سمیه قاضیزاده: طی این سال ها بیشتر از هر موضوع دیگری در حوزه موسیقی ایران درباره تنها ارکستر سمفونیک رسمی ایران مطلب و گزارش و نقد و پیشنهاد و... نوشته شده است. با این حال هچنان داستان مشکلات ارکستر سر جایشان باقی مانده است.
هرچند تلاشهای جسته و گریختهای برای حل مشکلات ارکستر انجام شده، اما به نظر میرسد ارکستر سمفونیک تهران بیش از اینها به کمک نیاز دارد.
شاید هم ریشه حل نشدن این مشکلات را باید در تنوع و تعددشان جستجو کرد. ارکستر سمفونیک تهران کمبود ساز دارد، کمبود نوازنده دارد، نوازندههایی که دارد از دستمزدهایشان راضی نیستند و مجبورند چند شغله باشند، طی چند ماه اخیر بیش از پنج رهبر مختلف به ارکستر آمده و رفتهاند، بودجه لازم برای فعالیتهای ارکستر نیست، مدیریت ضعیف عمل میکند و ....
این گزارش نگاهی دارد به اظهارنظرهای مختلف اهالی موسیقی و دستاندرکاران ارکستر سمفونیک تهران درباره مشکلات آن. مشکلاتی که طی این سالها بارها بر زبان آمدهاند، اما هنوز آنطور که باید و شاید به آنها توجه نشدهاست.
معاون هنری ارشاد اگرچه چندی پیش و در حاشیه برپایی نمایشگاه عکسهای سریال «مختارنامه» در تالار وحدت گفت که قرار است در سال آینده تکلیف رهبر دائم ارکستر سمفونیک تهران مشخص شود، اما مشکلات دیگر این ارکستر همچنان به قوت خود باقی است، مشکلاتی که هر کدام از آنها می تواند در مسیر حرکت این ارکستر و آینده آن تاثیرگذار باشد.
نام |
حوزه فعالیت |
اظهار نظر |
شاهین فرهت |
آهنگساز و عضو شورای ارکسترسمفونیک تهران |
در صورت عدم حضور رهبر ثابت در ارکستر سمفونیک تهران این تشکیلات رفته رفته گرد تکرار به خود می گیرد بنابراین شورای ارکستر سمفونیک باید تکلیف رهبر و مدیر هنری دائم را مشخص کند. |
تقی ضرابی |
آهنگساز و مدرس موسیقی |
شورای ارکسترسمفونیک تهران در وزارت ارشاد به بازنگری و تغییر و تحول در ساختار اجرایی نیاز دارد. |
حسن ریاحی |
عضو شورای ارکستر سمفونیک تهران |
در برخی سازها به خصوص سازهای بادی و برنجی کمبود نوازنده داریم و یا نوازنده ای تربیت نشده است. |
رازمیک اوحانیان |
رهبر گروه کر دفتر موسیقی |
نامشخص بودن وضعیت قرارداد اعضای ارکستر سمفونیک تهران و گروه کر دفتر موسیقی از جمله نگرانی های نوازنده های ارکستر و خواننده های کر است. |
محمد سریر |
مدیرعامل خانه موسیقی |
اجرای قطعات توسط ارکستر سمفونیک خوب است اما عدم دلبستگی و آمادگی حسی بین نوازنده ها به چشم میخورد. |
اردشیر کامکار |
نوازنده سازهای کششی |
کیفیت سازهای ارکستر سمفونیک تهران به خصوص سازهای بادی بسیار نازل است، از همین رو معتقدم که نوازنده های این ارکستر از توانایی و قدرت نوازندگی بالایی برخودارندکه می توانند صدای قابل قبولی از سازهای فرسوده این ارکستر درآورند. بزرگترین مسئله ارکستر وضعیت مالی نوازنده های است چراکه معتقدم حقوق نوازنده ها با توجه به دستمزدی که دریافت می کنند بسیار اندک است. |
ارسلان کامکار |
سرگروه نوازندگان ویولن ارکسترسمفونیک تهران |
اگر یک مدیر آشنا به کار و با اخلاق ارکستر سفونیک تهران را اداره کند صدادهی ارکستر به مراتب بهتر خواهد بود. همه ما می دانیم ارکسترسمفونیک تهران یک ارکستر جوان است و به هیچ عنوان نمی توان انتظار یک ارکستر اروپایی را از آن داشت به همین منظور یک رهبرارکستر سمفونیک تهران باید باهوش و درایت باشد و درک عمیقی از مسائل ارکستر داشته باشد و بداند نقص کار کجاست و در جهت برطرف کردن آن برآید؛ اما متاسفانه در دوسال اخیر چنین نبود و اعضای ارکسترسمفونیک تهران جز سرکوب ، سرزنش و یا تحقیر توانایی های خود چیز دیگری از رهبر دائم(اشاره به صهبایی) این ارکستر ندیدند. |
مازیار ظهیرالدینی |
نوازنده سابق ارکسترسمفونیک تهران |
ارکستر سمفونیک تهران در دهه 80 با تغییر نسل مواجه شد و در راستای همین تغییر است که اخلاق و منش یک رهبر خوب برای نوازنده های ارکسترسمفونیک تهران مهم تر از مسائل فنی است چراکه ارکستر در حال تجربه کردن است. |
هوشنگ کامکار |
آهنگساز |
آهنگسازان معاصر ایرانی کمترین سهم را از اجرای آثار خود در ارکستر سفونیک تهران دارند . برگزاری کنسرت های متعدد توسط ارکستر سمفونیک تهران با رهبر مختلف تجربه خوبی است اما نکته قابل توجه این است که ارکستر سمفونیک تهران نمادی از موسیقی کلاسیک در ایران است و باید آثار آهنگسازان معاصر ایرانی توسط رهبران مهمان اجرا شود؛ ولی متاسفانه چنین نیست. من به عنوان یک آهنگساز درشان خود نمی بینم که آثارم را دست بگیرم و به مسئولان برنامه ریز اثرم را نشان دهم چراکه معتقدم من یک آهنگسازم و مدیر و یا برنامه ریز یک مرکز موسیقی باید به فکر اجرای آثار ارزنده در ارکسترسمفونیک باشد. |
منوچهر صهبایی |
رهبر سابق ارکستر سمفونیک تهران |
اگر برنامه های ارکستر سمفونیک به همین طریق ادامه پیدا کند ارکستر از وضع فعلی هم ضعیف تر شده و به سختی قادر به اجرای خوب آثار استاندارد موسیقی سمفونیک خواهد بود. |
بهمن مهآبادی |
عضو بازنشسته ارکستر سمفونیک تهران |
ارکستر سمفونیک تهران در اجرای قطعات موسیقی ارکسترال توانایی بالایی دارد اما اجرای آثاری با کیفیت پایین قدرت نوازندگی اعضا و توانایی ارکستر را زیر سئوال می برد. |
شهداد روحانی |
رهبر میهمان ارکستر سمفونیک تهران |
در یک نگاه کلی بی توجهی و اختصاص بودجه اندک برای رشد هنر موسیقی امری روشن و بدیهی است. بعضی از سازها هم خیلی قدیمی هستند و این نارسایی در سازهای بادی و برنجی بیش از سایر سازها به گوش می رسد و صدادهی مطلوب ندارند بنابراین هراندازه که نوازنده خوب باشد صدای ایده آلی به گوش نمی رسد؛ البته در دوره مدیریت آقای صهبایی تعدادی ساز برای ارکستر خریداری شد ولی امیدوارم این روند ادامه داشته باشد چون این اتفاق در نهایت به کیفیت کار کمک خواهد کرد. |
شهلا میلانی |
خواننده گروه کر |
دعوت از رهبر مهمان برای ارکستر سمفونیک تهران تجربه ناموفقی است و متاسفانه مسئولان و متولیان امور فرهنگی به تکرار تجربه های ناموفق گذشته عادت کرده اند. رکسترهای بزرگ و موفق دنیا در کنار رهبر مهمان یک رهبر و مدیر هنری ثابت دارند که در نهایت با مدیریت رهبر ثابت کنسرت های مختلف برگزار می شود، اما در ایران چنین نیست و مدام شاهد تغییر و تحولات مختلف در ارکستر سمفونیک تهران هستیم. |
52
نظر شما