حمل و نقل و مسافرت از چه طریقی، کمتر به گرمایش زمین دامن می‌زند: کشتی، قطار، اتوبوس، ‌هواپیما، موتورسیکلت و یا خودرو؟ اگر بلندنگر هستید و چشم‌اندازی مثلا 30 ساله دارید،‌ بهتر است به هواپیما فکر کنید.

بهنوش خرم‌روز:‌ اگر اهل سفر کردن هستید و قدری هم برای زمین و تغییرات آب‌وهوایی نگرانید، شاید برایتان جالب باشد بدانید به عنوان یک مسافر، چه‌طور می‌توانید سهم کم‌تری در گرمایش زمین یا بهتر است بگویم سهم بیشتری در نجات زمین داشته باشید.

برای رسیدن به پاسخ این سوال، گروهی از محققین برای اولین بار اثرات بلندمدت و کوتاه‌مدت سفر با انواع وسایل حمل و نقل مانند خودرو، ‌اتوبوس، قطار و هواپیما را با دقت بررسی کرده‌اند.

به گزارش دیسکاوری، بورکن کلیفلد، ‌فیزیکدان و دانشمند آب‌وهوا در موسسه بین‌المللی تحلیل سیستم کاربردی واقع در لوکزانبورگ اتریش، به اتفاق همکارانش، کشور به کشور روش‌های مختلفی را که مردم برای مسافرت انتخاب می‌کنند بررسی کردند: کشتی، قطار، اتوبوس، ‌هواپیما، موتورسیکلت و خودرو.

اغلب مطالعات قبلی که در این زمینه صورت گرفته، میزان دی‌اکسید کربن آزاد شده را ملاک ارزیابی قرار می‌دادند. اما در این مطالعه،‌ محققین طیف کاملی از آلاینده‌ها شامل دی‌اکسید گوگرد، اکسید نیتروژن و   بخار آب را ارزیابی کردند. همچنین آن‌ها مدت زمانی را که هر کدام از این گازها در اتمسفر باقی می‌مانند و نحوه اثرگذاری آن‌ها بر تغییرات آب‌وهوایی زمین را هم در نظر گرفتند. در مجموع با استفاده از مدل‌ها، چشم‌اندازی 5 و 20 و 50 ساله بر اساس هر یک از روش‌های مسافرت به دست آوردند.

به گفته این محققین، برای انتقال بار، کشتی‌ها بهترین گزینه هتند. میزان تاثیر کشتی‌ها بر تغییرات آب‌وهوایی زمین، 30 برابر کم‌تر از خودروهای سنگین باری است. به علاوه آن‌ها با آزاد کردن گوگرد تا حدی هم به خنک‌تر شدن زمین کمک می‌کنند. قطارها هم به نسبت گزینه مناسبی هستند، اما هواپیماها 42 برابر بیشتر از خودروهای سنگین باعث گرمایش زمین می‌شوند.

اما برای جابه‌جایی مسافران، تاثیر بر آب‌وهوا به مقیاس زمانی مربوط می‌شود. در فاصله یک سال بعد از سفر، مسافرت‌های هوایی در مقایسه با سفرهای جاده‌ای بیشتر به گرمایش زمین دامن می‌زنند. اما در بلندمدت، خودروها بیشتر از هواپیماها باعث گرم شدن زمین می‌شوند. چون خودروها اغلب راندمان مناسبی ندارند و در بسیاری از موارد تنها یک یا دو نفر را حمل می‌کنند. به علاوه خودرو دی‌اکسید کربن آزاد می‌کند که واقعا ماندگار است و روی گرمایش زمین تاثیر می‌گذارد. در نتیجه وقتی در یک مقیاس 20 ساله نگاه کنیم، مسافرت یک فرد با خودرو خیلی بیشتر از مسافرت یک فرد با هواپیما به افزایش گرمایش زمین منجر خواهد شد.  

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 104376

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 2 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • م. IR ۰۸:۱۱ - ۱۳۸۹/۰۸/۰۹
    0 0
    فعلاً که "کمک به عدم گرمایش زمین" 30 و اندی درصد گران شده. امیدوارم باز هم گرانتر نشود که از خجالت زمین در بیاییم!