عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: همه مقررات FATF قابل قبول نیست و ما هم باید امکان تحفظ داشته باشیم. اگر برای الحاق به FATF شرط و تحفظ بگذاریم، آن وقت امری عقلایی می شود و می توان آن را پذیرفت.

به گزارش خبرآنلاین احمد توکلی در پاسخ به کسانی هم که نمایندگان موافق لایحه را خائن نامیدند گفت که با این تعابیر دیگر مجلسی باقی نمی‌ماند. متن سوال و پاسخ را بخوانید:

برخی افراد و رسانه ها، نمایندگانی را که به تصویب CFT رای موافق دادند، خائن می خوانند، از نظر شما آیا این تعبیر درستی است؟
این‌که نماینده‌ای براساس تشخیصش به موضوعی رأی مثبت یا منفی دهد، مصداق خیانت نیست. هر لایحه یا طرحی در مجلس موافق و مخالف دارد. طرح‌ها و لوایح طبق آیین‌نامه در دستورکار قرار می‌گیرند و پس از صحبت‌های موافقان و مخالفان، اعلام نظر کمیسیون تخصصی و نماینده دولت به رأی گذاشته می‌شوند و عده‌ای رأی موافق، عده‌ای رأی مخالف و عده‌ای رأی ممتنع می‌دهند. این‌که موافقان یا مخالفان یک لایحه یا طرح را خائن خطاب کنند، دیگر مجلسی باقی نمی‌ماند.

رهبر معظم انقلاب به مجلس برای بررسی موضوع اجازه دادند، بنابراین طبق قانون، عقل و رویه باید درباره آن بحث شود و در نهایت رأی‌گیری کنند. البته ما در دل افراد نیستیم، ممکن است در مجلس هم نفوذی و خائن باشد که با این لایحه نیز موافق بوده باشد، اما این‌که موافقان لایحه را خائن بنامند، حرف گزافی است که مسئله شرعی هم دارد.

نکته دیگر که لازم می‌دانم یادآور شوم این است که معتقدم مخفی نگه داشتن آرا گرچه قانونی بود، اما درست نبود چون پنهان‌کاری زمینه طرح صحبت‌های برخی درباره خائن بودن موافقان لایحه را تقویت می‌کند و موجب می‌شود برخی به مجلس ظنین شوند، اما اگر رأی‌گیری علنی بود باعث می‌شد نمایندگان به لحاظ رأیی که می‌دادند از خود اعتماد به نفس و شجاعت نشان می‌دادند و هر کسی از رأی خود دفاع کند.

متن کامل این گفت‌وگو را بخوانید.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 811048

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 7 =