نخجوانی: اگر خبر برکناری من صحت پیدا کند به نفع شخص من و خانواده ام است. آنچه مقرر شده است حتما اتفاق خواهد افتاد.

سمیه فتحی: کاپیتان رضا نخجوانی معاون وزیر راه وترابری و رئیس سازمان هواپیمایی در حالی روز شنبه در جمع خبرنگاران حاضر شد که شائبه برکناری وی از ریاست سازمان هواپیمایی کشور در روزهای گذشته این بار رنگ جدی تری به خود گرفته است. هرچند صحت و سقم کنارگیری نخجوانی  از این سمت در هاله ای  از ابهام قرار دارد. با این وجود به گفته برخی آگاهان رضا نخجوانی علی رغم وجود برخی اختلافات قبلی با حمید بهبهانی وزیر راه وترابری در ماههای گذشته توانسته با تغییر رویکرد درعملکردش تا حدودی فضای مناسبی برای فعالیت شرکت های هواپیمایی فراهم کند. با این حال ورود کارشناسان ایکائو در روزهای گذشته و مطلوب ارزیابی کردن عملکرد سازمان هواپیمایی کشوری بهانه ای شد تا رضا نخجوانی برای دومین بار در یکسال گذشته در جمع خبرنگاران حضور یابد و از آخرین وضعیت بخش هوانوردی کشور به همراه معاونانش، سخن بگوید. مشروح این نشست را در ادامه خواهید خواند:

پست و سمت امانتی در اختیار افراد است

رضا نخجوانی معاون وزیر راه و ترابری و رئیس سازمان هواپیمایی کشوری که با ظاهرای متفاوت باز دفعات قبلی با لباس خلبانی به جمع خبرنگاران آمده بود برخلاف نشستهای معمول خبری بجای  ارائه گزارش عملکرد در بخش مربوطه از خبرنگاران خواست از همان ابتدا سوالات شان را مطرح کنند.

به همین جهت نخجوانی در ابتدای این نشست در پاسخ به سوال خبرنگار خبرآنلاین در باره اینکه آیا کناره گیری شما از سمت ریاست سازمان هواپیمایی کشوری در روزهای گذشته در محافل خبری مطرح شده است صحت دارد ؟ ، گفت: اگر این خبر صحت پیدا کند به نفع شخص من و خانواده ام است. آن چیزی که مطمئن باشید آنچه مقرر شده است حتما اتفاق خواهد افتاد. این سوال باید از مسولان امر پرسیده شود، برای بنده مهم نیست.

وی  ادامه داد: گرچه من با وزیر راه وترابری ارتباط بسیار صمیمی دارم اما حق قانونی ایشان است هر زمان بخواهند معاونانشان را تغییر دهند. برای بنده این مهم بوده که کارهایی که در این زمان در سازمان هواپیمایی کشوری انجام شد، تماما در جهت ارتقای بخش هوانوردی کشور بوده است.

به خواست مکرر مردم تصمیم گرفتیم توپولف را از ناوگان خارج کنیم

معاون وزیر راه و ترابری در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی آخرین اولتیماتوم سازمان هواپیمایی کشوری برای خروج توپولف از ناوگان هوایی کشور تا چه زمانی است؟، تصریح کرد: واژه اولتیماتوم در امور سیاسی بکار برده می شود. ما در صنعت هوانوردی از ادبیات ملایم تری استفاده می  کنیم. بر این اساس با توجه به استانداردهای فنی و عملیاتی پروازو وضعیت ناوگان هوایی کشور و مقرون به صرفه بودن از نظر اقتصادی تصمیم گرفته شد تا هواپیمای توپولف از ناوگان خارج شود.

 وی افزود: توپولف فاقد ویژگی های لازم در شرایط اقتصادی کشور است همچنین دستاوردی برای ما نداشته است به همین جهت همانطور که قبلا گفته بودم به خواست مکرر مردم تصمیم گرفتیم توپولف را از ناوگان خارج کنیم.

نخجوانی با اعلام اینکه تمام توپولف های اجاره ای از ناوگان خارج شده اند گفت اکنون خروج توپولف های ملکی را در برنامه داریم که تعداد آنها 22فروند هستند که با توجه به برنامه ریزی های انجام شده در تلاش هستیم تا بهمن ماه این تعداد هم از مدار خارج شوند.

سازمان هواپیمایی کشوری در انتخاب هواپیما و نوع آن دخالتی ندارد

رئیس سازمان هواپیمایی کشوری در خصوص نوع هواپیماهای جایگزین توپولف تصریح کرد: سازمان هواپیمایی کشوری در انتخاب هواپیما و نوع آن دخالتی ندارد. این شرکت های هواپیمایی هستند که با توجه به شرایط اقتصادی خود هواپیماهای مورد نیازشان را خریداری می کنند.

وی افزود:  براساس مقررات بین المللی با شرکت های هواپیمایی رفتار می کنیم. براین اساس هر هواپیمایی که آنها وارد می کنند اگر استاندارد های لازم را داشته باشند قطعا تایید خواهیم کرد. در غیر این صورت اجازه پرواز به هواپیماهای نا ایمن را نمی دهیم.

نخجوانی در پاسخ به این پرسش که چرا هواپیمای ام.دی جایگزین توپولف شده است تصریح کرد شرکت های هواپیمایی با توجه به شرایط اقتصادی شان تصمیم می گیرند چه هواپیمایی را وارد کشور کنند. اکنون برخی شرکت ها ام دی را به جای توپولف انتخاب کرده اند هر چند ما معتقد هسیتم با توجه به افزایش 30 درصدی نرخ هواپیما این شرکت ها می توانند هواپیماهای بهتر از ام دی وارد ناوگان کنند.

65درصداز هواپیماهای موجود در ناوگان فعالند

کاپیتان نخجوانی در خصوص توسعه ناوگان هواپیمایی کشور و خرید هواپیماهای جدید هم گفت: سازمان هواپیمایی کشوری از پذیرش هواپیما با تکنولوژی برتر استقبال می کند و از شرکت های هواپیمایی تقاضا دارد تا هواپیماهای با این ویژگی ها وارد کشور کنند. به هر حال در سال جدید شرکت هواپیمایی ماهان 8فروند ایرباس خریداری کرده است که 7فروند آن وارد ناوگان شده است. وی ادامه داد 24 فروند هواپیمای جدید نیز پذیرش شده است که از خانواده ارباس ؛ بئواینگ و ام دی هستند.

رئیس سازمان هواپیمایی کشوری با اعلام اینکه میانگین سنی این هواپیماها 15 سال است گفت: هدف ما یافتن جایگزینی مناسب برای توپولف است و امید داریم هواپیماهای که جایگزین می شوند به توانند سبب توسعه و ارتقا بخش هوانوردی کشور شوند. براین اساس تاکنون بالغ بر 3500صندلی به ناوگان اضافه شده است.

نخجوانی با اشاره به اینکه 65 درصداز هواپیماهای موجود در ناوگان فعال هستندو 35 درصد غیرفعال هستند گفت: تعدادی از هواپیماها سنشان آنقدر بالا رفته که ارزش تعمیر و نگهداری هم ندارند اما چون در کشور وجود دارند جز آمار نیز به حساب می آیند با این حال برنامه های در جهت جایگزینی ناوگان در ماه های گذشته انجام داده ایم که به آن اشاره شد.

ایران 140 برای پرواز نیاز به مجوز سازمان هواپیمایی دارد

معاون وزیرراه و ترابری در پاسخ به سوال خبرنگاری آیا شما به عنوان رئیس سازمان هواپیمایی کشوری اجازه پرواز به هواپیمایی ایران 140 را خواهید داد تصریح کرد: هواپیمایی ایران 140 با تکنولوژی بومی و مشارکت خارجی ها ساخته شده است با توجه به اینکه بیشتر تکنولوژی به کار رفته در این هواپیما توسط متخصصان داخلی به کار گرفته شده است ما نیز از این امر استقبال خواهیم کرد. اگر با توجه به استانداردهای بین المللی ایران 140 تایید شود اجازه پرواز در ناوگان مسافری را خواهیم داد.

نخجوانی در پاسخ به این پرسش که ظاهرا رئیس سابق سازمان هواپیمایی کشوری به دلیل عدم ایمنی ایران 140 در ناوگان هواپیمایی کشوری با استفاده آن در ناوگان مخالفت کرده بود. در مقابل منوچهر منطقی گفته است در آخر امسال هواپیماهای ایران 140 در ناوگان مسافری پرواز خواهد کرد، تاکید کرد: روسای گذشته سازمان دوستان و همکارانم هستند. بنده امروز وارث بسیاری از خدماتی هستیم که آنها انجام داده اند طبیعی است اگر آنها مجوز بهره برداری را نداده اند شاید هنوز آمادگی لازم را این هواپیما نداشته است. بنده هم تاکید کردم اگر ایران 140 استانداردهای لازم را کسب کند هیچ مانعی را برای پرواز در ناوگان برایش نمی بینم .

صنعت هوانوردی را نمی توان با سوبسید  و یارانه اداره کرد

رئیس سازمان هواپیمایی در خصوص تغییر نرخ بلیت هواپیما به اجرای قانون هدفمند کردن یارانه ها تاکید کرد: صنعت هوانوردی را نمی توان با سوبسید  و یارانه اداره کرد. بلکه باید نظام بازار حاکم شود از این جهت با اجرای قانون هدفمندکردن یارانه ها برای این مهم باید تصمیم گیری شود وی افزود: افزایش 30درصدی بلیت هواپیما همانطور که اعلام کردم مربوط به جبران زیان انباشه شده شرکت های هواپیمایی در سال های گذشته بود که آنها انتظار داشتند که این امر اتفاق بی افتد.

نخجوانی درباره اینکه سازمان هواپیمایی کشوری چه نظامی را برای  تعیین نرخ بلیت هواپیما مطلوب می داند، گفت : مطلوب شرکتهای هواپیمایی این است که متناسب به سطح کیفیت خدمات، زمان پروازها، ساعت پیک سرویس های که داده می شود نرخ متغیر با توجه به عرضه و تقاضا در بازار برای بلیت هواپیما درنظر گرفته شود.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 109625

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 13 =