اجرای ۸۰ درصد طرح جهش تولید در دیمزارهای لرستان

رییس سازمان جهاد کشاورزی لرستان از اجرای ۸۰ درصد طرح جهش تولید در دیمزارهای لرستان خبر داد.

به گزارش خبرآنلاین لرستان، سید عماد شاهرخی در ستاد داشت زراعت و گیاهپزشکی استان گفت : با توجه به اهمیت مرحله داشت تا کنون ۱۲ جلسه ستاد داشت و گیاهپزشکی برگزار شده است و در همین راستا ۶۹ شبکه مراقبت با ۳۷۳ عضو کارشناس رصد و پایش عوامل خسارت زا را بر عهده دارند و کار مبارزه با علفهای هرز گندم در سطح ۱۱,۸۳۲ هکتار صورت گرفته است.

وی بر ثبت محصولات در سامانه سماک جهت اخذ QR_CODE (کد شناسه) تأکید نمود و افزود:عوامل خسارت زا مثل زنگ زرد و بیماری های برگی شناسایی و ردیابی شده و در جهت تأمین سموم مورد نیاز اقدامات لازم صورت گیرد.

شاهرخی در خصوص جذب و توزیع کودهای یارانه ای ، تصریح‌کرد: از میزان ۱۰۲ هزار تن کود های فسفاته و پتاسه یارانه ای ۹۲ هزار تن جذب و بین کشاورزان هم استانی توزیع شده است و ۱۰ درصد باقیمانده تا پایان سال جذب و توزیع خواهد شد.

وی از ذخیره کود استراتژیک به اندازه کافی توسط شرکت خدمات حمایتی کشاورزی استان خبر داد و یادآورشد: آمادگی توزیع کود از طریق سامانه الکترونیکی رصد، پایش و پهنه بندی برای کشت های بهاره را داریم و هیچگونه کمبودی برای تغذیه گیاهان پاییزه و بهاره نداریم.

شاهرخی عملیات مبارزه با علفهای هرز در شهرستان‌های جنوبی استان شروع شده و با توجه به اینکه کالیبراسیون سمپاش ها برای بهره وری بیشتر تأثیر بسزایی دارد آموزش های لازم در این زمینه شروع شده است.

این مسئول بیان کرد: در خصوص جذب ادوات با توجه به فرصت محدود باقیمانده می‌بایست شهرستان ها اقدامات لازم را انجام دهند.

شاهرخی در خصوص روند طرح جهش تولید در دیمزارها نیز گفت: از سهمیه ۳۵۰ هزار هکتار تاکنون میزان ۸۰ درصد یعنی معادل ۲۷۸ هکتار اجرا شده است و درصد باقیمانده شامل حبوبات (نخود و عدس) می باشد که به صورت بهاره کشت خواهد شد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی لرستان عنوان کرد: در چارچوب طرح جهش تولید در دیمزارها تاکنون ۲۱۳ دستگاه با اعتباری بالغ بر ۲۰۸ میلیارد ریال از محل تسهیلات کم‌بهره ۴ درصد جذب شده است.

شاه خیر در پایان به نکاتی نظیراستفاده از ظرفیت‌های علمی استان، کنار گذاشتن کارگزاری های ضعیف توزیع کننده کود، ارتباط بیشتر با کشاورزان به صورت حضوری و مجازی، کشت کلزا در مدت زمان باقی مانده، برگزاری کلاس های مدون آموزشی، کنترل بر کیفیت سموم، تشکیل کمیته فنی در معاونت بهبود تولیدات گیاهی، استفاده از نیروهای بخش غیر دولتی، جلوگیری از کشت گیاهان ممنوعه و پیگیری جذب ادوات کشاورزی با جدیت بیشتر اشاره کرد.

46

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1735792

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 9 =