اوباما از بین 6 گزینه اصلی برای وزارت آموزش آمریکا، کسی را برگزیده که هیچ سابقه معلمی ندارد.

علیرضا نورایی: در حالی که باراک اوباما اعضای احتمالی کابینه اش را یکی یکی معرفی می‌کند، بحث درباره گزینه های محتمل برای وزارتخانه‌های مختلف دولت ایالات متحده هم در رسانه‌های جهان بالا گرفته. گرچه طبیعتا وزرایی که بیشتر با دنیا کار دارند (وزارت خارجه، وزارت دفاع، وزارت انرژی) بیشتر مورد توجه رسانه‌ها هستند، اما بد نیست درباره وزیر آموزش کابینه اوباما و روند انتخاب او هم بیشتر بدانیم.

در صورتی که وعده های کمپین اوباما تحقق یابد، جانشین مارگارت اسپلینگ، وزیر کنونی آموزش آمریکا، باید مدیریت بازسازی اساسی سیستم آموزش عمومی را که هزینه ای 18 میلیارد دلاری برایش برآورد شده را به عهده بگیرد.

وزیر آموزش جدید باید بلافاصله در انتظار آزمونی بزرگ در تغییر و تصویب مجدد قانون «هیچ کودکی ترک نشده» یا به اختصار NCLB باشد که در دولت بوش تدوین شده و تصور می شود که اولویت نخست کنگره باشد. از انتظاراتی که از او می رود سرمایه گذاری در تاسیس مدارس دولتی و گسترش مراکز پیش دبستانی به موازات افزایش پاسخگویی و ارتقای کیفیت آموزش کادر معلمان است.

یک جامعه‌شناس، وزیر آموزش
در هفته های اخیر کمپ های مختلف آموزشی سیل گزینه های پیشنهادی خود را برای وزارت آموزش، به سمت سمت اوباما روانه کرده اند. انجمن آموزش ملی، بزرگترین اتحادیه معلمان، تلاش زیادی برای معرفی فرمانداران کنونی یا سابقی کرد که مدارس را در اولویت کارهای قرار داده اند.

تا هفته اخیر، 6 نفر محتمل ترین گزینه ها برای احراز سمت وزارت آموزش ایالات متحده به شمار می رفتند؛ جوئل کلین، مسئول مدارس شهر نیویورک؛ لیندا دارلینگ هموند، مشاور ارشد اوباما در امور آموزش؛ آرن دانکن، مدیر عامل مدارس عمومی شیکاگو؛ جیمز هانت، فرماندار سابق کارولینای شمالی؛ جانت ناپولیتانو، فرماندار آریزونا؛ و آخرین گزینه، و شاید جالب ترین و دور از ذهن ترین گزینه کالین پاول، وزیر سابق خارجه در دولت بوش بود.

اما از میان این گزینه ها آرن دانکن به عنوان عضو جدیدا شناخته شده کابینه اوباما سر بیرون آورده است. دانکن 44 ساله که روزی آرزو می کرده مربی حرفه ای بسکتبال باشد، در سال 1987 در رشته جامعه شناسی با درجه عالی از دانشگاه هاروارد فارق التحصیل شد. او در خانواده ای معلمی به دنیا آمد، پدرش استاد روانشناسی در دانشگاه شیکاگو بود و مادرش برنامه ای برای تدریس خصوصی تدوین کرد و آن را برای 48 سال اجرا کرد.

معلم نبوده اما تجربه‌اش را دارد
گرچه او در کارنامه اش تجربه معلمی ندارد ولی از او به عنوان یک فرد مجرب در امور سیاست ها و مدیریت آموزشی یاد می کنند. در 1992 دانکن هدایت «ابتکار آموزشی آریل» را بر عهده گرفت، برنامه ای که برای ارتقای فرصت های تحصیلی کودکان جنوب شهر شیکاگو در نظر گرفته شده بود. او در سال 1998 به «مدارس عمومی شیکاگو» می پیوندد. در سال 1999 دانکن قائم مقام مدیر عامل این مدارس می شود. شهردار شیکاگو در ژوئن 2001 او را در سمت مدیر عامل مدارس عمومی این شهر به عنوان سومین ناحیه بزرگ آموزشی در آمریکا، گماشت. دانکن در می 2003 به دریافت دکترای افتخاری حقوق از دانشکده لیک فارست نائل شد. او طی 17 سال در دهه های 1970 و 1980 ، 9 اعتصاب از سوی معلمان را تجربه کرده است.

ولی چه چیز آرن دانکن را در ردیف افراد لایق برای نشستن بر مسند وزارت آموزش می کند؟ تایم در معرفی کاندیدا های احتمالی این سمت، او را به عنوان یک اصلاحگر در شهر بزرگ شیکاگو معرفی می کند، و این در حالی است که اصلاح و تغییر شعار اصلی کمپین اوباما بود. تایم به این اشاره می کند که او دوست نزدیک رئیس جمهور منتخب است و از دو دهه قبل همبازی او در بسکتبال بوده است. به علاوه او یک انتخاب خنثی به حساب می آید که وابستگی ویژه ای به احزاب سیاسی ندارد.

اوباما و دانکن از تعدادی از مدارس شیکاگو بازدید کرده اند. در اکتبر 2005، ایشان از مدرسه دوج رونسانس بازدید کردند، مدرسه ابتدایی که در حال سقوط بود؛ دانکن مدرسه را تعطیل کرد و آن را با کادری جدید به عنوان یک مدرسه عمومی فعال و یک مرکز آموزش معلمان، بازگشایی کرد

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1164

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 6 =