رئیس سازمان بازرسی کشور هم درباره قطعی پیامک‌ها موضع گرفت.

هادی نیلی: امروز، شانزدهمین روزی است که امکان ارسال پیامک در شبکه تلفن همراه مختل شده است. هرچند سه روز پیش این امکان مجدداً برای شماری از شهرهای کشور برقرار شد، اما هنوز تهرانی‌‌ها نه می‌توانند پیامک بفرستند و نه می‌توانند پیامک بگیرند.

پنج‌شنبه‌شب دوهفته ‌پیش که کاربران اپراتورهای مختلف متوجه شدند نمی‌توانند پیامک بفرستند یا بگیرند، حدسش دشوار نبود که این اختلال باید ربط‌هایی به انتخابات ریاست‌جمهوری که فردایش برگزار شد، داشته باشد. ظاهراً درگیری‌های روزهای بعد از انتخابات، انگیزه اعلام‌نشده نهادهای معرفی‌نشده برای قطع‌نگه‌داشتن پیامک‌ها را حفظ کرد تا این‌که از همین جمعه، کاربرانی در شهرهایی جز تهران توانستند بعد از دو هفته پیامک بفرستند اما هنوز تهرانی‌ها از این پرکاربردترین امکان شبکه موبایل محروم هستند و هیچ‌کس هم به‌درستی به آنان پاسخ نمی‌دهد که چرا نباید بتوانند پیامک بفرستند یا بگیرند؛ هرچند حدسش چندان دشوار نیست.

پیامک به نفع انتخابات
در فقدان شبکه‌های گسترده و نظام‌یافته اطلاع‌رسانی مانند تلویزیون خصوصی یا روزنامه‌های پرفروش، این پیامک بود که به یکی از اصلی‌ترین ابزارهای تبلیغاتی میرحسین موسوی و مهدی کروبی تبدیل شد. البته نامزدهای دیگر و طرفدارانشان هم از این ابزار بی‌بهره نماندند اما اردوگاه تبلیغی این دو نامزد از این ابزار بیشترین بهره را گرفت. تا جایی که اعلام شد میانگین ارسال پیامک در روزهای انتخابات از 65 میلیون به 90 میلیون ارسال رسید. میزان ارسال پیامک در شبکه همراه اول به طور میانگین روزانه حدود 65 میلیون است که این رقم در روز‌های انتخابات با افزایش 25 میلیونی به 90 میلیون پیامک در روز بالغ شد.

آخرین پیامک‌هایی که شب انتخابات گوشی به گوشی فرستاده می‌شد، دو شایعه بود: یکی حاکی از به‌کارگرفته‌شدن خودکارهایی با جوهر پاک‌شونده در شعبه‌های رأی‌گیری، و یکی هم درباره پاسخ تند رهبری به نامه هاشمی رفسنجانی. هردو این شایعات از طرف نهادهای مرتبط تکذیب شد اما در عین حال آخرین پیامک‌هایی بود که به طور گسترده منتشر شد.

وزارت ارتباطات پاسخگو باشد
دیروز در حاشیه همایش نظارت الکترونیک، خبرنگاران از مصطفی پورمحمدی، رئیس سازمان بازرسی کل کشور، درباره این‌ پرسیدند که آیا علت قطع سیستم پیامک مشخص شده و سازمان بازرسی این موضوع را دنبال خواهد کرد یا خیر پورمحمدی پاسخ داد: این موضوع جزو مشکلاتی است که باید از وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات سؤال شود ولی یک سری اشکالات اجرایی است که ایجاد شده و ما هم آن را منتقل کرده‌ایم که آقایان باید توضیحات لازم را در این باره بدهند. او در پاسخ به خبرنگاری که گفت قبل از انتخابات حامیان برخی کاندیداها موضوع قطع احتمالی پیامک را تذکر داده بودند که این موضوع از شب انتخابات آغاز شد و تاکنون ادامه دارد، گفت: بخشی از این مشکلات به خاطر تدابیر امنیتی است و اجتناب‌ناپذیر است. طبعاً باید این مسئله از مسئولان امنیتی سئوال شود که این موضوع تا چه اندازه مرتبط با تدابیر امنیتی بوده و چه اندازه مربوط به مسائل فنی.

این هفته وصل می‌شود؟
پورمحمدی در حالی چنین موضع‌گیری‌ای کرده که یک روز قبل یک مقام آگاه در شرکت مخابرات وعده داد: دسترسی مشترکان تهرانی تلفن همراه به شبکه پیامک در این هفته امکان‌پذیر می‌شود. این مقام آگاه در شرکت مخابرات به خبرگزاری دولتی پانا که به محمود احمدی‌نژاد نزدیک است، تصریح کرد: با آرام‌شدن جو اغتشاشات در تهران به احتمال قوی شبکه پیامک‌های سه اپراتور تالیا، همراه اول و ایرانسل در این هفته وصل شده و دسترسی مشترکان تهرانی تلفن همراه به شبکه پیامک امکان‌پذیر می‌شود.

این خبرگزاری در پایان نقل‌قول از این منبع آگاه در شرکت مخابرات یادآوری کرده است: بنا به دستور مسئولان امنیتی، از حدود 10 ساعت پیش از آغاز رأی‌گیری دهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری به دلیل مقابله با شایعه‌سازان در ایران این شبکه‌ها با قطعی روبه‌رو شده است. همزمان، حسین طائب، فرمانده نیروی مقاومت بسیج نیز در پاسخ به پرسشی درباره قطع پیامک گفت: هر سیستم امنیتی برای کنترل برخی مسائل، اجازه چنین اقداماتی را دارد، این یک مسئله امنیتی است.

اول تکذیب شد
در ابتدای قطع شبکه پیامک، مسئولان مربوطه درباره این اختلال اظهار بی‌اطلاعی کردند. از جمله وب‌سایت قلم‌نیوز که به عنوان وب‌سایت خبری رسمی میرحسین موسوی شناخته می‌شد، در آخرین ساعت‌های پنج‌شنبه 21 خرداد که پیامک‌ها قطع شد، در تماس با مسئولان شرکت مخابرات علت این اختلال سراسری و بی‌سابقه را جویا شد. پاسخ این مدیران به قلم‌نیوز از این قرار بود؛ وفا غفاریان، رئیس هیأت مدیره شرکت مخابرات: «به‌هیچ‌وجه قطع نیست!»

صابر فیضی، مدیرعامل شرکت مخابرات: «نه! قطع نشده!» صدوقی، مدیرعامل شرکت ارتباطات سیار: «کی گفته قطع شده؟!» داوود زارعیان، مدیرکل روابط عمومی شرکت مخابرات: «تکذیب می‌کنم! قطع نیست!» عباس‌علی ابوالفضلی، مدیرکل روابط عمومی همراه اول: «قطع نشده! من خودم چند دقیقه قبل پیامک فرستادم و ارسال شد!»

اما ارسال پیام کوتاه قطع شده بود و این مسئولان مخابراتی 16 روز فرصت داشتند که درباره این قطعی مطمئن شوند.

ضرر میلیاردی برای مردم یا اپراتورها؟
برآورد می‌شود با قطع‌شدن شبکه پیام کوتاه تلفن همراه کشور، هر یک از اپراتورهای اول، دوم و پیمانکاران پیامک با ضررهای میلیاردی مواجه شده‌اند. مسدود شدن شبکه پیام کوتاه تلفن همراه از روز 21 خرداد تا به امروز همچنان ادامه دارد و این مسئله سبب شده تا ارتباط بیش از 31 میلیون مشترک اپراتور اول، 14میلیون مشترک ایرانسل و نیز مشترکانی که از این وسیله ارتباطی به صورت انبوه استفاده می‌کنند به کلی قطع شود. با فرض آن‌که روزانه به طور متوسط 65 میلیون پیام کوتاه از شبکه همراه اول مبادله می‌شود و در کم‌هزینه‌ترین حالت همه این پیامک‌ها نیز با فونت فارسی ارسال شود، اپراتور اول حدود 540 میلیون تومان در یک روز و حدود 9 میلیارد تومان در 16 روز گذشته متضرر شده است.

در همین حال اگر هر مشترک ایرانسل روزانه یک پیام کوتاه با حروف لاتین بفرستد که مطمئناً آمار بسیار بیش از این رقم است، این اپراتور نیز روزانه بالغ بر 330میلیون تومان و جمعاً بیش از 5 میلیارد و 200 میلیون تومان از این قطعی ضرر کرده است. در این بین باید حدود 920هزار مشترک تالیا را نیز درنظر گرفت.

انسداد شبکه پیام کوتاه در حالی ادامه دارد که بسیاری از افراد از این رسانه برای امور روزمره و کار خود استفاده می‌کنند. با این حال برآوردهای دیگری عکس این آمار را نشان می‌دهند. با فقدان شبکه پیامک، کاربران ناچارند به جای خیلی از امور روزمره‌ای که با فرستادن یا دریافت پیامک عملی می‌شد، تماس تلفنی بگیرند. این به معنای افزایش زمان استفاده از تلفن‌های همراه و بالارفتن هزینه قبض مشتریان و البته سود شرکت‌های خدمات ارتباط موبایل است. هرچند در‌باره افزایش سود این شرکت‌ها نمی‌توان مطمئن بود چون رقم دقیقی از تفاوت سود این شرکت‌ها بر پیامک‌ها و سود آن‌ها بر تماس‌های موبایل مشخص نیست.

اطلاع‌رسانی درباره قطعی شبکه پیامک آن‌قدر ناچیز است که حتی می‌توان حدس زد همین امروز این امکان باز هم برای مردم برقرار شده باشد و یا حدس زد که همچنان تهرانی‌ها باید منتظر بمانند تا بتوانند باز پیامک بفرستند و بگیرند. برخی از کاربران به فکر تنظیم شکایت رسمی افتاده‌اند و برخی دیگر از تحریم پیامکی بعد از وصل‌شدن دوباره این امکان می‌گویند. اما در عمل، ارائه‌کنندگان خدمات موبایل در کشور توانسته‌اند 16 روز متمادی یکی از مهم‌ترین و اصلی‌ترین و پرکاربردترین خدمات شبکه موبایل را از مشتریانشان دریغ کنند و هنوز هم کسی به طور جدی مسئولان پاسخگو را در این باره بازخواست نکرده است.

              واکنش‌ها به قطعی پیامک / به ترتیب زمانی

جدول

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 11708

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 9 =