال ۸۸ هست که بازش نکنیم بهتره چون الان دیگه همه میدونن حق با کیه. آقای به اصطلاح ژورنالیست یکم انصاف بد نیس فرافکنی نکنیم.

  • بی نام
    پنجشنبه 6 اردیبهشت 1397 - 00:16:56
    پاسخ
    77 7

    تف به مقالت ساندیس خور کثافت عوضی

  • علی
    پنجشنبه 6 اردیبهشت 1397 - 00:17:55
    پاسخ
    57 3

    اره جمهوری اسلامی ایران‌مخالفاشو ناز میکنه میفرسته جزایر خوش اب و هوا و همه مخالفانش ارشاد شده تو جامعه هستن و حتما رضا شاه دیکتاتور بوده و باید به خاطر اعدام و تبعید به این لقب دچار بشه

  • بی نام
    پنجشنبه 6 اردیبهشت 1397 - 00:21:49
    پاسخ
    69 4

    روحش شاد باشه . والا اگر رضا خان خائن بود ما همین الان هم از این خائن ها با آغوش باز استقبال می کنیم . خدمات رضا خان غیرقابل انکاره .

  • امیر
    پنجشنبه 6 اردیبهشت 1397 - 00:24:53
    پاسخ
    7 44

    هرچند خدمات ارزنده ای داشت ولی شک نکنید اولین کسی که مسیر دموکراسی را تو ایران تغییر داد رضا شاه قلدر بود وگرنه پس از گذشت 110 سال حتما الان ما دموکراسی بهتری داشتیم شاید یک چیزی مثل انگلیس ژاپن و...از اون طرف هم اهوازی که به شدت داشت از ایران جدا میشد و به ایران برگردوند به هر حال روحش شاد

  • امیر
    پنجشنبه 6 اردیبهشت 1397 - 00:31:57
    پاسخ
    12 68

    متاسفم برای مردم ساده لوح و بازیگر ان روشنفکر نما که خیلی ادعاشون میشه و فکر میکنن همه چیزو میفهمن.متاسفانه جامعه ایران جامعه دیکتاتور پرور و خشونت دوئستی هست .و دوست دارن دیکتاتوری امثال رضا شاه بالای سرشون باشه ولی همین اقای فرخ نژاد که سنگ رضا پالانی رو به سینه میزنه اگر در زمان رضا شاه بود الان یاد در زندان داشت شکنجه میشد و یا بالای دار بود.جنایتها و نابودی فرهنگی و زبانی که رضا پالانی در مناطقث قومی به راه انداخت رو خیلیها فراموش نکردن ولی این رضا شاه پرستان بی بصیرت فقط خودشون رو میبینن و فکر میکنن همه چیز زمان رضا پالانی گل و بلبل بود.ولی واقعیت این هست که رضا پالانی و فرزندش هیچ کار بنیادی و اصولی در ایران نکردن و فقط به برکت پول مفت نفت یه کارایی رو برای قشر خاصی انجام دادن که

  • بی نام
    پنجشنبه 6 اردیبهشت 1397 - 01:05:25
    پاسخ
    58 3

    نویسنده ی عزیز ، اگرچه تاریخ را فاتحان می نویسند ؛ اما آن چه که در کشور عیان است ؛ از جاده ی چالوس تا راه آهن ، دانش گاه تهران و پل ورسک ، هنوز همانی است ؛ که رضا شاه با تعصب ساخت ... رضا شاه اگر بد بود ؛ روسیه و انگلیس ، تبعیدش نمی کردند ... ویرانه ای را تحویل گرفت ؛ اما در راه آباد کردنش ، کوشش کرد ... امیدوارم ؛ همه ی ما در نوشتن های مان ، انصاف داشته باشیم ؛ و اگر از کسی انتقاد می کنیم ؛ هم نقاط ضعف را بگوییم ؛ و هم نقاط قوت را ... من فکر نمی کنم ؛ آقای فرخ نژاد آن گونه که شما نوشتید ، به دلیل نارضایتی از شرایط کنونی کشور ، چیزی نوشته باشد ؛ پس علاوه بر این که منصفانه ننوشتید ؛ انگ هم زده اید ... قلم در دست ماست ؛ پس باید منصف و امانت دار باشیم .

  • بی نام
    پنجشنبه 6 اردیبهشت 1397 - 01:23:15
    پاسخ
    66 4

    اقای اسدزاده رضاشاه قطعآ سوادسیاسی شما رانداشت وهیچگاه ادعای باسواد بودن نکرده بود،اما سربازی وطن پرست بود که می خواست دران روزگار مسیبت بار .بدور ازسیاست بازی کار آنجا بدهد ،که کرد کاری کارستان .که دوست ودشمن برآن گواهند. اما شما آسمان وریسمان را بهم میبافید تا بگیر وببند در دنیای مجازی را توجیه کنید ومثلا بگوئید استفاده ازتلگرام که چندین سال جمهوری اسلامی آن را جایز میدانست دیگه حرام است.

  • بی نام
    پنجشنبه 6 اردیبهشت 1397 - 02:45:55
    پاسخ
    67 5

    نان به نرخ روز خوری که شرافتش را برای منفعت شخصی داده و با گستاخی تاریخ را تحریف میکند.انگار هر کسی در ان دوران کشته شده رضا شاه کشته؟ان خدمتگذار انقدر درگیر سازندگی و حضور فیزیکی در پروژه ها بود که به میر زاده و منقلش کاری نداشت

  • بی نام
    پنجشنبه 6 اردیبهشت 1397 - 05:04:29
    پاسخ
    43 3

    داور خودکشی کرد چون رضا شاه به او فحش داد

  • بی نام
    پنجشنبه 6 اردیبهشت 1397 - 05:52:52
    پاسخ
    8 65

    بعضی برای بدست اوردن ازادی غرب حاضرند چکمه های دیکتاتوری را ببوسند پس هدف انها ازادی نیست هدف انها عیاشی است بعضی موقع ها در این حوادث خوب نیت افراد اشکار می شود برای انها مهم نیست امیر کبیرها کشته شوند اگر چکمه دیکتاتور دیسکوها و کاباره ها را برای ایجاد کند برای انها مهم نیست اشغال وطن یا از دست دادن خاک وطن اگر خاطرشان از برهنگی زنان برای دریدگی خود جمع باشد برای انها مردن ملیون ایرانی از گرسنگی مهم نیست اگر رابطه با غرب برای پوشاندن حقارت خود و جایی که افکارشان بزرگ کرده ایجاد کنند براب انها نفس مهم است نه مطمینه نه اماره که انسان را به بدی سوق می دهد مگر خدا رحم کند ایا رحمانیت خدا نعوذ بالله کم شده یا عبودیت بندگان ، ازادی فقط در عاشورا بوسیله حسین علیه اسلام جلوه کرد

    • رضوان
      جمعه 7 اردیبهشت 1397 - 01:45:45
      34 2

      دلبندم مگه الان ديكتاتوري نداريم

  • بی نام
    پنجشنبه 6 اردیبهشت 1397 - 05:58:06
    پاسخ
    71 4

    ابر مرد تاریخ ایران. وطن پرست واقعی.

  • بی نام
    پنجشنبه 6 اردیبهشت 1397 - 05:58:55
    پاسخ
    84 11

    در اردیبهشت تاجگذاری کرد. در اردیبهشت دفن شد و در اردیبهشت جسدش رو شد. واقعا بهشتی هست.

    • بی نام
      پنجشنبه 6 اردیبهشت 1397 - 22:24:52
      3 23

      بهشت اینهمه ارزون نیست عمو

    • بی نام
      پنجشنبه 6 اردیبهشت 1397 - 23:28:50
      16 2

      دمت گرم. احسنت

  • فرهاد
    پنجشنبه 6 اردیبهشت 1397 - 07:32:10
    پاسخ
    79 4

    من هر وقت پای صحبت پدرم می نشستم ؛ همیشه از خدمات رضا شاه سخن می گفت ؛ پدرم در سال 1375 فوت کرده است

  • iraj
    پنجشنبه 6 اردیبهشت 1397 - 08:03:17
    پاسخ
    61 6

    مرز هاي جغرافيايي امروز ما حاصل چكمه پوشي رضا شاه است البته او خصوصيات اخلاقي خاص خودش را داشت ولي خدمات او به كشور قابل انكار نيست.حتي در همين چند روزه از خيلي ها مي شنويد كه مردم بايد از پليس حساب ببرند و دستور پليس را هر چه باشد بايد اجرا كنند.

  • آزاد
    پنجشنبه 6 اردیبهشت 1397 - 08:19:31
    پاسخ
    80 6

    آزادیخواهانی که شما می فرمایید در لرستان و خوزستان و غیره در واقع راهزنانی بودند که مردم را سر گردنه غارت می کردند .رضاشاه ارتش را مامور کرد بساط اینها را برای همیشه برچینند.قسمتی از امنیتی که امروز داریم کار رضاخان است.

  • بی نام
    پنجشنبه 6 اردیبهشت 1397 - 08:29:10
    پاسخ
    77 2

    رضا خان بد بود، ما خوبیم

  • بی نام
    پنجشنبه 6 اردیبهشت 1397 - 08:29:35
    پاسخ
    81 3

    ایران مدرن را استارت زد ، خطوط ارتباطی رو برقرار کرد ، ما هنوز بعد سالها با این همه بودجه و خرج های هنگفت تو تهران شمال موندیم ...

  • بی نام
    پنجشنبه 6 اردیبهشت 1397 - 08:45:44
    پاسخ
    80 5

    درود به هنرمندي مثه فرخ نژاد كه شعور و شرفش رو به پول و موقعيت نفرخته

  • محسن
    پنجشنبه 6 اردیبهشت 1397 - 08:58:34
    پاسخ
    9 108

    يه ادم بي سواد و كسي كه با حمايت انگليس اومد روي كار چه خدماتي انجام داده؟ بي طرف تاريخ رو مطالعه كنيد بعد قضاوت انجام بشه.كتاب و نوشته هاي خود غربي ها راجع به رضاشاه رو بخوانيد متوجه ميشويد.

    • دانشجو
      جمعه 7 اردیبهشت 1397 - 02:46:03
      32 1

      همین آدم بی سواد بود دانشگاه تهران و راه آهن ساخت، نکنه پل ورسک شما ساختی؟؟؟ شما که مثلا باسواد هستی حتی زحمت نکشیدی خودت بری بخونی رضا شاه چه خدمانی کرده... چطوری که الان کتاب و نوشته های غربی ها برای شما سند شده؟؟؟

    • بی نام
      جمعه 7 اردیبهشت 1397 - 08:51:36
      28 2

      پیداست که خودت هیچ کتابی از تاریخ معاصر را نخوانده ای

  • امید
    جمعه 7 اردیبهشت 1397 - 02:49:08
    پاسخ
    34 2

    خبرانلاین توجه کن که محبوبیت خود رو با انتشارنظر جیره خورها ازدست ندی.شاید نوه رضا شاه که رضا پهلوی باشه هم درحد اظهار نظر راجع به رضا خان نباشه چه برسد به این قیافه های دروبیت که عکس درحال تفکر میندازنو عکس میگیرن .راهزنی رو ازبین برد کوچکترین کارش بود حالا راهزنها در راس کار میدزدندوپناهنده کانادا میشوند.

  • بی نام
    جمعه 7 اردیبهشت 1397 - 10:03:09
    پاسخ
    16 2

    شما انقدر درک درست نداری که متوجه لبّ مطلب ایشون بشی ... اصل رو رها کردی و به فروعش چسبیدی

ارسال دیدگاه

قوانین ارسال نظر
  • خبرآنلاین نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند
  • لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگلیش) خودداری کنید
  • اگرچه تلاش می‌شود نظرات ظرف 2ساعت تعیین تکلیف شوند اما نظراتی که پس از ساعت 19 نوشته شود حداکثر تا 9 صبح روز بعد منتشر می‌شوند
  • با توجه به آن که امکان موافقت یا مخالفت با محتوای نظرات وجود دارد، معمولا نظراتی که محتوای مشابه دارند، انتشار نمی‌یابند بنابراین توصيه مي‌شود از مثبت و منفی استفاده کنید.

0/700

وبگردی