قطع بی‌رویه درختان جنگلی، تغییرات آب‌و‌هوایی و حتی فوران‌های آتشفشانی باعث شده بسیاری از گیاهان نادر زیستگاه خود را از دست بدهند. اغلب این گیاهان به زیستگاهی تازه و مراقبت‌های ویژه نیاز خواهند داشت.

محبوبه عمیدی: سرنوشت تعدادی از نادرترین گیاهان دنیا در دست جاناتان کندان و همکارانش در باغ گیاه‌شناسی سلطنتی واقع در ریچموند انگلستان است. او که یک متخصص گیاه‌شناسی است همراه سه تن از همکارانش، مسئولیت بخش مراقبت‌های ویژه از گیاهان نادری مانند انواع ارکیده، سرخس‌ها و بسیاری از گونه‌های گیاهی دیگر را به عهده دارد.

به گزارش نیوساینتیست، این گیاهان که بسیاری از آنها دیگر در طبیعت یافت نمی‌شوند، اغلب قربانی قطع بی‌رویه درختان جنگلی، تغییرات آب‌و‌هوایی زمین، اشتیاق فراوان مجموعه‌داران برای خرید آنها و تجارت غیرقانونی یا فوران‌های آتشفشانی در زیستگاه‌شان شده‌اند.

گیاه آزمایشگاهی

کندان در حالی که به ردیف گونه نایابی از ارکیده اشاره می‌کند، می‌گوید: «بدون اغراق، نمی‌توانید در تمامی کره زمین به این تعداد Paralophia epiphytica پیدا کنید. این گیاه که زمانی بومی ماداگاسکار بوده، به دلیل قطع درختان جنگلی تقریبا منقرض شده است. کندان موفق‌شده با استفاده از بذرهایی که سال 2006 از این منطقه جمع آوری شده‌اند، 300 نمونه از این گیاه را پرورش دهد. این نمونه‌ها تا زمان مساعد شدن محیط زندگی‌شان در زیستگاه اولیه به حیات در این مرکز ادامه خواهند داد.

بعضی از این گیاهان به شرایط ویژه‌ای برای نگهداری نیاز دارند. به عنوان مثال گونه دیگری از ارکیده با نام علمی Encyclia caicensis که پیش از این ساکن جزایر تورک و کایکوس واقع در دریای کارائیب بوده، اتاقی اختصاصی دارد که شرایط آب‌و‌هوایی این منطقه برای آن مهیا شده است. این ارکیده زرد با خطوط نارنجی به دلیل بالا آمدن آب دریا و توریستی بودن منطقه، زیستگاه خود را از دست داده است.

Encyclia caicensis

بذرهای گیاه ارکیده شبیه لکه‌هایی از غبار هستند. هر کدام از این بذرها تنها چند میلیونیم گرم وزن دارند. آنها پس از ورود به آزمایشگاه تمیز و ضدعفونی می‌شوند و سپس در ژلی غنی از مواد غذایی شروع به رشد خواهند کرد. تجربیات کندان نشان می‌دهد آب آناناس می‌تواند رشد آنها را تسریع کند. او علاوه بر این از شکر، موز له شده و آب نارگیل هم برای بهبود شرایط رشد این بذرها استفاده می‌کند. گاهی بذرها رشد نمی‌کنند و باید شرایط و مواد غذایی تغییر پیدا کنند.

بسیاری از گیاهان این مجموعه رشد بسیار‌ کندی دارند. یکی از آنها گیاه ناشناخته‌ای است که تنها یک بذر از آن وجود داشته و بومی کوه‌های نپال است. کندان و همکارانش باید 5 سال دیگر صبر کنند تا این گیاه گل بدهد و امکان تشخیص گونه آن فراهم شود.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 104470

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 7 =