ماجرای بدهی ۶۰ میلیارد ریالی و توقیف هواپیمای یکی از شرکت‌های هواپیمایی

مدیر حقوقی سازمان منطقه آزاد ماکو از توقیف یکی از هواپیماهای شرکت سپهران به دلیل عدم پرداخت بدهی ۶۰ میلیارد ریالی این شرکت به منطقه آزاد خبر داد.

به گزارش خبرآنلاین، حمید قهوه چیان با اعلام این خبر ضمن انتقاد از عدم تودیع سپرده قرارداد که سواستفاده شرکت هواپیمایی سپهران از اموال مردم منطقه آزاد ماکو قلمداد می شود و تحمیل هزینه های هنگفت به این سازمان تاکید کرد: ابتدای سال ۹۶ قراردادی میان سازمان منطقه آزاد ماکو و مدیریت شرکت هواپیمایی سپهران منعقد شد که بر اساس آن و در ازای پرداخت ۶۰ میلیارد ریال ودیعه به شرکت هواپیمایی سپهران، این شرکت موظف شد یک فروند هواپیما در زمان های تعیین شده در مسیر تهران-ماکو-تهران تردد کند.

وی افزود: بر اساس همین قرارداد، تضمینی از شرکت سپهران اخذ شد تا پس از پایان قرارداد مبلغ یاد شده را به سازمان منطقه آزاد ماکو عودت دهد. متاسفانه قرارداد اولیه که در زمان مدیریت سابق سازمان تهیه شده، با اصلاحیه های بعدی تغییر کرد و در کمال تعجب و در اقدامی خلاف منافع عمومی منطقه، در این اصلاحات از تعهدات پیشین شرکت سپهران به میزان قابل توجهی کاسته شد.

قهوه چیان با تاکید بر این که در این مدت سازمان با نگاهی تعاملی به تعهدات خود پایبند ماند، ادامه داد: در پایان شهریور سال جاری شرکت سپهران و همزمان با انتشار شائبه هایی مبنی بر مشکلات در ایمنی پروازهای سپهران در یک برنامه تلویزیونی و به تبع آن شبکه های اجتماعی، این شرکت در اقدامی غیر حرفه ای و غیرقانونی به صورت یکجانبه از اجرای تعهدات خود سرباز زد و پروازها به مقصد ماکو را بدون در نظر گرفتن نظر سازمان منطقه آزاد متوقف کرد و این مسئله موجب شد فرودگاه ماکو به مدت ۳ هفته تعطیل شود. سازمان نیز بلافاصله این موضوع را طی نامه ای به سازمان هواپیمایی کشور گزارش داد.

وی هم چنین گفت: با وجود آن که سپهران متعهد بود در صورت فسخ قراداد مبلغ ودیعه ۶۰ میلیارد ریالی را آماده و به صورت یکجا پرداخت کند، سازمان منطقه آزاد ماکو به دلیل شرایط ایرلاین و تنگناهای موجود در وضعیت هواپیمایی کشور در مذاکرات فی ما بین تسهیلاتی را نیز برای شرکت در نظر گرفت تا مشکل ایجاد شده برای مردم ماکو رفع شود اما متاسفانه سپهران تاکنون از انجام تعهد قانونی خود سرباز زده و سازمان به ناچار و در راستای ایفای حقوق مردم مظلوم و محروم منطقه آزاد ماکو ناچار به طرح دعوای حقوقی علیه این شرکت شد.

قهوه چیان هم چنین تاکید کرد که تا کنون به دلیل عدم تمکین شرکت به مفاد مصرح توافق نامه هزینه های زیادی به سازمان و اموال مردم منطقه آزاد ماکو تحمیل شده است. در صورت برخورد حرفه ای و قانونی این شرکت قطعا چنین هزینه هایی به سازمان منطقه آزاد که ماموریت اصلی آن توسعه و بهبود وضعیت این منطقه مرزی و محروم کشور است تحمیل نمی شد.

مدیر حقوقی منطقه آزاد ماکو در ادامه گفت: خوشبختانه با نگاه دقیق، رویکرد شجاعانه و توجه مسئولان قضایی به حقوق مردم، با صدور قرار تامین خواسته دادگاه یکی از هواپیماهای تحت تعمیر این شرکت هواپیمایی توقیف شد؛ با این وجود سازمان منطقه آزاد ماکو به دلیل تعهد اخلاقی و ماموریت ذاتی خود در حمایت از بخش خصوصی و سرمایه گذاری در زیرساخت های حمل و نقل کشور تلاش فراوانی برای رفع بحران از طریق مذاکره صورت داد اما این بار نیز شرکت سپهران با اقداماتی غیرمسئولانه، مذاکرات را با هدف حفظ منافع اقتصادی خود عقیم گذاشت.

وی افزود: شرکت سپهران علاوه بر ایجاد مشکلات اساسی در تردد مردم و سرمایه گذاران به منطقه آزاد ماکو، موجب تعطیلی طولانی مدت فرودگاه تازه تاسیس منطقه شد که با صرف ده ها میلیارد تومان پول بیت المال ساخته شده و به بهره برداری رسیده است. هر چند سازمان به ناچار و برای رفع موقت این مشکل که تبعات اجتماعی و اقتصادی فراوانی برای منطقه آزاد ماکو داشته، با هزینه هایی هنگفت قراردادی موقتی و یک طرفه با یکی دیگر از شرکت های هواپیمایی منعقد کرد و هم اکنون نیز طی قراردادی اقتصادی و ارزشمند امکان ۴ الی ۶ روز پرواز در مسیر تهران- ماکو – تهران و چند مسیر دیگر از جمله پرواز به مشهد مقدس و ترابوزان ترکیه را فراهم آورده است.

۴۷۴۷

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1222698

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 10 =