خانه‌ها، خشک‌شویی‌ها، رستوران‌ها و غیره، هر روز مقداری مواد شیمیایی وارد هوای شهر می‌کنند که بوی خاص شهر را می‌سازد. با داشتن نقشه بوی شهر می‌توان بوی غیرعادی حمله‌های تروریستی شیمیایی را کشف کرد

بهنوش خرم‌روز: در مورد انسان‌ها گفته می‌شود که هر کس بوی مخصوص به خودش را دارد. ظاهرا شهرها هم همین ویژگی را دارند،‌ یعنی هر شهری بوی خودش را دارد، ‌دست کم با در نظر گرفتن مواد شیمیایی که هر روز در شهر آزاد می‌شوند، می‌توان بوی خاص هر شهر را پیدا کرد. اما فهمیدن این که هر شهری چه بویی دارد به چه دردی می‌خورد؟ موضوع احساس تعلق و شناسایی شهر و مانند این‌ها نیست، مسئله تشخیص حمله‌های تروریستی شیمیایی است!

به گزارش پاپ‌ساینس، محققین می‌خواهند با جمع‌آوری اطلاعات در مورد مواد شیمیایی اطراف مناطق مسکونی، ایستگاه‌های سوخت‌گیری، رستوران‌ها و خشک‌شویی‌ها برای هر شهر مدلی پیدا کنند که از طریق آن بوی شیمیایی خاص هر شهر را طبقه‌بندی کنند. شاید این مناطق هیچ‌کدام مکان‌های معروف و مهم شهر نباشند، ‌اما بیشتر از هر جای دیگری ماده شیمیایی وارد هوا می‌کنند و بوی شهر را می‌سازند. محققین دارپا از این طریق می‌خواهند در شهرهای مختلف نقشه‌نگاری شیمیایی انجام بدهند.

به گفته محققین این طرح، برای هر منطقه 30 دقیقه یا کم‌تر زمان لازم است تا بر اساس میزان رطوبت هوا و ساعت روز، بتوان ‌اطلاعات را تنظیم کرد. همچنین بر اساس زمان‌های مختلف سال هم هر شهری نقشه بوی شیمیایی متفاوتی خواهد داشت. همه این اطلاعات در کنار هم نقشه‌ای را تشکیل خواهد داد که مسیر گذر یک گاز در کل شهر را با دقت ده تریلیونوم نشان می‌دهد.

بدین ترتیب، ‌دارپا خط پایه‌ای از مواد شیمیایی طبیعی موجود در هر شهر به دست می‌آورد و از این طریق، وجود هر نوع ماده شیمیایی غیرعادی در شهر شناسایی می‌شود. تا ششم ژانویه سال میلادی آینده، ‌دارپا پذیرای طرح‌های تحقیقاتی برای نحوه ساختن یک مدل کارامد بر اساس این اطلاعات است.  

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 107678

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 1 =