۰ نفر
۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۱۷:۳۴
ثبت بیش از ۶ هزار و ۶۰۰ شرکت تعاونی در لرستان

مدیر کل تعاون کار و رفاه اجتماعی لرستان تقویت بخش تعاون به عنوان محرک اقتصادی را موجب کاهش تصدی دولت عنوان کرد و گفت : در سال گذشته 69 تعاونی در بخشهای مختلف اقتصادی تشکیل شد .

به گزارش خبرآنلاین لرستان، علی جهانی با بیان اینکه نقش بخش تعاون بعنوان محرک اصلی رشد اقتصادی و کاهش تصدی دولت، کمک به تامین عدالت اجتماعی از طریق توزیع عادلانه فرصت ها ، منابع ، امکانات و درآمدها می گردد ، اظهار داشت : با تجمیع سرمایه های خرد به واسطه تشکیل تعاونی ها ، فرهنگ کار گروهی و فعالیت مردم در بخش اقتصادی ، تعاون می تواند به عنوان یکی از حوزه های مهم اقتصادی در ایجاد شغل و معیشت افراد تاثیر گذار باشد و باید اهمیت بیشتری به این حوزه در جهت توسعه اقتصادی و رفع مشکل بیکاری داده شود .

وی به تعداد کل تعاونی های ثبت شده فعال و غیر فعال شرکتهای تعاونی در لرستان اشاره کرد و افزود :در این استان 6 هزار 608 شرکت تعاونی در بخشهای مختلف اقتصادی به ثبت رسیده که پس از پایش و رصد دقیق این شرکتهای تعاونی تنها 3 هزار و 80 تعاونی با 23 هزار 856 عضو و اشتغال 39 هزار و 668 نفر در حال فعالیت هستند .

مدیر کل تعاون کار و رفاه اجتماعی لرستان همچنین نقش تعاونی های بانوان را در امرا معاش خانوده مهم عنوان کرد و گفت : از کل تعاونی های فعال استان تعداد536 شرکت تعاونی فعال بانوان با 3 هزار 871 عضو و 4 هزار 218 نفر اشتغال وجود دارد که عمدتاً در زمینه مشاغل خانگی در گرایش های فرش دستباف ، صنایع دستی و کشاورزی مشغول فعالیت می باشند که با توجه به اهمیت این شرکتها ، سال گذشته بیش از 672 میلیون ریال به این حوزه پرداخت شده است .

جهانی بیان کرد : در سال 1401 با توجه به تعهد استان در تشکیل شرکتهای تعاونی ، خوشبختانه با همت همکاران 69 واحد تعاونی خدماتی ، توزیعی ، تولیدی و دانش بنیان با عضویت هزار و 171 نفر و ایجاد فرصت شغلی 933نفر در لرستان به ثبت رسیده است.

وی به اهمیت حمایت و نظارت بر این شرکتهای تعاونی جهت تثبیت و پایداری اشتغال تاکید کرد و گفت :در زمینه کمک به این تعاونی ها سال گذشته بیش از 850 میلیارد ریال تسهیلات توسط بانکهای عامل استان پرداخت شده و حدود 450 میلیون ریال کمک بلاعوض به تعاونی های فراگیر ملی نیز پرداخت شده است .

مدیر کل تعاون کار و رفاه اجتماعی لرستان مهم‌ترین راهبردها در توسعه مدیریت و توانمندسازی منابع انسانی تعاونی‌ها را ارائه آموزش‌های لازم، عنوان کرد و گفت : کارشناسان این اداره‌ کل با همکاری جهاد دانشگاهی استان و با هدف افزایش سطح دانش و بهره وری در تولید و عرصه اقتصادی بیش از33 هزار نفر ساعت آموزش‌های عمومی، تخصصی، حقوقی و مدیریتی برای تعاونگران لرستانی ارائه کرده‌اند.

جهانی کمک به فروش محصولات و تولیدات شرکت های تعاونی استان به وسیله صادارات اشاره کرد و اظهار داشت : سال گذشته میزان صادرات انجام شده توسط شرکت های تعاونی لرستان بالغ بر 33 هزار 455 دلار بوده که محصولات تعاونی استان به خارج از کشور صادر شده و رشد قابل توجهی را نسبت به سال 1400 داشته است .

وی تاکید کرد : باید با هماهنگی و هم افزایی همه نهادهای مردمی و همت دستگاههای اجرایی فرهنگ مشارکت و تعاون را در استان گسترش داد چرا که حلقه مفقوده ایجاد اشتغال و توسعه همان کار جمعی و استفاده از خرد و مشاوره گروهی است که نتیجه آن تعاون و همکاری در همه عرصه‌های اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی است.

۴۶

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1764553

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 7 =