با گذشت 10 ماه از رونمایی تبلت اچ.پی مجهز به ویندوز7 توسط استیو جابز، هنوز خبری از حضور تبلت‌های ویندوز در بازار نیست. این درحالی است که اپل و دیگر شرکت‌ها این بازار پرمخاطب را تصاحب کرده‌اند.

ابوالفضل کریمی: استیو بالمر، رئیس مشهور مایکروسافت اولین نفری بود که کامپیوتر تبلت اچ.پی را در ژانویه 2010 / دی 1388 در نمایشگاه سی.ای.اس به نمایش گذاشت. حتی قبل از آن‌که شرکت اپل آی‌پد خود را معرفی کند، مایکروسافت این تبلت را ساخته و از ویندوز 7 روی آن بهره گرفته بود. بالمر در حالی‌که این دستگاه را در نمایشگاه کالای الکترونیکی مصرفی لاس‌وگاس در دستان خود گرفته بود، ادعا کرد: «این تبلت برای مطالعه، وب‌گردی و سرگرمی فوق‌العاده است.»

به گزارش تلگراف، از این رویداد 10 ماه گذشته و هنوز هم خبری از تبلت مایکروسافت نیست. در این بین چند تبلت صفحه‌لمسی با سیستم عامل آندروید گوگل عرضه شده‌اند و اپل نیز در فصل اخیر بیش از 4 میلیون دستگاه آی‌پد را به فروش رسانده است.

پیش‌بینی می‌شود تعداد دستگاه‌های آی‌پد فروخته شده تا انتهای سال به 12 میلیون دستگاه برسد. به طور حتم از دست دادن بازار تبلت‌ها برای اچ‌پی هم بسیار سخت است؛ به همین دلیل است که کارشناسان معتقدند مایکروسافت توپ را به زمین حریف انداخته است.

دوین کلدوی از بلاگ Crunchgear در این باره گفت: «هیچ چیزی نمی‌تواند ویندوز را در بازار تبلت‌ها حفظ کند؛ چرا که مایکروسافت سیستم‌عامل مناسبی برای این دستگاه‌ها ارائه نکرده است. به این ترتیب باید انتظار داشت iOS اپل، اندروید گوگل و WebOS شرکت پالم به طور کامل این بازار را از آن خود کنند.»

این در حالی است که چند شرکت سخت‌افزاری دیگر نیز تصمیم به چشم‌پوشی از ویندوز 7 در تبلت‌های خود گرفته و به سمت دیگر سیستم‌‌عامل‌ها متمایل شده‌اند. تعدادی از آن‌ها از واسط صفحه لمسی مایکروسافت انتقاد کرده و کار کردن با آن را در مقایسه با دیگر سیستم‌ها مانند اندروید و آی‌پد دشوارتر دانسته‌اند. اما بخش مهمی از انتقادات متوجه مصرف بیش از اندازه انرژی ویندوز 7 است. با تکنولوژی فعلی، اجرای ویندوز 7 نیاز مصرف انرژی زیادی دارد، اما در بازار تبلت‌ها مصرف زیاد مجاز نیست.

شاید به همین دلیل است که شرکت MSI ساخت WindPad خود را که از ویندوز 7 بهره می‌گیرد، تا عرضه نسل بعدی تراشه‌های موبایل اینتل به نام Oak Trail به تاخیر انداخته؛ اما در همین حال تصمیم دارد نسخه‌ای از دستگاه‌های خود با سیستم عامل اندروید را عرضه کند.

همه این فاکتورها باعث شده استیو بالمر امیدی به استقبال مصرف‌کنندگان از تبلت‌های ویندوز 7 نداشته باشد. در همین حال، بزرگ‌ترین تولیدکننده کامپیوتر جهان یعنی اچ‌پی اعتماد خود به مایکروسافت را از دست داده و به همین دلیل نیز این شرکت برنامه‌هایی برای ساخت تبلت خود با سیستم‌عامل WebOS در دستور کار خود قرار داده است.

استیو مک‌آرتور، نایب‌رئیس برنامه‌ها و سرویس‌های مشتریان شرکت اچ‌پی در این باره گفت: «اگر شما به سیستم‌ عاملی مانند WebOS نگاه کنید، می‌بینید که کاملا برای وسایلی مانند تبلت‌ها طراحی شده است. نیاز کم حافظه و پردازش به انرژی و عمر طولانی‌تر باتری با استفاده از این سیستم عامل تضمین شده است.»

شاید یک راه برای مایکروسافت، استفاده از Windows Embedded Compact باشد؛ نسخه‌ای فشرده از سیستم‌عامل ویندوز که می‌تواند روی سخت‌افزارهایی با قدرت کم‌تر اجرا شود. اما مایکروسافت تاکنون اشتیاقی نسبت به استفاده از این ویندوز از خود نشان نداده است.

البته مایکروسافت می‌تواند با ویندوزفون7 به بازار تبلت‌ها هم پاسخ دهد. کار کردن با واسط این سیستم ساده‌تر از ویندوز است و بهتر به فناوری لمسی پاسخ می‌دهد. به همین دلیل برخی معتقدند مایکروسافت می‌تواند با تغییراتی این سیستم را برای وسایلی بزرگ‌تر از تلفن‌های همراه آماده کند. ویندوزفون7، در تاریخ 21 اکتبر در اروپا و آسیا و اقیانوسیه عرضه شده و ارائه آن در تاریخ 8 نوامبر در آمریکا نیز پاسخ خوبی از طرف مشتریان به همراه داشته است. شاید هم باید تا زمان عرضه ویندوز8 منتظر بود تا دید آیا مایکروسافت برای بازار تبلت‌ها نیز سیستم‌عامل مناسبی ارائه می‌کند یا خیر؟

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 102545

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 1 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 3
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام IR ۱۴:۰۳ - ۱۳۸۹/۰۸/۰۱
    0 0
    «با گذشت 10 ماه از رونمایی تبلت اچ.پی مجهز به ویندوز7 توسط استیو جابز» صحیح است؟ ظاهراً منظور از «استیو جابز» اقای «استیو بالمر» بوده است؟ امان از این نام های مشابه
  • بدون نام IR ۰۷:۴۷ - ۱۳۸۹/۰۸/۰۲
    0 0
    من نمی دونم چرا همشون اسمشون استیوه اخه چرا!
  • بدون نام IR ۰۷:۴۸ - ۱۳۸۹/۰۸/۰۲
    0 0
    من نمی دونم چرا همشون اسمشون استیوه اخه چرا! استیو مک‌آرتور استیو جابز استیو بالمر