۴ نفر
۹ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۰:۴۹
چرا موضوع ترمیم حقوق کارگران دوباره مطرح است؟

مرکز پژوهش های مجلس در تازه ترین گزارش خود به بررسی دلایل تفاوت درک مردم از تورم در جامعه و نرخ تورم رسمی کشور، اشاره داشته است.

و به صراحت اعلام کرده است که" براساس افکارسنجی انجام شده در مرکز پژوهش‎های مجلس در مردادماه ۱۴۰۱ ،میانه نرخ تورم احساس شده توسط مردم ۸۶ درصد بوده است. این درحالی است که بانک مرکزی و مرکز آمار نرخ تورم نقطه‌به‌نقطه این ماه را به‌ترتیب ۴۶ و ۵۱ درصد اعلام نموده‌اند.

غرض نگارنده‌ی این سطور، بررسی دلایل این اختلاف فاحش بین دو نهاد دولتی در دو قوه مجریه و مقننه کشور نیست، بلکه یادآوری وعده های دولت به هنگام بررسی بودجه سال ۱۴۰۲ کل کشور است. در آن زمان دولت و به عبارت دقیق تر؛ رییس سازمان برنامه و بودجه وقت، وعده داده بود چنانچه نمایندگان سقف بودجه را تغییر ندهند و تغییرات گسترده ای را رقم نزنند، نه تنها تورم را کنترل خواهد کرد بلکه این آمار را از ۴۰ درصد به ۳۰ درصد کاهش می دهد. همین امر باعث شد تا به هنگام بررسی حقوق و دستمزد کارمندان دولت در لایحه بودجه سال جاری، قوه تقنینی کشور به رغم نصّ صریح قانون مبنی بر لزوم توجه به تورم و تناسب آن با افزایش حقوق و دستمزد در ابتدای هر سال، به این وعده دلخوش کرده و با عدد افزایش ۲۰ درصدی دستمزد کارمندان موافقت کند؛ هر چند قانونگذاران به نیکی می دانستند که دولت اگر هم عزمی برای این کار داشته باشد، در حال حاضر بستر و ابزارهای آن را در اختیار ندارد.

حالا که عدم تحقق وعده‌های دولت آشکار شده، فشار افکار عمومی از یک سو و تلاش مجلس انقلابی برای بازپس گیری وجهه خود از سوی دیگر، موجب شده که موضوع ترمیم حقوق ها در نیمه دوم سال جاری از راهروهای مجلس به گوش برسد. بعید می‌نماید که وکلای مردم در خانه ملت از عواقب و تبعات اقتصادی چنین تصمیمی غافل باشند. با این همه یادآور می‌شود که افزایش حقوق ها، خود، بر طبل تورم می کوبد. نمایندگانی که در آخرین سال حضورشان در مجلس یازدهم به دنبال اقناع افکار عمومی هستند، بی‌تردید بر کسری بودجه فعلی دولت - بدون افزایش دوباره حقوق و دستمزدها- واقفند و به نیکی می‌دانند هر گونه اقدام در این باره منجر به افزایش این کسری شده و راهی به جز استقراض از بانک مرکزی باقی نمی ماند. استقراض نیز منجر به چاپ اسکناس و پول و در نتیجه رشد پایه پولی خواهد شد که در نهایت افزایش بی رویه نقدینگی و باز هم گسترش تورم در جامعه را به دنبال می آورد. چرخه باطلی که نقطه پایانی ندارد. با این شرایط، چگونه می توان مدعی کمک به معیشت مردم بود؟ مردمی که در پایان سال، بازندگان اصلی این معادله اند.

مخلص کلام این که: آب این چشمه به سرچشمه نمی گردد باز، بهتر آن است که غفلت نکنیم از آغاز.

*کارشناس اقتصادی

۲۲۳۲۲۳

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1771942

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 1 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 9
  • نظرات در صف انتشار: 4
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۱۰:۱۰ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۹
    1 0
    باز هم دروغ رایج تأثیر افزایش حقوق بر تورم. تورم فقط به دلیل نظام بانکی بی ضابطه و افسار گسیخته و وحشی و ماشین پرشتاب خلق پول است
  • IR ۱۰:۲۹ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۹
    0 0
    افزایش حقوقها از نیمه دوم سال اجحاف بزرگی در حق آنان است زیرا افزایش حقوقها در نیمه اول بسیار کمتر از تورم بوده و این کسری حتی با افزایش حقوقها بالاتر از تورم هم آنرا جبران نخواهد کرد!
  • IR ۲۱:۰۰ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۹
    0 0
    مجلس ما یک مدرس نداره اونا مستقل نیستن مجلس درباری ۸میلیون حقوق کارگر بمیره بهتره یکماه اسیرم ی دندان بچم ۴ میلیون ازم گرفتن این شد زندگی
  • IR ۰۰:۵۷ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۰
    1 0
    اقای پژوهنده با این اظهارات حضرتعالی ، مخاطب به یاد حکایت هیرمند و هامون و جازموریان میافتد . احتمالا سفره شما از سرچشمه هیرمند اب میخورد که اینگونه به افزایش دستمزد میتازید . و از سفره کارگر و بازنشسته که مثل بستر هامون و جازموریان ترک خورده خبر ندارید .
  • IR ۰۱:۰۰ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۰
    2 0
    شما که عاقلید اگرچه اقتصاد دان نیستید با این تحلیل انچنانی .سال قبل بعد از افزایش 57% دستمزد ، تورم چقدر بود؟ 5/48% . و اما امسال با تحلیل شما باید با افزایش 27% دستمزها در مقابل 5/48% رسمی ،تورم باید کاهشی میشد نه اینکه فقط درعرض دوماه تورم 67% رقم بخورد. حال بماند تا اسفند چه شود؟ به نظر حضرتعالی این 40% پس رفت فعلی دستمزد از تورم را کارگرازکجا تامین کند . از سوءتغذیه بمیرد؟ از دیوار مردم بالا برود؟ یا همچون روال اغتشاشات 90 روزه ، برای سیر کردن شکم خانواده اش به غارت اموال دیگران برود؟ شاید هم رواوردن به تجارت مواد و فساد و فحشا و کلاهبرداری و..... مد نظرشماباشد. لطفا یا اظهارنظرنکنید یا بااندکی هزینه زمان، یک تحلیل واقعی ازعلل چرایی وضع کنونی اقتصاد ویافتن دیگرسرنخ های اشکاردردریای متلاطم اقتصادهم باشید وراه برون رفت ازان راارائه دهید.با کپی وبازنشرتحلیل های نم کشیده (بعضی تازه بدوران اقتصاد رسیده ها)درفضای مجازی راه بجایی نمیبرید .اگر میخواهیدخودی نشان دهید !!!!
  • IR ۰۲:۰۳ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۰
    2 0
    جناب پژوهنده این شمشیرداموکلوس شما کی ازسردستمزد برداشته میشود؟ ایا با کاهش دستمزد از تورم رسمی اسفند 1401 به 27% تورم هم کاهشی شد؟؟؟ خیر،رکورد 70ساله زد 67% تا اول خرداد . تاوان این تحلیل های (باری به هر جهت) اقتصاد دانها و ربط دادن مستقیم تورم ، فقط به افزایش دستمزد راسفرهء نحیف 40 تا 50 ملیون نفری کارگروبازنشسته وخانواده هایشان خواهد داد .اگرتحلیلگر باسوادی هستید صدها مولفه و پارامتر دیگرراهم که درافزایش تورم دخیل هستند بیان کنید. کلید کردن به ترمیم دستمزد دردی ازشما دوا نمیکند . واگرواقعا فرد متدین و باوجدانی هستید ، مشمول ذمّه اینهمه مظلوم نشوید .لطفا یا همه علل را ریشه یابی و بیان کنید ازافزایش مالیات وتعرفه های گمرکی وسوءاستفاده های کلان مالی وتصمیمهای اشتباه و هزینه درمان گرفته تا افزایش بهاء حاملهای انرژی وخدمات دولتی وبیمه ای وحمل و نقل عمومی واموزش و وضع عوارضهای ریزودرشت در قبوض خدمات دولتی ونیمه دولتی و. . . یا شمشیر تورم زایی افزایش دستمزد را غلاف کنید .
  • IR ۰۲:۰۵ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۰
    1 0
    خودتان هم اگاهید که دستمزد فقط 7% تا حداکثر 10% درتولید و تورم میتواند نقش داشته باشد . شکستن تمام کاسه کوزه ها برسردستمزد یا دلیل بر کم سوادی شخص است یا مغرض بودنش یا . . .
  • IR ۰۳:۱۵ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۰
    1 0
    بزعم شما باید کنترل تورم که ده ها و صدها پارامتر در ان دخیل هستند و تمام اقشار جمعه از دارا و ندار گرفته تا اصناف و کارمند ، از کارخانه دار گرفته تا ملّاک ، از کشاورز گرفته تا دامدار و... از ان منتفع میشوند ، فقط با پایمال و له شدن حق و معیشت قشر اسیب پذیر کارگر و به تبع ان ، بازنشسته جبران شود و دستمزد این طیف جریمه کش کل ملت باشد؟ ما فدا کاری و دِین خود را در اخر اسفند 1401 با گذشتن از 50% حق قانونی خودمان برای کاهش تورم ادا کردیم . ایا مالک و خودروساز و سوپری و کشاورز وکارخانه دار و موجر و دامدار و .... هم با فداکاری و برای همدلی با دولت ، بهاء محصول یا خدمات خود را50% کاهش دادند؟ یا قیمت مرغ و اجاره بها و گوشت و کرایه ماشین شد دوبرابر ، نان ولوازم یدکی و ملک و خودرو چند برابر ، گندم 15000 تومان ؟ برای این کارشان چه کسی انهارا سرزنش کرد؟چرا همه میخواهند از سهل ترین طریق وبا فدا کردن سربزیرترین قشر ونا حق کردن حق دَم دستی ترین طبقه اجتماعی به مشکلات اقتصادی فائق ایند . برنامه ریزان و تصمیم گیران و مجریان این سیاست اقتصادیِ بدور ازعدل و انصاف و وجدان هیچ خداترسی ندارند؟
  • ناشناس IR ۰۷:۱۰ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۲
    1 0
    لطفا به مواد خیانت بار و ضد کارگری و ضد جوانگرایی 66 و67 قانون برنامه هفتم توسعه (!!!!؟؟؟؟) کشور هم بپردازید ، این قانون که به مجلس برای تصویب رفته ، ضد طبقه کارگر و بازنشستگان و جوانان جویای کار است . دولت بر خلاف شعارها و وعده های قبل از انتخابات ریاست جمهوری و شووهای تلویزیونی و تبلیغاتی ، با ارائه این قانون ، در عمل داره به جوانان و کارگران و بازنشستگان ظلم روا می کند.