ایرانیان مالزی‌نشین تقریبا هر هفته شاهد وقایعی و اتفاقاتی هستند که برخی از آنان مایه شرمساری است.


1- موسوم ثبت نام دانشگاه که فرا می‌رسد باید منتظر بود و دید آیا طرح جدیدی اجرا می‌شود یا نه؟ آیا با طرح جدید هزینه بیشتر از آنچه پیشتر پرداخت می‌شد باید به دانشگاه واریز کرد؟ چندی قبل شایعه افزایش شهریه دانشگاه‌های دولتی همه جا پیچیده بود. اینک «طرح جدید بیمه درمانی» اجرایی شده است. تا دو سال پیش دانشجویان دانشگاه دولتی یو‌پی‌ام یک بار برای همیشه 200 رینگیت(تقریبا معادل 70 هزار تومان) به منظور تحت پوشش قرار گرفتن خدمات درمانی پرداخت می‌کردند؛ مبلغ واریزی کل دوره تحصیل را در بر می‌گرفت. دو ترم بعد این طرح تغییر کرد و قرار شد دانشجویان سالانه مبلغ بیمه را پرداخت کنند. اینک دانشجویان خارجی باید هر ترم 80/157 رینگیت را هر ترم بپردازند این رقم بیمه تصادفات، فوت و بستری در بیمارستان‌های خصوصی را در بر می‌گیرد. به علاوه برای درمان سرپایی در کلینیک دانشگاه هم هر ترم باید 100 رینگیت پرداخت کرد. معلوم نیست چرا  مسئولان این دانشگاه در کشور دوست و برادر و مسلمانِ مالزی روی برگه‌هایی که دست دانشجویان داده‌اند، دو رقم را با هم جمع نکرده و یک‌جا آن را ننوشته‌اند تا هم خیال خودشان را راحت کرده باشند و هم خیال دانشجویان ناگزیر را.

خلاصه این که دانشجویان خارجی باید هر ترم 80/257 رینگیت به حساب دانشگاه واریز کنند که با یک حساب سرانگشتی یعنی هر دانشجوی ایرانی باید سالانه  بیش از 180 هزار تومان بدهد تا بیمه‌اش اعتبار داشته باشد. به نظر می‌رسد افزایش تعرفه بیمه دانشجویان خارجی در این سرزمین را شرکت‌های بیمه به دانشگاه‌ها تحمیل کرده‌اند؛ بالاخره این شرکت‌ها نیز باید سهمی از درآمدی که دانشجویان ایجاد می‌کنند داشته باشند. سفره‌ای باز شده و سایرین هم باید نصیب ببرند.

قیمت‌ها روز به روز در این سرزمین گرمسیری افزایش پیدا می‌کند و آن تصویری که سال‌ها از مالزی ترسیم می‌شد در حال رنگ باختن است. البته نمی‌توان این نکته را کتمان کرد که هنوز میزان تورم و نرخ رشد اقتصادی‌شان با بسیاری از کشورها از جمله سرزمین آریایی-اسلامی خودمان قابل مقایسه نیست.

2- خطوط هواپیمایی ایر ایشیا (AirAsia) به دلیل یک سره بودن پرواز از تهران به کوالالامپور و قیمت و خدمات به نسبت مناسبی که به مسافران ارائه می‌دهد مورد توجه ایرانیان و به خصوص دانشجویان قرار گرفته است. چندی پیش یک دانشجوی ایرانی با این خط هواپیمایی از سرزمین مادری راهی مالزی شد. اواخر پروازی که حدود 8 ساعت طول می‌کشد، حالش به هم خورد و مجبور شد به دست‌شویی برود. با حالی منقلب برگشت، روی صندلی‌اش نشست و خوابش برد. وقتی بیدار شد که هواپیما فرود آمده و تعداد اندکی از مسافران در آن بودند. ناگهان متوجه شد کیف دستی‌اش نیست و پول و مدارکش و از همه مهتر گذرنامه‌اش مفقود شده است. پلیس طبق قانون از ورود این جوان دانشجو ممانعت ‌کرد، او با سفارت تماس گرفت و اقدامات اولیه برای حل این مشکل انجام شد. مدتی بعد گذرنامه‌اش را در دست‌شویی فرودگاه پیدا کردند اما از کیف و سایر مدارک خبری نبود. بخش عمده مشکل این جوان دانشجو حل شد و توانست وارد خاک مالزی شود. رخ دادن چنین اتفاق تلخی در پروازی که بخش عمده مسافران آن ایرانی هستند مایه تاسف و البته شرمساری است.

3- دستگیری ایرانیان متهم به قاچاق مواد محرک صنعتی به یکی از اخبار ثابت رسانه‌های مالزی بدل شده که جز خجالت برای ایرانی‌های مالزی‌نشین حاصلی ندارد. بر اساس اخبار منتشر شده در هفته گذشته سر مرد جوان ایرانی به فاصله یک روز به اتهام قاچاق مواد محرک در فرودگاه کوالالامپور دستگیر شدند. یکی از آنها جوان 27 ساله‌ای است که همراه با 600 گرم «شیشه» شب سال نوی میلادی دستگیر شد. او از کشور قطر وارد مالزی شده و هنگام ورود مورد سو ظن نیروهای پلیس قرار گرفت و در نهایت بازداشت شد.

روز یکشنبه گذشته نیز، دو ایرانی 27 ساله‌دیگر در همین فرودگاه به دام پلیس افتادند. آن‌ها نیز از کشور قطر وارد کوالالامپور شدند و از هر دو در مجموع 885 گرم ماده محرک «شیشه» کشف و ضبط شده است.
معلوم نیست این اخبار تلخ و شرم‌آور در ارتباط با هموطنان سرزمین آریایی-اسلامی چه زمان به پایان خواهد رسید.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 121196

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 10 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • یک هموطن MY ۱۱:۴۸ - ۱۳۸۹/۱۰/۱۶
    0 0
    این موضوع مواد مخدر آبروی ما ایرانی ها را در مالزی برده...چرا کسی فکری نمیکنه؟
  • سعید از مالزی MY ۱۰:۵۱ - ۱۳۸۹/۱۰/۱۸
    0 0
    یک روز بیمه است و یکروز یک چیز دیگه برای این که جیب دانشجوهای خارجی رو خالی کنن