بر اساس دستور محمود عباس به فرماندهان سیستم‌های امنیتی، تمامی زندانی‌های حماس که بر اساس مسائل امنیتی دستگیر شده‌اند، آزاد خواهند شد

جنبش مقاومت اسلامی فلسطین منسوب به حماس اندک اندک پس از دو سال انزوای سیاسی و اقتصادی چاره‌ای برای جهانیان نگذاشته است جز مذاکره با گروهی که آمریکا و اروپا آن را تروریست می‌دانند. حضور جیمی کارتر در نوار غزه و پیشنهادهای تحلیل گران مسائل خاورمیانه مبنی بر برقراری رابطه با حماس اندک اندک این گروه را از انزوا بیرون می‌کشد. در نخستین مرحله این تحولات رهبر تشکیلات خودگردان فلسطین محمود عباس در تازه‌ترین موضع‌گیری مثبت نسبت به این گروه هموطن دستور آزادی تمامی بازداشت شدگان حماس را که در زندان‌های سیستم‌های امنیتی تشکیلات خودگردان فلسطین در کرانه باختری به سر می‌برند، صادر کرده است.

بر اساس دستور محمود عباس به فرماندهان سیستم‌های امنیتی، تمامی زندانی‌های حماس که بر اساس مسائل امنیتی دستگیر شده‌اند، آزاد خواهند شد؛ مشروط بر این که خطری برای امنیت و نظم عمومی نباشد. بر اساس این دستور زندانیان حماس در چند مرحله آزاد می‌شوند که در نخستین این مراحل بیست نفر آزاد خواهند شد. سخنگو فتح اعلام کرد که آزادی بازداشت شدگان در چارچوب فراهم کردن فضا برای موفقیت مذاکرات ملی صورت می‌گیرد.

یک مقام نزدیک به فتح همچنین ادعا کرد که فتح از شبه نظامیان مسلح وابسته به حماس انتظار ندارد که چنین گامی را بردارند‌ چرا که آنها سلاح در اختیار دارند و بر نوار غزه مسلط هستند.

الاحمد رئیس فراکسیون فتح در شورای قانونگذاری فلسطین از تمامی گروه‌ها و جامعه مدنی از جمله رسانه‌ها خواست در راستای اعمال فشار بر دو جنبش فتح و حماس جهت پایان دادن به اختلافات که یک نیاز ملی است، وارد عمل شوند.

تصمیم تشکیلات خودگردان فلسطین برای آزادی اسرای حماس استقبال نیروهای حماس را به دنبال داشت. صلاح البردویل، از رهبران جنبش حماس از آزادی زندانیان حماس از سوی محمود عباس استقبال کرده و گفت: این اقدام‌ها مثبت و در جهت رفع موانع موجود در مذاکرات ملی فلسطینی‌هاست.

پیش از این جنبش حماس آمار زندانیان در اختیار تشکیلات خودگردان را 750 نفر اعلام کرده بود.

ایهود باراک: رؤیای صلح اوباما زیباست!  
ایهود باراک وزیر دفاع اسرائیل که از معدود سیاستمداران اسرائیلی است که مخالف تندروی‌ها نخست‌وزیری جدید و وزیر امورخارجه است در تازه‌ترین اظهاراتش در قاهره مدعی شد که امکان برقراری صلح در منطقه و میان اسرائیلی‌ها و فلسطینی‌ها وجود دارد. باراک پس از دیدار با حسنی مبارک رئیس‌جمهوری مصر در مصاحبه‌ای مطبوعاتی از اظهارات اخیر بنیامین نتانیاهو در خصوص صلح در منطقه حمایت کرد. باراک این سخنرانی را گامی بزرگ و رو به جلو خواند. رهبر حزب کارگر اسرائیل تأکید کرد که امکان تشکیل دو کشور مستقل اسرائیل و فلسطین در کنار هم وجود دارد.

وزیر جنگ این رژیم با تأکید بر وجود برخی اختلاف‌ها میان واشنگتن و تل‌آویو گفت: اختلافات میان دولت اسرائیل و دولت آمریکا درباره‌ راه‌های اجرای برخی جنبه‌های عملی روند صلح بسیار ناچیز است. ما برخی شروط را در قبال آنچه که باراک اوباما در سخنانش درباره‌ توقف شهرک‌سازی‌ها و لزوم آن مطرح کرد، قبول داریم.

باراک در ادامه سخنانش با لحنی آمیخته به طنز اعلام کرد که دولتش از رویای اوباما برای برقراری صلح در منطقه حمایت می‌کند.

آخرین تلاش‌های مصر برای برقراری آشتی ملی در فلسطین
روزنامه هاآرتص چاپ اسرائیل در تازه‌ترین افشاسازی‌های خود از جزئیات طرح 10‌بندی مصر درباره آینده مذاکرات صلح ملی در فلسطین خبر داد. این طرح مصر متشکل از 10 بند است که نخستین آن تشکیل هیأت اداری موقت از سوی سازمان‌های فلسطینی است که همانند دولت متحد ملی در نوار غزه برای اداره اوضاع تا ژانویه‌ سال 2010، همزمان با زمان برگزاری انتخابات ریاست تشکیلات خودگردان و شورای قانونگذاری فلسطین، عمل کند. براساس بند دوم، مسئولیت تشکیل دولت را با حفظ سمت ریاست جمهوری بر عهده خواهد داشت. البته بر اساس این طرح سلام فیاض نخست‌وزیری را بر عهده نخواهد داشت.

بر اساس بند سوم، گروه‌های فلسطینی متعهد به احترام به نتایج انتخابات سال 2010 در کرانه باختری و نوار غزه خواهند بود.

بر اساس اطلاعات منتشر شده در هاآرتص مصری‌ها به حماس هشدار داده‌اند که تنها تا هفت ژوئن فرصت پاسخ دارد؛ در غیر این صورت مصر، غزه را از این طرح کنار خواهد گذاشت و گذرگاه‌ رفح همچنان بسته خواهد بود و حماس به حال خود رها خواهد شد.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 11253

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 2 =