اغلب مردم فکر می‌کنند پروفایل اینترنتی افراد و شخصیتی که از خود در دنیای سایبر می‌سازند، دروغین و غیرواقعی است؛ اما به‌نظر می‌رسد این پیش‌فرض در مورد شبکه‌های اجتماعی مانند فیس‌بوک درست نباشد.

مجید جویا: در یکی از داستان‌های تصویری معروف مجله نیویورکر، سگی به سگ دیگر می‌گوید: «در اینترنت، هیچ کس نمی‌فهمد که تو یک سگ هستی».

اینترنت با مشکل رسوایی دروغگویی در عرصه دیجیتال روبرو است. ولی در فیس‌بوک ، چیزی که می‌بینید چیزی خواهد بود که به دست می‌آورید؛ دست کم در یک تحقیق بر روی جوان‌های تازه بالغ دو پا که این طور بود.

به گزارش وایرد ساینس، میتیا بک از روانشناس‌های دانشگاه یوهانس گوتنبرگ در ماینز آلمان می‌گوید آن دسته از کاربران فیس‌بوک در ایالات متحده که در سن کالج هستند، عضو یک سایت شبکه اجتماعی مشابه فیس‌بوک در آلمان هستند و عموما ویرایش دقیقی از شخصیت خود را در پروفایل‌های آنلاین خود نشان می‌دهند. بک و همکارانش در مقاله خود که به زودی در ژورنال علوم روانشناسی منتشر خواهد شد، چنین نتیجه گرفتند که مردم از سایت‌های شبکه‌های اجتماعی بیشتر برای این استفاده می‌کنند که نشان بدهند واقعا چه کسی هستند، تا اینکه ویرایش‌های ایده‌آلیستی خود را در آن قرار دهند.

بک می‌گوید: «شبکه‌های اجتماعی آنلاین خیلی محبوبند و احتمال این که شخصیت واقعی مردم را نشان دهند، خیلی زیاد است؛ چرا که به مردم این امکان را می‌دهند که تعاملات اجتماعی را طوری انجام دهند که از خیلی از جهات واقعی به نظر برسد».

گروه تحت هدایت بک، پروفایل‌ها و ویژگی‌های  شخصی 133 کاربر امریکایی فیس‌بوک و 103 کاربر آلمانی یک سایت شبکه اجتماعی دیگر را که در آلمان خیلی محبوب است، بررسی کردند. محتوای پروفایل‌ها بر حوزه‌هایی متمرکز بود که در آنها داوطلب‌ها به خود در مواردی مانند برون گرایی، دلپذیری، وجدان و دیانت، بی‌ثباتی احساسی و باز بودن برای تجربه‌های جدید امتیاز می‌دادند.

افراد آزمایش (که در سنین بین 17 و 22 سال بودند) دو بار شخصیت خود را ارزیابی کردند، اول با آموزش‌هایی برای تشریح شخصیت واقعی خود و سپس برای به تصویر کشیدن یک تصویر ایده‌آل گرایانه از خود.

سپس، دانشجویان دستیاران پژوهشی (نه نفر در ایالات متحده و ده نفر در آلمان) شخصیت داوطلبان را بعد از نگاه کردن به پروفایل‌های شخصی آنها امتیاز بندی کردند. آن امتیاز بندی‌ها بیشتر با شخصیت واقعی داوطلب‌ها سازگاری داشتند تا شخصیت ایده‌آل آنها، به خصوص برای برونگرایی و باز بودن.

با توجه به نتایج این تحقیق و همچنین تحقیقات قبلی می‌توان گفت که فیس‌بوک برای زندگی خیلی واقعی است، تا جایی که رویارویی با یک نفر در آنجا برای اولین بار، عموما منجر به  ارزیابی دقیق‌تری از شخصیت وی می‌شود تا اینکه بخواهیم بعد از ملاقات چهره به چهره با وی، این ارزیابی را داشته باشیم.

آدریانا ماناگو، یک دانشجوی فوق لیسانس روانشناسی در دانشگاه یوسی‌ال‌ای، یافته‌های جدید را «قانع کننده» ولی ناتمام می‌داند. ماناگو اشاره می‌کند که دانشجویان کالج در فیس‌بوک و دیگر شبکه‌های اجتماعی معمولا چیزی را که به عنوان بهترین ویژگی‌های اجتماعی خود می‌دانند عنوان می‌کنند. به نظر او، این شخصیت‌ها از آن عمقی برخوردار نیستند که ارزیابی‌های گسترده شخصیتی مانند آن‌هایی که در تحقیق بک انجام شدند از آن بهره‌مند هستند. و توصیفات عملی دانشجویان از شخصیت خود شاید شامل ارتقایی از شخصیت واقعی آنها باشد، و اینگونه همبستگی بین رتبه بندی ناظران و شخصیت واقعی دانشجویان بیشتر می‌شود.

مانگو می‌گوید: «پروفایل‌های آنلاین، بازتابی بهبود یافته از چیزی که آنها در عمل هستند را به نمایش می‌گذارند». در یک تحقیق انجام شده در سال 2008، او و همکارانش دریافتند که 23 دانشجوی کالج بعضی از اوقات از دیگر شبکه اجتماعی آنلاین، یعنی مای‌اسپیس، برای بهبود تصویر خود استفاده می‌کردند، حال یا با استفاده از فتوشاپ برای پاک کردن آکنه از روی صورت خود و یا با آپلود کردن فیلم‌هایی از خود در حال رانندگی با یک ماشین اسپورت با سرعت زیاد.

با این حال، به گفته ساندرا کالورت از روانشناسان دانشگاه جرج تاون در واشینگتن دی‌سی، هنوز یافته‌های جدید منطقی به نظر می‌رسند. او تاکید می‌کند که سایت‌های شبکه‌های اجتماعی گونه جدیدی از ارتباطات را در بین نوجوانان و جوانان به وجود آورده‌اند، که در آنها فرد می‌تواند محتوای شخصی را خلق کند که به گروه زیادی از دوستانش فرستاده می‌شود.

در یک تحقیق انجام شده در سال 2009 بر روی استفاده از فسیبوک در میان 92 دانشجوی کالج، گروه کالورت دریافتند که میانگین تعداد دوستان زنان جوان عدد خیلی بزرگ 401 نفر است، در حالی که این رقم برای مردان جوان 269 نفر بود.

کد خبر 47326

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 14 =