تاکنون نتایج جستجوهای اینترنتی منحصر به خود شما بود، اما موتورهای مطرح جستجو در تلاشند با اجتماعی‌تر کردن نتایج جستجو، نظرات دوستان و آشنایانتان را نیز در ارائه نتایج دخیل کنند.

ابوالفضل کریمی: مدت‌های طولانی جستجو فقط محدود به شما و خود شما می‌شد. اما اکنون دیگران هم می‌توانند روی نتایجی که شما به دنبال آن هستید، تاثیرگذار باشند.

به گزارش بی‌بی‌سی، زمانی که شما به سایت‌هایی مانند گوگل، بینگ، ASK و یا مانند آن سر می‌زنید؛ تنها چیزی که به حساب می‌آید شما و خود شما هستید. شما دو یا سه کلمه کلیدی را جستجو می‌کنید و نتایج جستجو بر اساس همان متنی که نوشته‌اید، برای شما نمایش داده می‌شود. در برخی موارد اضافه کردن نتایج جستجوهای گذشته شما می‌تواند یافته‌ها را اندکی ارتقا ببخشد، اما به طور کلی در جستجو تاکید اصلی بر روی هر شخص است.

اما این روند به طور کلی در حال تغییر است. هم سایت گوگل و هم بینگ در حال توسعه روش‌هایی هستند که طی آن، محتوای اجتماعی که شما در سایت‌ها قرار می‌دهید بتواند در نتایج جستجو تاثیرگذار باشد. محتوای اجتماعی روشی است که شما می‌توانید در دنیای آنلاین با دوستان، اعضای خانواده و دوستان مجازیتان در ارتباط باشید.

کی لو، مدیر سایت بینگ در مایکروسافت در این باره گفت: «اگر شما به مشتریان امروزه وب توجه کنید، متوجه می‌شوید تا کنون نتایج جستجو به شکلی بوده که گویا شما تنها شخصی هستید که در سیاره زمین زندگی می‌کنید. به همین دلیل است که معمولا نتایج جستجویی که یک شخص دریافت می‌کند با آن چیزی که او واقعا به دنبال آن است زمین تا آسمان تفاوت دارد. البته ممکن است یک جستجو فقط برای شما کاربرد داشته باشد و هیچ سودی برای دیگران به همراه نداشته باشد. برای مثال می‌توان به عبارت جستجوی " یک کفش ارزان‌قیمت" اشاره کرد که پاسخ منطقی و مناسب بستگی بسیاری به سطح درآمد شما دارد و به همین دلیل یک جستجوی کاملا شخصی است».

تام استاکی یکی از مدیران محصولات جستجوی گوگل در این باره گفت: «نکته مهم این است که محتوای دیجیتال می‌تواند نتایجی را که یک فرد با جستجو پیدا می‌کند، به طور قابل توجهی تغییر دهد. برای مثال اگر یکی از دوستان شما در مورد یک موضوع خاص در وبلاگش مطلبی قرار دهد، احتمال این که شما نسبت به آن علاقه‌مندی داشته باشید بیش‌تر از زمانی است که یک فرد غریبه این کار را انجام دهد. هرچه مردم بیشتر جستجو کنند، محتوای دیجیتال برای آن‌ها اهمیت بیش‌تری پیدا می‌کند. این محتوا در موبایل‌ها کاربرد بسیار مهم‌تری دارد. در بعضی از این محتواها موقعیت هر فرد و زمان ارسال مطالب را به سادگی می‌توان پیدا کرد».

به طور کل دانشمندان امیدوارند در آینده علاقه‌مندی‌های دوستان شما بتواند روی نتایج جستجو تاثیرگذار باشد.

یافتن دوستان
آقای لو در این باره گفت: «تاکنون سایت‌های جستجو در پیدا کردن جستجوگران یک مطلب خاص و شیوه آنها در انجام این کار مشکل داشتند. اما شبکه‌های اجتماعی اکنون همه چیز را تغییر داده‌اند. اکنون شما به سادگی با افرادی که می‌شناسید، ارتباط برقرار می‌کنید و نظرات و اطلاعات خاصی را با آن‌ها به اشتراک می‌گذارید».

بر همین اساس، بینگ و فیس‌بوک قراردادی را امضا کرده‌اند تا بتوانند از ارتباط بین 500 میلیون نفر که از طریق این سایت با هم اطلاعات رد و بدل می‌کنند، استفاده کنند.

به این ترتیب محتوای اجتماعی یک شخص می‌تواند فیلتری شود تا اطلاعات موجود در وب را به شکل منطقی‌تری دسته‌بندی کند. به این ترتیب افراد متمایل می‌توانند به سایت‌هایی مانند بینگ اجازه دهند اطلاعاتی را که آن‌ها برای دوستانشان تولید می‌کند، روی نتایج جستجویی که آن‌ها می‌بینند تاثیرگذار باشد.

در این بین زمانی که شما تصمیم به خرید یک کتاب خاص یا رفتن به یک رستوران می‌گیرید و می‌خواهید از طریق جستجو به پاسخ خود برسید، نظرات و تاثیر دوستانتان اهمیت بسیار بیش‌تری پیدا می‌کند.

مردم برای تصمیم‌گیری معمولا به این موضوع توجه می‌کنند که چه چیزی از همه محبوبیت بیش‌تری دارد، علاوه بر آن توصیه کارشناسان و افراد مورد اعتماد نیز در این بین تاثیر زیادی دارد.

تاکنون ماشین‌های جستجو به شما کمک می‌کردند بتوانید محبوب‌ترین‌ها را پیدا کنید. اما در این بین نظرات دوستان و افراد مورد اعتمادتان چندان مورد توجه قرار نمی‌گرفت. اما می‌توان به بخشی از این اطلاعات با جستجو در محتوای اجتماعی که هر شخص در سایت‌های اجتماعی و سایت‌های دیگر به جا می‌گذارد، دست پیدا کرد.

علاوه بر سایت‌های اجتماعی، با ذخیره کردن فایل‌های خاص روی کامپیوترهای شخصی که کوکی نامیده می‌شود نیز می‌توان به این اطلاعات دسترسی پیدا کرد.

132/د

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 115024

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 8 =